LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Moet ineens geld betalen na belastingaangifte

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Johan31
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 mar 2018 17:57

Moet ineens geld betalen na belastingaangifte

Ongelezen bericht door Johan31 »

Bij mijn belastingaangifte over 2017 kwam er ineens uit dat ik een bedrag moet betalen ipv dat ik wat terug krijg zoals gewoonlijk het geval was. Ik heb een wajong uitkering met een bruto jaarinkomen van 14.584 euro en loonheffing van 2124 euro. Na de algemene heffingskorting en jonggehandicaptenkorting kwam eruit dat ik iets van 229 euro aan belasting moet betalen, hoe is dit mogelijk? :?

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Moet ineens geld betalen na belastingaangifte

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Johan31 schreef:Bij mijn belastingaangifte over 2017 kwam er ineens uit dat ik een bedrag moet betalen ipv dat ik wat terug krijg zoals gewoonlijk het geval was. Ik heb een wajong uitkering met een bruto jaarinkomen van 14.584 euro en loonheffing van 2124 euro. Na de algemene heffingskorting en jonggehandicaptenkorting kwam eruit dat ik iets van 229 euro aan belasting moet betalen, hoe is dit mogelijk? :?
Vergelijk je aangifte uit 2016 met die uit 2017 dan heb je je antwoord. Niemand kan je hier vertellen wat de oorzaak is zonder alle gegevens in te zien. Het blijft dan gokken.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Moet ineens geld betalen na belastingaangifte

Ongelezen bericht door kweenie »

Zonder verdere aftrekposten moet je inderdaad ongeveer 230 euro betalen en is er dus te weinig ingehouden die de uitkeringsinstantie. Maar als Wajong-er heb je mogelijk ook (extra) zorgkosten gemaakt die soms aftrekbaar zijn (boven een drempel van 240 euro). Die kosten zou ik dus ook even op een rijtje zetten.

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Moet ineens geld betalen na belastingaangifte

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Had u dan nog ander inkomen naast die Wajong uitkering? Ik vind het brutobedrag nogal hoog.

En als u alleen Wajong hebt, is het eigenlijk haast onmogelijk dat de uitkeringsinstantie te weinig ingehouden heeft.

Johan31
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 mar 2018 17:57

Re: Moet ineens geld betalen na belastingaangifte

Ongelezen bericht door Johan31 »

Waarom zou het UWV niet genoeg inhouden? Ik had het hele jaar hetzelfde inkomen namelijk mijn Wajong uitkering. Heb mijn maandelijkse betaalspecificaties bekeken en kreeg gewoon elke maand hetzelfde en hetzelfde werd ingehouden.

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Moet ineens geld betalen na belastingaangifte

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En scheelde dat ook nauwelijks met het jaar ervoor?

Johan31
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 mar 2018 17:57

Re: Moet ineens geld betalen na belastingaangifte

Ongelezen bericht door Johan31 »

Lady1234 schreef:En scheelde dat ook nauwelijks met het jaar ervoor?
Het scheelt aanzienlijk met 2016 want ik had toen maar 3 maanden ofzo een Wajong uitkering. Daarvoor zat ik in het buitenland zonder inkomen.

yan
Berichten: 681
Lid geworden op: 24 okt 2017 11:54

Re: Moet ineens geld betalen na belastingaangifte

Ongelezen bericht door yan »

Het scheelt aanzienlijk met 2016 want ik had toen maar 3 maanden ofzo
en daarom doe je dus ieder jaar opnieuw aangifte.
Er kan zo maar iets verandere en dan kom je op een ander bedrag uit wat je krijg/moet betalen.
Dat is het hele nut van de aangifte. 2017 is een totaal andere situatie, dus ook andere bedragen ...
even overmaken en klaar.
Laatst gewijzigd door yan op 15 mar 2018 15:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Moet ineens geld betalen na belastingaangifte

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dan kan het daar dus al niet mee vergeleken worden.

Maar als u naast die Wajong geen ander inkomen hebt gehad, zou ik persoonlijk contact opnemen met het UWV hierover, want in principe houden zij niet te weinig in, dus moet er of een fout gemaakt zijn, of er is iets anders aan de hand.

Maar wat bedoelt u dan met “gewoonlijk” in uw topic?

Johan31
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 mar 2018 17:57

Re: Moet ineens geld betalen na belastingaangifte

Ongelezen bericht door Johan31 »

Lady1234 schreef:Dan kan het daar dus al niet mee vergeleken worden.

Maar als u naast die Wajong geen ander inkomen hebt gehad, zou ik persoonlijk contact opnemen met het UWV hierover, want in principe houden zij niet te weinig in, dus moet er of een fout gemaakt zijn, of er is iets anders aan de hand.

Maar wat bedoelt u dan met “gewoonlijk” in uw topic?
Voordat ik naar het buitenland ging had ik ook een Wajong uitkering en daarvoor bijstand, dit was 2012 en daarvoor, die jaren kreeg ik meestal geld terug wanneer ik aangifte deed.

Cornelis7
Berichten: 435
Lid geworden op: 02 nov 2008 14:56

Re: Moet ineens geld betalen na belastingaangifte

Ongelezen bericht door Cornelis7 »

Hier kunt u berekeningen maken: https://www.berekenen.nl/inkomen/bruto- ... /resultaat
met hier de jonggehandicaptenkortingen: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... tenkorting

Erthanax
Berichten: 9690
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Moet ineens geld betalen na belastingaangifte

Ongelezen bericht door Erthanax »

MichielFRL schreef: Lijkt me knap nutteloos om tijd te investeren in het bellen met UWV over iets wat niet meer te veranderen is.
Over 2017 valt niets meer te veranderen, wel over 2018, als er inderdaad een fout gemaakt zou zijn.

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Moet ineens geld betalen na belastingaangifte

Ongelezen bericht door Lady1234 »

MichielFRL schreef:
Lady1234 schreef:Maar als u naast die Wajong geen ander inkomen hebt gehad, zou ik persoonlijk contact opnemen met het UWV hierover, want in principe houden zij niet te weinig in, dus moet er of een fout gemaakt zijn, of er is iets anders aan de hand.
En wat bereikt TS hiermee denk je?
Lijkt me knap nutteloos om tijd te investeren in het bellen met UWV over iets wat niet meer te veranderen is.

Ja, misschien heeft de Ts het te druk daarvoor, kan natuurlijk. Maar het UWV houdt standaard correct in. En als er dan verleden jaar iets raars gebeurd is, kan dat dit jaar ook gebeuren. Het is namelijk helemaal niet logisch dat de Ts belasting moet nabetalen.

Dus net zoals hij de moeite genomen heeft om hier een topic over te openen, kan hij wat moeite doen om contact op te nemen met de inhoudinsplichtige. En dan wordt hij wellicht wijzer.

Johan31
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 mar 2018 17:57

Re: Moet ineens geld betalen na belastingaangifte

Ongelezen bericht door Johan31 »

Ik heb contact opgenomen met het UWV via email, hoop snel wat terug te horen. Bedankt voor alle reacties.

stofzuigertje

Re: Moet ineens geld betalen na belastingaangifte

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Probeer begin april nog eens aangifte automatisch ingevuld te doen, oude openen en kijken of er een update voor fouten is gemaakt...
Vooral als je twijfelde in april nog een keer proberen.

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Moet ineens geld betalen na belastingaangifte

Ongelezen bericht door Lady1234 »

stofzuigertje schreef:Probeer begin april nog eens aangifte automatisch ingevuld te doen, oude openen en kijken of er een update voor fouten is gemaakt...
Vooral als je twijfelde in april nog een keer proberen.
Één inkomen, één inhouding, één extra heffingskorting. Fout?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Moet ineens geld betalen na belastingaangifte

Ongelezen bericht door kweenie »

Mogelijk is bij de inhoudingen gerekend alsof je ook een volledig vakantiegeld zou krijgen. Maar omdat je naar een deel van het vorig jaar Wajong hebt ontvangen, heb je tot mei ook maar een deel van het vakantiegeld opgebouwd. Als het vakantiegeld bijvoorbeeld 630 euro lager was dan een volledig jaar aan vakantiegeld, dan hoef je ook 230 euro minder belastingen te betalen.

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Moet ineens geld betalen na belastingaangifte

Ongelezen bericht door Lady1234 »

kweenie schreef:Mogelijk is bij de inhoudingen gerekend alsof je ook een volledig vakantiegeld zou krijgen. Maar omdat je naar een deel van het vorig jaar Wajong hebt ontvangen, heb je tot mei ook maar een deel van het vakantiegeld opgebouwd. Als het vakantiegeld bijvoorbeeld 630 euro lager was dan een volledig jaar aan vakantiegeld, dan hoef je ook 230 euro minder belastingen te betalen.
Gezien de hoogte van het bruto inkomen moet de Ts het hele jaar een uitkering gehad hebben. De loonheffingskortingen worden maandelijks volgens de tabel verrekend. Over het vakantiegeld, hoe hoog of hoe laag ook, wordt het normale tarief ingehouden.

zalmmetwijn
Berichten: 264
Lid geworden op: 26 mei 2006 14:48

Re: Moet ineens geld betalen na belastingaangifte

Ongelezen bericht door zalmmetwijn »

Over vakantiegeld wordt ingehouden volgens tabel bijzonder tarief loonheffing. Het tarief dat gehanteerd wordt is als regel afhankelijk van het inkomen dat van vorig jaar bekend is. Omdat er vorig jaar maar een paar maanden inkomen bij UWV is, is het bruto bedrag minder dan ongeveer 6100 euro geweest. Hierdoor is er geen heffing geweest over het vakantiegeld in plaats van 36,55 %. Kijk dus naar de specificatie van mei en zie of er iets ingehouden is over de VU.

Gesloten