LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Electronische aangifte voor ouderen

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Joop1
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 jan 2007 10:14

Re: Electronische aangifte voor ouderen

Ongelezen bericht door Joop1 »

Zoals in veel reacties terug te vinden is vind ik het belachelijk om met name ouderen te verplichten de aangifte met een PC te moeten doen.
Of heb ik iets gemist en is de aan te schaffen PC plus de te volgen PC cursus volledig aftrekbaar ?
Dat klinkt leuk, maar lost niet het probleem op dat veel ouderen nooit met een computer hebben gewerkt en/of willen leren werken.

Er gaat minimaal eem generatie over heen voordat je denk ik digitaal invullen kunt gaan verplichten.

Willembaardse
Berichten: 21
Lid geworden op: 14 okt 2006 20:22

Re: Electronische aangifte voor ouderen

Ongelezen bericht door Willembaardse »

Mooie uitdaging voor alle organisaties om de oudjes uit de brand te helpen. Kom op kerken en verenigingen, vrijwilligers en ouderen, die met de Vut thuis zitten, werk aan de winkel, neem je laptop onder de arm en cross je familie af. Mensen met een hoop geld kunnen het wel een keer uitbesteden bij een vakman en dan nemen ze maar een cursus bij seniorweb, kunnen ze volgend jaar alles. Wij zijn er klaar voor. Ik hoop de belasting en de oudjes ook, wie geholpen wil worden komt maar langs bij de zittingen van CNV en FNV en ouderenbonden.Komt je aangifte niet op tijd rond, vraag even uitstel, de belasting is de beroerdste niet, tenminste mijn ondervinding.

dolphy
Berichten: 104
Lid geworden op: 14 feb 2007 18:58

Re: Electronische aangifte voor ouderen

Ongelezen bericht door dolphy »

Ach, al die oude mensen in de verzorgtehuizen...Ja, die moeten ook belasting betalen! Zien jullie het voor je?
Computerles nemen terwijl velen (lees de meesten) niet eens meer weten wat ze met een simpele acceptgiro aanmoeten!
Nee, niet iedereen is verplicht om achter een PC te MOETEN zitten. En ook niet iedereen heeft het geld ervoor.

Vision
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 feb 2007 02:45

Re: Electronische aangifte voor ouderen

Ongelezen bericht door Vision »

Zelf, vrouw 62, doe ik al jaren mijn belastingaangifte via de PC. Het is veel makkelijker als de papieren versie en bevalt me best.
Ook internet bankieren is erg makkelijk. Rekening vergeten te betalen. Even de PC aan en het is geregeld.

Selena55
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 feb 2007 00:55

Re: Electronische aangifte voor ouderen

Ongelezen bericht door Selena55 »

De belastingdienst heeft mij in een mailtje verteld dat het mogelijk zal blijven om een papieren aangifte te doen.
Mijn vraag was hoe het gaat als iemand niet kan internetten of mobiel bellen. Mijn verstandelijk gehandicapte dochter kan beide niet (ik ben bewindvoerder) en mijn echtgenoot (cva-patiënt) heeft geen mobiele telefoon meer.
Daar is nog geen oplossing voor als je dat wel graag (als bewindvoerder /curator -of echtgenote) via de PC wil doen.
Ik word daardoor gedwongen (gezamenlijke aangifte) om als het (aparte) mobiele teleoonnummer verplicht wordt, na jaren weer op paier aangifte te doen.

dolphy
Berichten: 104
Lid geworden op: 14 feb 2007 18:58

Re: Electronische aangifte voor ouderen

Ongelezen bericht door dolphy »

Geplaatst op 15 Feb 2007 02:50 door Vision

Zelf, vrouw 62, doe ik al jaren mijn belastingaangifte via de PC. Het is veel makkelijker als de papieren versie en bevalt me best.
Ook internet bankieren is erg makkelijk. Rekening vergeten te betalen. Even de PC aan en het is geregeld.
Heel knap en dapper!
Maar ik had het over 'ouderen' in verzorgingstehuizen, zoals mijn moeder van 88, die de druktoetsen van de telefoon niet eens meer weet te vinden! Ook mijn moeder moet belasting betalen...
Er zijn n.l. ook mensen 'op leeftijd' die GEEN kinderen hebben!!!
En al die ouderen die van hun AOW'tje geen PC kunnen betalen!
Zelf woon ik in een dorp waar geen mogelijkheid is voor computerlessen. En openbaar vervoer is hier niet aanwezig om naar de dichtsbijzijnde plaats waar dit eventueel mogelijk is te komen.
OOK niet iedereen heeft een auto!

Natuurlijk blijft het mogelijk om de belasting 'gewoon' per formulier te doen. Dat moet blijven....!!!
Of willen ze het nog leuker maken? :roll:

barth1950
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 jan 2007 15:38

Re: Electronische aangifte voor ouderen

Ongelezen bericht door barth1950 »

:roll: neen hoor u heeft niets gemist; pc + cursus zijn NIET aftrekbaar !

luluthomasse
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 feb 2007 18:26

Re: Electronische aangifte voor ouderen

Ongelezen bericht door luluthomasse »

Al jaren vul ik electronisch belastingformulier in van een dame die inmiddels op een geriatrische afdeling van een verpleeghuis zit.
Probleem is dat ik geen DIGID code kan aanvragen voor haar op mijn huisadres, terwijl ik wel mijn huisadres als haar correspondentieadres altijd gehanteerd heb. Nu lukt dat niet meer. Heb hier al aandacht voor gevraagd bij de belastingdienst en bij de dienst die DIGID code regelt, kreeg geen bevredigend antwoord. Tot op heden weet ik niet hoe ik dit nu moet oplossen. Er zijn volgens mij meerdere situaties waar dit tot problemen gaat leiden. Heb hier Tros RADAR ook al op geattendeerd.
Hoe nu verder, wie het weet mag het zeggen.
LuLu

bloesem
Berichten: 23
Lid geworden op: 07 apr 2006 21:45

Re: Electronische aangifte voor ouderen

Ongelezen bericht door bloesem »

@luluthomasse,
Ik hoop dat de belastingdienst meeleest. Het DigiD mechanisme werkt contraproductief. Ik heb tot nog toe 11 personen ondersteund van wie 3 reeds een electronische handtekening hadden. van de overige 8 wilden 5 wel electronisch aangifte doen maar die hadden geen electronische handtekening. Ik wacht nog steeds op boekjes om de electronische handtekening te kunnen opgeven. Heb hen dus geholpen met de papieren aangifte.
Bovendien wachten 2 personen nog steeds op hun papieren versie. "Meneer rekent u maar op 7 tot 8 weken". De aangifte datum wordt hierdoor automatisch verschoven naar 1 juli.

En dan ook nog die misselijke DigiD reclame op de televisie!

dolphy
Berichten: 104
Lid geworden op: 14 feb 2007 18:58

Re: Electronische aangifte voor ouderen

Ongelezen bericht door dolphy »

Kunt U geen DIGID op het adres van de desbetreffende dame aanvragen? Mijn vriend, die ook de belasting voor een oude dame doet, geeft het adres van die oudere dame op die ook in een tehuis 'woont'.

tonvanheel
Berichten: 109
Lid geworden op: 19 feb 2007 21:18

Re: Electronische aangifte voor ouderen

Ongelezen bericht door tonvanheel »

Ik (als oudste familielid) heb jarenlang de aangiftes voor mijn overige familieleden via internet afgehandeld en ondertekend met hun electronische handtekening.
Nu moet er zonodig een DIGID worden aangevraagd en voor man/vrouw op hetzelfde adres krijg ik voor de man netjes binnen 5 dagen een activeringscode maar voor de vrouw heb ik het tot dusverre al 4x aangevraagd zonder enig resultaat.

Na 3x 28 dagen gewacht te hebben - dat is immers de reactie van de helpdesk "wacht U svp 28 dagen en heeft U dan nog geen bericht, vraag het opnieuw aan" heb ik geeist van de helpdesk nu eindelijk eens actie te ondernemen. Na lang wachten en checken van de aanvraag "Ja hij is wel aangevraagd, we weten niet wat er fout is" eindelijk de mededeling "Mijn collega zal het uitzoeken en belt U morgen over overmorgen terug"
Eindelijk 14 dagen later een belletje, allerlei strikvragen zoals U woont toch op nummer 65, terwijl het 56 is, net iets afwijkend sofinummer en dan soort onzinnige vragen "O ja, ik zie het, we gaan het verder uitzoeken". Al met al nog steeds geen activeringscode.
Ten einde raad heden aanvraag ingediend voor aangifte op floppy - duurt 14 dagen !
Wie gaat straks de boete voor te late aangifte betalen ?
Het antwoord weet iedereen, NIET de belastingsdienst of andere overheidsinstantie, maar gewoon Jan ***.

bloesem
Berichten: 23
Lid geworden op: 07 apr 2006 21:45

Re: Electronische aangifte voor ouderen

Ongelezen bericht door bloesem »

Als ouderenondersteuner heb ik dit jaar meer dan 4 keer zoveel aangiftes verzorgd. Voor diegenen die een 'uitnodiging' hadden ontvangen, heb ik een papieren aangiftebiljet aangevraagd. Die kwam inderdaad binnen een week en niet binnen 7 tot 8 weken zoals door de belastingservice werd gemeld.

Veel van mijn papieren 'klanten hadden best electronisch een aangifte willen laten verzorgen als er nog electronische handtekeningen werden verstrekt. Helaas kreeg ik steeds nul op request. De ouderenbonden hebben ook nog een actie gedaan om formulieren voor een electronische handtekening te verkrijgen, maar ook daar greep ik in de provincie NH naast.

Al met al een zielige vertoning.

Lunanoar
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 jun 2006 21:24

Re: Electronische aangifte voor ouderen

Ongelezen bericht door Lunanoar »

bloesem,

had een telefoontje gepleegt naar de belastingtelefoon en dan hadden ze u een cd rom verstekt waarmee u voor iedereen die reeds een elektronische handtekening had aangifte had kunnen doen.!

bloesem
Berichten: 23
Lid geworden op: 07 apr 2006 21:45

Re: Electronische aangifte voor ouderen

Ongelezen bericht door bloesem »

had een telefoontje gepleegt naar de belastingtelefoon en dan hadden ze u een cd rom verstekt waarmee u voor iedereen die reeds een elektronische handtekening had aangifte had kunnen doen.!

Yep, die had ik van de ouderenbonden, maar geen materiaal om nieuwe electronische handtekeningen aan te vragen. Is wel aangeboden, maar heb niets ontvangen.!

Maar voorlopig zijn de meeste klussen geklaard, tenzij.....

:)

luluthomasse
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 feb 2007 18:26

Re: Electronische aangifte voor ouderen

Ongelezen bericht door luluthomasse »

dank voor alle tips die ik van jullie heb ontvangen.
inmiddels is het (mede door een tip van één van jullie) gelukt om toch digid aan te vragen middels het adres van het verpleeghuis waar mevrouw woont, toen ontving ik wel een digidcode.
dus inmiddels is haar IB door mij ingevuld en gewoon electronisch verzonden naar de belastingdienst.
nogmaals dank voor de reacties. met vr.groet

Gesloten