LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] septic tank rioolrecht

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
john29
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 feb 2007 10:24

septic tank rioolrecht

Ongelezen bericht door john29 »

Ik heb onder de woning waar ik woon een septic tank die elke 2 jaar moet worden geledigd...
Deze bevind zich dus op eigen grond

Nou is mijn vraag:
1: moet ik nou rioolrecht betalen of niet want ik zit niet aangesloten op het riool en betaal al 9 jaar rioolrecht

2: Zo nee is deze terug te vorderen van de gemeente

Gr John

priewjet
Berichten: 223
Lid geworden op: 18 nov 2005 21:16

Re: septic tank rioolrecht

Ongelezen bericht door priewjet »

Een septictank onder een woning klinkt wat merkwaardig, Voorzover ik weet liggen die dingen altijd in de tuin. Maar als het zo is, dan is het zo.

Septictanks zijn niet groot genoeg om al het water dat u na gebruik loost, op te vangen. Even voor de beeldvorming: één persoon gebruikt gemiddeld 45 kubieke meter water per jaar. Omdat de tank eenmaal per twee jaar wordt geleegd, zou die sowieso al 2 x 45= 90 kubieke meter groot moeten zijn als u in uw eentje zou wonen. Zo groot is geen enkele septictank; die zijn hooguit 6 kubieke meter.

In een sptictank blijven drijvende en bezinkbare delen achter. Daarom moet de tank eens in de zoveeltijd worden leeggezogen. Het overtollige water verdwijnt via een overloop in de sloot en soms op de riolering.

U zou het beste eens bij uw gemeente kunnen informeren naar:
1. de lozingssituatie (komt het water zonder dat u dat wist toch in de riolering?) en
2. moet u volgens de belastingverordening ook rioolrecht betalen als het water vanuit de septictank terechtkomt in opopervlaktewater (een sloot o.i.d.)

miraltje
Berichten: 155
Lid geworden op: 26 okt 2003 16:09

Re: septic tank rioolrecht

Ongelezen bericht door miraltje »

wie is eigenaar van de septic tank,wie maakt hem leeg en pleegt onderhoud aan de septic tank.

de kosten die hiervoor worden die door u zelf betaald of hoeft u daar niks voor te betalen, of hoeft u slechts een deel betalen.

in de meeste gevallen is de gemeente die hiervoor zorgt en betaald u daarvoor riool recht

stofzuigertje

Re: septic tank rioolrecht

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

U heeft recht door de betaling om aangesloten te worden.
Uw tank word nog 1x geleegd en met zand gevuld.

Als de gemeente dit weigerde of de leiding niet mogelijk is mag U verdere betalingen ook weigeren.
Dat U oppervlakte water loost is zo, maar de meeste vervuiling zakt in de tank en alleen bij volle tank zal het geloosd worden.

De tank is een goed systeem en vaak goedkoper voor erg afgelegen woningen die niet rendabel zijn voor riool.

sielien
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 mei 2009 22:37

Re: septic tank rioolrecht

Ongelezen bericht door sielien »

dag stofzuigertje,
kunt u mij zeggen waar u deze informatie vandaan heeft? zodat ik het kan gebruiken in mijn situatie... een bijne gelijke als die van john29.
wij wonen in het buitengebied en zijn niet aangesloten op het riool. Er ligt in het geheel geen riool in ons gebied. wij worden wel aangeslagen voor riool belasting. wij proberen een aantal zaken boven water te krijgen bij de gemeente. wanneer u informatie heeft voor ons dat wij kunnen gebruiken, ben ik u erkentelijk.

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: septic tank rioolrecht

Ongelezen bericht door dhc »

Een kleine speurtocht op het wereldwijde web zegt mij dat de kosten voor het legen van een septic tank toch echt voor de eigenaar zijn. Ik ben nog geen gemeente, waterschap enz tegengekomen die dat gratis doet...

Hoewel er natuurlijk altijd mensen zijn die hier anders beweren.....

sielien
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 mei 2009 22:37

Re: septic tank rioolrecht

Ongelezen bericht door sielien »

jaa dat is zeker zo. De vraag die voortkomt uit het feit dat je rioolrechten betaald is : wat zijn dan die rechten? Heb je wel recht op het riool als je rioolrechten betaald. Nu lijkt het erop dat je geen rechten hebt, wel verplichtingen.

stofzuigertje

Re: septic tank rioolrecht

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Vrijstelling riool recht of gratis door gemeente reinigen?

Er zijn gemeenten en regio's die na eerdere zaken deze uitspraak deden.
Via rechtbank zoeken in archief en liefst in Uw Provincie.

Met deze uitspraak sta je meestal sterker.
Dus rechtszaak aanspannen is meestal niet nodig.

In kop Noord Holland is deze voor dit gedeelte meerdere malen gebruikt.
Of de rest van Nederland dit ook accepteerde kan ik dus niet garanderen.

Als U met meerdere in Uw regio dit gaat uitzoeken dalen de kosten om deze rechtszaken te vinden en staat U sterker.
De regionale krant (soms via hun ombudsman pagina, en als nog niet is deze starten...) kunt U andere Tank gebruikers vinden.

Of U gratis legen of niet betalen krijgt is dus afhankelijk van door U aangeleverde rechtszaak, dus niet altijd de eerste uitspraak pakken!

Succes en ik HOOP op SHITterend resultaat.

moya
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 jun 2010 19:25

Re: septic tank rioolrecht

Ongelezen bericht door moya »

Woon sinds twee jaar op een camping in Noord-Brabant die riool heeft.
Mijn caravan maakt nog gebruik van een septic tank, die nu geleegd moet worden, omdat het 'op mijn grondgebied' staat word ik geacht daar zelf voor te zorgen.
Ik betaal wel rioolrecht.
Hoe zit het? Kan ik iets claimen? Bijvoorbeeld om gratis aansluiting tot het riool bijvoorbeeld?
Dank bijvoorbaat.

priewjet
Berichten: 223
Lid geworden op: 18 nov 2005 21:16

Re: septic tank rioolrecht

Ongelezen bericht door priewjet »

In een septictank worden drijvende en bezinkbare delen achtergehouden, een deel van wat je er in hebt laten lopen, gaat er via een overlooppijpje weer uit. Vroeger kwam dat in oppervlaktewater terecht, nu mag dat al een aantal jaren niet meer.
Als er riolering in de buurt is, ben je verplicht om daar op aan te sluiten. De overloop van uw septictank zal daarom ongetwijfeld op de riolering zijn aangesloten toen dat systeem werd aangelegd. Omdat u aangeeft dat u er pas twee jaar woont en de verplichting om aan te sluiten daar waar dat mogelijk is al veel langer bestaat, zal de vorige bewoner dat hebben laten doen. De sceptictank had toen gewoon weggehaald kunnen worden. Kennelijk is dat om wat voor reden dan ook (verkeerde zuinigheid??) niet gebeurd.
Zolang de sceptictank niet wordt weggehaald, zit u wel vast aan periodiek leeg (laten) maken, teneinde verstopping van uw aansluiting te voorkomen. En dan bent u verder van huis.

roland99
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 jun 2010 16:37

Re: septic tank rioolrecht

Ongelezen bericht door roland99 »

Ik heb ook een sceptictank. Het is heel simpel. Als je op het riool bent aangesloten betaal je rioolbelasting(recht). Als je een sceptictank hebt betaal je belasting voor het lozen op oppervlaktewater. Je betaalt dus altijd het één of het ander. Volgens mij is het bedrag hetzelfde. Je kunt vragen of ze je willen aansluiten op het riool maar de kosten daarvan zijn meestal erg hoog. Er zijn ook nog verschillende sceptic tanks. De kleine (die je meestal moet vervangen voor een aansluiting) en de grotere (die je niet hoeft te vervangen). Meestal vind je op de website van de gemeente en/of het waterschap hoe het in jouw geval zit. Soms loopt er een aansluitingsproject in de buitengebieden. Of je daar blij mee moet zijn is de vraag. Je hele tuin gaat op de schop. En je krijgt meestal zo'n lelijke groene kast in de tuin met een rood storingslampje. Dat is de kast die de perspomp aanstuurt. Anders haalt je troep het riool niet. Al met al zit je dus het best met een grote sceptictank of een bestaande vaste aansluiting op het riool. Of je moet het ophouden tot je ergens op bezoek bent natuurlijk. :D

priewjet
Berichten: 223
Lid geworden op: 18 nov 2005 21:16

Re: septic tank rioolrecht

Ongelezen bericht door priewjet »

Het is helemaal niet zo simpel. Daarvoor zijn er veel te veel situaties denkbaar.
Uitgangspunt is: als er riolering in de buurt is en je kunt er tegen redelijke kosten op aansluiten, dan ben je daar toe verplicht. De gemeente is ook wettelijk verplicht om huishoudelijk afvalwater in te zamelen door middel van een rioolstelsel. In afgelegen gebieden is aanleg van riolering echter vaak niet rendabel. Daarom zijn er in dat soort situaties meerdere opties.

De lozer van afvalwater is de eerst aangewezene om maatregelen te treffen. Ongebreideld lozen op oppervlaktewater mag nu eenmaal niet meer en het waterschap moet daar ook een vergunning voor afgeven. Dat zal alleen gebeuren wanneer er aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan. Of er wordt een individuele voorziening voor het behandelen van afvalwater (iba) aangebracht - en dat is dus zo’n ding waar een groene kast met een rood storingslampje aan te pas komt – of er komt een moderne uitvoering van een septictank met een inhoud van tenminste 6m³. De kosten van dat alles zijn in beginsel voor rekening van de lozer. In een dergelijk geval betaal je aan het waterschap verontreinigingsheffing, omdat het deels gezuiverde water nog altijd een beetje verontreinigd is. De gemeente kan bovendien ook nog de hand ophouden voor rioolheffing wanneer er op openbaar gemeentewater wordt geloosd. Voor alle duidelijkheid: dat kan alleen met vergunning van het waterschap. Aansluiting op de riolering blijft de eerste optie, een vergunning wordt alleen afgegeven wanneer aansluiting op de riolering in alle redelijkheid niet kan worden verlangd.

Vanwege de hoge kosten die verbonden zijn aan het installeren van een iba (€10.000 - € 15.000) kennen veel gemeenten regelingen om zelf die kosten te dragen en de verdere exploitatie voor hun eigen rekening te nemen. De iba wordt dan gezien als een vorm van gemeentelijke riolering. De lozer heeft er verder geen omkijken naar en betaalt dan de gemeentelijke rioolheffing, net als ieder ander die wel op de “gewone” riolering is aangesloten. De iba zuivert het afvalwater niet voor 100%, daarom betaalt de gemeente voor de restvervuiling van het behandelde afvalwater verontreinigingsheffing aan het waterschap. Voor een septictank van 6m³ geldt overigens hetzelfde.

Er zijn ook situaties dat gemeente en waterschap samen de aanleg en exploitatie van een iba - of een septictank van ten minste 6m³ - gezamenlijk voor hun rekening nemen. In dat geval betaalt de lozer rioolheffing aan de gemeente en zuiveringsheffing aan het waterschap.

In het geval van de vraagsteller zal dat alles niet aan de orde zijn. De camping heeft immers een aansluiting op de riolering, dus voor lozen op oppervlaktewater zal het waterschap geen vergunning geven. Daarom is de caravan van de vraagsteller ook aangesloten op de riolering. Dat er tussen de caravan en de riolering nog een septictank zit - achtergebleven nadat op de riolering is aangesloten? – maakt verder niet uit. Dat het ding er nu nog zit en periodiek moet worden leeggehaald, is niet het probleem van de gemeente en/of het waterschap. Ik blijf het gooien op verkeerde zuinigheid van een vorige eigenaar. Er valt dus niks te claimen.

Gesloten