LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] laag inkomen; hoge terugbetaling belastingdienst

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Jacq/Heerlen
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 nov 2009 10:11

laag inkomen; hoge terugbetaling belastingdienst

Ongelezen bericht door Jacq/Heerlen »

Hoi,

Voor een vriendin van mij de volgende vraag:

De situatie:
Mijn overbuurvrouw werkt 20 tot 24 uur per week in de thuiszorg. Ze verdient daarmee ongeveer 700 euro netto per maand. Ze heeft 4 kinderen waarvan er nog 2 thuiswonen; een zoon van 25 met een eigen inkomen (schat ik tussen 1200 en 1400 euro netto) en een dochter van 12 die net naar de middelbare school gaat, zonder eigen inkomsten.

Het probleem;
Elk jaar krijgt ze van de belastingdienst per maand (alleenstaande) oudertoeslag en/of heffingskorting uitgekeerd. En elk jaar moet ze dit hele bedrag aan het eind van het jaar terugbetalen. Zoals U wellicht begrijpt zorgt dit voor grote problemen.

Deze mevrouw kiest ervoor om geen aanvulling te vragen aan de sociale dienst, omdat dit heel veel rompslomp oplevert en nog meer stress dan te leven met dit inkomen. Daarbij kan zij niet uit de voeten met alle administratie, alles levert stress op, elke brief is moeilijk. Ik heb haar een tijdje begeleid hiermee en nu is alles zover op orde, maar ze weigert haast elke vorm van hulp van buitenaf. We zijn ooit samen bij de burgerraadslieden geweest voor opheldering, maar het enige dat daaruit kwam was dat ze te weinig belasting betaalt om deze toeslagen en kortingen te mogen ontvangen en stopzetten van de maandelijkse betalingen was onmogelijk. Intussen moddert dit al een jaar of 6/7 aan.

De vraag:
Mijn vraag is of hier misschien iemand is die hier meer zicht op heeft en op de hoogte is van mogelijke regels en/of regelingen voor mensen in dit soort situaties. Er moeten toch meer mensen zijn in dit schuitje? Oh ja, dit probleem liep al toen ze wel nog aanvulling kreeg van de sociale dienst, dus daar zou het niet aan moeten liggen. Tot voor 2 jaar kreeg ze deze aanvulling.

Ik wil haar graag helpen omdat ik bijna dagelijks haar struggle for life zie, en ik vind dat ze absoluut beter verdient!

Met vriendelijke groet,
Jacqueline

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: laag inkomen; hoge terugbetaling belastingdienst

Ongelezen bericht door kweenie »

De heffingskortingen worden in mindering gebracht op de te betalen belastingen. Zijn de heffingskortingen hoger dan je te betalen belastingen, dan zijn deze eventueel te verrekenen met de belastingen van de partner. Je kunt dus nooit meer heffingskorting ontvangen dan wat je aan belastingen betaalt. Anders gezegd, de belastingheffing kan wel 0 worden, maar niet negatief.

De toeslagen kunnen wel hoger zijn dan de te betalen belastingen.

Als je overbuurvrouw (steeds) als voorschot te veel van de belastingen terugkrijgt, dan is het handiger om die voorlopige aanslag steeds tegelijk met het indienen van de belastingaangifte ook aan te passen aan de werkelijke situatie. En als ze toeslagen moet terugbetalen, dan voldoet zij kennelijk niet aan de criteria voor die toeslagen en is het ook handiger om dat aan te passen.

Jacq/Heerlen
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 nov 2009 10:11

Re: laag inkomen; hoge terugbetaling belastingdienst

Ongelezen bericht door Jacq/Heerlen »

Beste Vogels en Kweenie,
Bedankt voor jullie reacties.

Vogels:

Al die kwijtscheldingen en zo, dat doet ze al. Zoals ik zei heb ik haar een tijd begeleid vanuit mijn opleiding Social Work en stage. Met al die regelingen zijn we bekend. Heerlen heeft prima regelingen gelukkig.

Het gaat puur om de belastingtechnische zaken. Ik zal eens wat meer gegevens vragen zodat mijn vraag specifieker wordt. Ik denk zelf dat het draait om de heffingskorting. Zelf werk ik een paar uurtjes bij dezelfde thuiszorginstelling en het viel me op dat ik maar een euro of 10 aan inkomstenbelasting e.d. betaal. In mijn geval wordt dat verrekend bij mijn man die een klein modaal inkomen heeft. Maar bij deze mevrouw is er maar 1 inkomen.

Toeslagen zijn niet afhankelijk van het bedrag dat je aan belasting betaalt? Dan blijven alleen inkomstenbelasting en heffingskorting over, toch?

Met vriendelijke groet,
Jacqueline

vince76
Berichten: 36
Lid geworden op: 21 dec 2009 20:21

Re: laag inkomen; hoge terugbetaling belastingdienst

Ongelezen bericht door vince76 »

Heren en dames,

Even een belastingtechnise vraag / probleem...

Ik heb een zoontje van 7 en ben gescheiden. Ik heb nu een verzoek gedaan bij de belastingdienst voor de inkomensafhankelijke combinatiekorting. Hiervoor moet hij bij mij of zijn moeder ingeschreven staan in geval van Co-ouderschap. Aan die voorwaarde voldoe ik ook maar volgens de belasting inspecteur kom ik niet aan de 3 dagen per week als ik hem vrijdag om 15:30 van school haal en maandag om 8:30 weer naar school breng. Zijn moeder haalt hem dan maandag om 15:30 weer van school.

Dus als je de uren school op de maandag mee telt kom ik toch aan 3 dagen. Waarom zouden de uren dat hij die maandag op school zit niet mee tellen. Als je gaat kijken hoe lang hij in het weekend bij mij is en doordeweeks bij zijn moeder. Zit je met school op minder uren dan ik in het weekend.

Ik kan niet in beroep gaan tegen het oordeel van de belasting inspecteur waardoor ik gewoon veel geld mis loop door deze rare regeling.

Wie heeft hier ervaring mee en kan mij helpen om dit tot een goed einde te brengen. Ik hoop wat van jullie te horen,

Groeten,

Vincent

vince76
Berichten: 36
Lid geworden op: 21 dec 2009 20:21

Re: laag inkomen; hoge terugbetaling belastingdienst

Ongelezen bericht door vince76 »

Meestal niet. Ik hoop daardoor meer andere mensen te bereiken.

rollertje
Berichten: 221
Lid geworden op: 28 nov 2004 17:06

Re: laag inkomen; hoge terugbetaling belastingdienst

Ongelezen bericht door rollertje »

Jacq/Heerlen schreef:Hoi,



We zijn ooit samen bij de burgerraadslieden geweest voor opheldering, maar het enige dat daaruit kwam was dat ze te weinig belasting betaalt om deze toeslagen en kortingen te mogen ontvangen en stopzetten van de maandelijkse betalingen was onmogelijk. Intussen moddert dit al een jaar of 6/7 aan.


Met vriendelijke groet,
Jacqueline
Stop zetten is gewoon mogelijk hoor. Je kunt een wijziging indienen met haar echte inkomen en dan houdt de BD rekening met de daarbijbehorende loonheffing. Je kunt de maandelijkse teruggave ook gewoon stopzetten en dan via de aangifte nog wat terugvragen.

Hetzelfde geldt voor de toeslagen.
De huurtoeslag houdt ook rekening met het inkomen van de zoon. De zorgtoeslag alleen met haar eigen inkomen. De zoon kan deze zelf aanvragen.
Het kindgebonden budget rekent ook alleen met haar inkomen.

BELANA
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 jul 2009 21:10

Re: laag inkomen; hoge terugbetaling belastingdienst

Ongelezen bericht door BELANA »

Hieronder zijn de taken van de bewindvoerder. Of voor iemand bewindvoering de juiste middel is bleek pas naar de intake gesprek met de cliënte. Maar de bewindvoerder regelt de belastingzaken voor zo cliënt zodoende cliënt zelf even rust kan nemen. U kunt natuurlijk zelf de bewindvoerder zoeken, maar even oppassen!! Er zijn ook mensen die zogenaamd willen helpen maar alleen maanr benadelen, het is BELANGRIJK dat de bewindvoerder (natuurlijke persoon of organisatie) aangesloten is bij de brancheorganisatie voor de professionele bewindvoerders! Zoals Stichting BELANA Bewind & Inkomensbeheer. Maar er zijn ook anderen, echter niet zo veel in Nederland.

Wat zijn de taken van een bewindvoerder?

Een bewindvoerder die beschermingsbewind uitoefent, heeft als hoofdtaak het beheren, beschermen van het vermogen van de klant. Hij moet er dus voor zorgen dat het vermogen dat door de kantonrechter onder bewind is gesteld in stand blijft en goed wordt beheerd. Jaarlijks legt de bewindvoerder hierover verantwoording af aan de kantonrechter.

De bewindvoerder voert gedurende het jaar de administratie over het vermogen dat onder zijn bewind is gesteld. Daarbij verzorgt hij de volgende zaken:

De belastingaangifte;
Het aanvragen van huursubsidie;
Het aanvragen van uitkeringen;
Het aanvragen van eventuele kwijtscheldingen voor de lokale belastingen;
Het indienen van de AWBZ;
Het afsluiten van verzekeringen;
De contacten met diverse instellingen;
De doorbetaling van de vaste lasten;
De behandeling/doorzending van de post.

Wat een bewindvoerder doet bij een onderbewindstelling, maar ook bij inkomensbeheer zijn dus alleen financiële handelingen. Bij een onderbewindstelling bepaalt de kantonrechter welk deel van het vermogen onder bewind wordt gesteld. Wanneer iemand kiest voor inkomensbeheer, kan de cliënt zelf met de bewindvoerder afspreken welke zaken hem uit handen worden genomen, hiervoor wordt een overeenkomst ondertekend.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: laag inkomen; hoge terugbetaling belastingdienst

Ongelezen bericht door puma73 »

@ belana,

stichting of niet, het is en blijft reclame. Mensen kunnen tegenwoordig heel goedzelf bepaalde wegen vinden. En als die stichting goed is heeft ze genoeg aan mond op mond reclame.

Wat een bewindvoerder doet bij een onderbewindstelling, maar ook bij inkomensbeheer zijn dus alleen financiële handelingen. Bij een onderbewindstelling bepaalt de kantonrechter welk deel van het vermogen onder bewind wordt gesteld. Wanneer iemand kiest voor inkomensbeheer, kan de cliënt zelf met de bewindvoerder afspreken welke zaken hem uit handen worden genomen, hiervoor wordt een overeenkomst ondertekend.
Goh en laat het daar nou net bijna altijd fout gaan, we hebben ze voorbij zien komen stichting schuldenvrij etc etc.

puntje bij paaltje alle cliënten de klos en helaas pindakaas bij de stichting niks te halen.

BELANA
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 jul 2009 21:10

Re: laag inkomen; hoge terugbetaling belastingdienst

Ongelezen bericht door BELANA »

Er zijn ook links van de belastingdienst geplaatst, is zeker ook reclame?! Bewindvoering is een rechtsmiddel geregeld in de wet. Heeft niks met reclame te maken, maar slechts advies. Kennelijke komen mensen niet uit en zoeken alsnog hulp hier. En u heeft zeker niets beters te doen dan mij lastig vallen. Het gaat om de organisatie welke geen reclame nodig heeft, mensen worden verwezen door de rechtbanken en gemeenten etc. Kennelijk bent u zelf niet zo goed op de hoogte van deze middel, dus mijn informatie toch handig geweest! Goede dag voor iedereen!

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: laag inkomen; hoge terugbetaling belastingdienst

Ongelezen bericht door witte angora »

Er zijn ook links van de belastingdienst geplaatst, is zeker ook reclame?!
Jep, de belastingdienst heeft vele concurrenten, en allemaal willen ze dikke winst maken. :wink:

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: laag inkomen; hoge terugbetaling belastingdienst

Ongelezen bericht door bprosman »

Het gaat om de organisatie welke geen reclame nodig heeft
Dan heeft het ook geen zin hier links te plaatsen.
Kennelijke komen mensen niet uit en zoeken alsnog hulp hier.
Mijn eerste voorwaarde voor een bewindvoerder zou het beheersen van de Nederlandse taal zijn.

BELANA
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 jul 2009 21:10

Re: laag inkomen; hoge terugbetaling belastingdienst

Ongelezen bericht door BELANA »

Bewindvoerder moet aangesloten zijn aan de brancheoganisatie, dit kan geverifieerd worden op de website http://www.bpbi.nl Stichting schuldenvrij is daar helaas niet bekend..... Het is belangrijk om te checken zo bewindvoerder! Iedereen succes!

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: laag inkomen; hoge terugbetaling belastingdienst

Ongelezen bericht door bprosman »

Het is belangrijk om te checken zo bewindvoerder!
I rest my case, Google translate zeker :?

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: laag inkomen; hoge terugbetaling belastingdienst

Ongelezen bericht door puma73 »

BELANA schreef:Bewindvoerder moet aangesloten zijn aan de brancheoganisatie, dit kan geverifieerd worden op de website http://www.bpbi.nl Stichting schuldenvrij is daar helaas niet bekend..... Het is belangrijk om te checken zo bewindvoerder! Iedereen succes!

ik zou zeggen doe je best. het is wel erg doorzicht die berichten van jouw hier. Ik denk dat de moderator je inmiddels kent. Je hebt 11 geplaatste berichten, maar er staan er maar 6, alleen van vandaag. Hoe zou dat toch komen??

Gesloten