LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verzoek tot het betalen van BTW.

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
dreneerkens
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 jun 2011 21:24

Verzoek tot het betalen van BTW.

Ongelezen bericht door dreneerkens »

als je akkoord bent gegaan met een offerte zonder btw en je wilt achteraf toch een factuur en btw betalen. Moet het bedrijf hiermee akkoord gaan?


Extra uitleg:
Heeft te maken met een offerte voor tuinbestrating. Offerte had ik al getekend. Ik wil nu een factuur en wordt niet gegeven omdat het zonder btw zou zijn. Bestratingswerkzaamheden zijn al verricht. Ik wil toch graag een factuur en ben dan ook bereid om de btw alsnog te betalen. Moet het bedrijf hieraan meewerken en een nieuwe offerte incl. btw geven?

Als toevoeging: op de offerte die ik getekend heb staat een totaalprijs, maar er staat niet bij vermeldt dat het incl. of excl. BTW is.

als extra toevoeging: ik heb wel al de stenen aan het bedrijf betaald. Dit heb ik contant betaald en hiervan wilt het bedrijf mij geen factuur geven. Ik moet het bedrijf ook nog een deel betalen. Hoe kan ik dit dan het beste doen als het bedrijf niet mee wilt werken?

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Verzoek tot het betalen van BTW.

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

dreneerkens schreef:als je akkoord bent gegaan met een offerte zonder btw en je wilt achteraf toch een factuur en btw betalen. Moet het bedrijf hiermee akkoord gaan?


Extra uitleg:
Heeft te maken met een offerte voor tuinbestrating. Offerte had ik al getekend. Ik wil nu een factuur en wordt niet gegeven omdat het zonder btw zou zijn. Bestratingswerkzaamheden zijn al verricht. Ik wil toch graag een factuur en ben dan ook bereid om de btw alsnog te betalen. Moet het bedrijf hieraan meewerken en een nieuwe offerte incl. btw geven?

Als toevoeging: op de offerte die ik getekend heb staat een totaalprijs, maar er staat niet bij vermeldt dat het incl. of excl. BTW is.

als extra toevoeging: ik heb wel al de stenen aan het bedrijf betaald. Dit heb ik contant betaald en hiervan wilt het bedrijf mij geen factuur geven. Ik moet het bedrijf ook nog een deel betalen. Hoe kan ik dit dan het beste doen als het bedrijf niet mee wilt werken?
Ik ga er even vanuit dat de u als particulier een opdracht tot het aanleggen van een bestrating hebt gegeven. (Hoewel ik dan niet zou weten wat u dan met een btw-bon wil doen). In dat geval dient een schriftelijke offerte altijd inclusief BTW te zijn, en kunt U het bedrijf daarop aanspreken.

Als u de stenen contact hebt betaald zonder een kwitantie te krijgen kan het bedrijf de betaling eventueel ontkennen en alsnog het gehele bedrag vorderen.

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: Verzoek tot het betalen van BTW.

Ongelezen bericht door ronald g »

Klant maakt een afspraak voor een klus zonder btw afdracht, zwart dus. Wat zwart is kun je niet zomaar wit maken, bij het bedrijf komt de klus helemaal niet in de boeken voor. Als je achteraf toch een btw factuur wenst stel je het bedrijf voor een dilemma die moet alle materialen en manuren uit gaan splitsen om zo tot de juiste btw afdracht te komen. Die weer doorberekenen aan de klant en dan afdragen aan de belastingdienst vervolgens de btw op de geleverde materialen weer terug vragen. Hoop gedoe waar niemand beter van wordt, zeker het bedrijf niet want die kan bij de belastingdienst e.e.a. uit gaan leggen.

DJM
Berichten: 352
Lid geworden op: 26 nov 2010 21:08

Re: Verzoek tot het betalen van BTW.

Ongelezen bericht door DJM »

Een akkoord is bindend.

MAXIEM

Re: Verzoek tot het betalen van BTW.

Ongelezen bericht door MAXIEM »

dreneerkens

Advies: meldt dit bedrijfje aan bij de FIOD.

Maxiem.

DJM
Berichten: 352
Lid geworden op: 26 nov 2010 21:08

Re: Verzoek tot het betalen van BTW.

Ongelezen bericht door DJM »

MAXIEM schreef:dreneerkens

Advies: meldt dit bedrijfje aan bij de FIOD.

Maxiem.
Dat is wel heel erg natuurlijk.

Als je dat nou zou doen voor het akkoord gaan dan snap ik het nog maar niet als je later zelf van gedachten veranderd (omdat het waarschijnlijk gunstiger voor TS uitpakt).

MAXIEM

Re: Verzoek tot het betalen van BTW.

Ongelezen bericht door MAXIEM »

DJM

Ik ben nu eenmaal van mening, dat je ********bedrijven direkt aan de schandpaal moet nagelen.

Maxiem.

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: Verzoek tot het betalen van BTW.

Ongelezen bericht door ronald g »

Ts pakt het voordeel en nu is het bedrijf de boeman dacht het niet. Hoe vaak is er in mijn reparatiebedrijf door de klant niet gevraagd "kan het niet zonder bon" ik was daar helder in gebeurde niet. Ergo initiatief ligt bij de klant en dat het bedrijf daar in mee gaat tja, zwart is en blijft zwart en zal nooit wit worden. Beide partijen plegen fraude.

L.Rozenwater
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jun 2005 03:46

Re: Verzoek tot het betalen van BTW.

Ongelezen bericht door L.Rozenwater »

Kan het niet zo zijn dat het bedrijfje vrijstelling heeft gekregen van btw ? In dat geval mag er nl geen btw op een factuur of offerte worden genoemd. Zouden ze dit wel doen en de fiscus vindt dit bij een controle, dan hangen ze en moeten ze alsnog btw gaan betalen. Deze situatie zie je vaak bij bedrijfjes welke onder de kleine ondernemersregeling vallen.
Het was zelfs zo, dat dit soort bedrijfjes niet eens verplicht waren een rekening/factuur te verstrekken.
Ze mogen ook een vereenvoudigde administratie voeren middels een kasboek.

Dus niet gelijk denken dat er zwart wordt gewerkt. Vraag bij twijfel naar een inschrijving van de KvK en een btw nummer (dat krijgen zulke bedrijfjes n.l wel)

Eva369
Berichten: 109
Lid geworden op: 17 mei 2011 13:53

Re: Verzoek tot het betalen van BTW.

Ongelezen bericht door Eva369 »

De KOR gaat alleen op voor hele kleine bedrijfjes die minder dan 1.345 euro per jaar aan btw moeten afdragen. dit zal voor een gemiddeld bestratings bedrijf niet zo zijn. bestrating valt onder 19% wat betekent dat een bedrijf niet snel onder de kor valt. als het bedrijf een BV. is dan heeft het sowieso geen recht op de KOR. Ik heb een vermoede dat dit klusje zwart gaat.

Een offerte aan een consument is altijd incl. BTW. omdat een consument geen BTW kan aftrekken.

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Verzoek tot het betalen van BTW.

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Eva369 schreef:Een offerte aan een consument is altijd incl. BTW. omdat een consument geen BTW kan aftrekken.

Das helaas niet waar. Heb meerdere offertes van bv makelaars welke ZONDER btw zijn.
Is schijnbaar ook heel normaal dat dit zo wordt opgesteld ondanks mijn vragen wat een consument hieraan heeft omdat ind deze geen btw kan aftrekken.

Eva369
Berichten: 109
Lid geworden op: 17 mei 2011 13:53

Re: Verzoek tot het betalen van BTW.

Ongelezen bericht door Eva369 »

Teunbosseman schreef:
Eva369 schreef:Een offerte aan een consument is altijd incl. BTW. omdat een consument geen BTW kan aftrekken.

Das helaas niet waar. Heb meerdere offertes van bv makelaars welke ZONDER btw zijn.
Is schijnbaar ook heel normaal dat dit zo wordt opgesteld ondanks mijn vragen wat een consument hieraan heeft omdat ind deze geen btw kan aftrekken.
Zie onderstaande artikel en link:
"Artikel 38
Het is de ondernemer verboden aan anderen dan ondernemers en publiekrechtelijke lichamen goederen en diensten aan te bieden tegen prijzen met zodanige aanduidingen dat de omzetbelasting niet in de prijzen zou zijn begrepen."
http://wetten.overheid.nl/BWBR0002629/g ... _Afdeling5

onder aanbieden valt dus ook een offerte, of het prijskaartje in de winkel.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Verzoek tot het betalen van BTW.

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Eva369 schreef: Zie onderstaande artikel en link:
"Artikel 38
Het is de ondernemer verboden aan anderen dan ondernemers en publiekrechtelijke lichamen goederen en diensten aan te bieden tegen prijzen met zodanige aanduidingen dat de omzetbelasting niet in de prijzen zou zijn begrepen."
http://wetten.overheid.nl/BWBR0002629/g ... _Afdeling5

onder aanbieden valt dus ook een offerte, of het prijskaartje in de winkel.
Even puur uit interesse: is het ook voldoende als er staat "excl. 19% BTW"? De klant heeft dan immers wel alle informatie, echter misschien niet altijd even duidelijk voor iedereen.

Pindakaaspotje
Berichten: 1672
Lid geworden op: 02 jan 2009 19:01

Re: Verzoek tot het betalen van BTW.

Ongelezen bericht door Pindakaaspotje »

***CENSUUR! TROS RADAR***CENSUUR! TROS RADAR
Laatst gewijzigd door Pindakaaspotje op 03 jan 2012 23:11, 1 keer totaal gewijzigd.

masterslave
Berichten: 169
Lid geworden op: 13 nov 2010 12:11

Re: Verzoek tot het betalen van BTW.

Ongelezen bericht door masterslave »

Teunbosseman schreef:
Eva369 schreef:Een offerte aan een consument is altijd incl. BTW. omdat een consument geen BTW kan aftrekken.

Das helaas niet waar. Heb meerdere offertes van bv makelaars welke ZONDER btw zijn.
Is schijnbaar ook heel normaal dat dit zo wordt opgesteld ondanks mijn vragen wat een consument hieraan heeft omdat ind deze geen btw kan aftrekken.
Dit is helaas wel waar!
Er is al eens een topic over BTW betalen of niet geweest, dus er is altijd BTW inbegrepen, als het om een particulier gaat.

http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 16&t=78210

Eva369
Berichten: 109
Lid geworden op: 17 mei 2011 13:53

Re: Verzoek tot het betalen van BTW.

Ongelezen bericht door Eva369 »

Pindakaaspotje schreef: Officieel "moet" hij je het ook inclusief btw neerzetten. Maar wat zou je er tegen willen doen. Wanneer het expliciet wordt vermeldt dat het exclusief btw is, is dat wel gewoon duidelijk en zul je het nooit een rechter overtuigt krijgen dat je inde veronderstelling was dat het incl. was.
dreneerkens schreef: Als toevoeging: op de offerte die ik getekend heb staat een totaalprijs, maar er staat niet bij vermeldt dat het incl. of excl. BTW is.
er staat hierbij dus niet dat het EX btw is. dus alleen de totaal prijs betalen.

idd als er duidelijk EX BTW staat heb je een minder sterke zaak. echter met bijv. een verbouwing waarbij een deel onder de 6% valt (manuren) heb je wel weer een zaak als er alleen een totaal bedrag staat en je moeilijk kunt opmaken welk deel incl. is en welk deel ex.

ik zou soweiso een bon ofzo vragen, want dan kun je garantie claimen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Verzoek tot het betalen van BTW.

Ongelezen bericht door kweenie »

Eva369 schreef: ik zou soweiso een bon ofzo vragen, want dan kun je garantie claimen.
Dat gaat natuurlijk lastig als je het zwart doet... Wellicht dat dit ook de reden is dat TS het bij nader inzien toch wit zou willen doen.

Maar tussen wit en zwart kan veel meer zitten dan alleen btw. Denk bv aan de afdracht aan de bedrijfsvereniging of voor het pensioenfonds e.d. Bij zwart kan je dus veel meer in handen krijgen dan bij wit. En daarom kan het zijn dat hij een lager uurtarief rekent. Een witte klus is dus niet altijd simpelweg 19% duurder dan de zwarte prijs.

DJM
Berichten: 352
Lid geworden op: 26 nov 2010 21:08

Re: Verzoek tot het betalen van BTW.

Ongelezen bericht door DJM »

Teunbosseman schreef:
Eva369 schreef:Een offerte aan een consument is altijd incl. BTW. omdat een consument geen BTW kan aftrekken.

Das helaas niet waar. Heb meerdere offertes van bv makelaars welke ZONDER btw zijn.
Is schijnbaar ook heel normaal dat dit zo wordt opgesteld ondanks mijn vragen wat een consument hieraan heeft omdat ind deze geen btw kan aftrekken.
Dat doen ze om jou als klant te kunnen krijgen.
Ze hopen dat je vergeet dat je nog BTW moet betalen en dan lijkt het goedkoper dan het daadwerkelijk is.

Eva369
Berichten: 109
Lid geworden op: 17 mei 2011 13:53

Re: Verzoek tot het betalen van BTW.

Ongelezen bericht door Eva369 »

kweenie schreef:
Eva369 schreef: ik zou soweiso een bon ofzo vragen, want dan kun je garantie claimen.
Dat gaat natuurlijk lastig als je het zwart doet... Wellicht dat dit ook de reden is dat TS het bij nader inzien toch wit zou willen doen.

Maar tussen wit en zwart kan veel meer zitten dan alleen btw. Denk bv aan de afdracht aan de bedrijfsvereniging of voor het pensioenfonds e.d. Bij zwart kan je dus veel meer in handen krijgen dan bij wit. En daarom kan het zijn dat hij een lager uurtarief rekent. Een witte klus is dus niet altijd simpelweg 19% duurder dan de zwarte prijs.
als TS niet wist dat het zwart ging. omdat er een offerte is getekent en omdat er door TS niet om gevraagd is. dan ging het volgens mij gewoon wit. als TS er om gevraagd heeft... tja dan heb je gelijk dat het zwart ging. maar als TS dacht dat het gewoon legaal was, dan heeft hij recht op een factuur.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Verzoek tot het betalen van BTW.

Ongelezen bericht door kweenie »

dreneerkens schreef:als je akkoord bent gegaan met een offerte zonder btw en je wilt achteraf toch een factuur en btw betalen. Moet het bedrijf hiermee akkoord gaan?
TS wist dus wel dat het zwart ging. Hij heeft in eerste instantie zelf gekozen voor een "offerte zonder btw".

Gesloten