LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Scooter niet gerepareerd, wel reparatiekosten.

Nieuwe fiets gekocht of problemen met jouw scooter? Bespreek hier jouw ervaringen.
BdeBoer
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 nov 2012 18:50

Scooter niet gerepareerd, wel reparatiekosten.

Ongelezen bericht door BdeBoer »

Ik heb de volgende vraag,

Mijn scooter had de laatste tijd problemen. In het begin als je vol gas gaf reed die bijna niet bij half gas nog prima en na erop gereden te hebben moest je wachten en na een tijdje reed die weer. Totdat die helemaal niet meer startte. Bij het kicken liep er al benzine uit de carburateur. Dus ik ben naar de winkel gegaan en gevraagd of scooter te viel te repareren. Het is al een wat oudere scooter dus zei bij het begin dat ik niet teveel geld er aan uit wilde geven. De zaak belde een paar dagen later terug en vertelde mij dat de reparatie 180 euro ging kosten. Hierop antwoordde ik in eerste instantie dat ik dat teveel vond en dat ik m wel weer op zou halen (en de onderzoekskosten uiteraard zou betalen). De volgende dag toen ik langsging zei de zaak tegen mij het nodige om de scooter te laten lopen gaat je ongeveer 150/60 kosten. Hierop ben ik akkoord gegaan en liet hem dus toch maar repareren. Vandaag werd ik gebeld dat ik de scooter weer kon ophalen. Het nodige was vervangen maar het probleem was toch wel de krukas die is verbogen maarja dat word teveel dus totale rekening 142 euro. De scooter start eigenlijk nog steeds niet (na heeeeel lang kickstarten af en toe) en rijd dan ook nog steeds zeer slecht. Maar ik heb dus nu wel 142 euro betaald terwijl het probleem eigenlijk niet is opgelost. Kan ik hier verder nog iets mee?

Wat ze hebben vervangen:
Membraan
Carburateur reinigen
Pakkingen membraan
Voetpakking
kleinmateriaal
Bougie

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Scooter niet gerepareerd, wel reparatiekosten.

Ongelezen bericht door alfatrion »

Het klinkt allemaal erg zuur. Op zich lijkt het me redelijk om te verwachten dat de scooter in die staat gebracht zou worden dan je er wat aan zou hebben. Nu is veel werk verricht zonder dat de gevolgen merkbaar zijn, afgezien van dat je 142 euro kwijt bent. Maar toch kan ik de uitkomst van een zaak niet voorspellen. De belangrijkste oorzaak daarvan is dat we niet weten wat de winkel zal betwisten en waar ze het mee eens zal zijn.

Wat je zou kunnen doen om meer informatie te krijgen is om een naar een rechtswinkel te gaan en daar je verhaal uit een zetten. Dit zou je ook kunnen doen op rechtenforum.nl. En je kunt natuurlijk eens bellen naar ConsuWijzer.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Scooter niet gerepareerd, wel reparatiekosten.

Ongelezen bericht door berndv »

Je scooter is gerepareerd, het defect is alleen niet verholpen. Dus op grond waarvan zou de rekening niet betaald hoeven worden?

BdeBoer
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 nov 2012 18:50

Re: Scooter niet gerepareerd, wel reparatiekosten.

Ongelezen bericht door BdeBoer »

berndv schreef:Je scooter is gerepareerd, het defect is alleen niet verholpen. Dus op grond waarvan zou de rekening niet betaald hoeven worden?
Dan is die toch niet gerepareerd?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Scooter niet gerepareerd, wel reparatiekosten.

Ongelezen bericht door berndv »

BdeBoer schreef:
berndv schreef:Je scooter is gerepareerd, het defect is alleen niet verholpen. Dus op grond waarvan zou de rekening niet betaald hoeven worden?
Dan is die toch niet gerepareerd?
In de letterlijke betkenis van het woord heb je helemaal gelijk. Laat ik het dan anders stellen, er zijn zaken vervangen, Hier heb je toestemming voor gegeven.
De volgende dag toen ik langsging zei de zaak tegen mij het nodige om de scooter te laten lopen gaat je ongeveer 150/60 kosten. Hierop ben ik akkoord gegaan en liet hem dus toch maar repareren.
Hebben ze je de garantie gegeven dat je scooter na deze reparatie weer helemaal 100% in orde zou zijn? Het gaat er om wat e afspraken waren en welke garanties er bij gegeven zijn. Als er nu bijvoorbeeld gezegd is dat het met deze "reparaties", kans is dat het defect verholpen is.

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Scooter niet gerepareerd, wel reparatiekosten.

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik vind het onaannemelijk dat TS een overeenkomst gesloten zou hebben welke zou inhouden dat de reparateur werkzaamheden mocht uitvoeren zonder dat het resultaat daarvan is dat er een werkend product wordt opgeleverd. Dat is net zo iets als een koper die bij de dealer een auto koopt en achteraf te horen krijgt "maar ik heb niet gegarandeerd dat de auto het ook deed".

Een reparateur doet een onderzoek zodat hij weet wat er kapot is en daarmee een schatting van de kosten kan maken. Kennelijk zijn in dit onderzoek een aantal grote zaken over het hoofd gezien.

BdeBoer
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 nov 2012 18:50

Re: Scooter niet gerepareerd, wel reparatiekosten.

Ongelezen bericht door BdeBoer »

De zaak heeft mij gebeld en verteld dat de kosten voor het repararen 150/60 euro zouden zijn (konden misschien iets hoger uitvallen). Dit was nadat zij onderzoek hadden gedaan. Zo komt het dus bij mij over dat dat de kosten zijn om het defect te verhelpen. Nu hebben ze 140 euro gerekend voor de werkzaamheden die ze hebben verricht maar daarmee is het defect dus niet verholpen. En als ik dit bij voorbaat had geweten had was ik natuurlijk nooit daarmee akkoord gegaan want ik ga niet betalen voor iets waar ik in feite helemaal niets aan heb. Het is leuk dat onderdelen zijn vervangen maar mijn doel is dat de scooter rijd, rijdt die niet dan is die in mijn ogen nog steeds defect.

BdeBoer
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 nov 2012 18:50

Re: Scooter niet gerepareerd, wel reparatiekosten.

Ongelezen bericht door BdeBoer »

Toen ik vroeg waarom ze het probleem niet bij het onderzoek konden vinden, werd mij verteld dat soms tijdens het repareren andere problemen aan het licht komen...

Jezebel
Berichten: 93
Lid geworden op: 10 aug 2010 19:57

Re: Scooter niet gerepareerd, wel reparatiekosten.

Ongelezen bericht door Jezebel »

Je hebt toch garantie op de reparatie?

bartsscooterservice
Berichten: 287
Lid geworden op: 10 okt 2011 15:36

Re: Scooter niet gerepareerd, wel reparatiekosten.

Ongelezen bericht door bartsscooterservice »

BdeBoer schreef:Ik heb de volgende vraag,

Mijn scooter had de laatste tijd problemen. In het begin als je vol gas gaf reed die bijna niet bij half gas nog prima en na erop gereden te hebben moest je wachten en na een tijdje reed die weer. Totdat die helemaal niet meer startte. Bij het kicken liep er al benzine uit de carburateur. Dus ik ben naar de winkel gegaan en gevraagd of scooter te viel te repareren. Het is al een wat oudere scooter dus zei bij het begin dat ik niet teveel geld er aan uit wilde geven. De zaak belde een paar dagen later terug en vertelde mij dat de reparatie 180 euro ging kosten. Hierop antwoordde ik in eerste instantie dat ik dat teveel vond en dat ik m wel weer op zou halen (en de onderzoekskosten uiteraard zou betalen). De volgende dag toen ik langsging zei de zaak tegen mij het nodige om de scooter te laten lopen gaat je ongeveer 150/60 kosten. Hierop ben ik akkoord gegaan en liet hem dus toch maar repareren. Vandaag werd ik gebeld dat ik de scooter weer kon ophalen. Het nodige was vervangen maar het probleem was toch wel de krukas die is verbogen maarja dat word teveel dus totale rekening 142 euro. De scooter start eigenlijk nog steeds niet (na heeeeel lang kickstarten af en toe) en rijd dan ook nog steeds zeer slecht. Maar ik heb dus nu wel 142 euro betaald terwijl het probleem eigenlijk niet is opgelost. Kan ik hier verder nog iets mee?

Wat ze hebben vervangen:
Membraan
Carburateur reinigen
Pakkingen membraan
Voetpakking
kleinmateriaal
Bougie
Wat is het merk/type van de scooter? En wat is de km stand?

BdeBoer
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 nov 2012 18:50

Re: Scooter niet gerepareerd, wel reparatiekosten.

Ongelezen bericht door BdeBoer »

bartsscooterservice schreef:
BdeBoer schreef:Ik heb de volgende vraag,

Mijn scooter had de laatste tijd problemen. In het begin als je vol gas gaf reed die bijna niet bij half gas nog prima en na erop gereden te hebben moest je wachten en na een tijdje reed die weer. Totdat die helemaal niet meer startte. Bij het kicken liep er al benzine uit de carburateur. Dus ik ben naar de winkel gegaan en gevraagd of scooter te viel te repareren. Het is al een wat oudere scooter dus zei bij het begin dat ik niet teveel geld er aan uit wilde geven. De zaak belde een paar dagen later terug en vertelde mij dat de reparatie 180 euro ging kosten. Hierop antwoordde ik in eerste instantie dat ik dat teveel vond en dat ik m wel weer op zou halen (en de onderzoekskosten uiteraard zou betalen). De volgende dag toen ik langsging zei de zaak tegen mij het nodige om de scooter te laten lopen gaat je ongeveer 150/60 kosten. Hierop ben ik akkoord gegaan en liet hem dus toch maar repareren. Vandaag werd ik gebeld dat ik de scooter weer kon ophalen. Het nodige was vervangen maar het probleem was toch wel de krukas die is verbogen maarja dat word teveel dus totale rekening 142 euro. De scooter start eigenlijk nog steeds niet (na heeeeel lang kickstarten af en toe) en rijd dan ook nog steeds zeer slecht. Maar ik heb dus nu wel 142 euro betaald terwijl het probleem eigenlijk niet is opgelost. Kan ik hier verder nog iets mee?

Wat ze hebben vervangen:
Membraan
Carburateur reinigen
Pakkingen membraan
Voetpakking
kleinmateriaal
Bougie
Wat is het merk/type van de scooter? En wat is de km stand?
Kymco Dj 50, km stand weet ik niet uit mijn hoofd, kan er nu even niet bij maar wel al aantal KM. Gister heb ik 500 meter van de zaak naar mijn huis gereden, vanochtend startte de scooter weer niet en weer liep er benzine uit de cab zelfde problemen als toen ik de scooter wegbracht! Hoe kan ik nou weten of ze uberhaupt wel iets hebben vervangen...

bartsscooterservice
Berichten: 287
Lid geworden op: 10 okt 2011 15:36

Re: Scooter niet gerepareerd, wel reparatiekosten.

Ongelezen bericht door bartsscooterservice »

BdeBoer schreef:
bartsscooterservice schreef:
BdeBoer schreef:Ik heb de volgende vraag,

Mijn scooter had de laatste tijd problemen. In het begin als je vol gas gaf reed die bijna niet bij half gas nog prima en na erop gereden te hebben moest je wachten en na een tijdje reed die weer. Totdat die helemaal niet meer startte. Bij het kicken liep er al benzine uit de carburateur. Dus ik ben naar de winkel gegaan en gevraagd of scooter te viel te repareren. Het is al een wat oudere scooter dus zei bij het begin dat ik niet teveel geld er aan uit wilde geven. De zaak belde een paar dagen later terug en vertelde mij dat de reparatie 180 euro ging kosten. Hierop antwoordde ik in eerste instantie dat ik dat teveel vond en dat ik m wel weer op zou halen (en de onderzoekskosten uiteraard zou betalen). De volgende dag toen ik langsging zei de zaak tegen mij het nodige om de scooter te laten lopen gaat je ongeveer 150/60 kosten. Hierop ben ik akkoord gegaan en liet hem dus toch maar repareren. Vandaag werd ik gebeld dat ik de scooter weer kon ophalen. Het nodige was vervangen maar het probleem was toch wel de krukas die is verbogen maarja dat word teveel dus totale rekening 142 euro. De scooter start eigenlijk nog steeds niet (na heeeeel lang kickstarten af en toe) en rijd dan ook nog steeds zeer slecht. Maar ik heb dus nu wel 142 euro betaald terwijl het probleem eigenlijk niet is opgelost. Kan ik hier verder nog iets mee?

Wat ze hebben vervangen:
Membraan
Carburateur reinigen
Pakkingen membraan
Voetpakking
kleinmateriaal
Bougie
Wat is het merk/type van de scooter? En wat is de km stand?
Kymco Dj 50, km stand weet ik niet uit mijn hoofd, kan er nu even niet bij maar wel al aantal KM. Gister heb ik 500 meter van de zaak naar mijn huis gereden, vanochtend startte de scooter weer niet en weer liep er benzine uit de cab zelfde problemen als toen ik de scooter wegbracht! Hoe kan ik nou weten of ze uberhaupt wel iets hebben vervangen...
Dat weet ik ook niet, als de carburateur blijft lekken dan zit daar het probleem, dan stroomt die gewoon over, vlotterzitting of naald versleten o.i.d. Schoonmaken heeft dan geen zin. Moet er nieuwe carburateur op, de immitatie modellen werken prima.

JanTinusPlukvet
Berichten: 438
Lid geworden op: 18 apr 2010 15:03

Re: Scooter niet gerepareerd, wel reparatiekosten.

Ongelezen bericht door JanTinusPlukvet »

BdeBoer schreef:Toen ik vroeg waarom ze het probleem niet bij het onderzoek konden vinden, werd mij verteld dat soms tijdens het repareren andere problemen aan het licht komen...
Dat kan inderdaad. Dan had het bedrijf je dus even kunnen bellen.

je brengt de scooter om hem gerepareerd, dus goed werkend terug te krijgen.
De winkel zal je de service moeten geve om onder garantie nogmaals naar de scooter te kijken.

het kan zijn dat er andere defecten zijn. Als daar onderdelen voor nodig zijn dienen die betaald te worden. Aan de andere kant zijn de, bij de eerdere reparaties, onderdelen onterecht vervangen. Dit laatst zal op een welles-nietus discussie uitkomen.
U heeft de know how niet (daarvoor brengt u de scooter ook weg, anders had u het wel zelf gedaan) en kunt dus moeilijk technisch verweer geven aan de reparateur.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Scooter niet gerepareerd, wel reparatiekosten.

Ongelezen bericht door Jolijn »

BdeBoer schreef:Toen ik vroeg waarom ze het probleem niet bij het onderzoek konden vinden, werd mij verteld dat soms tijdens het repareren andere problemen aan het licht komen...
Maar daarvoor had je je scooter toch niet gebracht?!
Als de monteur weet dat die andere problemen de onderliggende oorzaak zijn van HET probleem waarvoor je komt, kan ik me voorstellen dat er gerepareerd wordt, anders niet.

1JanV
Berichten: 411
Lid geworden op: 27 jul 2012 09:23

Re: Scooter niet gerepareerd, wel reparatiekosten.

Ongelezen bericht door 1JanV »

Oude koek maar wel leuk om er als nog iets op te merken.Onderzoeks kosten betekend arbeid die dan of service is of normaal betaald moet worden tegen arbeidttijd.
Indien het voertuig loopt/rijd kan pas met zekerheid geconstateerd worden of er zaken al dan wel of niet goed zijn. Een carburateur vervangen voor een vlotternaald is iets overdreven. Het vervangen van membraan kan als eerste voor de hand leggen , maar is snel na te zien (testen zonder demontage)door monteurs ervaring, kosten membraan origineel plusminus €22,-. Demontage en Montage 0:30. Indien nog slecht startte en de bougie blijft droog is het meestal de krukas keerringen, indien de krukas krom is zal de keerring steeds in tegenovergestelde kant van de slag open gaan en valse lucht aanzuigen dus is het vervangen van keerringen nutteloos, kromme krukas betekend meestal revisie en zullen de kosten krukas en lagers- keerringen en cilinder pakking €225 en splitsen plusminus € 475 kunnen zijn. Aangegeven wordt dat de kosten van plusminus 180 euro al te veel waren is de poging al overbodig geweest dus lijkt mij het normaal de scooter in oude staat terug te geven (mits het in overleg goed bevonden is).
Andere kant hoor ik veel dat de scooter het geld voor reparatie niet meer waard is. Indien je een veelbetere voor dat geld kunt kopen heb je gelijk, maar meestal (90%) is dit niet het geval dus mijn advies is dan laat het repareren is het bijna weer nieuw. De dagwaarde is voor veel scooters na 3 jaar al niets meer. Indien je het voor je gevoel goed wil doen moet je elke 2 jaar inruilen heb je 2 jaar garantie en daar leven de meeste dealers ook van (minder werkplaats personeel en geen gezeur aan de duur) hier gaan de meeste importeurs ook van uit de importeur goed je als dealer er uit als je de scooter lang kunt onderhouden en je nieuw verkoop daardoor lager is..

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Scooter niet gerepareerd, wel reparatiekosten.

Ongelezen bericht door olaf79 »

BdeBoer schreef:Ik heb de volgende vraag,

Mijn scooter had de laatste tijd problemen. In het begin als je vol gas gaf reed die bijna niet bij half gas nog prima en na erop gereden te hebben moest je wachten en na een tijdje reed die weer. Totdat die helemaal niet meer startte. Bij het kicken liep er al benzine uit de carburateur. Dus ik ben naar de winkel gegaan en gevraagd of scooter te viel te repareren. Het is al een wat oudere scooter dus zei bij het begin dat ik niet teveel geld er aan uit wilde geven. De zaak belde een paar dagen later terug en vertelde mij dat de reparatie 180 euro ging kosten. Hierop antwoordde ik in eerste instantie dat ik dat teveel vond en dat ik m wel weer op zou halen (en de onderzoekskosten uiteraard zou betalen). De volgende dag toen ik langsging zei de zaak tegen mij het nodige om de scooter te laten lopen gaat je ongeveer 150/60 kosten. Hierop ben ik akkoord gegaan en liet hem dus toch maar repareren. Vandaag werd ik gebeld dat ik de scooter weer kon ophalen. Het nodige was vervangen maar het probleem was toch wel de krukas die is verbogen maarja dat word teveel dus totale rekening 142 euro. De scooter start eigenlijk nog steeds niet (na heeeeel lang kickstarten af en toe) en rijd dan ook nog steeds zeer slecht. Maar ik heb dus nu wel 142 euro betaald terwijl het probleem eigenlijk niet is opgelost. Kan ik hier verder nog iets mee?

Wat ze hebben vervangen:
Membraan
Carburateur reinigen
Pakkingen membraan
Voetpakking
kleinmateriaal
Bougie
Uiteraard kun je hier verder iets mee. Je hebt opdracht gegeven voor reparatie en omdat de brommer al was onderzocht kon de reparateur een vrij nauwkeurige opgave geven van de kosten. Hiervoor moet hij het dan ook doen (en als er een paar euro bijkomt moet je dat natuurlijk accepeteren, maar het dubbele zeker niet).
De reparateur heeft niet geleverd wat hij heeft beloofd. Dus of hij repareerd (uiteraard zonder verdere kosten) alsnog, of hij retourneerd het betaalde bedrag en de brommer.

bartsscooterservice
Berichten: 287
Lid geworden op: 10 okt 2011 15:36

Re: Scooter niet gerepareerd, wel reparatiekosten.

Ongelezen bericht door bartsscooterservice »

1JanV schreef:Oude koek maar wel leuk om er als nog iets op te merken.Onderzoeks kosten betekend arbeid die dan of service is of normaal betaald moet worden tegen arbeidttijd.
Indien het voertuig loopt/rijd kan pas met zekerheid geconstateerd worden of er zaken al dan wel of niet goed zijn. Een carburateur vervangen voor een vlotternaald is iets overdreven. Het vervangen van membraan kan als eerste voor de hand leggen , maar is snel na te zien (testen zonder demontage)door monteurs ervaring, kosten membraan origineel plusminus €22,-. Demontage en Montage 0:30. Indien nog slecht startte en de bougie blijft droog is het meestal de krukas keerringen, indien de krukas krom is zal de keerring steeds in tegenovergestelde kant van de slag open gaan en valse lucht aanzuigen dus is het vervangen van keerringen nutteloos, kromme krukas betekend meestal revisie en zullen de kosten krukas en lagers- keerringen en cilinder pakking €225 en splitsen plusminus € 475 kunnen zijn. Aangegeven wordt dat de kosten van plusminus 180 euro al te veel waren is de poging al overbodig geweest dus lijkt mij het normaal de scooter in oude staat terug te geven (mits het in overleg goed bevonden is).
Andere kant hoor ik veel dat de scooter het geld voor reparatie niet meer waard is. Indien je een veelbetere voor dat geld kunt kopen heb je gelijk, maar meestal (90%) is dit niet het geval dus mijn advies is dan laat het repareren is het bijna weer nieuw. De dagwaarde is voor veel scooters na 3 jaar al niets meer. Indien je het voor je gevoel goed wil doen moet je elke 2 jaar inruilen heb je 2 jaar garantie en daar leven de meeste dealers ook van (minder werkplaats personeel en geen gezeur aan de duur) hier gaan de meeste importeurs ook van uit de importeur goed je als dealer er uit als je de scooter lang kunt onderhouden en je nieuw verkoop daardoor lager is..
TS beschrijft toch dat de scooter nog steeds benzine lekt, carburateur probleem dus. 140 euro en nog niks gemaakt = slecht

1JanV
Berichten: 411
Lid geworden op: 27 jul 2012 09:23

Re: Scooter niet gerepareerd, wel reparatiekosten.

Ongelezen bericht door 1JanV »

bartsscooterservice, denk jij dat er wat aan gedaan is. een versleten naald zitting? nee daargeloof ik niet in.

bartsscooterservice
Berichten: 287
Lid geworden op: 10 okt 2011 15:36

Re: Scooter niet gerepareerd, wel reparatiekosten.

Ongelezen bericht door bartsscooterservice »

Hij zegt toch dat er benzine uitstroomt.. duidelijk lijkt me. En carburateurs kunnen wel degelijk zo verrot zijn dat je ze niet meer kan gebruiken. Laatst nog bij een Tomos carburateur een mini krasje in de zitting, was ook schoongemaakt door andere brommerboer, maar na 1 dag begon die alweer te lekken. Met lamp gekeken naar de zitting, anders was het niet te zien.

1JanV
Berichten: 411
Lid geworden op: 27 jul 2012 09:23

Re: Scooter niet gerepareerd, wel reparatiekosten.

Ongelezen bericht door 1JanV »

bartsscooterservice schreef:Hij zegt toch dat er benzine uitstroomt.. duidelijk lijkt me. En carburateurs kunnen wel degelijk zo verrot zijn dat je ze niet meer kan gebruiken. Laatst nog bij een Tomos carburateur een mini krasje in de zitting, was ook schoongemaakt door andere brommerboer, maar na 1 dag begon die alweer te lekken. Met lamp gekeken naar de zitting, anders was het niet te zien.
Schoon maken met gereedschap ppff die boer had zeker kinderen in dienst?
maar wij onderhouden nog carburateurs die er 15 jaar geleden er nog opgezet zijn, af en toe een nieuwe vlotternaald en gasnaald voor de zekerheid bij het nazien onder de loep.

Gesloten