De werking van de batterij van een e-scooter

Nieuwe fiets gekocht of problemen met jouw scooter? Bespreek hier jouw ervaringen.
DVDB92
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 mei 2020 23:04

De werking van de batterij van een e-scooter

Ongelezen bericht door DVDB92 »

Beste leden,

Mijn eerste topic, dus mocht ik iets niet goed hebben gedaan laat het dan vooral weten!

Ben erg nieuwsgierig naar jullie expertise! Ik sta op het punt een nieuwe elektrische snorfiets aan te schaffen, de ecooter e2. De ene verkoper geeft aan dat de lithium batterij elk jaar een beurt nodig heeft. Hij wordt dan ontladen zodat de cellen allemaal weer gelijk staan. De andere verkoper doet het af als onzin en zegt dat, net als uw en mijn mobiele telefoon, een interne chip dit vanzelf regelt. Mijn vraag aan u is of u hier iets zinnigs over kunt zeggen?

Daarnaast zegt de ene verkoper dat je de batterij vooraf aan de eerste drie laadbeurten niet onder de 15% mag laten komen. En dat het beter is om de batterij nooit te leeg te laten lopen, terwijl de ander het tegengestelde verteld. Wat moet ik nu geloven en doen om ervoor te zorgen dat ik zo lang als mogelijk gebruik kan maken van mijn mooie bromfiets?

Dank en met vriendelijke groet
Laatst gewijzigd door Radar op 31 mei 2020 12:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: commerciële link verwijderd

Lady1234
Berichten: 14116
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: De werking van de batterij van een e-scooter

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Misschien hebt u hier wat aan?

https://coolrider.nl/pages/lithium-accu-s

Kolibrie
Berichten: 417
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: De werking van de batterij van een e-scooter

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Als het goed is wordt de Lion accu door de ingebouwde electronica beschermt tegen te ver ontladen en overladen.
Wanneer u de scooter gewoon gebruikt wordt de accu vanzelf voldoende opgeladen en ontladen.
Lijkt mij niet nodig om de accu jaarlijks nog eens helemaal te ontladen en weer op te laden.
Maar vraag zelf eens de importeur van de e-scooter of er speciaal accuonderhoud nodig is.
Het is natuurlijk wel zo dat u een geheel ontladen accu niet een half jaar ontladen moet laten want dan kan de accu door de zelfontlading diepontladen en onbruikbaar worden.

scontra
Berichten: 2393
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: De werking van de batterij van een e-scooter

Ongelezen bericht door scontra »

Door handleiding te volgen die bij de e.scooter hoort.

Het zal net zijn als bij een e.fiets, de ene moet permanent aan de lader als hij niet gebruikt wordt en bij de ander is dit niet nodig.
Mijn e.fiets moet wel altijd aan de lader als hij niet gebruikt wordt en de lader doet geheel automatisch, om de paar maanden, een ontlaad en laadproces om zo de levensduur te verlengen.
Dit was ook zo bij mijn vorige e.fiets en daar heb ik bijna 11 jaar mee gereden met hetzelfde accupakket, waarmee ook nog eens een behoorlijk aantal kilometers is gereden.

Arizonakid
Berichten: 552
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: De werking van de batterij van een e-scooter

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Erg afhankelijk van de manier waarop de batterij wordt geladen, en de manier waarop de batterij gemonitord wordt tijdens laden en ontladen. Zal per fabrikant verschillend zijn, duurder betekent in dit geval vaak beter.
Over het algemeen, hou de batterij tussen de 20 en 80% lading, nooit helemaal vol en nooit helemaal leeg rijden.

snuffel1
Berichten: 3755
Lid geworden op: 06 dec 2012 16:14

Re: De werking van de batterij van een e-scooter

Ongelezen bericht door snuffel1 »

Een Lithium I-on accu is voorzien van een BMS (batterij management systeem) die het laden en ontladen reguleert en de cellen hebben geen geheugen. De acculader vergelijkt de accuspanning met de laadspanning en zodra die gelijk is schakelt de lader af om vervolgens de accu op spanning te houden dus van overladen kan geen sprake zijn. De BMS schakelt de accu uit als die bijna leeg is om diepte ontlading te voorkomen maar dan is het wel zaak om de accu zo snel als mogelijk op te laden want als u dat niet doet gaan de cellen elkaar ontladen en in een soort van slaapstand gaan waar ze niet meer uitkomen. Als in dit geval de E scooter het hele jaar door gebruikt wordt zal dat niet gebeuren maar als de E scooter in het winterseizoen niet gebruikt wordt en het laden van de accu vergeten wordt dan is het meestal einde oefening want de lader meet geen accuspanning en gaat ook niet laden. Als u er voor zorgt dat de acculading op peil blijft heeft de accu geen onderhoud nodig.

Bob Schurkjens
Berichten: 7787
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: De werking van de batterij van een e-scooter

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Is het niet gewoon hetzelfde als met een smartphone? Zoveel mogelijk tussen de 20 en 80 procent houden zoals Arizonakid aangeeft.

Komkommertijd
Berichten: 5802
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: De werking van de batterij van een e-scooter

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

de meeste betere doen dit zelf al, bij 20% stopte deze en de later gaat boven de 80% druppel laden,
de laatste gaat trager en na vol stekker eruit gaat de Ebike snel naar 98%....
Na hele nacht druppel laden pas na 12 km en bij kort laden als lampje vol aangeeft al na 1 km.

Dus lang aan de lader houden is tot 100% laden en niet goed.
Zodra vol is loshalen en niet meer in schuurtje... heb ik de keuken een stenen plaat voor veilig laden, en onder de Rookmelder voor als het ooit fout zou gaan tijdens het laden.....

En duidelijk merk en type hier aangeven, blijkbaar mag link niet , bestaat een kans op betere antwoorden.
En kijk of ze ook erg nieuwe op marktplaats gedumpt worden, dan hard weglopen!
Ik heb er ook ooit een zo gekocht, BMS was rommel, en na betere monteren/solderen ging het wel redelijk.

snuffel1
Berichten: 3755
Lid geworden op: 06 dec 2012 16:14

Re: De werking van de batterij van een e-scooter

Ongelezen bericht door snuffel1 »

Het BMS is een goede optie om de accu te bewaken want dat systeem bepaald de hoeveelheid lading er noodzakelijk is. De lader is compact en elektronisch geschakeld en gebruikt het BMS voor de laad cyclus. Niets mis mee want het laden gebeurt gecontroleerd en veilig. Het is hoe de gebruiker er mee om gaat, steeds tot uitval van de accu doorgaan of tijdig de accu aan de lader zetten en de laadcyclus volledig af te maken. Een accu hoeft niet dagelijks bijgeladen te worden maar pas als het systeem in de E-scooter of fiets laat zien dat de accu nog maar een bepaalde actieradius heeft of middels blokjes laat zien in hoeverre de accu nog bruikbaar is.

peter17111962
Berichten: 83
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: De werking van de batterij van een e-scooter

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Wat is altijd doe als ik een of ander elektrisch apparaat aan wil gaan schaffen, is de handleiding downloaden van
de website van de importeur of de fabrikant. Op deze manier weet U precies wat de fabrikant voorschrijft over
onderhoud van het ding zelf en in uw geval, het eventuele onderhoud van de accu. Het is algemeen bekend dat
veel verkopers er een andere mening op na houden voor wat betreft onderhoud van een elektrisch apparaat.
Of dat nou een E-scooter is of een ander apparaat. Ga af op voorschriften van de fabrikant. Die geeft u tenslotte
garantie voor een bepaalde tijd. Als U alleen afgaat op het "deskundige" advies van de eerste de beste verkoper
kan het best mogelijk zijn dat U, in geval van problemen, geen garantie krijgt wegens niet na leven van de
onderhoudsregels van de fabrikant.

Plaats reactie