LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] scooter sym cello bromuitvoering

Nieuwe fiets gekocht of problemen met jouw scooter? Bespreek hier jouw ervaringen.
angelvandewiel
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 apr 2011 07:30

scooter sym cello bromuitvoering

Ongelezen bericht door angelvandewiel »

ha cello freaks :P Ik krijg over een week een sym cello en heb vragen hierover
of bij jullie cello gelijk de varioring eruit gehaald werd(en dan oolk grotere sproeier?) of absoluut niet, voordat jullie 'm in gingen rijden, want ik hoor verschillende dingen graag jullie ervaring en hoeveel km. moet je 'm inrijden voordat ie zijn 1ste beurt krijgt?
hoop dat jullie mij kunnen helpen

jolanda77
Berichten: 277
Lid geworden op: 02 feb 2010 10:58

Re: scooter sym cello bromuitvoering

Ongelezen bericht door jolanda77 »

2takt of 4 takt het maakt niet zo veel verschil met inrijden.
Een 50cc ga je niet met duo belasten tijdens het inrijden. Koude start rustig wegrijden en het motortje lekker goed warm rijden en weer laten afkoelen.
Tijdens het inrijden nooit volgas gebruiken, altijd soepel rijden, geen lange rechte stukken maar korte "sprints".
Hierbij let je in het begin ook op de remmen die je dan mooi kunt laten inslijten zonder oververhitting van de nog niet overal rakende remdelen.
Gewoon lekker rond kachelen zonder de motor extra te belasten.
Na een km of 300 mag je gerust eens de motor wat meer belasten als die warm is.
Na ± 450 km is die klaar voor het grote werk.

eerste beurt meestal ronde de 500 en de twee de rond de 2500
en de vario zou ik er pas uit halen naar de eerste beurt

oo4load
Berichten: 228
Lid geworden op: 09 jan 2010 15:32

Re: scooter sym cello bromuitvoering

Ongelezen bericht door oo4load »

Ik zou de vario maar gewoon in het blok laten zitten anders doet de motor het niet meer. Ga je straks ook nog voorstellen om de zuiger eruit te halen? Aan zulk taalgebruik herken je in ieder geval goed wie er wel en niet verstand van heeft.

Als je een scooter nieuw uit de winkel haalt is deze zover begrensd dat je hem zelf volgas maar weinig belast. (Aangezien de motor volgas zonder kunstmatige begrenzers 75 kan is 45 al overdreven langzaam). Het beste is om de vario begrenzer er meteen uit te halen zodat de motor niet kunstmatig veel toeren hoeft te maken. Vervolgens kan met weinig gasgeven gewoon 50 worden gereden en heb je van het 'inrijden' verder geen last meer.

Verder is "niet met duo belasten" ook grote onzin. Een Kymco GrandDink weegt onderhand even veel als een Piaggio Zip met een extra passagier erop. Mag de Granddink dan uberhaupt niet worden gebruikt tijdens het inrijden? Tussen scooters onderling zitten tientallen kilo's verschil, terwijl de motoren wel hetzelfde zijn.

Goliathangelus
Berichten: 89
Lid geworden op: 28 apr 2010 20:26

Re: scooter sym cello bromuitvoering

Ongelezen bericht door Goliathangelus »

Het zogenaamde inrijden is een beetje uit de tijd en overbodig .
De tegen woordige moderne motoren worden net als auto en motor motoren van uit de fabriek al zwaar genoeg getest voor dat ze de weg op mogen.
Japanners zijn daar erg goed in.
Bij Auto s en motorfietsen word ook niet gezegt bij de dealer het rustig aan te doen bij de eerste kilometers.
Dan zou je als klant naar een ander merk gaan als dat zo was.
B.M.W bijvoorbeeld test zijn motoren tot dat ze rood gloeiend zijn.

Goodje
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 feb 2011 21:04

Re: scooter sym cello bromuitvoering

Ongelezen bericht door Goodje »

angelvandewiel schreef:ha cello freaks :P Ik krijg over een week een sym cello en heb vragen hierover
of bij jullie cello gelijk de varioring eruit gehaald werd(en dan oolk grotere sproeier?) of absoluut niet, voordat jullie 'm in gingen rijden, want ik hoor verschillende dingen graag jullie ervaring en hoeveel km. moet je 'm inrijden voordat ie zijn 1ste beurt krijgt?
hoop dat jullie mij kunnen helpen
Inrijden zoals vroeger moest hoeft inderdaad niet meer maar de nieuwe scooter niet continu vol gas te laten lopen is wel beter een beetje spelen met de gas hendel en veel wisselen van snelheid schijnt toch beter te zijn dan continu vol gas :idea:
Ik heb een snor model en beurt was bij 1000 km en gelijk andere DPI en ring er uit laten halen door dealer loopt nu vanaf dag 1 volgens GPS 49 tot 50 km (op teller 60) :mrgreen:

LeoZ
Berichten: 322
Lid geworden op: 02 okt 2008 20:30

Re: scooter sym cello bromuitvoering

Ongelezen bericht door LeoZ »

Inrijden?:: normaal rijden, niet constant volgas, af en toe wat harder rijden en dan zijn de 500 km. zo voorbij, máár het advies om vanaf het begin met een duo-passagier te rijden is niet goed!

Daarmee wordt het 50cc blokje te zwaar belast tijdens het inrijden, elke goede dealer kan je dat vertellen en het staat normaal ook in de handleiding.

Dat het anders is met auto's::is appels met peren vergelijken, zo ook met BMW motoren (zeker gezien het giga prijs verschil), we hebben het hier immers over BROM-scooters met een 50cc blokje en niet over een blok van mintens 1200 cc!

De opmerking dat een onbegrensde scooter (af fabriek) meer dan 70 km. kan rijden is ook onzin (scooter tellers wijken ca. 10 km af... 60km. is in werkelijkheid ca. 50 km.).... max. 60 a 63 km. per uur.

Na het inrijden kan de ring bij de vario verwijderd worden. Succes!

@004load:: advies: "wat minder spijkers op laag water zoeken!" (ook in andere fora).

Gesloten