LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] hoe wel een goede fokker te vinden?

Bespreek alle vormen van illegale handel in dieren hier.
eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

hoe wel een goede fokker te vinden?

Ongelezen bericht door eeliane »

Ik lees steeds over broodfokkers en allerlei waarschuwingen voor overige griezels onder fokkers, maar als ik nou echt een goed/gezond hondje wil kopen waar begin ik dan, eigenlijk vertrouw ik niemand meer op het internet.

Soraya
Berichten: 501
Lid geworden op: 08 feb 2006 15:04

Re: hoe wel een goede fokker te vinden?

Ongelezen bericht door Soraya »

er zijn meerdere punten die aangevuld zullen worden door andere hondenkenners. Maar laat dit een beginnetje zijn....

de fokker moet zijn aangesloten bij een vereniging,
informeer bij verenigingen,
de fokker laat de dieren testen op alle erfelijke aandoeningen binnen dat ras,
de fokker werkt met een koopcontract (anders heb jij niks,
om op terug te vallen),
de fokker geeft een stamboom mee,
de fokker staat niet op marktplaats,
als je gaat kijken kan je de dieren allemaal zien, zijn ze levend, geen oormijt, en worden ze niet verkocht met medicijnen,
fokken ze maar 1 ras,

Ga eens op hondenfora informeren, bij meerdere fokkers aan, en koop niet direct, maar wees zeker dat je een goed gevoel hebt bij de fokker.

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: hoe wel een goede fokker te vinden?

Ongelezen bericht door eeliane »

Soraya
alvast bedankt voor je informatie, ik ga informeren en goed rondkijken, marktplaats leek me al niets alhoewel daar wel heel veel aangeboden wordt, zijn dat dan allemaal broodfokkers, wat erg

Soraya
Berichten: 501
Lid geworden op: 08 feb 2006 15:04

Re: hoe wel een goede fokker te vinden?

Ongelezen bericht door Soraya »

er zullen wel een paar goede tussen staan, maar het meeste is echt broodfokker. En als je niet weet waar op te letten, zou ik me er niet aan wagen.
Succes verder, laat je weten of het gelukt is om jouw hondje te vinden?

aussies
Berichten: 8
Lid geworden op: 30 jul 2009 20:46

Re: hoe wel een goede fokker te vinden?

Ongelezen bericht door aussies »

Ga naar een rasvereniging en laat je daar informeren ! Of als je liever niet een rashond wil kijk dan of een partikulier een nestje heeft ( informeer bij dierenartsen, die hebben ze nog wel eens op het prikbord hangen ) of haal een hond uit een asiel. Daar zitten vaak de leukste honden, ook pups !

Diertje
Berichten: 20
Lid geworden op: 28 jul 2009 20:37

Re: hoe wel een goede fokker te vinden?

Ongelezen bericht door Diertje »

Kijk bijvoorbeeld op www.raadvanbeheer.nl
Daar vind je alle rassen en rasverenigingen ;) succes !

nr40
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 nov 2009 21:11

Re: hoe wel een goede fokker te vinden?

Ongelezen bericht door nr40 »

Het is heel moeilijk het kaf van het koren te scheiden. In de dierenwereld lopen heel veel rare mensen rond ;) Zorg dat je een goed gevoel hebt bij iemand en dat je geregeld mag komen kijken. Koop nooit in een impuls een hondje. Een hondje dat je direct mee mag nemen is vaak al een voorteken.

En wat wil je? Heb je haast met een pup? Wil je een pup? Wil je uberhaupt een hond en wat past er dan bij je? Mijn ervaring is dat veel mensen een hond aanschaffen die ze mooi vinden. Naar het innerlijk en rastypische karaktertrekjes wordt vaak niet gekeken. Daar is mijn inziens de Jack Russel een duidelijk voorbeeld van.

Stel je zelf de volgende vragen:
- waarom wil ik een hond
- wat verwacht ik van het hebben van een hond
- heb ik van de 24 uur per dag, minimaal 16 uur tijd voor mijn hond
- heb je ervaring met honden
- wat zoek je in een hond

Wat veel mensen zich vaak niet realiseren is dat elk dier zijn eigen behoeften met zich mee brengt. Zo zijn de retrievers vaak de sportievelingen, de doggen wat angstaanjagend. Want ook elk ras brengt vaak een bepaald imago met zich mee, helaas.

Als je van mening bent dat je het echt aandurft om een pup aan te schaffen dan adviseer ik je om je er ook echt een beetje in te verdiepen. Bloedlijnen zeggen niet altijd alles en het is ook vaak het mooie praatje. Kijk verder dan je neus lang is en ga desnoods bij meerdere fokkers kijken. Wat heel leuk is, bezoek eens een hondenshow. Je ziet daar veel rassen bij elkaar en je kunt ook direct kennis maken met de echte liefhebbers. Zij helpen je vaak graag enthousiast op weg.

Als je al een bepaalde voorkeur voor een ras hebt zou me eerst zoveel mogelijk inlezen op internet. Er valt genoeg te vinden. Welke rastypische afwijkingen komen er voor, waar moet je specifiek op letten. Je leest ervaringen van anderen, etc. Ook kom je geheid op pagina's van fokkers terecht. Zie het verschil en stuur diversen eens een mailtje en kijk hoe het eerste contact aanvoelt. Je bent immers van plan een rashondje te kopen en daar moet je vaak diep voor in de buidel tasten ;)

Na deze studie ;) Raak je steeds overtuigder van je keuze en des te leuker is het als je weet wat je in huis haalt. Vaak kun je een hoop ellende voorkomen.

Maar het aller belangrijkste!! Koop nooit een dier in een opwelling!!

adjepatatje
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 dec 2009 21:57

Re: hoe wel een goede fokker te vinden?

Ongelezen bericht door adjepatatje »

sorry hoor maar wat een gelul
dus jij zegt alleen als de fokker is aangesloten bij een rasvereniging heb je een goede nou zal ik je uit je droom helpen ik fok zelf ja en nu 7 jaar en met hele goede resultaten die rasvereniging is er alleen maar om te verdienen met een paar regeltjes ik zelf ben vrij om mijn eigen keuze te maken daardoor kan ik hele goede honden selecteren de meeste fokker die zijn aangesloten bij een vereniging weten niet eens wat zij aan het doen zijn en weten vaak ook niet te selecteren daarvoor heb je ervaring nodig en soms hebben mensen dat inzicht naar tien jaar somigge zelfs nooit
en het wil ook niks zeggen als honden gekeurd zijn dat ze allemaal goed zijn
en het geeft zeker geen garantie dat heeft niet 1 fokker
het is gewoon belangrijk op je gevoel af te gaan ja er word gerotzooit met honden maar dat wil niet zeggen dat alle fokkers zo zijn
een fokker met passie haal je er zo tussen uit als je een beetje mensen kennis heb

harley68
Berichten: 263
Lid geworden op: 16 dec 2010 12:56

Re: hoe wel een goede fokker te vinden?

Ongelezen bericht door harley68 »

@adjepatatje, wat een gel** zeg. Door de enorme broodfok en geklooi van de mensen zelf is het juist van groot belang dat er rasverenigingen zijn die alles in de gaten houden en registreren. Als je als fokker voldoet aan de eisen van de vereniging is de koper er bijna 100% zeker van dat het pupje een gezonde toekomst heeft en is er een garantie geregeld.

Als je werkelijk fokt met als doel raszuivere nakomelingen dan kun je dat niet even zelf regelen. Registratie en controle is dan belangrijk.

bianca82
Berichten: 771
Lid geworden op: 24 nov 2010 15:36
Locatie: nederland

Re: hoe wel een goede fokker te vinden?

Ongelezen bericht door bianca82 »

rasverenigingen zijn inderdaad geen 100% garantie

waar wij onze kat vandaan hebben zit aangesloten bij de vereniging van zijn ras, toen we hem kregen was het een schichtige kat die ons gelijk flink wat kosten qua tandsanering (kat was 4 toen we hem kochten) enz

geeft uiteraard niet want voor je dier heb je het over
ik kijk meestal - de vereniging naar de punten die eerder gegeven zijn..

bij sommige honden is het ook verstandig om je dominantiepeil te laten testen (dat doen een aantal dierenfokkers) want een zeer dominante hond is niet geschikt voor een volger om het maar zo te noemen.

ook is het verstandig om te kijken waar de dieren gehouden worden. in huis? moeder erbij (je MOET echt de moeder zien)
het moeten dus goede hobby fokkers zijn die weet waar ze het over hebben

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: hoe wel een goede fokker te vinden?

Ongelezen bericht door ciske »

eeliane schreef:marktplaats leek me al niets alhoewel daar wel heel veel aangeboden wordt, zijn dat dan allemaal broodfokkers, wat erg

Onzin, er staan niet alleen broodfokkers op marktplaats , hangt er ook vanaf wat je wilt, en zelf de ogen goed open houden.

mihoen
Berichten: 365
Lid geworden op: 25 mei 2010 12:35

Re: hoe wel een goede fokker te vinden?

Ongelezen bericht door mihoen »

je kunt natuurlijk altijd ook gaan kijken bij de fokker die je op het oog hebt. kijk gewoon eens goed. hoe zijn de dieren er aan toe? hoe sociaal zijn ze? is het er schoon? hoe zien de dierenverblijven eruit? en wat zegt je intuitie?

bianca82
Berichten: 771
Lid geworden op: 24 nov 2010 15:36
Locatie: nederland

Re: hoe wel een goede fokker te vinden?

Ongelezen bericht door bianca82 »

wat mihoen zegt wordt veel geadviseerd.. en als het een betrouwbare fokker is zullen ze er geen problemen mee hebben

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: hoe wel een goede fokker te vinden?

Ongelezen bericht door ciske »

En heel belangrijk , je moet de moederhond zien.

mihoen
Berichten: 365
Lid geworden op: 25 mei 2010 12:35

Re: hoe wel een goede fokker te vinden?

Ongelezen bericht door mihoen »

ciske schreef:En heel belangrijk , je moet de moederhond zien.
vind ik ook een goeie. en iemand die niets te verbergen heeft, zal je ook meer kunnen vertellen over de vader. een goede fokker heeft verstand van bloedlijnen en inteeltpercentages. hoe meer iemand wil verbergen, hoe onbetrouwbaarder het vaak is

Fiesta2njoy
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 jun 2011 10:42

Re: hoe wel een goede fokker te vinden?

Ongelezen bericht door Fiesta2njoy »

Mag je een pup bij je eerste bezoek meteen meenemen? Alarmbellen!!!
Is er geen moeder aanwezig? Alarm!!!
Meer dan 3 rassen? Ai ai ai....

Mensen die fokken voor het geld zullen voorkomen om veel geld uit te geven, dus die zie je niet op shows en doen zo min mogelijk gezondheidstesten.

Naar shows gaan, kan dus een goed idee zijn.

Leg al contact met fokkers voor er pups zijn, ga eventueel zelf eens bij de fokker langs om de volwassen honden te zien.

en google de naam van de fokker en het ras + plaatsnaam om te zien wat er naar boven komt.

Een hond met een stamboom via de rasvereniging is misschien geen garantie, maar de kans op een gezonde hond is toch echt wel veel groter als bij een hond zonder papieren van MP. (wie kan jouw immer garanderen dat de hond geen produkt van inteeld is?)

Verder je gezonde verstand gebruiken. Als iets vreemd lijkt, is het dat waarschijnlijk ook...

Of natuurlijk mij laten weten welk ras je zoekt ha ha ik ken heel veel fokkers :-)

Milady
Berichten: 46
Lid geworden op: 06 aug 2010 00:13

Re: hoe wel een goede fokker te vinden?

Ongelezen bericht door Milady »

Ter aanvulling wettelijk mag een pup met 7 weken het nest verlaten maar 8 weken is beter.
Voor 300 a 400 euro koop je geen rashond met stamboom de bedragen zijn tussen de 850 en 1200 euro.
En bedenk een dier heb je niet voor heel even, maar voor zijn hele leven!!

Gesloten