LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Tanden scheef na 4 jaar beugelen

Weleens een cosmetische ingreep laten doen? Bespreek hier jouw ervaringen.
vandeven
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 jun 2017 10:41

Tanden scheef na 4 jaar beugelen

Ongelezen bericht door vandeven »

Hallo,

Heel wat jaren geleden heb ik 4 jaar lang verschillende beugels gehad, deze zijn er inmiddels alweer zo'n 9 jaar uit en mijn tanden stonden mooi recht.
Tegen mijn boven- en ondertanden zijn spalkjes gemaakt waardoor ze niet meer kunnen verschuiven, bij mijn boventanden is dit spalkje in de loop der jaren 2 keer geknapt, meteen ben ik terug naar de orthodontist gegaan om deze te laten maken, ik wilde natuurlijk niet dat mijn tanden weer gingen verschuiven. De 1e keer heb ik dit spalkje laten maken bij de orthodontist waar ik ook 4 jaar lang ben geweest voor de beugels, de 2e keer (2 jaar geleden nog) bij een andere orthodontist omdat de oude met pensioen is en die kliniek niet meer bestaat.

Nu zijn in super korte tijd (enkele maandjes) mijn voortanden van helemaal recht naar schots en scheef gaan staan, bij een tandarts bezoek zagen ze dat 1 dun draadje van de spalk (die uit meerdere dunne draadjes om elkaar heen bestaat) gesprongen was, de spalk was niet volledig door en ik voel hier ook helemaal niks van met mijn tong, anders was ik wel meteen weer naar de orthodontist gegaan. De tandarts verwees me toch door naar de orthodontist omdat mijn tanden echt zo snel steeds schever gaan staan. De orthodontist geeft aan dat het wel door het kapotte spalkje komt.

Mijn ouders hebben 4 jaar lang erg veel geld uitgegeven voor mijn rechte tanden want dit werd zeker niet volledig verzekerd. Nu ben ik 25 jaar en wordt er helemaal niets verzekerd, wanneer ik mijn tanden weer recht zou willen hebben zal ik 9 maanden lang een beugel moeten en de kosten hiervan liggen rond de €800,- de andere keus die ik heb is een nieuw spalkje (kosten €80,-) en scheve tanden maar dan zullen ze niet nog schever gaan staan. Natuurlijk ga ik dit doen, dit kan volgende week al omdat het anders alleen maar erger wordt maar ik zou mijn tanden liever weer mooi recht zien staan want dit is geen gezicht.

Na gesprekken met mijn tandarts, orthodontist en verzekering blijkt dat er eigenlijk geen optie is en dat er geen garantie op een beugel zit, nu heb ik ook nog de pech dat ik dit niet met de praktijk kan bespreken waarbij ik 4 jaar lang ben geweest want deze bestaat niet meer..

Heeft iemand hier ervaring mee? Veel geld en jaren uitgegeven aan een beugel en na 9 jaar ineens dit en niets wordt vergoed.

Tips / ervaringen zijn echt meer dan welkom, alvast bedankt!

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Tanden scheef na 4 jaar beugelen

Ongelezen bericht door sylvesterb »

vandeven schreef:Hallo,

Heel wat jaren geleden heb ik 4 jaar lang verschillende beugels gehad, deze zijn er inmiddels alweer zo'n 9 jaar uit en mijn tanden stonden mooi recht.
Tegen mijn boven- en ondertanden zijn spalkjes gemaakt waardoor ze niet meer kunnen verschuiven, bij mijn boventanden is dit spalkje in de loop der jaren 2 keer geknapt, meteen ben ik terug naar de orthodontist gegaan om deze te laten maken, ik wilde natuurlijk niet dat mijn tanden weer gingen verschuiven. De 1e keer heb ik dit spalkje laten maken bij de orthodontist waar ik ook 4 jaar lang ben geweest voor de beugels, de 2e keer (2 jaar geleden nog) bij een andere orthodontist omdat de oude met pensioen is en die kliniek niet meer bestaat.

Nu zijn in super korte tijd (enkele maandjes) mijn voortanden van helemaal recht naar schots en scheef gaan staan, bij een tandarts bezoek zagen ze dat 1 dun draadje van de spalk (die uit meerdere dunne draadjes om elkaar heen bestaat) gesprongen was, de spalk was niet volledig door en ik voel hier ook helemaal niks van met mijn tong, anders was ik wel meteen weer naar de orthodontist gegaan. De tandarts verwees me toch door naar de orthodontist omdat mijn tanden echt zo snel steeds schever gaan staan. De orthodontist geeft aan dat het wel door het kapotte spalkje komt.

Mijn ouders hebben 4 jaar lang erg veel geld uitgegeven voor mijn rechte tanden want dit werd zeker niet volledig verzekerd. Nu ben ik 25 jaar en wordt er helemaal niets verzekerd, wanneer ik mijn tanden weer recht zou willen hebben zal ik 9 maanden lang een beugel moeten en de kosten hiervan liggen rond de €800,- de andere keus die ik heb is een nieuw spalkje (kosten €80,-) en scheve tanden maar dan zullen ze niet nog schever gaan staan. Natuurlijk ga ik dit doen, dit kan volgende week al omdat het anders alleen maar erger wordt maar ik zou mijn tanden liever weer mooi recht zien staan want dit is geen gezicht.

Na gesprekken met mijn tandarts, orthodontist en verzekering blijkt dat er eigenlijk geen optie is en dat er geen garantie op een beugel zit, nu heb ik ook nog de pech dat ik dit niet met de praktijk kan bespreken waarbij ik 4 jaar lang ben geweest want deze bestaat niet meer..

Heeft iemand hier ervaring mee? Veel geld en jaren uitgegeven aan een beugel en na 9 jaar ineens dit en niets wordt vergoed.

Tips / ervaringen zijn echt meer dan welkom, alvast bedankt!
Je zult een keus moeten maken, ik zou persoonlijk gaan voor het spalkje en over 6 maanden een nieuwe verzekering afsluiten met dekking voor de orthodontist (wel ff goed uitrekenen of de meerkosten per maand opwegen tegen de opbrengsten).

Moneyman
Berichten: 30097
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Tanden scheef na 4 jaar beugelen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Houd wel goed in de gaten of de verzekering in jouw geval de orthodontiekosten wel vergoedt.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Tanden scheef na 4 jaar beugelen

Ongelezen bericht door hänschen klein »

U kunt nergens reclameren.

Voor het wèl of niet vergoeden buiten de basisverzekering informeert u zich bij voorbeeld bij Independer of bel op:
https://www.independer.nl/zorgverzekeri ... -jaar.aspx

stofzuigertje

Re: Tanden scheef na 4 jaar beugelen

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als je te hard bijt breken de kleine spalk en na 9 jaren is er vermoedelijk al te laat gecontroleerd.

Bij de jaarlijkse controle hadden ze tijdig moeten ingrijpen.
Verder is bij een grotere tandarts de kans dat een opvolger ook de garantie overneemt iets groter maar daar heeft U nu helaas niets aan.

Ja, een recht gebit is duur en ik zal niet zeggen wat ik dagelijks uit doe.... die blijft wel recht.
Verder is na aanmelden 2018 er vaak een wachttijd dus niet gelijk in Januari claimen, want daar gaan vele de fout mee in.

16again
Berichten: 16105
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Tanden scheef na 4 jaar beugelen

Ongelezen bericht door 16again »

Garantie? Het heeft blijkbaar 9 jaar lang goed gestaan. Wellicht is de oorzaak te vinden in de beschikbare genenpoel, en kun je garantie bij ouders claimen.

Ik zou overigens niet op prijs letten, maar de beste oplossing kiezen.
800,- is niet onoverkomelijk

NeoDutchio
Berichten: 12326
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Tanden scheef na 4 jaar beugelen

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Een orthodontist is natuurlijk niet aansprakelijk te stellen voor uw gebit. Als ik een been breek wat wordt gegipst kan ik het ziekenhuis ook niet aansprakelijk stellen als ik te weinig calcium aanmaak om de breuk te laten helen.

Uw kaak is schijnbaar de oorzaak en daar kan niemand wat aan doen.

wilhelmima1
Berichten: 696
Lid geworden op: 06 feb 2012 19:13

Re: Tanden scheef na 4 jaar beugelen

Ongelezen bericht door wilhelmima1 »

Is het beugelen om esthetische redenen vt geweest of vanwege aangeboren afwijking?
Bij het laatst zal vanuit uw basisverzekering de Byzondere Tandheelkunde een oplossing zijn. Anders is het toch echt eigen rekening.
Kosten/baten :mrgreen:

BL2
Berichten: 4839
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Tanden scheef na 4 jaar beugelen

Ongelezen bericht door BL2 »

Bij orthodontie wordt er geen garantie gegeven, laat staan na negen jaren.
Je hebt 9 jaren een mooi gebied gehad, nu is er helaas enige onderhoud nodig.
Euro 800 lijkt me dan nog geen eens erg duur, das 110 per jaar voor een recht gebit.

Manas
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 jun 2017 16:12

Re: Tanden scheef na 4 jaar beugelen

Ongelezen bericht door Manas »

Ook ik heb geen positieve ervaringen aan de behandeling met een beugel. Het is bij mij al meer dan 30 jaar geleden dat ik een vaste beugel aangemeten heb gekregen vanwege wat teveel naar voren staande voortanden. Na afloop behandeling zijn , gedurende een termijn van ca 10 jaar, mijn voortanden verschoven, waardoor ze op elkaar komen bij het sluiten van de mond en ik de kiezen dus niet meer recht op elkaar kan krijgen. Ik heb daar geen verdere actie op ondernomen en heb er verder mee leren leven, mede omdat de toenmalige orthodontist ook niet meer actief was.
Daarbij kwam nog dat ik in de vervolgjaren in alle hoekkiezen waarop de vaste beugel aangespannen werd, forse ontstekingen heb gehad , met wortelkanaalbehandelingen tot gevolg. Omdat die kiezen dus doodgemaakt zijn, zijn er onlangs een tweetal compleet afgebroken.
Ik wijt deze ontstekingen aan de krachten die deze kiezen hebben moeten doorstaan vanwege de beugel.

Mijn advies aan alle ouders en kinderen is dan ook, wees heel kritisch bij het nemen van de beslissing en beoordeel goed of de huidige afwijking ernstig genoeg is . Zo niet dan zou ik adviseren om het maar mooi te laten zitten en niet onnodig veel geld uitte geven aan een beugel. De gevolgen kunnen nog wel eens negatiever uitpakken dan de te behandelen afwijking waard is

Gesloten