LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Borg schoolboeken

Bespreek hier ervaringen over basis- en middelbare scholen

Mag een school borg vragen voor studieboeken?

Ja
6
55%
Nee
5
45%
 
Totaal aantal stemmen: 11

A.Warnaar
Berichten: 253
Lid geworden op: 08 feb 2009 13:45

Re: Borg schoolboeken

Ongelezen bericht door A.Warnaar »

ik geloof dat we helemaal off topic zijn gedwaald :lol: :lol: :lol:

mar42
Berichten: 956
Lid geworden op: 09 mar 2008 09:50

Re: Borg schoolboeken

Ongelezen bericht door mar42 »

:lol: :lol: :lol: ja he we "bemoeien" ons overal mee. whahahahahah

of bedoelde je dat niet

A.Warnaar
Berichten: 253
Lid geworden op: 08 feb 2009 13:45

Re: Borg schoolboeken

Ongelezen bericht door A.Warnaar »

:lol: :lol: :lol: :lol: hoe bedoel je :lol: :lol: :lol:

Ik???????????????????????? nahhhhhhh

mar42
Berichten: 956
Lid geworden op: 09 mar 2008 09:50

Re: Borg schoolboeken

Ongelezen bericht door mar42 »

Nee ik ook :wink: maar was goed bedoeld hoor

A.Warnaar
Berichten: 253
Lid geworden op: 08 feb 2009 13:45

Re: Borg schoolboeken

Ongelezen bericht door A.Warnaar »

tuurlijk anders zaten we hier niet :wink:

moeder-van-3
Berichten: 21
Lid geworden op: 25 mei 2009 20:10

Re: Borg schoolboeken

Ongelezen bericht door moeder-van-3 »

@Mar42,

Het klopt wat jij zegt hoor. Vanaf januari krijgen wij dan maandelijks een x-bedrag extra via de belastingdienst. Ik had daar bewust niet over geschreven om het niet ingewikkelder te maken.

Maar nu we het er toch over hebben:

Deze regeling is toch te belachelijk voor woorden. Het gaat er op neer komen dat vanaf schooljaar 2010-2011 de minderbedeelde mensen met deze regeling helemaal in de problemen komen. Je moet dus weer vooraf alle schoolkosten betalen maar je krijgt de vergoeding in etappes over dat hele jaar uitbetaald. Lekker bedacht door de overheid, eerst zelf voorschieten dus en dat vindt ik een GROOT probleem.

Als het goed is heb ik dat jaar 2 kids die naar het vmbo gaan, zoon 2 dan naar het laatste jaar en dochterlief naar het eerste jaar. Dan lopen de kosten hard op.

Als ik mij overigens niet vergis gaat deze regeling niet gelden voor MBO-ers die nog geen 18 zijn. Voor hun kunnen wij nog wel een toegemoetkoming voor de studiekosten aanvragen. En die wordt dus ook weer in 2 keer uitbetaald :?

mar42
Berichten: 956
Lid geworden op: 09 mar 2008 09:50

Re: Borg schoolboeken

Ongelezen bericht door mar42 »

Boeken voor je 2 andere kinderen hoef je niet meer te betalen, die worden door de overheid betaald. Deze gaan via de gratis verstrekking schoolboeken. De boeken worden door school aagevraagd en verstrekt, en mogen dan ook niet geweigerd worden. lijkt mij. Vraag anders eens op school wat je kunt doen.
Na afloop schooljaar moeten de boeken ook weer via school ingeleverd worden. Dus geen tussenkomst meer van ouders en de verstrekkende instantie van de boeken, hooguit als er beschadigingen of kwijtraking van boeken is, dan krijg je daar een rekening voor.

En wat betreft de boeken voor MBO, staat ook vermeld hoe dit in zijn werk gaat, gedeelt via IB-Groep en gedeelte via belastingdienst. maar dat zou je even precies moeten nakijken.

Als je oudste 18 jaar word dan moet hij/zij zelf studiefinanciering aanvragen, en dan gaat dit via IB-Groep.


De school kan je nooit verplichten iets van te voren te moeten betalen, dus als het jou beter uitkomt op een andere datum dit betalen, dan kan jij dat gewoon doen.

moeder-van-3
Berichten: 21
Lid geworden op: 25 mei 2009 20:10

Re: Borg schoolboeken

Ongelezen bericht door moeder-van-3 »

Je hebt helemaal gelijk hoor, die dingen weet ik inmiddels allemaal :wink:

Maar het blijft natuurlijk erg vervelend vanaf dat vanaf schooljaar 2010-2011 je de boel wel moet voorschieten. De boeken zijn gelukkig geen zorgen maar daar blijft het niet bij. Mijn jongste zoon (vmbo) gaat dit jaar bv leren voor kok. En daar bijft het niet bij want ook bedienen etc gaat hij in dat jaar leren. En daarvoor moet kleding aangeschaft worden. Dus zowel een koksbuis als kleding voor de bediening. Inmiddels heb ik een site gevonden waar zeer redelijk geprijsde vakkleding aan te schaffen is maar het is wel een kostenpost. En daar komen natuurlijk ook nog de extra dingen bij op zoals schriften etc.

Nu heb ik dat grotendeels al allemaal in huis liggen voor zowel zoon 1 als 2 maar tel het bij elkaar op en je bent al een fiks bedrag kwijt voor je de totale vergoedingen ontvangen hebt zodat het elkaar kan geen opheffen.

Zoals je hebt kunnen zien aan mijn berekening moet ik dus aardig geld bijlappen om vooraf alles in huis te kunnen hebben wat de kinderen nodig hebben voor hun studie.

jopieslim
Berichten: 47
Lid geworden op: 26 sep 2006 09:58

Re: Borg schoolboeken

Ongelezen bericht door jopieslim »

Het lijkt mij vrij normaal dat je een borg betaalt voor de schoolboeken. De boeken moeten meerdere jaren meegaan. Aangezien veel jongeren slordig met de boeken omspringen, kijk maar naar al die rugzakken, waarin de boeken na 1 jaar eruit zien alsof ze enige jaren oud zijn.
Als je een auto huurt of een huis betaal je ook een borg. En als je de boeken in goede staat terug geeft, krijg je gewoon je borg terug. En ben je een sloddervos, dan betaal je maar. Zo kweek je tenminste ook zelfverantwoording bij de kids.

mar42
Berichten: 956
Lid geworden op: 09 mar 2008 09:50

Re: Borg schoolboeken

Ongelezen bericht door mar42 »

Dat slaat natuurlijk nergens op dat antwoord van jou vogels.

De regel is dat de schoolboeken GRATIS verstrekt worden, en mag er ook geen borg voor gevraagd worden.
De verstrekking van school boeken gaat tussen de school en de boeken leverancier.

Voorheen betaalde je toch ook geen borg voor de boeken, dat werd achteraf gedaan, door te bekijken hoe de boeken eraan toe zijn, of dat er boeken niet ingeleverd zijn. Daarna word bepaald of je iets betalen of niet.
Zij calculeren ook in dat er beschadigingen aan boeken kunnen ontstaan.

Is dus afhankelijk hoe de boeken beschadigd zijn.

moeder-van-3
Berichten: 21
Lid geworden op: 25 mei 2009 20:10

Re: Borg schoolboeken

Ongelezen bericht door moeder-van-3 »

Ja, kinderen kosten nu eenmaal geld en 3 kinderen kosten meer dan 1 kind. Daar heb je zelf voor gekozen. Nu dan ook niet gaan zeuren dat het veel geld kost.
Ja, 3 kinderen kosten idd meer geld. Voor 3 kinderen heb ik in het verleden met mijn ex-man gekozen.
Maar dingen kunnen helaas veranderen, bv een scheiding, een kind met een ziekte waardoor moeders aan huis gebonden is.

Overigens eens iets wat je waarschijnlijk niet weet: Ik ontvang evenveel uitkering als een alleenstaande ouder met 1 kind. Alleen ontvang ik meer kinderbijslag en iets meer van de belasting. Kan je daarvan volledig een kind kleden en voeden etc.? Nee! Zeer ruim leven is het zeer zeker niet, maar daar hoor je mij verder niet over klagen.

Even weer ontopic: tot nu toe was het zo geregeld dat als er al schade aan een boek was ontstaan door gebruik van een leerling dat je daar achteraf een rekening van ontving. Iets wat ik nog nooit heb mee gemaakt overigens. Mijn kinderen hebben tot nu toe altijd hun boeken ingeleverd zonder dat die schade hadden. :wink:

mar42
Berichten: 956
Lid geworden op: 09 mar 2008 09:50

Re: Borg schoolboeken

Ongelezen bericht door mar42 »

Ten eerst weet jij helemaal niks van de borg af, dus kan je hier ook niet over discuseren.
En ten tweede ben ik met jou ook klaar. ga maar lekker weer klagen bij de moderator.

A.Warnaar
Berichten: 253
Lid geworden op: 08 feb 2009 13:45

Re: Borg schoolboeken

Ongelezen bericht door A.Warnaar »

Ja, kinderen kosten nu eenmaal geld en 3 kinderen kosten meer dan 1 kind. Daar heb je zelf voor gekozen. Nu dan ook niet gaan zeuren dat het veel geld kost.
Situaties kunnen veranderen binnen een gezin. Precies wat moeder van 3 ook zegt.

Ik ben gescheiden en heb mezelf de blubber gewerkt om mijn gezin met 3 kinderen te kunnen onderhouden. Helaas door lichamelijke problemen 100% arbeidsongeschikt en mijn baas weigert vanaf okt. 2008 mijn salaris te betalen. Dat is 10 maanden zonder inkomen (waar ik wel recht op heb). Daarbij komt nog dat ik niet in aanmerking kom voor een uitkering omdat ik nog steeds in loondienst ben.

Ik vind het een behoorlijke belediging.

Ja ik heb voor 3 kinderen gekozen en nee ik heb er niet voor gekozen om 100% arbeidsongeschikt te worden verklaard!

Ik moet het elke maand maar voor elkaar zien te krijgen om de eindjes aan elkaar te knopen. Dit is geen klacht maar bittere realiteit! Waar ik niet om gevraagd heb!

Goddank dat er regelingen bestaan zoals tegemoetkoming voor ouders

mar42
Berichten: 956
Lid geworden op: 09 mar 2008 09:50

Re: Borg schoolboeken

Ongelezen bericht door mar42 »

Mensen die op die manier zo reageren naar andere toe, door te zeggen je hebt zelf voor die kinderen gekozen.
Die hebben zelf geen kinderen, en zijn dus kind ontvriendelijk. En reageren ook zo op die manier. Door tegen jullie te zeggen daar heb je zelf voor gekozen.
Ja natuurlijk heeft iedereen daar zelf voor gekozen, net zo goed er iemand voor kiest geen kinderen te krijgen, of ze niet kan krijgen.

Maar betekent niet dat je een ander dan maar moet beschuldigen dit heb je jezelf aangedaan, door hiervoor te kiezen. Als de moeglijkheid bestaat om een vergoeding te krijgen voor wat dan ook, dan maak je daar gebruik van.

En hier in dit topic gaat het erover dat de schoolboeken met ingang van het schooljaar 2009-2010, de boeken gratis verstrekt worden. En niet dat je ook nog eens borg moet betalen van € 75,00 per jaar. En waar de school al die jaren rente van trekt. En dan nog met de vraag of je dit geld aan het einde van de rit terug krijgt.

Ze moeten gewoon doen zoals ze nu doen, bij grote beschadigingen, of kwijt raken van boeken, achteraf claimen bij die persoon door een rekening te sturen.
Immers zo is dat altijd gegaan en hoefde je ook geen borg te betalen.

Ook is het zo dat de boeken meerdere keren worden verhuurd voor hetzelfde bedrag. Bv ik huur een boek voor € 25,00, en de volgende huurt dit boek ook weer voor € 25,00 en ga zo maar door. Dus die boeken zijn allang terug verdiend door hun.

Er komt ook nog eens bij dat ze de werkboeken die je normaal gesproken altijd moet kopen, en in kan schrijven scheuren kliederen etc. Ze deze ook willen gaan verhuren, zodat er niet meer in geschreven kan worden, waar het oorspronkelijk voor bedoeld is.
En de scholen hiervoor kopieen moet maken, of dat de leerlingen dit over gaan schrijven. Hoe bedoel je op kosten jagen, want de school berekend deze weer door aan de ouders.
Laat mij lekker dat werkboek gewoon aanschaffen, zodat ik zelf kan bepalen wat ik met dat boek doe.

mar42
Berichten: 956
Lid geworden op: 09 mar 2008 09:50

Re: Borg schoolboeken

Ongelezen bericht door mar42 »

Van de borg weet jij dus niks af, zoals ik hierboven heb vermeld.

Je betaald nu ook GEEN borg, en dit willen ze NU WEL gaan DOEN.
En er heeft hierover een artikel in de krant gestaan dat de oudervereniging dit te zot voor woorden vind en dat de kamer hierover debateerd. En dat dus helemaal niet duidelijk is, of deze borg elk jaar betaald moet worden en of je deze borg terug gaat krijgen eind van het school jaar.
Dit is geheel nieuw, en kan dus door niemand over geoordeeld worden dat je de borg wel terug krijgt. Zelfs ik kan hiet niet over oordelen.
Want het gaat pas in werking in het nieuwe schooljaar 2009-2010.

moeder-van-3
Berichten: 21
Lid geworden op: 25 mei 2009 20:10

Re: Borg schoolboeken

Ongelezen bericht door moeder-van-3 »

Over deze offtopic discussie wil ik alleen het volgende zeggen:

Het is gemakkelijk over iemand een oordeel te geven zonder in zijn/haar schoenen te hebben gestaan.
Dat is een karaktertrek die mij persoonlijk zeer tegenstaat.........

mar42
Berichten: 956
Lid geworden op: 09 mar 2008 09:50

Re: Borg schoolboeken

Ongelezen bericht door mar42 »

En wat de borg betreft: borg krijg je terug als je fatsoenlijk met je boeken om gaat. Je kunt hier dan ook niet spreken van 'betalen', tenzij die gasten zelf er een puinhoop van maken.
Ja hoor what ever, ik lees toch duidelijk dat jij hier schrijft borg krijg je terug.

En dat is nou juist het punt die garantie krijgt en heeft niemand.
En heeft niks te maken met begrijpend lezen. Als jij dan wel weet dat je je borg terug krijgt waarom de oudervereniging dan niet.

mar42
Berichten: 956
Lid geworden op: 09 mar 2008 09:50

Re: Borg schoolboeken

Ongelezen bericht door mar42 »

Als je het dan verevelnd vind dat iemand klaagt, wat doe je hier dan??

Als ik wil klagen dan doe ik dat.

einde discusiie hier over.

mar42
Berichten: 956
Lid geworden op: 09 mar 2008 09:50

Re: Borg schoolboeken

Ongelezen bericht door mar42 »

Ben uit gediscuseerd met jou. :evil:

moeder-van-3
Berichten: 21
Lid geworden op: 25 mei 2009 20:10

Re: Borg schoolboeken

Ongelezen bericht door moeder-van-3 »

korting kindgebonden budget: u krijgt het schooljaar 2009-201 minder tegemoetkoming van de IB-Groep. Vanaf 1 januari 2010 wordt het kindgebonden budget van de belastingdienst namelijk verhoogd. Kijk voor meer informatie over het kindgebonden budget op www.toeslagen.nl.
Via de media heb ik gelezen dat het kindgebonden budget het komend jaar niet verhoogd gaat worden. Wat zullen ze daar mee bedoelen?
Iemand enig idee?

Gesloten