LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Terugbetalen onrechtmatig bezit OV jaarkaart

Krijg je studiefinanciering? Of ben je al jouw lening aan het afbetalen? Bespreek hier jouw ervaringen.
martijn1000
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 mar 2007 15:05

Terugbetalen onrechtmatig bezit OV jaarkaart

Ongelezen bericht door martijn1000 »

Een jaar of 3 geleden was ik klaar met mijn MBO opleiding en moest mijn OV inleveren, maar het geval wil dat mijn portemonee gestolen was, dus ik aangifte gedaan en die opgestuurd op het postkantoor (die vrouw was erg aardig en 'hielp' me erg goed)
Alle benodigde formulieren ingevuld, ondertekend etc., etc. en betaal 20 euro kosten ,vanwege een verloren OV, ondanks dat die vrouw zei dat dat niet hoefde..

Krijg ik een maand of wat later die aangifte terug, met de mededeling dat er geen bonnetje bijzit?? Oftewel ik had 'niet betaald' en moest alles overnieuw doen.. Ik met mijn eigenwijze kop niet gedaan, mail gestuurd, dat ik betaald had en dat het voor mij klaar was.. Door prive- omstandigheden ben ik uit huis gegaan en illegaal bij iemand in gaan wonen, omdat ik nergens anders heen kon..In die tijd heb ik dus schijnbaar diverse aanmaningen gehad, wat resulteerd in het volgende:

Vandaag staat er dus tot mijn grote verrassing een deurwaarder op mijn stoep, of ik even 600 euro wilde betalen :shock:
Dit ten gevolge van het onterecht bezitten van mijn OV jaarkaart.
Daar was ik vrij verbaasd over, omdat ik 3 maanden geleden al een regeling had getroffen om 75 euro per maand af te lossen (ong. 450 euro). Dus ik de Ib opgebeld, zeggen ze dat ze de rekening gesplitst hebben, dus maar weer een regeling getroffen. Maarja, als student (ben weer begonnen :D ) is het allemaal best veel.. :(

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: Terugbetalen onrechtmatig bezit OV jaarkaart

Ongelezen bericht door NAK »

Oftewel ik had 'niet betaald' en moest alles overnieuw doen.. Ik met mijn eigenwijze kop niet gedaan
Dit was de reden dat de deurwaarder langs kwam.

martijn1000
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 mar 2007 15:05

Re: Terugbetalen onrechtmatig bezit OV jaarkaart

Ongelezen bericht door martijn1000 »

ja dat begrijp ik, maar dan is het nog niet minder idioot dat je iets 2 keer moet gaan betalen, omdat iemand anders fouten maakt...

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: Terugbetalen onrechtmatig bezit OV jaarkaart

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

ja dat begrijp ik, maar dan is het nog niet minder idioot dat je iets 2 keer moet gaan betalen, omdat iemand anders fouten maakt...
Dat is helaas niet anders. Dan moet je eens weten hoe de belastingdienst dat doet.

Je betaalt een aanslag vanuit het buitenland.... betaling geweigerd en bedrag komt terug minus 50 euro bankkosten. Betaal je het bedrag minus die 50 euro.... Sorry meneer maar er staat nog 50 euro open. Betaal je niet ... Dwangbevel!

Of je betaalt een aanslag en je krijgt een brief terug waarin ze zeggen dat ze nog eens eventjes wat rente hebben berekend waardoor er nog een paar euro openstaat. En ook hier, als je het vergeet... dwangbevel!

De IBG.... die zijn van hetzelfde slag: bureaucratisch en star. Ze hebben ook mijn studiegenoten met honderden euro's boete om de oren geslagen omdat de Nyenrode opleiding niet op de juiste manier aan hen was doorgegeven (Nyenrode kwalificeert nl. ook voor stufi en OV maar je moet wel flink wat regelen voor de IBG dat in de gaten heeft). Boetes van rond de 800 euro en een IBG die zegt: "Dat had je maar eerder moeten regelen".

Agnes87
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 aug 2008 11:06

Re: Terugbetalen onrechtmatig bezit OV jaarkaart

Ongelezen bericht door Agnes87 »

Ik kreeg afgelopen zaterdag post van ib groep met een schuld van ov kaart 136 euro's ... omdat ik vorig jaar was gestopt met school. en ik zou overstappen na een andere school.
daar kwamhet toen niet van heb toen papieren gehad dat ik geen ov recht had per 1 september 2007. ik ga het niet betalen.
ik ib groep net gebeld. krijg ik te horen van meneer het is maar een stukje papier waar dat op staat. ik had mijn ov kaart voor 1 september 2007 ingeleverd. maar het was maar een stukje papier waar het op stond dat ik er geen recht meer op had. dus conclusie wat ik heb gezegt dat ik papiertje voor mn neus heb liggen met bedrag van 136 euro. wat ok maar een papiertje is en waar maar iets op staat wat ik niet serieus moet nemen want dat was ok op de brief van ib groep. en waar geen recht ov op stond per 1 sep. 2007 was maar stuk papier dan is alles voor mij een stukje papier van ib groep. maar hier horen ze meer van. want ik betaal het niet ik was op tijd met inleveren zoals het op papier staat dus niet mijn fout... ze hebben alles overhoop liggen daar.

Groeten agnes

laten ze die ib groep maar goed aanpakken

Waterlelie
Berichten: 287
Lid geworden op: 22 dec 2007 01:15

Re: Terugbetalen onrechtmatig bezit OV jaarkaart

Ongelezen bericht door Waterlelie »

Als je het voor 1 september had ingeleverd heb je dan een bewijs ontvangen op het postkantoor. Stuur een bezwaarschrift met dit bewijs e dan zal het wel gecorrigeerd worden. Als je geen bewijs heb dan heb je pech.

egs
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 apr 2009 14:59

Re: Terugbetalen onrechtmatig bezit OV jaarkaart

Ongelezen bericht door egs »

Hallo,

Ik zie dat dit topic al een tijdje slaapt, maar ik waag het er maar op. Even een vraag namens een vriendin. Zij heeft een brief van de IBG gekregen waarin staat dat ze 1000 euro moet terugbetalen omdat ze in 2005 teveel geld heeft bijverdiend. Zij was echter freelancer en is in de maand december over het totaalbedrag heen gegaan. Feitelijk heeft zijn dus in één maand teveel gewerkt.

Ik begrijp dat bij een vaste bijbaan het inkomen vaststaat en studenten hierop kunnen anticiperen. Maar is er voor mensen met een variabel inkomen geen manier om - bijvoorbeeld in dit geval - de vergoeding voor de onterechte OV-jaarkaart alleen terug te betalen over de maand waarin over de inkomensgrens werd heengegaan? In dit geval verdiende mijn vriendin over het hele jaar gemeten 200 euro te veel, en nu moet ze 1000 euro terugbetalen. Dat lijkt een beetje scheef...

Groet,
E. Schaafsma

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Terugbetalen onrechtmatig bezit OV jaarkaart

Ongelezen bericht door kweenie »

Zij had kunnen weten hoeveel ze zou mogen bijverdienen. En ze had ook kunnen weten dat je bij ook maar 1 euro overschrijding, de sancties relatief hoog zijn.

Zij had bij het invullen van de aangifte voor de inkomstenbelasting al kunnen opmerken dat ze te veel had verdiend. Misschien had ze op dat moment nog iets aan het inkomen kunnen doen, door bv. een aftrekbaar pensioenproduct te kopen, waarmee het inkomen wellicht lager geworden zou zijn. Maar daarvoor is het nu te laat.

nanah
Berichten: 42
Lid geworden op: 11 jan 2009 12:49

Re: Terugbetalen onrechtmatig bezit OV jaarkaart

Ongelezen bericht door nanah »

Ja, een dergelijke sanctie is echt heel scheef. Ik heb in 2006 volgens de IB-groep 130 euro te veel verdiend, moet ook 1000 euro terugbetalen. Ik ga nog wel het gevecht aan, want ik heb in 2006 exact per maand bijgehouden wat ik verdiende, en dat bleef onder de grens...
De informatie op hun website mag ook echt wel verduidelijkt worden! Want ik was altijd in de veronderstelling dat je alleen het gedeelte hoefde terug te betalen dat je nog gekregen hebt zodra je de grens overging en niet over het gehele jaar! (OV-kaart)

beertje82
Berichten: 34
Lid geworden op: 28 jan 2009 17:44

Re: Terugbetalen onrechtmatig bezit OV jaarkaart

Ongelezen bericht door beertje82 »

Ook ik ben 159 euro over de bijverdiengrens heen gegaan. Ik moet nu 1100 euro terugbetalen.
Ik had de maand december eigenlijk niet meer mogen krijgen. Dat zou dan rond de 400 euro zijn geweest.
Ik dacht ook dat ik de OV van 1 maand moest terugbetalen.
Niet dus... je voelt ontzettend stom... en boos te gelijk.
Ik heb het rest van het jaar toch recht op die OV gehad!
Bezwaarschrift ingediend, de beslissing bleef staan.

Ik wil ook een instelling opzetten zoals de IB-groep.
Het is pure winst...
Bij mij hebben ze ruim 700 euro extra verdient.
Zo wil ik ze ook wel verdienen.

Hoe zo zijn die reclames over lenen niet ok?
Neem een studiefinanciering en maak een klein rot foutje... en je hebt dan toplening aan je broek hangen. Ik denk dat hier het zinnetje beter staat:
Pas Op! Geld lenen kost geld! Heel veel geld! Vooral bij de IB-groep!

Het voelt alsof je geslagen word met een stalen liniaal!

stofzuigertje

Re: Terugbetalen onrechtmatig bezit OV jaarkaart

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Door eerst de grenzen te zoeken voor je gaat werken....

daarom zoveel die zwart of grijs moeten werken want als je iets te veel verdiende...
vooraf informeren is beter.

beertje82
Berichten: 34
Lid geworden op: 28 jan 2009 17:44

Re: Terugbetalen onrechtmatig bezit OV jaarkaart

Ongelezen bericht door beertje82 »

Ik heb zo mijn best gedaan alleen dat ene *** foutje!
Het voelt alsof ik gefaald heb, snap je!
Laatst gewijzigd door beertje82 op 29 jun 2010 16:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Fransbenik
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 apr 2009 16:11

Re: Terugbetalen onrechtmatig bezit OV jaarkaart

Ongelezen bericht door Fransbenik »

Geslagen met een stalen lineaal? Bij mij hebben ze de eiffeltoren van zijn voetstuk gehaald en meerdere malen flink uitgehaald.

Bellen met IB: levensgevaarlijk!! je kan drie keer bellen en je krijgt 3 verschillende verhalen. In 2006 ben ik verhuisd van een uitwonend adres naar een uitwonend adres. Ik het adres aangepast bij de IB-groep, gebeld en ja alles zou goed komen. Hebben ze alleen het postadres aangepast! Krijg ik een brief dat ik mijn adres moest aanpassen --> gebeld en ja volgens mevrouw was alles geregeld.

Tussendoor toch nog maar een keer schriftelijk doorgegeven op aangeven van de 3e telefoniste deze kwam vier dagen te laat aan. Dus was ik dat jaar volgens de IB thuiswonend. Dat werd terugbetalen, bezwaar gemaakt maar dat maakt niet uit, IB mag verkeerd voorlichten en hun treft geen blaam. Altijd aantoonbaar op mezelf gewoond maar voor de IB maakt dat niet uit, thuiswonend kwam de IB beter uit. De eerste klap met de eiffeltoren koste mij 2232.83

De tweede klap kwam een paar weken geleden, een wezenpensioen hoef je niet mee te rekenen volgens de telefoniste, wel dus bleek een aantal weken geleden. (Ik moet eerlijk zeggen dat het nu wel duidelijk in de voorlichting staat) Dus ik heb in 2006 528 eurie teveel verdiend en dan is het logisch dat je je OV van het hele jaar moet terug betalen. kosten totaal: 1468.66

2007 heb ik ook teveel verdiend maar daar heb ik nog niets over gehoord, heb op mijn werk een fikse loonsverhoging gehad met terugwerkende kracht welke in de laatste maanden werd uitbetaald. In deze maanden heb ik mijn stufi stopgezet, OV ingeleverd, nu heeft de salarisadministratie dit geadministreerd naar de belastingdienst. Wel in de laatste maanden uitbetaald maar geboekt op eerdere maanden. Dit zal dus ook wel fout gaan en zal mij een paar duizend euro kosten. Die klap komt nog maar heb niets om mee terug te slaan. 2008 heb ik maar nooit aangevraagd, wou niets meer met deze organisatie te maken hebben en dat bevalt goed!

Nu hoorde ik in de wandelgangen dat de regel over het terugbetalen van de OV misschien zou worden aangepast, weet iemand hier iets van?

IB-groep maakt ook opnames zijn deze ook bruikbaar voor de slachtoffers van de IB-groep?

Is er ooit een uitzending geweest van Radar over de IB-clan?

Ik weet waar ik voor werk, misschien af en toe te laks geweest, uitgegaan van een morele organisatie. Misschien moeten ze in de toekomst naast een OV ook een persoonlijke advocaat per student regelen. Voor de kleine letters in deze wereld en de betutteling, bemoeizucht en bureaucratische overheid.

Succes allemaal!

Frans

beertje82
Berichten: 34
Lid geworden op: 28 jan 2009 17:44

Re: Terugbetalen onrechtmatig bezit OV jaarkaart

Ongelezen bericht door beertje82 »

2010 gaan ze dit veranderen... dus ze zijn nog even snel hun zakjes aan het vullen.
Coulance kennen ze niet! Nooit van gehoord!

Ik ben wel van mening dat waar je recht op hebt moet je krijgen en wat je te veel hebt gehad moet terug betalen met rente (desnoods).
Maar waarom moeten ze ruim 700 er boven op krijgen!

Maar goed, men schreeuw waarschijnlijk nog niet genoeg!
Zo dat de tweede kamer het niet hoort... of de media hoort/lees/ziet het niet.

Ik denk dat het een kwestie van tijd is dat dingen uit de hand gaan lopen.
Sommige mensen zitten zo ontzettend in de problemen.
Het is onzichtbaar dus dan is het er niet.
En sommige zien geen uitweg... wat gebeurd er dan?

Wordt er dan wel geluisterd?

girl007
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 jul 2010 17:55

Re: Terugbetalen onrechtmatig bezit OV jaarkaart

Ongelezen bericht door girl007 »

hoe zit het dan in deze situatie.

je protemonee wordt gestolen, je belt het ov kantoor die jou vertellen hun per direct de kaart stop zetten. maanden later krijg je boets voor onterrecht kaart bezit. hun zeggen je had moeten doorgeven dat is gebeurt., maar kun je niet bewijzen. Ook is er aangifte gedaan, maar volgens medewerkster van ov is dat geen bewijs. hoe kan dit worden opgelost het gaat echt om een heel hoog bedrag. omdat er maanden overheen is gegaan. en die persoon dacht alles netjes was geregeld doordat de medewerkster zo had uiitgelegt en ze het zou regelen. en aangezien de kaart gesloten was hij hem niet hoefde in te leveren (dit kan immers niet als je hem niet meer hebt).

een bezwaar aangeschreven maar daar willen ze niks van weten.

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: Terugbetalen onrechtmatig bezit OV jaarkaart

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Dan moet je niet gaan bellen maar om schriftelijke bevestiging vragen. Je kan weliswaar telefonisch stopzetten, maar stuur er altijd een brief achteraan waarin je afspraken bevestigt, naam van de medewerker noemt, en om schriftelijke bevestiging vraagt. Het heeft mij bij mijn eerder genoemde Nyenrode verhaal een paar honderd euro boete gescheeld. Maar ik ben eveneens bij de IBG door schade en schande wijs geworden.

marjoleincenten
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 jul 2011 21:23

Re: Terugbetalen onrechtmatig bezit OV jaarkaart

Ongelezen bericht door marjoleincenten »

Ook ik ben slachtoffer geworden van de toch wat gemene trucjes van de DUO. In maart had ik mijn bachelor diploma gehaald en vanaf 20 maart ben ik naar Oekraine gegaan om vrijwilligerswerk te doen. Ik had nog veel te regelen in de laatste paar dagen. Ik had onder andere ook gehoord dat ik mijn OV kaart moest stopzetten. Dit had ik naar mijn overtuiging ook gedaan, maar was helaas toch niet bij de DUO doorgekomen. Dit bericht kwam echter pas 2 maanden later bij mijn ouder op de deurmat te liggen, waardoor er dus al een boete van 2 maanden onrechtmatig bezit van de OV-jaarkaart aan vast zit. In brieven heb ik uitgelegd dat ik echt niet de intentie heb gehad om te frauderen met de OV-jaarkaart. Ik heb immers in maart allemaal treinkaartjes gekocht en deze als bewijs meegestuurd (het waren persoonsgebonden kaartjes). In april zat ik al in Oekraine en kon ik dus al helemaal geen gebruik gemaakt hebben van mijn OV jaarkaart. De DUO bleef echter stellig met hun 'regels zijn regels'.
Aangezien ik niks over internet kan bewijzen sta ik hierbij nergens. Ik kan slechts bewijzen dat ik geen gebruik heb gemaakt van mijn kaart. Heb ik dan eigenlijk wel iets misdaan? Er zit hier iets flink mis in het systeem. Hoe kun je nou gestraft worden als je kunt aantonen dat je geen fraude hebt gepleegd? Ik heb de kaart immers niet gebruikt. Dit is gewoon een hele makkelijke manier om veel winst te maken uit studenten. Hoe moeilijk kan het zijn om het de-activeren van de kaart te koppelen aan het uitschrijven van je studie?
Naar mijn mening moet de regeling andersom: als je na afstuderen nog gebruik wil maken van de OV-jaarkaart zou je moeten bellen/mailen. Ik heb al te vaak gehoord dat studenten er laat pas achter komen dat hun OV-jaarkaart nog doorliep en dus een flinke (136 euro per maand!) boete moeten betalen.

beertje82
Berichten: 34
Lid geworden op: 28 jan 2009 17:44

Re: Terugbetalen onrechtmatig bezit OV jaarkaart

Ongelezen bericht door beertje82 »

Vroeger moest je moet je OV inleveren op het postkantoor dan krijg je een bewijs mee dat je hem ingeleverd hebt.
Nu moet je stopzetten op duo.nl dan na drie tot vijfwerkdagen kan je bij een ophaalautomaat het stopzetten bevestigen.
Heb je dit gedaan?
(Mits je bent uitgecheckt (en dat niet binnen 14 dagen bent vergeten). Je reisproduct blijft bruikbaar tot aan de einddatum van je reisrecht).
Zie dit.

Mijn vraag is krijg je een schriftelijke of een e-mail bevestiging dat je je reisproduct hebt stopgezet. Dat is namelijk rechtsgeldig. Daar kan je dan wel een discussie over hebben met Duo. Zij willen altijd bewijzen hebben maar zij moeten dat ook leveren!

Als je alles van te voren wist. Ik heb het idee dat daar dit soort dingen zeer goed in de gaten houden.
Makkelijk terug te krijgen geld. Nu is het zo dat je 136 euro per maand moet betalen. Ik moest nog het hele jaar terug betalen 1100 euro.

Op het lenen van geld moet nu een tekst staan dat geld lenen geld kost.
Waarom staat dat niet op de site bij Duo? Want in feite verstrekken ze je ook een lening!

jelmer85
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 feb 2012 13:35

Re: Terugbetalen onrechtmatig bezit OV jaarkaart

Ongelezen bericht door jelmer85 »

Ik heb ook problemen met DUO:
afgelopen zomer afgestudeerd en studiefinanciering netjes stopgezet. Een maand later krijg ik een brief met de mededeling dat ik mijn OV studentenproduct moet stopzetten. Ok, gedaan.
Nu krijg ik ineens een rekening van 200 euro omdat dat studentenproduct een maand extra op mijn OV chipkaart heeft gestaan!! Wat is dat nou voor onzin?

DUO is geen goede instelling.

Fleurtjuh666
Berichten: 632
Lid geworden op: 26 mar 2010 19:57
Locatie: Nijmegen

Re: Terugbetalen onrechtmatig bezit OV jaarkaart

Ongelezen bericht door Fleurtjuh666 »

Ik heb een aantal jaar geleden hetzelfde gedoe gehad, uit voorzorg had ik 1 maand 'voor tijd' mijn ov al stopgezet (ik woonde op fietsafstand van de uni, dus gelukkig voor mij geen probleem)....kreeg ik later alsnog een melding dat ik zogenaamd nog steeds reisde met het reisproduct. IBG hield voet bij stuk en zwoor bij hoog en laag dat ik 3 maanden na de-activeren nog steeds gratis reisde.... dus ik ben langs een ov-loket geweest, uitdraai laten maken met daarop de exacte datum van afmelden (en ik kon zelf ook zien dat het niet meer op m'n kaart stond) en met alle correspondentie en bewijsmateriaal langs een IBG-kantoor geweest (gelukkig zit er hier in Nijmegen eentje)....toen was het ineens binnen een halve dag opgelost, maar niks geen excuses....tis toch van de pot gerukt dat je er zo zelf achteraan moet. IBG had zogenaamd bij het ov-loket mijn kaartgegevens opgevraagd waaruit bleek dat ik nog een studenten-ov had, toch héél vreemd dat datzelfde loket mij binnen 10 tellen een uitdraai kan geven waaruit het tegenovergestelde blijkt.

Ben heel erg blij dat ik ondertussen niets meer van doen heb met de IBG, 't is gewoon een misselijk stelletje daar.

Gesloten