LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] boetes IBG onterecht kaartbezit

Krijg je studiefinanciering? Of ben je al jouw lening aan het afbetalen? Bespreek hier jouw ervaringen.
Antonius21
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 mei 2007 18:43

boetes IBG onterecht kaartbezit

Ongelezen bericht door Antonius21 »

Geachte lezers,

Ik wil graag de volgende stelling onder de aandacht brengen; De IBG is een onbuigbare instelling die het te pas en te onpas uitdelen van boetes aan studenten als de normaalste zaak van de wereld beschouwt en daarbij op geen enkele manier bereid is concessies te doen in situaties die een grotere persoonlijke benadering verdienen?

Zoals u aan de lengte van mijn stelling kunt afleiden ben ik een gedupeerde IBG klant. Ik ben namelijk verbolgen over de regeltjes politiek die in dit land tot op de waanzinnigste schaal bedreven wordt.

Ik ben een 4e jaars student die bij terugkomst van zijn buitenlandstage op een nogal erg onaangename verassing van de IBG getrakteerd werd. Ik zal u eerst een situatieschets van mijn positie geven. Ik ben alleenwonend, mijn ouders wonen niet in Nederland. Verder heb ik geen noemenswaardige familie in het land die mij eventueel ondersteuning kan geven in dergelijke zaken. Voor mijn stage naar de VS heb ik allerlei zaken moeten regelen en financieren om het zover te kunnen laten komen. Dit zorgde in de periode voor midden augustus 2006 voor een heksenketel aan correspondentie, afspraken, ambassade bezoeken, interviews en noem maar op. Bovendien ben je als student, vooral in de pre stage fase, meer zombie als mens. Menigeen weet wat hiermee bedoelt word.
Zonder flauwe excusen aan te willen voeren wil ik u met het voorgaande duidelijk maken dat je op zo'n moment weleens iets ontgaat. Zo is het mij ontgaan dat de ov jaarkaart in oktober van 2006 ingeleverd diende te zijn.

Met het idee alles toch nog te hebben kunnen regelen, mijn punten gehaald, aangenomen bij het bedrijf, alle zaken rondom vertrek geregeld, een huishuurder gevonden, iemand die mijn post opvangt gevonden, enzovoorts, ben ik met goede moed vertrokken naar de VS. Na een aantal weken kreeg ik echter een mededeling van degene die de post opving dat ik zsm een boete van 136 euro moest betalen voor het onrechtmatig bezit van de ov kaart. Verbaasd hoorde ik het nieuws aan. De ov kaart lag op mijn nachtkastje, in de VS. Ik heb de kaart namelijk gebruikt om naar schiphol te kunnen afreizen. De geldigheid was toen nog niet verstreken. Ik besloot een bezwaarbrief te schrijven. Die brief is uiteindelijk aangekomen bij de IBG en daar is een uitspraak over gedaan, terwijl ik nog steeds niet in Nederland was. Vervolgens is het contact met de postverzorger dusdanig verwaterd dat ik op geen enkele wijze contact kon krijgen en dus ook geen stand van zaken binnenkreeg. Ik wilde het uiteraard niet mijn stageverloop laten beinvloeden want die verliep meer dan uitstekend. Toch heb ik nog vaak aangedrongen bij de postverzorger om de post te halen en door te geven wat er gezegd is mbt de bezwaarbrief. Geen respons.

Bij terugkomst bleek uiteindelijk dat mij voor nog eens 2 maanden 136 euro in rekening is gebracht. Een totaal van 408 euro moest maar even heel spoedig betaald worden. En dit voor het in het bezit hebben van een plastic kaart waar ik nul komma nul voordelen uit gehaald heb. Dit kon ook niet want ik zat nota bene 9000 kilometer verderop. Men vind bij de IBG echter dat dit geen geldig argument is. Nee, logisch, veeg alle scenario's die de onredelijkheid van boetes enigszins aantonen maar meteen van tafel, anders kom je nooit aan je geld, toch? Zo lijkt het wel te werken bij dit soort instellingen in dit wonderlijke land waar de grootste verdoezelaars en fraudeurs er goedkoop van af kunnen komen maar eerlijke ambitieuze hardwerkende en studerende studenten de dupe worden van een regelstelsel die je meer doet denken aan een eng regime ergens in een ver Aziatisch land.

U zult misschien zeggen, ja je had gewoon moeten weten dat die kaart ingeleverd moest zijn voor Oktober. En je had de kaart door iemand anders moeten laten inleveren. De IBG hoeft ook misschien wel geen rekening te houden met alle persoonlijke ingewikkelde situaties. En daar valt misschien ergens ook wel wat voor te zeggen. Maar vind u nu ook niet dat als men hier al vanuit gaat, dat meer dan 400 euro voor het in bezit hebben van een simpele ov kaart wel erg overdreven is. Bovendien valt aan te tonen dat er op geen enkele manier gebruik van is gemaakt. En dan nog eens iets, als ik de kaart als gestolen had opgegeven was er niets aan de hand geweest. Maar dan was de situatie geenszins veranderd, ik had dan alleen geen belachelijke boete aan mijn broek zitten. En waar moet dat van betaald worden, geen studiefinanciering, geen baan (opgezegd ivm stage). Tsjah, dat is mijn probleem he!? Misschien moet ik maar een scooter stelen en verkopen zoals die eilandbewoners die zichzelf Nederlander mogen noemen. Die varen er wel bij, maar goed ik zal daar wel geen geluk mee hebben, zo werkt dat vaak bij mensen die het rechte pad bewandelen. ;)

Hoogachtend,

Een bijna afgestudeerde student

Grietjefee
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 jun 2007 17:13

Re: boetes IBG onterecht kaartbezit

Ongelezen bericht door Grietjefee »

Houd maar op, ik heb hetzelfde probleem gehad, gelukkig voor een iets lager bedrag en bezwaarbrieven worden meteen afgeserveerd...

Dit was mijn bezwaarbrief en die is - ik zou haast willen zeggen: uiteraard - afgewezen:

Deze brief dient als bezwaarschrift tegen het Bericht Studiefinanciering (nr 2, 2006) dat ik van u ontvangen heb met als datum 15 september 2006.

Ik wil daarop in bezwaar gaan, aangezien ik het niet eens ben met de beslissing dat ik een OV-schuld heb. Ik heb mijn OV-studentenkaart ingeleverd op 9 september j.l. Helaas blijkt dat twee dagen te laat te zijn. De boete hiervoor bedraagt € 68. Ik vind dit bedrag belachelijk hoog en ben niet van plan een dermate hoge boete te betalen.

Ten eerste deelde een medewerker van u mij telefonisch mee dat de boetes per halve maand gaan. Twee dagen te laat betekent dus in principe hetzelfde als twee weken te laat, namelijk
€ 68. Niet helemaal in proportie, lijkt mij…

Bovendien krijg ik als (ex-) student maar vijf werkdagen de tijd mijn OV-kaart in te leveren, terwijl de IB-Groep zichzelf zes weken de tijd geeft om klanten bericht te doen van wijzigingen en dergelijke. Dit vind ik een erg groot verschil. U laat na de hand in eigen boezem te steken en zelf ook sneller te reageren op wijzigingen. In de e-mail die ik kreeg als reactie op mijn wijziging (d.d. 28-8 j.l.) staat dat deze “zo snel mogelijk zal worden verwerkt”. Ik vind zes weken absoluut niet “zo snel mogelijk” en ik vind het dan ook scheef dat ikzelf met twee dagen “vertraging” (en dus absoluut géén zes weken!!!) al een boete van € 68 krijg!

Vijf werkdagen, dat zijn dagen waarop gewerkt wordt. Dagen waarop ik dus ook gewerkt heb en geen tijd heb gehad om mijn kaart in te leveren. Het postkantoor, waar ik mijn kaart ingeleverd heb, is gelukkig ook op zaterdag geopend en zaterdag 9 september was dan ook mijn eerste mogelijkheid tot het inleveren van mijn OV-kaart. Dit heb ik dan ook meteen die dag gedaan. Het geeft mij een erg vervelende nasmaak als achteraf blijkt dat mijn zo zorgvuldig mogelijk handelen mij een boete van € 68 oplevert.

De feiten op een rij: ik ben twee dagen te laat geweest met het inleveren van mijn OV-studentenkaart. Hierdoor heb ik een boete van € 68 gekregen. Iemand die zijn kaart twee weken te laat inlevert, krijgt een boete van hetzelfde bedrag als iemand die zijn kaart één of twee dagen te laat inlevert. Dit vind ik onterecht en dat is de reden waarom ik bezwaar aanteken tegen de beslissing.

Ik hoop snel (toch wel weer binnen die zes weken…) bericht van u te krijgen.


Alle moeite voor niets, maar ach, die € 68 is alweer terugverdiend door een bezwaarbrief in te dienen en daar iemand mee aan het werk te houden bij de IB-groep...

roxxie85
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 jun 2007 18:34

Re: boetes IBG onterecht kaartbezit

Ongelezen bericht door roxxie85 »

Ik zit met ongeveer hetzelfde probleem.
Doordat mijn stage iets langer dan gebruikelijk duurde (een maand) ben ik in september geslaagd woor mijn opleiding. Keurig in en uitgeschreven voor dat maandje.
Bijna een jaar later krijg ik van de IBG een melding dat ik onterecht ingeschreven stond voor die maand (september) en dus teveel studiefinanciering en OV react heb gehad. Ze kwamne aan met het feit dat ze nooit een inschrijving hebben gehad (wel de uitschrijving maar nergens ging er een belletje rinkelen bij hun). Ik die inschrijving opgestuurd maar ze gaan nog steeds niet akkoord en ondertussen heb ik 2 acceptgiro's ontvangen. Eentje voor mn OV en 1 voor mn studiefinanciering, bij elkaar een slordige E600.
Ik heb natuurlijk meteen gebeld om de situatie uit te leggen en er werd mij geadviseerd een bezwaar te schrijven maar ondertussen wel de OVschuld te betalen, want ja die moet meteen betaald worden.
Onlangs heb ik een antwoord gekregen van de IBG op mijn bezwaar. En wat blijkt mn school zou het niet hebben doorgegeven dat ik tot september op school zat ipv. augustus. En dat terwijl een hoog persoon van mijn school diverse malen in mijn bijzijn heeft gebeld om dit mde te delen en er ook poststukken gestuurd zijn vanaf school.
M.a.w. ik zal de school weer moeten laten bellen maar zie het somber in. Er is immers al divese malen gebeld met deze instantie.

Megan2008
Berichten: 11
Lid geworden op: 01 mar 2008 22:51

Re: boetes IBG onterecht kaartbezit

Ongelezen bericht door Megan2008 »

Antonoius,

Als ik het dus goed begrijp heb je de ov-kaart in de periode oktober t/m december onterecht in je bezit gehad?

Wanneer dit het geval is, betekent dit dat je voor die drie maanden een ov-vergoeding hebt ontvangen.
Op het aanvraagformulier voor deze vergoeding staat duidelijk vermeld dat je je kaart wel moet inleveren wanneer je gebruik maakt van deze vergoeding.

Je schrijft dat je 1001 dingen aan je hoofd had voordat je je stage ging lopen, dingen regelen etc etc....je had ook de tijd om een vergoeding aan te vragen maar waarom dan niet om dit formulier goed door te lezen en je kaart in te leveren?

Bovendien had je, nadat je had vernomen dat je al € 136,00 boete had voor de maand oktober, je kaart aangetekend naar het servicekantoor in Nederland kunnen sturen, desnoods naar de IB-groep zélf...

Ik vind het een beetje gemakkelijk om zó op de IB-Groep af te geven terwijl de regels duidelijk vermeld staan op formulieren en in folders...

tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: boetes IBG onterecht kaartbezit

Ongelezen bericht door tienepien »

Daar ben ik het wel mee eens ja. Kom op zeg, om ongeveer elk wissewasje krijg je een brief van IBG met daarin vermeld dat je je OV optijd in moet leveren omdat anders een boete volgt. Dat hoor je gewoon te weten.



Het is iets anders wanneer er iets fout gaat met gegevens of inschrijvingen, want daar kun je vaak zelf niet zoveel aan doen.

H.Habets
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 okt 2007 11:28

Re: boetes IBG onterecht kaartbezit

Ongelezen bericht door H.Habets »

ook ik heb een probleem met de ib groep
in juni 2006 moest ik mijn studie om medische redenen afbreken
keurig netjes gemeld bij alle instanties
krijg een paar dagen later een formulier van IB in huis met verzoek om in te vullen ivm afmelding
dit gedaan ,teruggestuurd en een paar weken later een brief waarin vermeld stond omdat ik de studie had afgebroken had ik geen recht meer op ov kaart en studiefinaciering
tot zover alles duidelijk

in januari 2007 opnieuw bericht van IB groep recht op studiefinaciering en ov kaart vervalt omdat ik niet voldoe aan mijn eisen voor de studie
contact opgenomen ,uitgelegd dat ik al meer dan 6 maanden geleden gestopt was en geen nieuwe studie ben begonnen dus opnieuw formulieren ingevuld ( andere waren zoekgeraakt !!!) deze AANGETEKEND verstuurd en tot mijn verbazing bleven de brieven van de ib groep binnenstromen met de opvordering tot terugbetaling over onterecht ontvangen studiefinanciering en onrechtmatig in bezit van ov kaart ( die ik nooit ontvangen heb en die kaart nooiit aangevraagd of afgehaald heb )
in januari 2008 weer hetzelfde liedje als hierboven
mijn ouders hebben toen contact opgenomen maar waren niet gemachtigd om gegevens te veranderen of iets dergelijk
ik heb toen een machtiging uitgeschreven om mijn beide ouders te machtigen en tot ONZE stomme verbazing kreeg ik een brief waarin stond DAT IK NIET GEMACHTIGD WAS OM MIJN OUDERS TE MACHTIGEN :?: :?: :?:
inmiddels de schuld opgelopen tot bijn 4000 euro
maar ik weet niet meer verder
ik denk er hard over om een advocaat in de arm te nemen want hier is het einde zoek volgens mij

Frankkk
Berichten: 416
Lid geworden op: 28 dec 2005 09:12

Re: boetes IBG onterecht kaartbezit

Ongelezen bericht door Frankkk »

@H.Habets: bespreek het eens bij een Juridisch Loket: www.hetjl.nl

Begrijp niet dat formulieren zoek waren geraakt, terwijl je wel een brief gekregen hebt waarin vermeld stond dat je geen recht meer had op ov en stufi...

Wel tijd voor een advocaat lijkt mij, verder ploeteren lijkt zinloos...

Ben je ook wel een op een steunpunt geweest en daar de zaak uitgelegd? Dan kun je tenminste iemand in de ogen kijken, wat het contact wat persoonlijker maakt...

Megan2008
Berichten: 11
Lid geworden op: 01 mar 2008 22:51

Re: boetes IBG onterecht kaartbezit

Ongelezen bericht door Megan2008 »

H.Habets:

Als ik je verhaaltje zo lees dan lijkt het mij eerder een gevalletje van het niet reageren op een studiecontrole of uitwonende controle dan het niet goed stopzetten van de studie(financiering)..

Wanneer je wijziging niet goed was verwerkt had je immers elke maand nog je studiefinanciering gekregen en had je wel geweten dat dit niet klopte.

Ga inderdaad eens naar een servicekantoor bij jou in de buurt en laat je hierin voorlichten.
S6

Gesloten