LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] NVAO & HBO-Opleidingen

Volg je een cursus of opleiding op een particuliere school? Bespreek dat dan hier.

Voor mijn studiekeuze is de NVAO-accreditatie van doorslaggevend belang

Ja
1
50%
Nee
1
50%
 
Totaal aantal stemmen: 2

Hoefkade
Berichten: 95
Lid geworden op: 11 feb 2007 13:47

NVAO & HBO-Opleidingen

Ongelezen bericht door Hoefkade »

De meeste hebben er vast wel over gehoord. De zogenoemde NVAO-accreditatie. Maar voor veel mensen is niet precies duidelijk wat dat nou precies inhoudt. Omdat een studiekeuze een ingrijpende beslissing is, zal ik proberen hierover duidelijkheid te verschaffen.

Op 3 september 2003 is er door de minister van onderwijs een verdrag getekend over een gemeenschappelijk accreditatieorgaan. Dit orgaan (de NVAO dus) toetst alle bestaande en nieuwe opleidingen aan de hand van een aantal eisen. Bij een positief toetsing zal de betreffende opleiding geaccrediteerd worden. Om deze procedure soepel te laten verlopen is er een overgangsregeling voor de bestaande opleidingen.

Alle op dit moment erkende opleidingen staan gerigistreerd in het CROHO. Zodra de opleidingsaccreditatie van rechtswege afloopt, dient deze te worden getoetst door het NVAO, wil het zijn erkenning behouden.

Verschil tussen van rechtswege erkende opleidingen en NVAO-erkende opleidingen.
Hierover bestaat enige verwarring. Er wordt door sommigen gezegd dat een "oud" diploma dezelfde erkenning geniet als een diploma die geaccrediteerd is door het NVAO. Van rechtswege (dus erkend door het min van OC&W) wel ja. Er dient echter een kanttekening bij te worden geplaatst. In het oude systeem diende de onderwijsinspectie de kwaliteit van de opleiding te controleren. De inspectie moest dus aantonen of een opleiding niet voldeed aan de eisen. Vaak kwam dat er niet van. Hierdoor ontstond er algemene twijfel over de kwaliteit van HBO-opleidingen. Ook was het voldoende voor hogescholen om 1 opleiding te laten inspecteren, alle andere opleidingen dienden dan slechts te worden aangemeld bij de IBG, deze werden dan automatisch erkend zonder inspectie.
Nu is dat anders. Een hogeschool dient aan te tonen aan het NVAO, dat hun opleiding voldoet aan alle gestelde eisen. En niet voor 1 opleiding, maar voor elke opleiding afzonderlijk. Het NVAO hanteert hiervoor een checklist.

De opleidingen waarvan hun huidige accreditatie (erkenning) binnenkort van rechtswege verloopt, worden NIET automatisch geaccrediteerd door het NVAO. Accreditatie is alleen mogelijk middels toetsing. Het staat hogescholen overigens vrij om hun opleidingen eerder te laten toetsen en niet te wachten tot de vervaldatum van de huidige accreditatie.

Particulier onderwijs.
Ik beperk me tot de 3 bekendste LOI, NTI en NCOI.
Het hele accreditatieverhaal, is aangzwengeld door de LOI middels hun welbekende wouter-reclame's. Inmiddels zijn er 25 opleidingen van ze geaccrediteerd.
De erkenning van de HBO-opleidingen van het NTI loopt af op 31-08-2007. Alleen de nieuwe opleiding HBO-Rechten is momenteel NVAO-geaccrediteerd. Van het NCOI zijn momenteel 5 opleidingen NVAO-geaccrediteerd. De vervaldatum van de rest is eind 2007 en eind 2008. Alle aflopende opleidingen dienen dus nog getoetst te worden.

Zie voor uitgebreide informatie www.nvao.net

Edit 31-08-2008 moest 2007 zijn. Huidige erkenning in Croho is 6 jaar. Begindata waren 1-9-2001.
Laatst gewijzigd door Hoefkade op 06 jun 2007 22:53, 2 keer totaal gewijzigd.

Fac ut vivas !!!
Berichten: 125
Lid geworden op: 21 aug 2005 20:29

Re: NVAO & HBO-Opleidingen

Ongelezen bericht door Fac ut vivas !!! »

Mijn mening

Het is dom en onverstandig om bij opleidingsinstituten zoals LOI, NTi en NCOI een HBO opleiding te volgen.

HBO is een beroepsgerichte opleiding, gericht op het uitvoeren/het doen. Ik kan mij niet voorstelling hoe ik mijn opleiding van 10 jaar gelden had moeten doen zonder medestudenten.

Verder is het NIET en NOOIT aan te raden om HBO rechten te gaan studeren. Aangezien in de juridische wereld alleen een titel geld kan je weinig met deze opleiding. Voorbeeld.

Een bedrijf heeft een HBO jurist in dienst om de zaken juridisch te bekijken. Een arbiedszaak dient zich aan. HBO jurist maakt wel de juiste beslissing, stuurt een brief naar kantoor wat de werknemer verdedigt.

Advocaat, ziet geen titel en weet dus al dat voor bedrijf NIET schikken veel geld gaat kosten omdat ze een advocaat moeten inhuren.

nicolaasbeets
Berichten: 39
Lid geworden op: 25 apr 2007 18:55

Re: NVAO & HBO-Opleidingen

Ongelezen bericht door nicolaasbeets »

Ik kijk op NVAO.net en zie dat de opleidingenv an de LOI zijn geacrediteerd tot 2012. Is hoefkade echt actueel?

Suusjuh1985
Berichten: 105
Lid geworden op: 07 okt 2006 18:36

Re: NVAO & HBO-Opleidingen

Ongelezen bericht door Suusjuh1985 »

Hbo rechten?
zelf wil ik het niet doen maar ik ben voor deze opleiding.
Het juridische wereldje is zo ontzettend bang voor deze opleiding omdat het WO vacatures gaat kosten. Binnen 10 jaar word een heeeeel groot deel van de vacatures ingevuld door hbo juristen.

Een hele goede zaak zodat we eindelijk van het wij acedemici wereldje af kunnen komen.

groeten,
Suusjuh
1e jaars Rechten, WO

kanovaarder
Berichten: 2888
Lid geworden op: 01 mar 2006 12:17

Re: NVAO & HBO-Opleidingen

Ongelezen bericht door kanovaarder »

HBO rechten.

Naar mijn ervaring met een HBO-opleiding is men zeker 4 jaar kwijt op een dagopleiding.
Een toelatingstoets (voor de wat oudere volwassene) was in mijn geval eenvoudig. Gewoon een stuk tekstverklaring waarbij men boven een (7 1/2?) ( 8 ?) moest komen wat voor mij geen probleem was.

Een avond(school)studie zal dan ongetwijfeld nog meer tijd kosten en thuisstuderen?

Weleens bij de Open Universiteit geprobeerd?

Voor het N(ederlands) T(alen) I(nstituut) zou ik eerst maar eens gaan googlen!
Hoewel die niet meer aktieve Els Beltman op dit forum mijn negativisme ten aanzien van dit NTI wel weer zal tegenspreken.
Elsje!!

Kortom, mijn advies is om eens in "het veld" te gaan navragen welk instituut de meeste kansen zou kunnen bieden op succes!!

Grootvader

P.s. Boeken voor de Open Universiteit zullen voor een deel via internet gratis te downloaden zijn of gratis 2-e hands aangeboden zo las ik nog niet zo lang geleden.

gozik
Berichten: 120
Lid geworden op: 17 mei 2006 17:02

Re: NVAO & HBO-Opleidingen

Ongelezen bericht door gozik »

Op 30 April diverse boeken 2e hands gekocht en dan zie je wat het inhoud, dus probeer die eerste jaars eens en je voorkomt een dure misser, die NTI en gelijkwaardige postorders worden vaak aangeboden, maar de inhoud heb ik liever niet.

Wel opvallend dat juist deze op straat liggen voor vrienden prijzen, dus Grootvader heeft gelijk.

Maarschalk
Berichten: 2899
Lid geworden op: 14 aug 2004 17:03

Re: NVAO & HBO-Opleidingen

Ongelezen bericht door Maarschalk »

Het is nogal kortzichtig om mensen botweg af te raden aan aanbieder van afstandsleren te nemen. LOI, NTI, NHA en anderen kunnen heel goede opleidingen bieden, welke na behalen van het examen, tot een erkend diploma kunnen leiden.
Zelf heb ik Praktijk Diploma Boekhouden gehaald via NHA. Toegegeven, er zaten nogal wat fouten in de literatuur, maar het diploma telt.
En als werkgever hecht ik meer waarde aan het officieel erkende diploma dan aan de instelling waar iemand dit gehaald heeft.
Praten we over niet officieel erkende diploma's dan wordt het een ander verhaal. Kijk dan inderdaad heel goed naar de aanbieder van de opleiding.

Wave Motion
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 nov 2008 23:58

Re: NVAO & HBO-Opleidingen

Ongelezen bericht door Wave Motion »

Dus mag ik ervan uitgaan, dat als ik bij een opleidingsinstituut zonder NVAO goedkeuring een diploma haal, voor HBO, dat dat door de universiteit geweigerd word, als de juiste vooropleiding?

Gesloten