LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] marktplaats

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.
Marianna
Berichten: 410
Lid geworden op: 24 mei 2005 18:19

Re: marktplaats

Ongelezen bericht door Marianna »

Wettelijk is bepaald dat op ieder product een garantie van 6 maanden zit. Een dier is voor de wet een product.

Door jurisprudentie (eerdere uitspraken) is vast komen te liggen dat indien een dier iets mankeert en aantoonbaar is dat de fokker of (vermeerderaars als Kitt) niet alles wat in de mogelijkheden lag heeft gedaan de ziekte te voorkomen, aansprakelijk zal zijn voor ALLE kosten die voortvloeien uit de behandeling van de erfelijke afwijking.

Om recht te krijgen zal de benadeelde koper een civiele procedure moeten voeren.

Wanneer een kat dus HCM of PKD of een andere erfelijke afwijking blijkt te hebben kan de koper naar de rechter, hoeft het dier NIET terug te geven (uitspraak van de hoge raad! ) maar kan wel alle onkosten claimen plus smartegeld en aankoopsom.

kitt
Berichten: 219
Lid geworden op: 27 jan 2006 13:39

Re: marktplaats

Ongelezen bericht door kitt »

totdat de kat drie jaar oud is,volgens contract wat dus ook de koper heeft getekend en waarmee hij/zij accoord is gegaan.

Marianna
Berichten: 410
Lid geworden op: 24 mei 2005 18:19

Re: marktplaats

Ongelezen bericht door Marianna »

Wet prevaleert altijd!

Als de kat 6 jaar is en dan erfelijke HCM blijkt te hebben, zal een deel van de aankoopsom worden toe gewezen.
Bijv Normale levensverwachting is 15 jaar
aankoopbedrag was 450
500 gedeeld door 15 jaar is €30 per jaar
6 jaar heeft men van een gezond dier kunnen genieten 6*30= €180
Dan heeft de gedupeerde koper recht op €450 - €180= € 270 van het aankoop bedrag terug plus alle te maken kosten om het dier een zo normaal mogelijk leven te laten hebben.

Als jij dus krakkemikjes fokt, en er komen later erfelijke aandoeningen aan het licht kun je betalen aan de kopers die de wet kennen.

kitt
Berichten: 219
Lid geworden op: 27 jan 2006 13:39

Re: marktplaats

Ongelezen bericht door kitt »

hoeveel van de kittens die aangeboden worden worden daadwerkelijk ziek?1 op de 100?dus een kleine kasn dat mijn kittens straks ziek zuleln worden en vergeet niet dat ze naar vrienden gaan,gratis overigens,dus als je goede vrienden hebt zoals ik zal dat wat jij aangeeft niet gebeuren.alweer dat vertrouwen wat je hebt in elkaar,maar dat was een te moeilijk woord voor jullie

Marianna
Berichten: 410
Lid geworden op: 24 mei 2005 18:19

Re: marktplaats

Ongelezen bericht door Marianna »

Tuurlijk zulllen jouw vrienden er geen probleem van maken als ze kapitalen moeten uitgeven om de kittens een goed leven te bieden. Dat ze PKD (erfelijke nieraandoening) of HCM lijden en dus erg duur in dagelijkse behoeften zijn of misschien PL krijgen en dure operaties nodig zijn om de diertjes te helpen, ach vrienden nemen dat voor lief, zelfs als het gewoon uit eigenwijze onverschilligheid is dat de diertjes met de gebreken op de wereld zijn gezet.

Hele families vallen uit elkaar om een paar rotcenten, maar ach die kunnen niet in de schaduw staan bij jou vrienden.

Marianna
Berichten: 410
Lid geworden op: 24 mei 2005 18:19

Re: marktplaats

Ongelezen bericht door Marianna »

ps,

Bij de Brit komen veel erfelijke aandoeningen voor, door heel secuur en selectief te fokken proberen GOEDE fokkers de ziekten te overwinnen. Toch is het percentage zieke kittens nog altijd meer dan 50 %

bitchy
Berichten: 695
Lid geworden op: 18 jan 2005 13:16

Re: marktplaats

Ongelezen bericht door bitchy »

laat dat suffe mens toch marianna, ze is geen knip voor haar neus waard. ik heb medelijden met de poesjes die ze de wereld in schopt en verder heb word ik alleen maar moe van dat harteloze mens.

groetjes
JoAnn

Marianna
Berichten: 410
Lid geworden op: 24 mei 2005 18:19

Re: marktplaats

Ongelezen bericht door Marianna »

Je hebt helemaal gelijk JoAnn

milou
Berichten: 27
Lid geworden op: 19 okt 2005 01:35

Re: marktplaats

Ongelezen bericht door milou »

Als Kitt echt goed bekent zou zijn met alle ellende van dieren in asiels en zwerfdieren dan zou ze zelf geen nesten laten komen. Wij werken met deze dieren en weten nu al met maart in aantocht dat wij de mouwen weer kunnen opstropen om pasgeboren kittens en hun moeders van de straat te halen en dat gaat door tot in het najaar, waardoor de asiels weer tot de strot toe vol zitten , waardoor er weer lange wachtlijsten ontstaan voor de zwerver zonder kittens, de afstandsdieren enz enz. Mensen die graag een kitten willen kunnen straks ruimschoots terrecht in de asielen en daar gaan de kittens geent en gechipt de deur uit met een afspraak op zak voor de dierenarts waar men het dier als het er de leeftijd voor heeft MOET laten castreren of stereliseren. Denk na voor je een nestje laat komen , als je ons hier niet gelooft ga eens praten met het asiel , de dierenambulance, de dierenbescherming ze kunnen je overtuigend aantonen met vele trieste voorbeelden dat het geboren laten worden van kittens zeer onverstandig is en zeker niet in het belang van katten in het algemeen het lijkt mij dat het belang van de dieren toch ook meetelt?
Ik vind kittens ook enig , wie niet??? Toch zal geen van mijn katten ooit een nest krijgen of verwekken juist omdat ik zoveel van dieren hou.

kitt
Berichten: 219
Lid geworden op: 27 jan 2006 13:39

Re: marktplaats

Ongelezen bericht door kitt »

gelukkig leven we in een vrij land,al denken sommige daar geloof ik anders over.Ik kan mijn mening niet aan jullie opdringen,gelukig maar .Maar vergeet niet dat jullie jullie mening ook niet aan mij op kunnen dringen.Mijn keuze is duidelijk,of wie het daar mee eens is of niet daar heb ik niets mee te maken.Iedereen doet wat hij/zij goeg acht en dat is niet voor iedereen hetzelfde.Blijkbaar willen jullie dat niet inzien en ik gelukkig wel.Dat maakt mijn leven een stuk makkelijker als dat van jullie

Broodjebal
Berichten: 144
Lid geworden op: 07 jun 2005 22:22

Re: marktplaats

Ongelezen bericht door Broodjebal »

Wat jij niet wil inzien, is dat fokken zonder kennis van zaken en met ongesteste ouders funest is voor het in stand houden van een heel ras.
Het is dus niet zo gek dat jou 'meningen wordt opgedrongen' als jij het alleen maar vanuit jouw egoïstische oogpunt bekijkt. Dat noemt zich dierenvriend, arme kittens die er niet om gevraagd hebben zo roekeloos op de wereld te worden gekwakt.

floyd
Berichten: 85
Lid geworden op: 07 sep 2005 13:45

Re: marktplaats

Ongelezen bericht door floyd »

Wat een bedweters zijn jullie bij elkaar! Jullie wijken altijd van de topic vraag af om maar te "katten" op een ander!
Wat de eerste vraag betreft.... Markplaats ziet in alles tegenwoordig een dienst .. gewoon om hun kas te spekken.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: marktplaats

Ongelezen bericht door angel1978 »

Om dan maar even on-topic te blijven.

Dat recht hebben ze. Ze zijn een commerciele organisatie en mogen dus geld vragen naar ze goed dunkt. Niet mee eens, ga dan gewoon ergens anders heen en maak je hier niet zo druk om !

kitt
Berichten: 219
Lid geworden op: 27 jan 2006 13:39

Re: marktplaats

Ongelezen bericht door kitt »

Een dank je wel aan de mensen die mijn vraag(topic)tenminste willen beantwoorden,zonder meteen te gaan steigeren.....Zijn er toch nog mensen die deze forum wel serieus nemen.

De andere kunnen beter een topic voor zichzelf openen.Als je het hier zo graag over wil hebben.Jullie moeten voortaan gewoon de vraag beantwoorden of een andere topic openen.

en nogmaals mijn leven is zo'n stuk aangenamer,omdat ik mij niet druk maak over een ander zijn mening.Wat voor een ieder geld..jou menig is de juiste.Dus die van mij voor mijzelf en die van jullie voor jullie..prima toch.Dan nemen jullie geen kittens...voor mij ook goed hoor.Maar ik neem ze wel,daar ben ik vrij.En daarmee ook meteen BASTA(meteen een leuke naam voor de laatste kitten die straks geboren gaat worden)

gjvisser
Berichten: 310
Lid geworden op: 22 jun 2005 14:06

Re: marktplaats

Ongelezen bericht door gjvisser »

Om weer even terug te komen op marktplaats, daar heb ik ook problemen mee gehad. Ik had kweekspullen te koop staan op marktplaats en heb hier netjes 6 euro voor betaald. Omdat marktplaats vind dat dit illegale handel was (omdat je hier wiet mee kan kweken) hebben ze mijn advertentie verwijderd. Ik natuurlijk ertegenin gegaan, omdat dit niet in hun voorwaarden stond dat het verboden was. Tevens kan je kweekspullen gewoon bij de growshop halen en dit is allemaal legaal, want wat is er niet legaal aan een kweeklamp en een afzuiger??
Je kunt het niet van ze winnen. Daarnaast was mijn advertentie dus verwijderd en naar mijn 6 euro kon ook ook fluiten. Ook werd mijn emailadres geblokt om andere advertenties te plaatsen.

Kortom, probeer je dekkater ergens anders aan te bieden, op bijvoorbeeld Speurders.nl (ik noem maar wat), er valt toch niet in discussie te gaan met Marktplaats....

kitt
Berichten: 219
Lid geworden op: 27 jan 2006 13:39

Re: marktplaats

Ongelezen bericht door kitt »

een discussie is inderdaad niet mogelijk met de medewerkers van marktplaats.Ik vind de service een stuk minder geworden sinds ze zijn overgenomen door ebay.Wel jammer,maar inderdaad er is erg weinig tegen te doen.Wel fijn(voor mij dan,niet voor de persoon in kwestie)dat meerdere problemen ermee hebben.wij vroegen laatst ook iemand om onze paarden te verzorgen,knuffelen,poetsen en gewoon lekker met de dieren bezig zijn,zelfs daar moesten we toen 6 euro voor betalen,terwijl die persoon niets hoefde te betalen(uiteraard)en wij niets aan die persoon zouden betalen,maar dit was volgens marktplaats ook weer een dienst die we vroegen.Ik begrijp dat als je werk aanbied/vraagt dt dat een dienst is,maar iemand zijn/haar hobby uit laten oefenen,daar begrijp ik nog steeds niets van.

-margriet-
Berichten: 166
Lid geworden op: 25 okt 2005 14:39

Re: marktplaats

Ongelezen bericht door -margriet- »

tja........mijn idee is dus ook: gwoon naar tweedehands.nl óf speurders.nl.........

Díe zijn tenminste gratis! 8)

Muiz
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 feb 2006 03:54

Re: marktplaats

Ongelezen bericht door Muiz »

Tsja...WAAR gaat dit nu eigenlijk nog over :?: Ben eens gaan lezen en het begint over iets met Marktplaats en eindigt met wat welles nietes gedonder :roll: Ik vind kittens geweldig maar toen ik pas in het asiel was ben ik (weer) gezwicht voor een zogeheten moeilijk te plaatsen poes. Muiz zat daar al 8 maanden te verpieteren. Nu ze weer in een huiselijke omgeving verkeert blijkt het een enorme doerak te zijn... er is weinig over van het schuwe poesje dat weggedoken in haar hokkie zat :D Dat er een kattenoverschot is moge bekend zijn, ook bij Kitt. Dat is het punt niet maar wat ik niet begrijp is de beweegreden om toch weer een nestje te laten komen :oops: want hoe je het ook bekijkt ieder jonkie dat geboren wordt ontneemt een potentieel geweldige lieve oudere kat uit het asiel de kans op een plaatsje en daarmee de mogelijkheid om van een verder gelukkig kattenleventje buiten het asiel te genieten :roll: Ik ben heel erg voor een eigen mening maar soms is het beter om je eigen beweegreden eens zuiver onder de loep te nemen. :roll: :roll: :roll:

kitt
Berichten: 219
Lid geworden op: 27 jan 2006 13:39

Re: marktplaats

Ongelezen bericht door kitt »

De advertentie voor dekkater is niet meer nodig.Ik heb zelf een britse korthaar kater gekocht die straks voor nakomelingen mag gaan zorgen.Ik weet dat veel mensen het hier niet mee eens zijn,maar die moeten mijn mening maar respecteren en zich er bij neerleggen dat de kittens er toch zullen komen,net zoals ik hun mening respecteer en tot mij neem.
Wij fokken ook gemiddeld 15 veulens per jaar,dan mag dat zeker ook niet?Want er zijn al zoveel paarden!!Zo kan je natuurlijk wel aan de gang blijven.

Soraya
Berichten: 501
Lid geworden op: 08 feb 2006 15:04

Re: marktplaats

Ongelezen bericht door Soraya »

Hopelijk heb je wel een dier gekocht die op PKD gecontroleerd is via DNA en de ouders hiervan ook, en laat voor jezelf op tijd het dier hierop controleren (evenals HCM, FeLV en FIV en CIN).
Op dit moment is hier nog steeds een rage op, en dat is te merken; er zijn weinig gezonde dieren meer (een schatting is dat 1 op de 4 kittens iets onder de leden heeft bij dit ras (heel wat anders dan 1 op de 100)):cry: Dus alle kittens die geboren worden van zieke ouders, zullen zorgen voor veel waterlanders.

Dit is gewoon even een tip voor jou, even los van de hele discussie, maar het lijkt me dat je toch wel gezonde dieren wilt gaan fokken, en dan zul je met gezonde dieren moeten gaan werken. Als je namelijk een zieke kitten verkoopt, ben jij verantwoordelijk voor de kosten als het aangeboren of erfelijk is (en zelfs nog meer). Daarnaast ben jij nog een jaar lang verantwoordelijk als een diertje komt te overlijden.


Daarnaast, van paarden is er geen overschot, van katten wel, en dan met name huiskatten (waar slipnestjes ook ondervallen).
Neem dit in je achterhoofd mee.

Gesloten