LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] CV-ketel vervangen?

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
stefanhouterman
Berichten: 509
Lid geworden op: 20 aug 2015 20:10

Re: CV-ketel vervangen?

Ongelezen bericht door stefanhouterman »

Deze lekkage is toch makkelijk te verhelpen!
Ik weet niet, wat de monteur voor bedenken heeft.
Zoals ik eerder aangaf, koppelstukken vervangen en klaar is kees.

Hier kan je trouwens lezen, welke werkzaamheden de monteur bij een beurt moet doen.
Kleine beurt alle twee jaar.
Grote beurt alle vier jaar.

http://www.ferroli.nl/static/downloadce ... onpact.pdf

dens
Berichten: 280
Lid geworden op: 23 jul 2004 11:37

Re: CV-ketel vervangen?

Ongelezen bericht door dens »

Aha, om het jaar dus onderhoud. Laten wij het al 12 jaar jaarlijks doen....

Bedankt voor het onderhoudsoverzicht!

Quark
Berichten: 800
Lid geworden op: 20 feb 2007 22:46

Re: CV-ketel vervangen?

Ongelezen bericht door Quark »

De gemiddelde leeftijd van een ketel is rond de 15 jaar. Ik kijk momenteel zelf ook uit naar een nieuwe ketel. Heb een paar offertes laten maken voor dezelfde ketel inclusief standaard installatie. Intergas HReco 36 CW5. Krijg heel verschillende prijsopgaven. Momenteel kijk ik bij Warmgarant enige nadeel hier is dat ik vast zit aan een abonnement van 2 jaar a 10,87 per maand. (Maar zit nu bij de energiewacht voor 10 euro per maand)

dens
Berichten: 280
Lid geworden op: 23 jul 2004 11:37

Re: CV-ketel vervangen?

Ongelezen bericht door dens »

Wij hebben een offerte voor de Remeha Calenta 40c CW5 voor 1445 minus 150 Remeha actie. Dus 1295 incl. montage en zonder verplicht onderhoudscontract. Is van Holland Warmte.

Quark
Berichten: 800
Lid geworden op: 20 feb 2007 22:46

Re: CV-ketel vervangen?

Ongelezen bericht door Quark »

Is ook een mooie offerte, zal hier ook eens kijken. Het probleem bij ons is problemen met de warmte wisselaar, is verkalkt en reparatie is 400 euro. Dan zeg ik op mijn beurt, ketel is 12 jaar oud, is dit hoog bedrag nog de moeite waard.

dens
Berichten: 280
Lid geworden op: 23 jul 2004 11:37

Re: CV-ketel vervangen?

Ongelezen bericht door dens »

Ik zou persoonlijk geen 400 euro meer investeren in reparatie van een 12 jaar oude ketel.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: CV-ketel vervangen?

Ongelezen bericht door Brahms »

Duidelijke foto, kenmerkend voor lekkage over een pakkingring. Ziet er niet fraai uit voor het oog, maar heeft geen enkel invloed op het functioneren van de ketel op dit moment. Zeker omdar aan de vele kalkaanslag en viezigheid te zien is dat dit niet van vandaag of gisteren is. Gaat ie toch echt lekken, dan kan je altijd nog overwegen de verbinding te (laten) herstellen. Dat moet elk bedrijf zo gepiept hebben.

Het leuke bij die onderhoudcontractjes is dat er wordt gekeken naar de ketel, niet naar de afvoerbuizen. Deze vallen bijna altijd buiten het contract. En qua koolmonoxide zit daar het grotere gevaar. Al compleet doorgebrande buizen gezien, lekkende buizen en dan zullen we het niet hebben over vogelnestjes.
Een modernere ketel met display wordt gewoon uitgelezen, de ketel (bv bij Remaha) geeft zelf de waardes aan. Verder is een moderne CV ketel een gesloten systeem, kenbaar aan het feit dat je aan bv de onderzijde niet in de ketel kan kijken en de deur of klep aan de voorzijde een afdichtingsring heeft.

De ketel van TS is niet dicht, zie de warmtewisselaar zo zitten.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: CV-ketel vervangen?

Ongelezen bericht door Brahms »

Quark schreef:......Momenteel kijk ik bij Warmgarant enige nadeel hier is dat ik vast zit aan een abonnement van 2 jaar a 10,87 per maand. (Maar zit nu bij de energiewacht voor 10 euro per maand)........
Echte geldklopperij. Wie betaald dit nu de eerste 2 jaren bij een compleet nieuwe ketel met garantie. De eerste 2 jaar is deze ketel in topconditie, en dan wel even 24 keer Euro 10,87 betalen (is E 260,00 ! )
De grote vraag, wat gaat Warmgarant doen voor dit bedrag...... Ik zou het niet weten...... Er valt namelijk niets te doen.
Gaat een ketel binnen 2 jaren al defect (constructiefout), dan valt dit gewoon onder de fabrieksgarantie.

stefanhouterman
Berichten: 509
Lid geworden op: 20 aug 2015 20:10

Re: CV-ketel vervangen?

Ongelezen bericht door stefanhouterman »

Na de foto te oordelen is het knelkoppeling en geen pakking.
Een beetje handige klusser kan dit verzorgen voor klein geld.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: CV-ketel vervangen?

Ongelezen bericht door Brahms »

Hoe dan ook, klusje van niets. Vreemd dat een installatie bedrijf daar zo moeilijk over doet.

stefanhouterman
Berichten: 509
Lid geworden op: 20 aug 2015 20:10

Re: CV-ketel vervangen?

Ongelezen bericht door stefanhouterman »

Brahms schreef:Hoe dan ook, klusje van niets. Vreemd dat een installatie bedrijf daar zo moeilijk over doet.
Klopt, een lekkende leiding en dan een nieuwe ketel plaatsen.
Ik zou zo mijn bedenken hebben, om daar iets nog laten doen.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: CV-ketel vervangen?

Ongelezen bericht door Brahms »

Inderdaad, als ze dit al zo achterlaten, hoe wordt de rest van het werk dan uitgevoerd. Als dit vorig jaar ook al zo was, dan maak ik mij zorgen over hun geleverde werk. Denk dat ze denken, na 12 jaren simpel onderhoud en weinig verdienen moet er nu echt wat verdient gaan worden aan de TS.

- Bij de knelkoppeling even de knelring doorzagen en nieuwe knelfitting plaatsen of de buis wat ruim lager doorzagen indien deze te veel is ingedrukt door de knelring en dan met twee nieuwe knelfittingen en stukje buis er tussen weer herstellen.

- Bij een aansluiting met pakking, deze losdraaien, oude pakking verwisselen voor nieuwe en weer vastdraaien.

Dit typewerk duurt bijna langer........

dens
Berichten: 280
Lid geworden op: 23 jul 2004 11:37

Re: CV-ketel vervangen?

Ongelezen bericht door dens »

Bedankt allemaal. Nuttige tips en heeft ons de ogen geopend!

Wij laten de ketel lekker hangen en gaan zoeken naar een monteur die de lekkages op kan lossen. Als dit opgelost kan worden voor niet al teveel geld (ik bedoel geen honderden euro's) zijn wij blij. Wie weet doet deze ketel het nog een paar jaar!

Kent iemand nog een goede monteur in de buurt van Pijnacker, Delft e.o.??

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: CV-ketel vervangen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Hopelijk kan je gewoon nog een paar jaar vooruit.

Mocht je tot alsnog een nieuwe ketel nemen, sluit dan gewoon pas na een paar jaar een contract af. Heb ik ook gedaan. Kreeg toen wel een startkeuring, maar daar kwam (na 6 jaar draaien) niks geks uit.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: CV-ketel vervangen?

Ongelezen bericht door Brahms »

Inderdaad, en niet onbelangrijk, tussen de 400,00 en 500,00 uitgespaard.
Overigens zou ik nooit een contract nemen....... Dat is alleen goed voor de bedrijven zelf, daarom willen ze het ook zo graag, niet om U te helpen !

Wat mij ook erg tegen staat, ze willen wel een nieuwe ketel plaatsten "tegen leuke prijs" maar een langdurig onderhoudscontract is verplicht. Dus alleen gekoppeld aan elkaar !

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: CV-ketel vervangen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Die verplichte koppeling heb en herken ik niet. Een contract heeft ook voordelen: hulp binnen 24 uur bijvoorbeeld. Financieel maakt het weinig uit of ik ieder jaar een losse beurt laat doen, of dit contract.

stefanhouterman
Berichten: 509
Lid geworden op: 20 aug 2015 20:10

Re: CV-ketel vervangen?

Ongelezen bericht door stefanhouterman »

dens schreef:Bedankt allemaal. Nuttige tips en heeft ons de ogen geopend!

Wij laten de ketel lekker hangen en gaan zoeken naar een monteur die de lekkages op kan lossen. Als dit opgelost kan worden voor niet al teveel geld (ik bedoel geen honderden euro's) zijn wij blij. Wie weet doet deze ketel het nog een paar jaar!

Kent iemand nog een goede monteur in de buurt van Pijnacker, Delft e.o.??
Google eens op Marktplaats voor een loodgieter eenmansbedrijf met goede recensies.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: CV-ketel vervangen?

Ongelezen bericht door kweenie »

Brahms schreef:Wat mij ook erg tegen staat, ze willen wel een nieuwe ketel plaatsten "tegen leuke prijs" maar een langdurig onderhoudscontract is verplicht. Dus alleen gekoppeld aan elkaar !
Natuurlijk is dit niet altijd het geval, maar het is vrij eenvoudig voor zo'n bedrijf om bijvoorbeeld 200 euro korting te geven als je een contract neemt voor 100 euro per jaar... Als consument maakt dat weinig uit, alleen heb je die twee jaar wel iets meer duidelijkheid over wat er gedaan wordt. Los van de gewone garantie kan dat dus duidelijkheid scheppen en doen ze wellicht ook een preventieve beurt. En voor het bedrijf is de winst dat veel mensen dat contract zullen laten doorlopen.

Groot nadeel is dat je dan steeds bij één partij zit en dus geen idee hebt over hoe een en ander is uitgevoerd. Ik zou zelf lievere een aparte installateur nemen, een waarbij je je goed voelt, en los daarvan een onderhoudscontract nemen (als je dat zou willen).

Quark
Berichten: 800
Lid geworden op: 20 feb 2007 22:46

Re: CV-ketel vervangen?

Ongelezen bericht door Quark »

Ik heb een contract bij de energiewacht, dit kost mij 10 euro per maand.
Als ik een storing heb, zijn ze 24 beschikbaar en ik betaal alleen materiaal kosten.
Tevens wordt 1 x per 1,5 jaar mijn ketel schoon gemaakt.
Dus heb ik geen materiaal kosten, kost mij dit 120 euro per jaar.

In de energiewacht zitten aandeelhouders waaronder Essent en een paar grote bedrijven. Een ketel kopen bij de Energiewacht is altijd duurder ook al geven ze korting.
Mocht mijn ketel aan vervanging toe zijn of het begeven, vraag ik eerst offertes op bij andere bedrijven ( dan maar even met elektrische kachel en water koken) en ga met de goedkoopste (moet wel goed zijn) in zee. Mijn abonnement bij Essent schors ik dan voor de garantie periode van de ketel.
Dus Warmgarant die ik al eerder noemde, is geen optie, want ik betaal niet voor mijn eigen garantie.

stofzuigertje

Re: CV-ketel vervangen?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Ik twijfel.

De foto laat lekkage zien die elke DHZ met enige ervaring kan verhelpen maar is het wel die ring?
Als je water van boven kreeg dit via dit pijpje komt is de kans groot dat het toch elders ook zit.

Naast lekkage is ook condensvocht wat agressieve stoffen bevat mogelijk dus geen schoon CVketel water.
Verder moet je maar afwachten of er over enkele maanden nog jou voorkeur ketel leverbaar is.
Bij diverse winters is een groot deel moeilijk of niet leverbaar of maanden wachten.

Remeha is RVS ketel maar er zijn er meerder...
De Bleu Sense, van Agpo Ferroli, ik zou deze Fyra ketel nooit nemen ondanks enkele goede voordelen...
Goedkoop en geen 3 weg klep....

Ook Remeha is bekend bij monteurs die storingen lopen helaas..... vooral als ze een jaar of 7 oud zijn.

Zelf zou ik als je voor RVS gaat de iets duurdere Vailiant adviseren maar ook het goedkopere iets verouderde broertje AWB is mogelijk.
Deze 2 zijn erg goede....

Maar ook de aluminium ketels van Nefit, Intergas of andere zitten goede tussen die ook 12 tot 15 jaren mee gaan, de RVS ketels meestal iets langer mits het Vailiant of AWB op staat, en dan verdien je de kosten van iets duurdere ketel weer terug.

Gesloten