LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Slimme meter

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
J.Willemsen-Kool
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 nov 2017 14:34

Slimme meter

Ongelezen bericht door J.Willemsen-Kool »

We zijn benaderd door Liander voor het plaatsen van een slimme meter. Naar aanleiding van het Radar programma hierover zijn we sceptisch over het plaatsen ervan.
Zijn er meters die wel goed functioneren?

Bedankt voor uw reactie.
JWI.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Slimme meter

Ongelezen bericht door thecure »

Er zijn zeker wel goede slimme meters. heeft u zonnepanelen? dan zou ik de plaatsing weigeren.

harkja
Berichten: 376
Lid geworden op: 14 jul 2015 01:18
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Slimme meter

Ongelezen bericht door harkja »

J.Willemsen-Kool schreef:We zijn benaderd door Liander voor het plaatsen van een slimme meter. Naar aanleiding van het Radar programma hierover zijn we sceptisch over het plaatsen ervan.
Zijn er meters die wel goed functioneren?

Bedankt voor uw reactie.
JWK

Zijn er meters die wel goed functioneren?
Taximeters misschien...maar ik zou nog een jaar wachten met zo'n meter van Liander.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Slimme meter

Ongelezen bericht door Moneyman »

harkja schreef:
J.Willemsen-Kool schreef:
Zijn er meters die wel goed functioneren?
Taximeters misschien...maar ik zou nog een jaar wachten met zo'n meter van Liander.
Je hebt nogal vertrouwen in taxichauffeurs... ;)

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Slimme meter

Ongelezen bericht door BreejKC »

Alle veranderingen roepen weerstand op (leuke woordspeling waarbij het om elektrische spanning gaat). Tegenwoordig leidt zo'n weerstand al snel tot een negatieve hype, waarbij het ene argument nog gekker is als het andere. Complotdenken voert dan hoogtij, iets wat kennelijk bij velen leidt tot een heerlijk onderbuikgevoel. Anderen geloven daar weer te gemakkelijk in, zonder zelf over dit soort kwesties goed na te denken. Napraters noemt men dat. Toegegeven, goede ervaringen komen doorgaans niet in het nieuws. Misschien spreek ik hiermee wel voor de zwijgende meerderheid. Wanneer zullen wij nuchtere Nederlanders weer eens met beide voeten op de grond staan? De meest gekke argumenten die men tegenwoordig over de slimme meter hoort, over een meetinstrument (!), zullen dan snel tot het verleden behoren.

Ik lees ergens: “Heeft u zonnepanelen? Dan zou ik de plaatsing weigeren”. Nogmaals: Waaróm dan geen slimme meter? Heeft hij ervaring of is op voorhand die slimme meter al geweigerd? Wel, ik heb ervaring met zonnepanelen én de slimme meter. Tegelijkertijd met de plaatsing van de zonnepanelen op het dak van mijn woning, alweer enkele jaren geleden, ontving ik gratis en voor niks, de zgn. slimme meter. Keurig wordt o.a. in de vier telwerken mijn verbruik vanuit en teruglevering aan het elektriciteitsnet bijgehouden. En ja, ik heb ook LED-lampen in huis ter besparing van mijn verbruik, zelfs dimbare LED-lampen. Desondanks is door mij nooit iets vreemds opgemerkt qua te hoog verbruik of andere rare metingen van mijn slimme meter. Mijn meterstanden controleer ik regelmatig. Veel van de verhalen die nu nogal negatief gebezigd worden over de slimme meter zijn, naar mijn mening, gebakken en opgeblazen lucht. Als ervaringsdeskundige durf ik dat hier te verklaren.

Men voert soms aan dat de salderingsregeling in 2020 afgeschaft gaat worden waarmee men, met een draaischijfmeter, die terugdraait bij teruglevering en dus automatisch saldeert, geen nadeel van zou ondervinden. Ik durf hier wel te voorspellen dat áls die salderingsregeling afgeschaft gaat worden die slimme meters simpelweg door de overheid verplicht zullen worden gesteld.

Maar het gerucht dat de salderingsregeling in 2020 afgeschaft gaat worden is ook weer zo’n halve waarheid en, zoals het oude spreekwoord zegt, die zijn erger als een hele l . . . . . . (vul zelf maar in). Weer iets waar je niet zomaar in moet geloven. De praktijk is een stuk weerbarstiger als alle commotieverhalen, die hierover nu weer de ronde doen. Het is nog allerminst zeker dat de salderingsregeling in 2020 afgeschaft gaat worden. Als het aan de minister van Economische Zaken, enkele jaren terug, zou hebben gelegen, dan was die salderingsregeling allang afgeschaft.

Inderdaad heb ik ook geluiden als 2020 gehoord. Ook geluiden als 2023 doen de ronde. Wie het weet mag het zeggen. Vooralsnog zijn al die "geluiden" niets meer als voorstellen (proefballonnetjes) die nog lang niet aan onze volksvertegenwoordigers in de 2e en 1e kamer zijn voorgelegd. Gezien het huidige energiebeleid, dat in Nederland op grote afstand ligt van de doelstellingen, zal het nog niet zo eenvoudig zijn deze salderingsregeling 'zomaar' af te schaffen. Iedereen weet dat de vele kleintjes van individuele duurzame energieopwekking uiteindelijk toch een grote worden. Natuurlijk zijn grote energie-opwekkers daar wat minder blij mee, want die zelf opgewekte energie 'verkopen' zij niet meer. Maar of die opwekking door particuliere huishoudens daadwerkelijk veel zoden aan de dijk zet t.o.v het grote geheel, daar mag je een groot vraagteken bij zetten. Verreweg het merendeel van de opgewekte energie wordt door de grote bedrijven en diverse nutsvoorzieningen verbruikt. Het elektriciteitsverbruik door de Nederlandse huishoudens is slechts een klein percentage van dit totale verbruik.

Met dit in het achterhoofd: Schaft men de salderingsregeling af, dan zullen op een of andere manier toch compensatiemaatregelen genomen moeten worden, wil het duurzaam opwekken van energie door burgers niet meteen volledig ineenstorten. Je ziet het effect nu al aan de argumenten die hieromtrent gebezigd worden. In dat geval zal er een duidelijke kosten-baten afweging gemaakt gaan worden. Het zou heel goed kunnen dat het opzetten van een heel nieuw systeem met een zekere compensatie veel meer geld gaat kosten als het stukje geldelijke opbrengst door het afschaffen van de salderingsregeling. Ik vermoed dat er meer dan genoeg lobbyclubs en ook politieke partijen zijn die zich dit realiseren en een flink tegenwicht zullen vormen tegen het 'zomaar eventjes' afschaffen van de salderingsregeling. Duidelijk is dat het laatste woord daarover nog lang niet is gezegd.
Laatst gewijzigd door BreejKC op 21 nov 2017 12:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Dirkie
Berichten: 2933
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Slimme meter

Ongelezen bericht door Dirkie »

J.Willemsen-Kool schreef:We zijn benaderd door Liander voor het plaatsen van een slimme meter. Naar aanleiding van het Radar programma hierover zijn we sceptisch over het plaatsen ervan.
Zijn er meters die wel goed functioneren?

Bedankt voor uw reactie.
JWI.
Naar aanleiding van 1 programma hebt u al twijfels. Dat is een redelijk zwak argument volgens mij. Als ik dat zou doen, dat kon ik niets meer eten en drinken, niet meer mobiel bellen, niet meer op straat lopen enz enz.
Ik heb al enige tijd slimme meters en het verbruik is niet vreemd gestegen. Sterker nog het is gedaald. Maar dat kan ook komen door andere oorzaken dan alleen de slimme meter. En mensen die een hoger verbruik hebben gaan er vanuit dat de slimme meter defect is. Maar misschien was de oude meter wel defect en gaf een te laag verbruik aan. Probleem is dat je daar geen leuke uitzending mee kan vullen :mrgreen:

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Slimme meter

Ongelezen bericht door 16again »

Dirkie schreef: Probleem is dat je daar geen leuke uitzending mee kan vullen :mrgreen:
In een wetenschappelijke publicatie van TU Twente wordt aangetoond dat sommige meters bij sommige belastingen tot wel 6 keer teveel verbruik registreerden. Dergelijke publicaties zijn niet bedoeld om leuk te zijn.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Slimme meter

Ongelezen bericht door Julie4444 »

J.Willemsen-Kool schreef:We zijn benaderd door Liander voor het plaatsen van een slimme meter. Naar aanleiding van het Radar programma hierover zijn we sceptisch over het plaatsen ervan.
Zijn er meters die wel goed functioneren?

Bedankt voor uw reactie.
JWI.
Die van ons is gewoon prima!

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Slimme meter

Ongelezen bericht door bprosman »

In een wetenschappelijke publicatie van TU Twente wordt aangetoond dat sommige meters bij sommige belastingen tot wel 6 keer teveel verbruik registreerden. Dergelijke publicaties zijn niet bedoeld om leuk te zijn.
Waarbij moet worden opgemerkt dat dit in een extreme "laboratoriumsituatie" was en ik nog niemand gehoord of gezien heb die dit in een thuissituatie na heeft weten te bootsen.

Gesloten