LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Problemen na installatie pelletkachel

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
Twenhaar
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 jun 2018 13:26

Problemen na installatie pelletkachel

Ongelezen bericht door Twenhaar »

Wij hebben in november 2017 een pallet kachel gekocht .
bij de kachelzaak in Groningen
Begin januari 2018 is deze bij ons geplaatst .
Wij hadden geen idee of de afvoer van de pallet kachel door de nok moest of halverwege het dak (naast de dakkapel). (bleek per 1 januari 2018 verplicht door de nok) volgens de installateur kon het prima naast de dakkapel.
de monteur kreeg de kachel vervolgens niet aan de praat .
na ongeveer een week of 2 kwam er iemand langs om de kachel in te stellen .
dit met het gevolg dat hij daarna na ongeveer 10 minuten branden in storing ging en niet weer aan ging. (De monteur die hem aan de praat had gekregen was al weer weg.)
weer gebeld we gaan het zo snel mogelijk oplossen (dus niet) .
Weer 2 weken wachten weer een andere monteur .
Tussendoor regelmatig bellen wanneer komt er iemand ,ja komt goed mevr, meneer en daar konden we het mee doen.
weken verder ben een beetje de tijd kwijt kwam er een monteur van Edelkamin (merk van de kachel).
Deze man gaf aan dat de afvoer wel door de nok moest (nieuwe wet) en niet naast de dakkapel anders verviel onze garantie ook nog eens op de kachel.
Hij ging kachel opnieuw instellen als de kachelzaak de afvoer door de nok ging maken (kosten van de kachelzaak).
hij hoorde het wel wanner het klaar zou zijn.
Enkele weken verder, ja hoor de kachelzaak had blijkbaar tijd om het te repareren en de afvoer door de nok te maken.
(intussen hadden wij al wel installatie kosten betaald) .
Toen kwam er een rekening of we de kachel en installatie kosten wel wilden betalen .
op de nota stonden 2 bedragen de kachel en de installatiekosten .
weer een mail en telefoontje aan gepleegd dat wij graag een gespecificeerde nota wilden ontvangen .
wat kost de kachel, wat kost de afvoer ,boorgaten etc .
We hadden al installatiekosten betaald.
nu kon de kachel ingesteld worden.
de afwerking met 2 rozetten was ook nog niet klaar en een plaat boven de kacheldeur ook nog niet
die was er ook spontaan uit gevallen deze moest besteld worden in Italie .
Wij waren er echt helemaal spuug zat van wat een slechte service en alles duurde verschrikkelijk lang .
het schoot allemaal niet op .
Er werd snel gereageerd op onze mail maar dan zo van: " we regelen het zo snel mogelijk hoor."
toen ik een berichtje stuurde of we eindelijk een concrete afspraak konden maken om de rozetten nog te plaatsen kreeg ik als antwoord :
rustig maar ik kom als ik tijd heb .
Toen was ik helemaal hels.
Afgelopen maandag 2-05-2018 is de plaat boven de deur vervangen en vandaag 30-05-2018 zijn de rozetten geplaatst
Eindelijk is de kachel af .
Nu is het bijna zomer 30-05-2018
Hieronder de mail die wij hebben gestuurd naar aanleiding van een herinnering van de nog te betalen nota.
Gezellig een pallet kachel in de winter .
De lol was er voor ons een beetje heel erg af .

Geachte heer,mevrouw
Het klopt dat het openstaande bedrag nog niet is voldaan en dat is om de volgende redenen:
Op 11 januari j.l. is de pellet kachel bij ons geïnstalleerd maar wilde niet branden .
2 monteurs geweest niet gelukt en kwam iemand van Edelkamin
Deze constateerde dat het afvoerkanaal niet goed was aangelegd (niet door de nok)
Dit moest worden hersteld anders verviel onze garantie op de kachel.
Na vele telefoontjes, mailtjes, slechte communicatie ( wij als klant heen en weer geslingerd werden tussen 3 partijen) en vele weken later is uiteindelijk het afvoerkanaal hersteld op 8 maart.
Helaas de rozetten om het plafond en de vloer af te werken moesten besteld worden
Mijn vrouw heeft na een aantal weken nog een keer een berichtje gestuurd.
zij werd min of meer afgebekt met de woorden : “Nou nou rustig, ik kom wanneer ik tijd heb”
Ondertussen is ook tot overmaat van ramp de afwerkplaat boven de deur van de kachel losgeraakt en na een poging om deze te lijmen bleek deze niet te repareren en moest deze besteld worden bij Edilkamin in Italië
10 april j.l. is de kachel afgesteld het is nu 17 mei en zijn we meer dan 4 maanden verder en de kachel is nog steeds niet “af” en we zijn het spuugzat.
we worden niet teruggebeld na vele pogingen
De lol van het hebben van een palletkachel is bij ons natuurlijk goed vergald, dat kunt u denk ik wel begrijpen na het lezen van al deze ellende.
Uiteraard zijn wij bereid de nota te betalen maar doen dit niet eerder dan dat alles is afgewerkt, daarna zullen wij tot betaling overgaan.
U heeft dit als kachelzaak dus zelf in de hand.
Laatst gewijzigd door Radar op 12 jun 2018 14:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast ten behoeve van duidelijkheid / leesbaarheid.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Problemen na installatie pelletkachel

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Dit is typisch een (wraak-)topic waarbij de redactie eerst e.e.a. in betere wegen moet leiden alvorens de deelnemers effectief kunnen reageren. Te lang, vooral de leverancier onderuit halen, géén vraag gesteld ...

Dus ... moderator doe uw best om deze topic "hapklaar" te maken alvorens hier een lange onnodige discussie gaat ontstaan of verwijderen op voorhand.

De eerder gedane suggestie mijnerzijds is klaarblijkelijk nog niet verwerkt en omgezet: "voor het publiekelijke plaatsen eerst de vraag gaan checken".

Lady1234
Berichten: 27122
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Problemen na installatie pelletkachel

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Lees eens hier.

http://www.pelletkachel.store/pelletkac ... choorsteen

Maar verplicht door de nok? Is dat niet een beetje onzin, want wat moet er dan gebeuren als je een plat dak hebt?

stofzuigertje

Re: Problemen na installatie pelletkachel

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

De in December zelf geplaatste van ander merk is als gevel kachel met slechts 1 meter pijp door de muur gedaan.
De isolatie weg gehaald en alleen muur en gipsplaat en werkt goed.

Wel moet je bij andere pallets de parameters bijstellen, dus zonder kapje of zo, gewoon door de buitenmuur en gaat prima.
Maar vele verkopers en monteurs doen maar wat.
Het gaat er niet om welk merk of type je koopt maar begrijpt iemand hoe je een kachel op de schoorsteen moet afstellen?
Zowel met metertje pijp naar buiten als gevel kachel of 12 meters de lucht in via nok, dan moet je de ventilator en zo voor afregelen en de fabriek doet voor gemiddelde situatie en bij iets anders moet je bij gaan regelen.

En ook een monteur moet ervaring op doen en leren, en diverse handelaren verkopen ze wel maar weten alleen maar mooie verhalen te vertellen.
Ik kan zelf ook maar 1 model afregelen...
Een Edelkamin is veel duurder en heb geen idee of ik dat zou kunnen, vond niets online!
Juist de merkloze zooi uit Italy die onder diverse merken stickers verkocht word is vaak eenvoudig online te vinden en zelf op te lossen.
Wel heb ik diverse ventilatoren moeten demonteren en bijwerken want die maakte geluid en de bladen van de fan zelf waren niet bepaald afgewerkt!
Nu een stuk stiller.

Zoé
Berichten: 21
Lid geworden op: 23 aug 2017 19:53

Re: Problemen na installatie pelletkachel

Ongelezen bericht door Zoé »

Ik kan me het gevoel van Twenhaar heel goed voorstellen en vind het helemaal geen wraak topic. Je koopt in de winter een kachel en tegen de zomer is deze nog niet geheel gebruik klaar. Na alles wat er in bijna een half jaar tijd gebeurd is zou ik ook niet overgaan tot betaling. Dis is een zeer slecht service.

rebechm
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 nov 2018 16:14

Re: Problemen na installatie pelletkachel

Ongelezen bericht door rebechm »

Ik heb ook een Edilkamin.
De afstandsbediening werkt heel slecht.
Om een (misschien) goed werkende te krijgen ben je € 350 kwijt.
Afstandsbediening € 200, een verplichte software upgrade € 150.

Hij is ook op de kachel te bedienen, maar dat beperkt zicht tot aan, uit en temperatuur verhoging!!!!

Nooit meer een Edilkamin

Gesloten