LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Een eigen huis voor een 'verloren' startersgeneratie?

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
Lowieze
Berichten: 6616
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Een eigen huis voor een 'verloren' startersgeneratie?

Ongelezen bericht door Lowieze »

kweenie schreef:
16 dec 2018 10:23

Maar het grootste probleem, wat ook al is aangegeven, is dat starters tegenwoordig te grote wensen en verwachtingen hebben. Het was altijd voor starters gebruikelijk dat de eerste woning nou niet bepaald perfect was. Maar tegenwoordig verwachten ze dat je als starter 'recht hebt' op een nieuwbouwwoning in de stad.
Wat generaliserend. Een starter kijkt eerst welke hypotheek hij kan krijgen en zeker als single heb je niet veel te wensen hoor.

angel1978
Berichten: 10972
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Een eigen huis voor een 'verloren' startersgeneratie?

Ongelezen bericht door angel1978 »

dat was echt niet de enige generaliserende opmerking hoor:
Ik zie de huidige generatie inderdaad niet snel een woning compleet renoveren nee.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Een eigen huis voor een 'verloren' startersgeneratie?

Ongelezen bericht door kweenie »

Natuurlijk is het generaliserend en enigszins gechargeerd. Maar TS lijkt dat wel te verwachten voor deze "verloren generatie".

Moneyman
Berichten: 30164
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Een eigen huis voor een 'verloren' startersgeneratie?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Een kennis van mij verkoopt modulaire miniwoningen, best mooi om te zien dat er gewoon in een dag een complete woning staat.
Laatst gewijzigd door Radar op 16 dec 2018 16:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Commerciële link verwijderd

Lowieze
Berichten: 6616
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Een eigen huis voor een 'verloren' startersgeneratie?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Moneyman schreef:
16 dec 2018 10:55
Een kennis van mij verkoopt modulaire miniwoningen, best mooi om te zien dat er gewoon in een dag een complete woning staat.
Kijk maar eens op https://www.avoned.nl, maar er zijn nog veel meer aanbieders.
Mooie huizen, maar begrijp ik het goed dat een investeerder die ergens neer zet en je die dan kunt gaan huren? Want dan is het dus niet je eigen huis, waar dit topic over gaat.

Ivo.w
Berichten: 1758
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Een eigen huis voor een 'verloren' startersgeneratie?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Revoked schreef:
16 dec 2018 01:37
Maar net zoals ik met mijn wederhelft, kan dus niet meer ofzo? In 1992 hebben we deze hut gekocht, de schuur was meer voor bewoning geschikt dan het huis, alles zelf verherbouwd en inderdaad ruim 15 jaar in een soort bouwput gewoond. Ik denk dat de nieuwe generatie totaal niet kan klussen. En als je als starter goedkoop wil wonen, zul je dat echt wel moeten. Althans, in mijn ogen dan.
Verder dan dit kom ik niet in dit topic.
Dat gebrek aan zelf klussen is inderdaad bij velen een probleem. Dat maakt een huis duurder.

Ten eerste omdat voor relatief simpele klusjes al iemand ingehuurd moet worden.
Ten tweede omdat het bouw en installatie personeel vaker wordt ingezet voor klussen die een beetje doe-het-zelver makkelijk zelf zou kunnen doen. Hierdoor wordt de schaarste aan personeel versterkt en gaan de tarieven voor alle soorten bouw omhoog.

Mijn verdieping is compleet gerenoveerd. Alles is er uit geweest tot aan een kaal casco van baksteen en dak. Ook al het oude leidingwerk heb ik eruit gesloopt.
Nu is het goed geïsoleerd en met warmtepomp verwarmd. Alleen plaatsen van de dakramen, warmtepomp en aanbrengen van het stucwerk heb ik niet zelf gedaan.

Kosten na aftrek subsidie: 20 mille.
Kosten wanneer je een aannemer zou inhuren: 50 mille.

Voor de benedenverdieping gaat hier binnen 2 tot 3 jaar hetzelfde gebeuren.

Let wel: alles op een inkomen onder modaal. Hypotheek van 560 euro per maand en met hulp van een duurzaamheidslening à 90 euro per maand. De energierekening is nu 40 euro per maand en zal nog dalen als beneden ook de boel is aangepakt. Wonen hoeft niet duur te zijn.

Let wel: dit is in de randstad op 7 minuten loopafstand van een intercity station en gaat om een oude hoekwoning van 80m2 woonoppervlak met 160m2 perceeloppervlakte.

Energielabel als alles klaar is: A+ of A++.

Moneyman
Berichten: 30164
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Een eigen huis voor een 'verloren' startersgeneratie?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Je kunt ze kopen of huren.

Dit stukje geeft misschien wat meer informatie: https://www.hetzuidenridderkerk.nl/nieu ... -starters-

Ivo.w
Berichten: 1758
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Een eigen huis voor een 'verloren' startersgeneratie?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Lowieze schreef:
16 dec 2018 09:49
Revoked schreef:
16 dec 2018 01:37
Maar net zoals ik met mijn wederhelft, kan dus niet meer ofzo? In 1992 hebben we deze hut gekocht, de schuur was meer voor bewoning geschikt dan het huis, alles zelf verherbouwd en inderdaad ruim 15 jaar in een soort bouwput gewoond. Ik denk dat de nieuwe generatie totaal niet kan klussen. En als je als starter goedkoop wil wonen, zul je dat echt wel moeten. Althans, in mijn ogen dan.
Verder dan dit kom ik niet in dit topic.

Ik zou er zelf niet aan moeten denken om ruim 15 (!) jaar in de rotzooi te zitten en mijn kinderen al helemaal niet.
Het is niet dat ze niet kunnen klussen, maar ze besteden hun tijd liever aan andere dingen en ik geef ze groot gelijk.
Zo'n renovatie die 10-15 jaar duurt hoeft echt niet te betekenen dat je al die tijd in de rotzooi zit.

Gewoon: Sparen, één ruimte aanpakken in korte termijn alles weer opruimen en opnieuw sparen.

Je moet alleen een goed plan maken, zeker wat betreft het installatiewerk. Zodat je niet telkens weer iets moet openbreken wat je net klaar had. De enige plek waar het bij mij een puinhoop is, is de gang ivm al het leidingwerk wat daar bij elkaar komt. Maar de gang wordt toch niet echt gebruikt. Entree achterom, trap toegankelijk vanuit een tussenhal in de woonkamer.

Lowieze
Berichten: 6616
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Een eigen huis voor een 'verloren' startersgeneratie?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Ivo.w schreef:
16 dec 2018 11:11
Revoked schreef:
16 dec 2018 01:37
Maar net zoals ik met mijn wederhelft, kan dus niet meer ofzo? In 1992 hebben we deze hut gekocht, de schuur was meer voor bewoning geschikt dan het huis, alles zelf verherbouwd en inderdaad ruim 15 jaar in een soort bouwput gewoond. Ik denk dat de nieuwe generatie totaal niet kan klussen. En als je als starter goedkoop wil wonen, zul je dat echt wel moeten. Althans, in mijn ogen dan.
Verder dan dit kom ik niet in dit topic.
Dat gebrek aan zelf klussen is inderdaad bij velen een probleem. Dat maakt een huis duurder.

Ten eerste omdat voor relatief simpele klusjes al iemand ingehuurd moet worden.
Ten tweede omdat het bouw en installatie personeel vaker wordt ingezet voor klussen die een beetje doe-het-zelver makkelijk zelf zou kunnen doen. Hierdoor wordt de schaarste aan personeel versterkt en gaan de tarieven voor alle soorten bouw omhoog.

Mijn verdieping is compleet gerenoveerd. Alles is er uit geweest tot aan een kaal casco van baksteen en dak. Ook al het oude leidingwerk heb ik eruit gesloopt.
Nu is het goed geïsoleerd en met warmtepomp verwarmd. Alleen plaatsen van de dakramen, warmtepomp en aanbrengen van het stucwerk heb ik niet zelf gedaan.

Kosten na aftrek subsidie: 20 mille.
Kosten wanneer je een aannemer zou inhuren: 50 mille.

Voor de benedenverdieping gaat hier binnen 2 tot 3 jaar hetzelfde gebeuren.

Let wel: alles op een inkomen onder modaal. Hypotheek van 560 euro per maand en met hulp van een duurzaamheidslening à 90 euro per maand. De energierekening is nu 40 euro per maand en zal nog dalen als beneden ook de boel is aangepakt. Wonen hoeft niet duur te zijn.

Let wel: dit is in de randstad op 7 minuten loopafstand van een intercity station en gaat om een oude hoekwoning van 80m2 woonoppervlak met 160m2 perceeloppervlakte.

Energielabel als alles klaar is: A+ of A++.

En u bent een starter?

Lowieze
Berichten: 6616
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Een eigen huis voor een 'verloren' startersgeneratie?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Moneyman schreef:
16 dec 2018 11:14
Je kunt ze kopen of huren.

Dit stukje geeft misschien wat meer informatie: https://www.hetzuidenridderkerk.nl/nieu ... -starters-

Lijkt mij een prima oplossing.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Een eigen huis voor een 'verloren' startersgeneratie?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

renewouters schreef:
16 dec 2018 09:32
hänschen klein schreef:
15 dec 2018 16:28
TIP ... 80% van de nog betaalbare starterswoningen staat buiten de 25 grootste steden

Jonge starters van onder de 35 jaar met weinig geld en vermogen kunnen het beste een woning kopen in de dorpen buiten de grote steden. Dat raadt het Economisch Bureau van ING aan.
Maar als je jong bent wil je toch niet in een suf dorp gaan wonen? Dat kan altijd nog als de kinderen het huis uit zijn (die hebben immers ook niet veel te zoeken in dorpen). Niet zo gek dus dat er juist vraag naar woningen in de steden is.
Ikzelf had ooit moeten gaan in-wonen om een dak boven mijn hoofd te kunnen krijgen en ben uiteindelijk iets verderop gaan zoeken in het buitenland. Eerst gemeubileerd gehuurd en tegelijk aangespaard voor een rijtjeshuis dat weer met winst verkocht kon worden om vrijstaand met tuin te kunnen kopen enz. Men zou ook met een tiny huisje kunnen opstarten en eenzelfde methode planen.

Momenteel vertrekken er 450 Nederlanders naar het buitenland ... per dàg ... en dat zijn meestal niet de mensen die 24/7 op hun handen willen blijven zitten. Inmiddels promoot de regering daarentegen om hoogopgeleide werknemers en hele bedrijven om zich in de Randstad te vestigen en schrijft zojuist een @deelnemer op deze topic, dat we toch genoeg goedkope arbeidskrachten in de bouw kunnen inzetten. Die brengen uiteindelijk óók hun familie mee, terwijl ik al heb aangegeven, dat er genoeg bouwvergunningen zijn, maar er meerdere problemen gelijktijdig bestaan. Al met al zijn er dus veel cosmetisch/politieke oplossingen, maar de kraan blijft uiteindelijk openstaan.

Mijn motivatie met deze topic is de negatieve eigen-ervaring om géén woonruimte te kunnen vinden, resp. te kunnen betalen en de weinig geïnspireerde jonge generatie niet uiteindelijk het land uit te moeten jagen om woonruimte te gaan zoeken. Maar ... er zijn natuurlijk meerdere wegen die naar de Randstad leiden ... en die te vinden is de zin van deze topic.
Laatst gewijzigd door hänschen klein op 16 dec 2018 12:45, 1 keer totaal gewijzigd.

NeoDutchio
Berichten: 12335
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Een eigen huis voor een 'verloren' startersgeneratie?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

hänschen klein schreef:
16 dec 2018 11:50
Mijn motivatie met deze topic is de negatieve eigen-ervaring om géén woonruimte te kunnen vinden, resp. te kunnen betalen en de weinig ge:inspireerde jonge generatie niet uiteindelijk het land uit te moeten jagen om woonruimte te gaan zoeken.
Dus uw ervaring is representatief voor Nederland? Ik ben begonnen op een zolderverdieping omdat een heel huis huren te duur en onnodig was. Na een paar jaar sparen mijn eerste koophuis met partner kunnen kopen. Gewoon een jaren 70 rijtjeshuis. In 10 jaar tijd gemoderniseerd en weer verkocht. Vanuit dat huis 1 jaar lang aan het zoeken gegaan naar een ander huis. Gevonden en gekocht. Waarom zou dat tegenwoordig niet meer kunnen? Waarom meteen een huis kopen als er meerdere optie zijn? Waarom zou een eenpersoons huishouden meteen een huis moeten kunnen kopen? Of met de voorbeelden die u aangeeft, waarom meteen een vrijstaand te verhuizen huis? Wat is er mis met eerst een paar jaar huren? Wat is er mis om in een flat te gaan wonen? Je groeit ergens naar toe en je werkt er zelf voor. En als het nu onmogelijk is vanwege de krapte of de financiën, er komen wel weer nieuwe kansen.

Erthanax
Berichten: 9719
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Een eigen huis voor een 'verloren' startersgeneratie?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Als al die starters al een verkeerd verwachtingspatroon hebben, hoe zouden ze daar dan aan komen?

Mijn ouders kregen na hun trouwen twee kamers met gedeeld sanitair toegewezen, gevorderd door de overheid bij een oudere mevrouw met een groot huis. Inderdaad, dat waren andere tijden.

Mij is zoiets gelukkig bespaard gebleven. Als ik mij voor de geest haal hoe groot mijn slaapkamer in mijn jonge kinderjaren was (een slaapkamer voor mij alleen, wat een luxe), dan zou die nu heel geschikt zijn als inloopkast, als ik de woonprogramma's van nu mag geloven.

Door de (ongelooflijk sterk) toegenomen welvaart, is ook wat "normaal" gevonden wordt sterk veranderd. Dat jonge mensen van nu iets anders verwachten dan jonge mensen twintig of veertig jaar geleden is dus niet zo gek. En het is ook niet zo gek dat oudere mensen van nu zich daarover verbazen.

Wat tegenwoordig "klussen" heet, zou vroeger verbouwen genoemd worden. Ik heb juist de indruk dat er tegenwoordig veel meer geklust/verbouwd wordt dan veertig jaar geleden. Al die enorme bouwmarkten met hun uitgebreide assortiment waren er toen gewoon niet.

En nu wat meer ontopic: Als jong stel dat een koopwoning zoekt in de omgeving van de grote steden in de randstad, heb je niet zo veel aan een prefab huis. Om tienduizenden woningen per jaar te realiseren, moet je daar wel de hoogte in. Dat soort bouwplannen maakt een woningzoekende particulier niet.

Her en der zijn er leuke initiatieven, daar niet van, maar in en rond de vrier grote steden lost dat het probleem niet op. En het jonge stel dat een innovatieve oplossing zoekt, welke dan ook, gaat echt niet op dit forum kijken.

(Zo, en nu verder met een topic of iets anders dat wel nuttig is.)

Lowieze
Berichten: 6616
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Een eigen huis voor een 'verloren' startersgeneratie?

Ongelezen bericht door Lowieze »

NeoDutchio schreef:
16 dec 2018 12:01
hänschen klein schreef:
16 dec 2018 11:50
Mijn motivatie met deze topic is de negatieve eigen-ervaring om géén woonruimte te kunnen vinden, resp. te kunnen betalen en de weinig ge:inspireerde jonge generatie niet uiteindelijk het land uit te moeten jagen om woonruimte te gaan zoeken.
Dus uw ervaring is representatief voor Nederland? Ik ben begonnen op een zolderverdieping omdat een heel huis huren te duur en onnodig was. Na een paar jaar sparen mijn eerste koophuis met partner kunnen kopen. Gewoon een jaren 70 rijtjeshuis. In 10 jaar tijd gemoderniseerd en weer verkocht. Vanuit dat huis 1 jaar lang aan het zoeken gegaan naar een ander huis. Gevonden en gekocht. Waarom zou dat tegenwoordig niet meer kunnen? Waarom meteen een huis kopen als er meerdere optie zijn? Waarom zou een eenpersoons huishouden meteen een huis moeten kunnen kopen? Of met de voorbeelden die u aangeeft, waarom meteen een vrijstaand te verhuizen huis? Wat is er mis met eerst een paar jaar huren? Wat is er mis om in een flat te gaan wonen? Je groeit ergens naar toe en je werkt er zelf voor. En als het nu onmogelijk is vanwege de krapte of de financiën, er komen wel weer nieuwe kansen.

Er is natuurlijk niets mis met een flat huren. Maar voor een sociale huurwoning zijn de wachttijden heel lang. En jongeren die daar door hun inkomen niet voor in aanmerking komen, moeten zoveel huur gaan betalen dat ze voor dat geld net zo goed zouden kunnen kopen.
Dat is een probleem waar veel jongeren tegen aan lopen.
En die voorbeelden van decennia terug, tja wat hebben jongeren daar nu aan?

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Een eigen huis voor een 'verloren' startersgeneratie?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

NeoDutchio schreef:
16 dec 2018 10:05
hänschen klein schreef:
15 dec 2018 23:10
Er lijkt een serieuze markt voor verplaatsbare rijtjeshuizen en appartementen te ontstaan. Het aantal aanbieders groeit snel en veel corporaties en andere verhuurders zijn de schroom voorbij. “De verplaatsbare woningen die wij zoeken zijn groter en volwaardiger dan tiny houses.” en ze vliegen de fabriek uit ... (bron: Cobouw).
Er zijn er maar liefst 6 geplaatst in Nederland. De voornaamste afzetmarkt is Amerika. Inderdaad een serieuze markt, maar niet hier. De huizen die nu in Friesland gebouwd worden zijn in principe te demonteren. Dus flexibel bouwen, maar niet per definitie verhuisbaar. En op Texel worden prefab huizen neergezet. Dat is niets nieuws en wordt vaker toegepast.

Voor u lijkt het een serieuze markt, maar verdiep u er eerst in voordat u uitspraken gaat doen. Het is niet zo simpel als even een huisje neerzetten om die na een paar jaar weer mee te nemen. Als er geen grond te krijgen is in de stad kan je ook geen huizen neer zetten. Het je wel grond, dan heb je toestemming nodig van de gemeente. En er zit een groot verschil tussen een prefab huis, een verhuisbaar huis en een huis die op de droge manier gebouwd is.
Ik zie de groep van verplaatsbare huizen op een andere manier, namelijk als een snelle oplossing voor het woningstekort waar vooral jonge starters mee te maken hebben. Afgezien van opmerkingen over 'verwende generatie'. Interessant zij hier de verhalen hoe de oudere generatie hun problemen hebben iopgelost. Maar wanneer we de statistieken mogen geloven, komt er óók weer een einde aan de huidige grote behoefte.

Onder de titel 'verplaatsbare huizen' kunnen de Gemeentes bouwgrond en kleinere kavels toekennen (zèlfs met een eindigende erfpacht) zonder het risico dat de 'grondgebonden huizen' over dertig jaar kunnen leegstaan. Men durft gewoon niet de huidige noodzakelijke kavels op te leveren, terwijl de bouwprijzen van grondgebonden gasloze en optimaal geïsoleerde huizen de pan uit rijzen. Verplaatsbare huizen zijn m.i. daarom edele tiny huizen, waarvoor overigens óók te weinig kavels worden vrijgegeven.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Een eigen huis voor een 'verloren' startersgeneratie?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Moneyman schreef:
16 dec 2018 10:55
Een kennis van mij verkoopt modulaire miniwoningen, best mooi om te zien dat er gewoon in een dag een complete woning staat.
Kijk maar eens op https://www.avoned.nl, maar er zijn nog veel meer aanbieders.
Prima idee, goede tip.

Vraag uw kennis a.u.b. eens wat hij doet tègen het chronische gebrek aan kavels?
Uiteindelijk stopt de productie wanneer de gebruiker steeds tegen het kavelprobleem blijft aanlopen.

Ik weet van zo'n project op grotere schaal waarbij de Gemeente kavels voor jonge burgers wilde uitgeven, maar de Provincie verkeersproblemen op de toegangswegen voorzag. Ook dat soort hobbels verhinderen innovatieve ideeën en jongelui vertrekken.

*Dit antwoord met het project omhelst véél oplossingen die ik met dit topic wil discussiëren en plaats het daarom als beste antwoord.
Laatst gewijzigd door hänschen klein op 16 dec 2018 13:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Moneyman
Berichten: 30164
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Een eigen huis voor een 'verloren' startersgeneratie?

Ongelezen bericht door Moneyman »

hänschen klein schreef:
16 dec 2018 12:53
Vraag uw kennis a.u.b. eens wat hij/zij doet tègen het gebrek aan kavels?
Uiteindelijk stopt de productie wanneer de gebruiker steeds tegen het kavelprobleem blijft aanlopen.
Niets. Die verantwoordelijkheid ligt bij de koper/huurder/gebruiker.

NeoDutchio
Berichten: 12335
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Een eigen huis voor een 'verloren' startersgeneratie?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

hänschen klein schreef:
16 dec 2018 12:33
Onder de titel 'verplaatsbare huizen' kunnen de Gemeentes bouwgrond en kleinere kavels toekennen (zèlfs met een eindigende erfpacht) zonder het risico dat de 'grondgebonden huizen' over dertig jaar kunnen leegstaan.
En u denkt dat de gemeentes dure bouwgrond af gaan staan aan goedkopere tijdelijke situaties? En waar moet die bouwgrond dan gevonden gaan worden? Denkt u echt dat plannen voor het bouwen van bv een flatgebouw de ijskast in gaat om plaats te maken voor tijdelijke huizen? En wat denkt u dat het kost om tijdelijk huizen neer te zetten?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Een eigen huis voor een 'verloren' startersgeneratie?

Ongelezen bericht door kweenie »

Lowieze schreef:
16 dec 2018 12:06
NeoDutchio schreef:
16 dec 2018 12:01
Waarom zou een eenpersoons huishouden meteen een huis moeten kunnen kopen? Of met de voorbeelden die u aangeeft, waarom meteen een vrijstaand te verhuizen huis? Wat is er mis met eerst een paar jaar huren? Wat is er mis om in een flat te gaan wonen? Je groeit ergens naar toe en je werkt er zelf voor. En als het nu onmogelijk is vanwege de krapte of de financiën, er komen wel weer nieuwe kansen.

Er is natuurlijk niets mis met een flat huren. Maar voor een sociale huurwoning zijn de wachttijden heel lang. En jongeren die daar door hun inkomen niet voor in aanmerking komen, moeten zoveel huur gaan betalen dat ze voor dat geld net zo goed zouden kunnen kopen.
Dat is een probleem waar veel jongeren tegen aan lopen.
En die voorbeelden van decennia terug, tja wat hebben jongeren daar nu aan?
Het gaat daarbij niet alleen om huren van een flat, maar kan ook kopen van een flat betekenen. Zelfs in een stad als Amsterdam kun je in Noord, Zuidoost en West voor 175.000 een flat kopen. Met één inkomen van 40.000 (ongeveer modaal) kun je dus zelfs op dit moment, in de huidige overspannen markt, nog wel een woning kopen.

Als je wat verder weg zou willen wonen, dan wordt de keus alleen naar groter. Maar ja, dan heb je geen eengezinswoning in de stad...

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Een eigen huis voor een 'verloren' startersgeneratie?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Moneyman schreef:
16 dec 2018 12:55
hänschen klein schreef:
16 dec 2018 12:53
Vraag uw kennis a.u.b. eens wat hij/zij doet tègen het gebrek aan kavels?
Uiteindelijk stopt de productie wanneer de gebruiker steeds tegen het kavelprobleem blijft aanlopen.
Niets. Die verantwoordelijkheid ligt bij de koper/huurder/gebruiker.
Dan is/wordt de kavel dus de bottleneck voor dit bedrijf.

Voor geïnteresseerden: dit soort oplossingen mogen wèl en morgen al in Almere onder gelijkgezinden gebouwd worden: http://www.ikbouwmijnhuisinalmere.nl/

Gesloten