LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Enkeltarief Eneco

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
M.V.K.
Berichten: 18
Lid geworden op: 15 mar 2020 13:13

Enkeltarief Eneco

Ongelezen bericht door M.V.K. »

In februari wilde ik mijn contract met Eneco verlengen. De offerte was gebaseerd op enkeltarief voor stroom, juist wat wij willen, omdat wij steeds meer elektrisch koken en verwarmen. Dat gebeurt dus met name buiten de daluren.

Vervolgens kreeg ik een contract over de mail voor dal- en normaaltarief.
Aangezien wij dat niet willen, heb ik met de klantenservice van Eneco gebeld dat ze dat contract konden annuleren. Dat is gelijk gebeurd en per mail bevestigd.

De medewerkster heeft toen een nieuw contract voor ons aangemaakt met enkeltarief voor stroom. Ook dit werd per omgaande per mail bevestigd met een PDF waarin duidelijk enkeltarief staat.

Het nieuwe contract gaat per vandaag in, dus hebben wij afgelopen donderdag nog telefonisch gecontroleerd of het contract inderdaad op enkeltarief staat. Volgens de medewerkster klopt alles en staat mijn contract op enkeltarief.

De meter gaf vanmorgen echter daltarief aan, dus heb ik het contract gecontroleerd in Mijn Eneco en in de app.
Daar staat dus een contract met dal- en normaaltarief voor de stroomlevering en niet enkeltarief zoals overeengekomen.

Je wordt dus gewoon voorgelogen, of ze roepen maar wat bij Eneco.

Het lijkt mij dat in een tijd waarin we van het gas af moeten en over moeten naar elektrisch dat dit vaker zal gaan gebeuren.
Zijn er meer mensen die hier mee te maken hebben gehad en hoe hebben zij dit opgelost? En wat zijn je rechten?

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Beste antwoord
Gekozen door M.V.K.

Re: Enkeltarief Eneco

door Theotrucker » 16 mar 2020 15:28

Een meter heeft natuurlijk vier telwerken die apart berekend worden. Ik heb nu ook maar een tarief en dan wordt piek en dal gebruik en piek en dal teruglevering gewoon opgeteld. De meter kan dat zelf (gelukkig) nog niet. Je hebt je contract en bij de jaarafrekening zie je eventuele verschillen. Dat zou het moment zijn om eventueel te klagen en na afwijzing van de klacht bij de geschillencommissie te klagen. Zwart op wit verschil dan win je altijd. Maar je moet eerst een afgewezen klacht hebben voordat je naar de geschillencommissie kunt gaan.
Lady1234
Berichten: 27125
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Enkeltarief Eneco

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Wat er op de meter staat is toch helemaal niet van belang. Die standen van beide meters worden afgerekend tegen het enkel tarief.

16again
Berichten: 16105
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Enkeltarief Eneco

Ongelezen bericht door 16again »

Lady1234 schreef:
15 mar 2020 15:39
Wat er op de meter staat is toch helemaal niet van belang. Die standen van beide meters worden afgerekend tegen het enkel tarief.
Mooi als dat zo is, heb je gelijk ook een indicatie hoe je verbruik verdeeld is over normaal/dal tarief

M.V.K.
Berichten: 18
Lid geworden op: 15 mar 2020 13:13

Re: Enkeltarief Eneco

Ongelezen bericht door M.V.K. »

Nee dus, in het contract op zowel Mijn Eneco als de app, wordt niet een enkeltarief, maar een dal- en normaaltarief genoemd. Beide tarieven zijn hoger dan het enkeltarief zoals in het contract staat, wat ik per mail ben overeengekomen.
Het gastarief is ook veel hoger dan in het per mail overeengekomen contract staat.
Ik vraag me gewoon af of dit zomaar kan, en wat je rechten zijn. Normaal moet je een contract binnen 15 dagen annuleren. Daar zit ik dus overheen.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Enkeltarief Eneco

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

U kunt Eneco houden aan hetgene wat u schriftelijk met ze overeen bent gekomen. Wat er in de app staat of Mijn Eneco doet er niet toe. Plaats anders een klacht op www.klachtenkompas.nl

Lady1234
Berichten: 27125
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Enkeltarief Eneco

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar u moet dat contract toch al eerder hebben ontvangen? U schrijft dat u een contract met een enkeltarief toegezonden hebt gekregen.

M.V.K.
Berichten: 18
Lid geworden op: 15 mar 2020 13:13

Re: Enkeltarief Eneco

Ongelezen bericht door M.V.K. »

@Lady1234, dat contract heb ik in februari via de mail ontvangen. Toen ik donderdag belde of alles correct in het systeem staat, hadden ze gewoon eerlijk moeten zeggen dat dit niet zo is. Nu kreeg ik als antwoord dat de mail-contractbevestiging klopte.
Het is teveel om hier allemaal te vermelden, maar het is heel veel ellende geweest om een contract met enkeltarief voor elkaar te krijgen en ik ben heel vaak van het kastje naar de muur gestuurd. Nu blijkt dus dat het weer niet goed is en annuleren kan niet meer. Ze zeggen het een en doen het ander.

M.V.K.
Berichten: 18
Lid geworden op: 15 mar 2020 13:13

Re: Enkeltarief Eneco

Ongelezen bericht door M.V.K. »

@Bob Schurkjens, bedankt voor het advies. Ik ga proberen ze aan net contract te houden, maar na heel veel ellende met de klantenservice geloof ik er niet meer in. Zoals hierboven gezegd, ze zeggen het een en doen het ander.

Lady1234
Berichten: 27125
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Enkeltarief Eneco

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik kan mij nauwelijks voorstellen dat een contract met een enkel tarief zoveel problemen op zou leveren.

Volgens mij heeft Eneco een forum, waarop klachten sneller worden verholpen. Kijk daar eens.

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Enkeltarief Eneco

Ongelezen bericht door kiz »

Lady1234 schreef:
15 mar 2020 19:08
Ik kan mij nauwelijks voorstellen dat een contract met een enkel tarief zoveel problemen op zou leveren.

Volgens mij heeft Eneco een forum, waarop klachten sneller worden verholpen. Kijk daar eens.
Dat forum is m.i.v. 1 maart opgeheven door Eneco.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Enkeltarief Eneco

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Een meter heeft natuurlijk vier telwerken die apart berekend worden. Ik heb nu ook maar een tarief en dan wordt piek en dal gebruik en piek en dal teruglevering gewoon opgeteld. De meter kan dat zelf (gelukkig) nog niet. Je hebt je contract en bij de jaarafrekening zie je eventuele verschillen. Dat zou het moment zijn om eventueel te klagen en na afwijzing van de klacht bij de geschillencommissie te klagen. Zwart op wit verschil dan win je altijd. Maar je moet eerst een afgewezen klacht hebben voordat je naar de geschillencommissie kunt gaan.

M.V.K.
Berichten: 18
Lid geworden op: 15 mar 2020 13:13

Re: Enkeltarief Eneco

Ongelezen bericht door M.V.K. »

Na opnieuw telefonisch contact met de klantenservice is alles omgezet naar enkeltarief.
Deze medewerker wist blijkbaar wel dat dit mogelijk is. Hij vertelde dat zij zelf de mogelijkheid hebben om één maal per maand de omschakeling te maken naar enkeltarief of naar dag/nacht tarief.

Het hangt er dus vanaf wie je spreekt. Drie dagen later ontvingen wij de mail dat het nieuwe contract (met enkeltarief) in was gegaan per de 15e.

Inmiddels hebben wij ook de jaarafrekening ontvangen en daaruit blijkt dat het enkeltarief niet per de contractdatum, maar vanaf het moment van omschakeling door de klantenservicemedewerker is ingegaan.

Deze medewerker zei terecht dat je daar beter niet moeilijk over kunt doen, want het verschil gaat over centen.

Dus eind goed, al goed. En de tip voor iedereen die ook overdag meer stroom verbruikt dan ‘s nachts en in de weekenden, dat men bij de klantenservice de knop om kan laten zetten. Dan wordt het gemiddelde van dag- en nachttarief doorberekend volgens de medewerker.

Iedereen bedankt voor de reacties.

Lady1234
Berichten: 27125
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Enkeltarief Eneco

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het verschil gaat over centen? Het wordt steeds maller. U schrijft eerder dat het dag en nachttarief allebei hoger is dan het enkel tarief. Dus hoe valt dat te rijmen. En als Eneco werkelijk een fout tarief hanteert in de afrekening, is het helemaal niet terecht dat te laten zitten.

En de knop om laten zetten door de klantenservice?

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Enkeltarief Eneco

Ongelezen bericht door Theotrucker »

En die meter geeft natuurlijk nog altijd apart hoog en laag tarief aan.
Hoe zou het ook anders kunnen.

Gesloten