LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Mutatiekosten VVE

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
koenvanb
Berichten: 15
Lid geworden op: 28 apr 2008 23:03

Mutatiekosten VVE

Ongelezen bericht door koenvanb »

Hallo,

ik ga verhuizen en nou zag ik op het overzicht van de notaris dat de Administratieclub van de Vereniging van Eigenaren van mijn appartementencomplex 95,20 mutatiekosten in rekening brengt. Na contact met de Administratieclub van mijn VVE blijkt dat dit administratiekosten zijn. Op mijn vraag waar deze kosten contractueel vastgelegd zijn wordt mij medegedeeld dat deze kosten niet contractueel vastgelegd zijn en door hun zelf vastgesteld. Deze ksoten zijn "gebruikelijk"...

De notaris zegt ik betaal gewoon uit, de VVE weigert ze te schrappen en ik moet maar betalen? Als deze kosten nergens vastgelegd zijn en niet afgesproken lijkt mij deze incassering niet rechtsgeldig. Is er iemand die mij kan vertellen wat ik als beste kan doen?

Met vriendelijke groet,

Koen
Laatst gewijzigd door koenvanb op 08 feb 2010 21:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Quisquid
Berichten: 299
Lid geworden op: 08 okt 2008 14:17

Re: Mutatiekosten VVE

Ongelezen bericht door Quisquid »

Het hangt ervan af. Als de kosten door de VVE zelf zijn vastgesteld in de algemene vergadering, zijn zij (meestal) rechtsmatig. Dit blijkt dan uit de notulen van de vaststellingsvergadering. Deze heeft de secretaris van de VVE.
Als sprake is van een externe administrateur waarmee de VVE een overeenkomst heeft gesloten, en dit is in die overeenkomst geregeld, dan zullen die kosten ook rechtmatig zijn.

Zo niet, dan moet het doen van mutaties (de naam van een nieuwe eigenaar noteren in de boekhouding), geacht worden tot de normale werkzaamheden van de administrateur te behoren, waarvoor hij al een vergoeding krijgt. De administrateur kan deze kosten niet op eigen houtje verzinnen (ook al beweert hij dat die kosten bij hem "gebruikelijk" zijn).
De administrateur die die kosten claimt, zal de rechtmatigheid van deze kosten en de juistheid van het bedrag aan moeten tonen als hem dat wordt gevraagd.

Voor zover het correct is dat de administrateur deze kosten berekent, moet er ook duidelijkheid bestaan over de vraag voor wiens rekening die kosten dan zijn: voor de oude eigenaar, voor de nieuwe eigenaar, voor beiden in een bepaalde verhouding, of voor de VVE.

Als dat niet duidelijk is, kun je tegen die kosten bezwaar maken en dan zal de notaris die kosten pas doorbetalen aan de administrateur (of aan jou) zodra daarover duidelijkheid bestaat.

Sjerrif
Berichten: 21
Lid geworden op: 16 jul 2007 10:02

Re: Mutatiekosten VVE

Ongelezen bericht door Sjerrif »

Als je een klacht indient bij de VVE beheerder en zij die klacht ongegrond verklaren, is er dan een onafhankelijke instantie (ombudsman oid) waar je terecht kunt om je klacht alsnog gegrond verklaard te krijgen?

Heeft iemand een idee?

Helicon
Berichten: 27
Lid geworden op: 05 dec 2005 20:48

Re: Mutatiekosten VVE

Ongelezen bericht door Helicon »

Je zou ook bij Het Juridisch Loket (meestal gratis) kunnen informeren.

robbert61
Berichten: 50
Lid geworden op: 03 jan 2009 18:42

Re: Mutatiekosten VVE

Ongelezen bericht door robbert61 »

Blijkt alweer voor de zoveelste keer dat VVE dikwijls gewwon oplichters bende is.
Kosten die nergens zijn beschreven kunnen ze niet zomaar in rekening brengen.
Bel een advokaten kantoor maar hou er rekening mee dat ze moeten je helpen tot een half uur zonder dat je hoef te betalen dus pas op.
En kom je er bij de een dus niet uit bel je gewoon een volgende.
Tot je er meer van weet.

GLGriffioen
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 mar 2011 21:06

Re: Mutatiekosten VVE

Ongelezen bericht door GLGriffioen »

Het kan ook zijn dat deze kosten vermeld staan in het huishoudelijk regelement en/of het beheerderscontract (het contract tussen de VvE en een externe administratieve/technisch beheerder).
Bij onze VvE worden deze kosten ook in rekening gebracht.

Gesloten