LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] heeft dubbele beglazing boven zin??

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
peetje75
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 apr 2010 13:33

heeft dubbele beglazing boven zin??

Ongelezen bericht door peetje75 »

De woningstichting heeft ons de mogelijkheid geboden om boven de slaapkamers te voorzien van dubbel glas tegen een meer prijs van 9 euro p.m. bovenop de huidige huur met de belofte energie besparend.
Nu ben ik de enige in dit blok die dit heeft afgewezen, om de reden; heb zelf dag en nacht de ramen open op mn slaapkamer en overdag de ramen van de kinderen altijd open. Denk ook dat het niet gezond is alles zo hermetisch af te
sluiten.
En ik ben ook van mening dat die energie besparing mij nooit 9 euro oplevert per maand en wat de meeste mensen niet vergeten is dat die 9 euro bij je huur op komt en in juli met de jaarlijkse verhoging zit dat bedrag er ook bij.

Ben benieuwd naar jullie meningen...

WK2010
Berichten: 21
Lid geworden op: 26 apr 2010 19:05

Re: heeft dubbele beglazing boven zin??

Ongelezen bericht door WK2010 »

U heeft wel een hoop problemen hé :)

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: heeft dubbele beglazing boven zin??

Ongelezen bericht door witte angora »

Als je het al hebt afgewezen, compleet met motivatie, waarom stel je de vraag dan nog? Je hebt je keuze toch al gemaakt.

En wat onze meningen betreft: niemand van de posters hier kent de woningen in het blok, de overige bewoners van het blok wel, en die hebben allemaal wél gekozen voor dubbele beglazing.

Dus de mening van degenen die het het beste zullen weten zijn wel duidelijk denk ik. :wink:

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: heeft dubbele beglazing boven zin??

Ongelezen bericht door tennis »

peetje75 schreef: heb zelf dag en nacht de ramen open op mn slaapkamer en overdag de ramen van de kinderen altijd open.
witte angora schreef:Als je het al hebt afgewezen, compleet met motivatie, waarom stel je de vraag dan nog? Je hebt je keuze toch al gemaakt.
Dubbele beglazing heeft niet alleen te maken met warmte of koud, maar ook met geluidsvermindering.
Trouwens in de winter bij -15 graden, heeft U zeker ook alle vensters open staan!

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: heeft dubbele beglazing boven zin??

Ongelezen bericht door Chocomelk »

tennis schreef:
Dubbele beglazing heeft niet alleen te maken met warmte of koud, maar ook met geluidsvermindering.
Trouwens in de winter bij -15 graden, heeft U zeker ook alle vensters open staan!
Ik kan niet voor TS praten maar ik heb ramen ook open staan bij -15 (wel op een kier hoor).
Slaapkamerraam wordt hier alleen gesloten als ik op vakantie ga.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: heeft dubbele beglazing boven zin??

Ongelezen bericht door witte angora »

Dubbele beglazing heeft niet alleen te maken met warmte of koud, maar ook met geluidsvermindering.
Dat klopt wel, wat tennis zegt. Buren in een van mijn vorige woningen vertelden hoe het ging toen er (vóór ik daar kwam wonen) bij hen dubbel glas in werd gezet, dat was volgens hen echt een heel groot verschil. Het verkeerslawaai werd in huis stukken minder.

Een stukje rust en comfort is ook wel wat waard, of niet dan. Waarbij het ook nog zo is dat, als je huurtoeslag krijgt, de huurtoeslag ook hoger wordt naarmate de huur stijgt.

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: heeft dubbele beglazing boven zin??

Ongelezen bericht door tennis »

Chocomelk schreef: Ik kan niet voor TS praten maar ik heb ramen ook open staan bij -15 (wel op een kier hoor).Slaapkamerraam wordt hier alleen gesloten als ik op vakantie ga.
Natuurlijk, dit bedoel ik ook niet.
Mijn raam staat ook op kiep.
Maar chocomelk, ik zou hem wel dicht doen, als ik weg ga, of woon je zo. dat er niemand bij kan!?

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: heeft dubbele beglazing boven zin??

Ongelezen bericht door S. »

Dubbel glas scheelt inderdaad veel in het lawaai en bij condensvorming.
Wanneer je ook overdag veel op de slaapkamer bent, bijvoorbeeld kinderen die op hun kamers spelen, dan is het wel fijn wanneer je dubbel glas hebt. Je voelt minder kou en tocht bij isolatieglas oftewel dubbel glas. Qua energiebesparing vind ik het vies tegenvallen. Scheelt je echt geen 9 euro in de maand. Het zou je meer besparing opleveren wanneer je het zelf zou laten plaatsen aangezien je nu 35 euro per M2 subsidie kunt krijgen op dubbel glas. Moet het wel HR++ zijn.
108 euro huurverhoging op jaarbasis vind ik vies duur. Hoort eigenlijk bij het onderhoud, zou ik denken.

Hopelijk heb je wat aan mijn mening. :wink:

peetje75
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 apr 2010 13:33

Re: heeft dubbele beglazing boven zin??

Ongelezen bericht door peetje75 »

@ S.

Dankje wel voor je mening ( en de anderen ook)

Nu ben ik meer van mn beslissing overtuigd.
Ik woon niet aan een straat waar druk verkeer komt, dus niks te maken met
geluidshinder en er speelt niemand boven of huiswerk maken of wat dan ook.
En qua condens tja dat heb ik zelf in de hand omdat ik toch altijd de ramen open heb.
En we wonen hier al 12 jaar langer dan de meesten die hier wonen en hebben geen huurtoeslag voor degenen die het willen weten.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: heeft dubbele beglazing boven zin??

Ongelezen bericht door kweenie »

Even terzijde, het hangt natuurlijk ook af van hoeveel glas er boven is, of 9 euro per maand veel is. Met HR++ glas zit je algauw aan 75 euro per m², exclusief plaatsen. Met 35 euro subsidie houd je dan nog 40 euro per m² over, plus de plaatsingskosten.

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: heeft dubbele beglazing boven zin??

Ongelezen bericht door S. »

Kweenie, een eensgezinswoning heeft zo'n 10 m2 aan glas boven. (tenminste; die van ons) Inclusief plaatsen kwam dit op ongeveer 800 euro inclusief die subsidie. Het kon ook goedkoper. Wanneer je minder dan 8 jaar in een huurwoning wilt blijven wonen, kun je het beter door de verhuurder laten plaatsen. Wil je er langer blijven wonen, loont het de moeite om dit zelf te bekostigen.
Goedkoper en logischer lijkt het me om je enkel glas te laten vervangen door dubbel glas te combineren met het vervangen van slechte kozijnen.

Qua besparing op energiekosten scheelt het voor de slaapkamers helaas weinig. Daarom hebben wij het maar gecombineerd met het vervangen van 42 jaar oude kozijnen + in combinatie met een uitbouw. Tja, als je dan toch in de rommel komt te zitten en geld gaat uitgeven. 8)

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: heeft dubbele beglazing boven zin??

Ongelezen bericht door kweenie »

Dat jullie woning 10 m² glas boven heeft, betekent niet dat elke woning zoveel glas heeft. Sommige woningen zullen misschien maar 5 m²hebben, terwijl een andere woning wellicht wel 20 m² heeft (bv. als er boven twee woonlagen zijn). Vandaar dat ik aangaf dat je wel even moet kijken om hoeveel glas het gaat.

En om de energiebesparing hoef je het inderdaad niet te doen. Geluidsisolatie en het vaak wat hogere comfort speelt een grotere rol, waarbij het natuurlijk ook van belang is of er boven ook een werkkamer, studeerkamer, speelkamer of andere 'leefkamer' is.

(Ook hangt het natuurlijk van je eigen financiële positie af en de huurprijs van de woning. Als je een woning van 300 euro per maand hebt, is het een wel heel hoge stijging, terwijl het voor een woning van 1000 euro per maand relatief weinig verschil maakt.)

Gesloten