LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Betalen voor kraanwater in restaurants belachelijk.

Andere onderwerpen die met vakantie of vrije tijd te maken hebben.
sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Betalen voor kraanwater in restaurants belachelijk.

Ongelezen bericht door sjohie »

tenormin schreef:
Leo The Emperor schreef:Met 0,75 liter kom je met 2 personen trouwens een heel eind tijdens het diner.
Met 0,75 liter wijn kom je samen wel een eindje. Met water? Ik drink gerust een liter karaf water weg (tja, ben als een vis, dol op water). Dat glas wijn ernaast blijft langer vol, voor zeker.
Bij mij is het eerder andersom, maar niet met een al te groot verschil. :lol: Mijn vriendin drinkt dan weer iets meer water als wijn. Meestal hebben we samen een fles Pellegrino (als ze het hebben) en een fles wijn, dus dan is het 2x 0,75l uit mijn hoofd.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Betalen voor kraanwater in restaurants belachelijk.

Ongelezen bericht door sjohie »

Maar ik denk dat dit hele verhaal ook wat afhangt van de context, en dat zeggen dat dit moet of niet, wat te zwart/wit is. Een glaasje water om medicijnen in te nemen is gewoon iets anders als een hele karaf vragen, en verder geen drankjes nuttigen.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Betalen voor kraanwater in restaurants belachelijk.

Ongelezen bericht door olaf79 »

sjohie schreef:Maar ik denk dat dit hele verhaal ook wat afhangt van de context, en dat zeggen dat dit moet of niet, wat te zwart/wit is. Een glaasje water om medicijnen in te nemen is gewoon iets anders als een hele karaf vragen, en verder geen drankjes nuttigen.
Sorry maar je leest niet. We hebben gevraagd om kraanwater en in het midden gelaten of dit een glas of een karaffe moest zijn. We wilden vers geperste sinaasappelsap, maar dat hadden ze niet, althans daar hadden ze geen zin in. Daarnaast is er dan 1x appelsap besteld.

Josephien12
Berichten: 715
Lid geworden op: 01 sep 2010 18:39

Re: Betalen voor kraanwater in restaurants belachelijk.

Ongelezen bericht door Josephien12 »

olaf79 schreef:
sjohie schreef:Maar ik denk dat dit hele verhaal ook wat afhangt van de context, en dat zeggen dat dit moet of niet, wat te zwart/wit is. Een glaasje water om medicijnen in te nemen is gewoon iets anders als een hele karaf vragen, en verder geen drankjes nuttigen.
Sorry maar je leest niet. We hebben gevraagd om kraanwater en in het midden gelaten of dit een glas of een karaffe moest zijn. We wilden vers geperste sinaasappelsap, maar dat hadden ze niet, althans daar hadden ze geen zin in. Daarnaast is er dan 1x appelsap besteld.
U bestelt water en nuttigt verder geen drankje (die appelsap was niet voor u) en u vind dat u dat maar gratis moet krijgen omdat ze voor meneer geen vers geperst sinaasappelsap hebben?

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Betalen voor kraanwater in restaurants belachelijk.

Ongelezen bericht door eleven »

Josephien12 schreef:
olaf79 schreef:
sjohie schreef:Maar ik denk dat dit hele verhaal ook wat afhangt van de context, en dat zeggen dat dit moet of niet, wat te zwart/wit is. Een glaasje water om medicijnen in te nemen is gewoon iets anders als een hele karaf vragen, en verder geen drankjes nuttigen.
Sorry maar je leest niet. We hebben gevraagd om kraanwater en in het midden gelaten of dit een glas of een karaffe moest zijn. We wilden vers geperste sinaasappelsap, maar dat hadden ze niet, althans daar hadden ze geen zin in. Daarnaast is er dan 1x appelsap besteld.
U bestelt water en nuttigt verder geen drankje (die appelsap was niet voor u) en u vind dat u dat maar gratis moet krijgen omdat ze voor meneer geen vers geperst sinaasappelsap hebben?

Daarvoor mijn eerste opmerking:

Als iemand met 6 personen gaat eten en vraagt dan voor alle kraanwater, is het voorbij met begrip.

Geperste sinas , hadden ze geen zin in ?
Dat hebben ze dus als antwoord gegeven?

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Betalen voor kraanwater in restaurants belachelijk.

Ongelezen bericht door angel1978 »

olaf79 schreef:
sjohie schreef:Maar ik denk dat dit hele verhaal ook wat afhangt van de context, en dat zeggen dat dit moet of niet, wat te zwart/wit is. Een glaasje water om medicijnen in te nemen is gewoon iets anders als een hele karaf vragen, en verder geen drankjes nuttigen.
Sorry maar je leest niet. We hebben gevraagd om kraanwater en in het midden gelaten of dit een glas of een karaffe moest zijn. We wilden vers geperste sinaasappelsap, maar dat hadden ze niet, althans daar hadden ze geen zin in. Daarnaast is er dan 1x appelsap besteld.
volkomen logisch dat men het water hier in rekening brengt.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Betalen voor kraanwater in restaurants belachelijk.

Ongelezen bericht door tenormin »

angel1978 schreef:
olaf79 schreef:
sjohie schreef:Maar ik denk dat dit hele verhaal ook wat afhangt van de context, en dat zeggen dat dit moet of niet, wat te zwart/wit is. Een glaasje water om medicijnen in te nemen is gewoon iets anders als een hele karaf vragen, en verder geen drankjes nuttigen.
Sorry maar je leest niet. We hebben gevraagd om kraanwater en in het midden gelaten of dit een glas of een karaf moest zijn. We wilden vers geperste sinaasappelsap, maar dat hadden ze niet, althans daar hadden ze geen zin in. Daarnaast is er dan 1x appelsap besteld.
volkomen logisch dat men het water hier in rekening brengt.
En dan beweerd olaf79 dat hij vaak uit eten gaat; zou hem dan toch m.i. een connaisseur moeten maken. 1 Flesje (glaasje) appelsap, okay, de jus d'orange was er vast wel (in pak of fles, ken geen restaurant of zelfs een snackbar die dit niet in huis heeft), maar omdat er geen verse sinaasappelsap was en dan om gratis water vragen? Sorry, Holland of zijn smalst, heer olaf79. Als je alcoholvrij wilt dineren, prima, maar er zijn een weet niet hoeveel andere frisdranken waar dat restaurant wat aan kan verdienen, want daar bestaan ze van. Ik zou u dan als eigenaar van het restaurant ook lekker een fles water gegeven hebben en op de rekening hebben gezet. Nogmaals, als mijn gastheer de wijnkaart heeft bekeken en uitgezocht wat hij wil; (in overleg met de anderen) ik heb hem nog nooit het woord "kraanwater" als bestelling horen zeggen. Gewoon: en graag wat karaffen water alstublieft. Nooit een probleem.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Betalen voor kraanwater in restaurants belachelijk.

Ongelezen bericht door eleven »

tenormin schreef:
En dan beweerd olaf79 dat hij vaak uit eten gaat; zou hem dan toch m.i. een connaisseur moeten maken.

1 Flesje (glaasje) appelsap, okay, de jus d'orange was er vast wel (in pak of fles, ken geen restaurant of zelfs een snackbar die dit niet in huis heeft), maar omdat er geen verse sinaasappelsap was en dan om gratis water vragen?
Sorry, Holland of zijn smalst, heer olaf79. Als je alcoholvrij wilt dineren, prima, maar er zijn een weet niet hoeveel andere frisdranken waar dat restaurant wat aan kan verdienen, want daar bestaan ze van.

Ik zou u dan als eigenaar van het restaurant ook lekker een fles water gegeven hebben en op de rekening hebben gezet.
Nogmaals, als mijn gastheer de wijnkaart heeft bekeken en uitgezocht wat hij wil; (in overleg met de anderen) ik heb hem nog nooit het woord "kraanwater" als bestelling horen zeggen. Gewoon: en graag wat karaffen water alstublieft.
Nooit een probleem.
Ik heb het gewoon leesbaar gemaakt, zonder aanvulling. : :lol:

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Betalen voor kraanwater in restaurants belachelijk.

Ongelezen bericht door ruud_a »

een avondje uit in een restaurant is geen eerste levensbehoefte.
ieder restaurant mag zijn eigen regels maken wat kraanwater betreft.
het is een kleine moeite om voor je ergens wat gaat eten, te vragen of ze daar ook gratis kraanwater serveren.
dan kunt u daarna beslissen, of u er wel of niet gaat eten.
maar aangezien restaurants ook bronwater verkopen, vind ik het idee van gratis kraanwater serveren idioot, anders dan voor het innemen van medicijnen.
je brengt ook je eigen biefstukje niet mee om te laten bakken als gratis service, bij de fles wijn die u bestelt.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Betalen voor kraanwater in restaurants belachelijk.

Ongelezen bericht door tenormin »

ruud_a schreef:een avondje uit in een restaurant is geen eerste levensbehoefte.
ieder restaurant mag zijn eigen regels maken wat kraanwater betreft.
het is een kleine moeite om voor je ergens wat gaat eten, te vragen of ze daar ook gratis kraanwater serveren.
dan kunt u daarna beslissen, of u er wel of niet gaat eten.
maar aangezien restaurants ook bronwater verkopen, vind ik het idee van gratis kraanwater serveren idioot, anders dan voor het innemen van medicijnen.
je brengt ook je eigen biefstukje niet mee om te laten bakken als gratis service, bij de fles wijn die u bestelt.
Ha, ha, daar zegt u me zowat. In mijn 'Engelse tijd' was het heel gewoon om in de slijterij een fles wijn te kopen om in restaurant te gebruiken. Je betaalde dan "kurk geld en gebruik glas. Is wel lang geleden, maar ook in Mexico deden we dat. Toen er nog "geen slappe was" was :lol: . Maar heb het nu wel over de jaren 70 - 80 van de vorige eeuw.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Betalen voor kraanwater in restaurants belachelijk.

Ongelezen bericht door sjohie »

tenormin schreef:
ruud_a schreef:een avondje uit in een restaurant is geen eerste levensbehoefte.
ieder restaurant mag zijn eigen regels maken wat kraanwater betreft.
het is een kleine moeite om voor je ergens wat gaat eten, te vragen of ze daar ook gratis kraanwater serveren.
dan kunt u daarna beslissen, of u er wel of niet gaat eten.
maar aangezien restaurants ook bronwater verkopen, vind ik het idee van gratis kraanwater serveren idioot, anders dan voor het innemen van medicijnen.
je brengt ook je eigen biefstukje niet mee om te laten bakken als gratis service, bij de fles wijn die u bestelt.
Ha, ha, daar zegt u me zowat. In mijn 'Engelse tijd' was het heel gewoon om in de slijterij een fles wijn te kopen om in restaurant te gebruiken. Je betaalde dan "kurk geld en gebruik glas. Is wel lang geleden, maar ook in Mexico deden we dat. Toen er nog "geen slappe was" was :lol: . Maar heb het nu wel over de jaren 70 - 80 van de vorige eeuw.
Het kan nog steeds wel hoor, wij vroegen bij een restaurant of het mogelijk was om een fles uit eigen kelder mee te nemen, waar de chef dan een paar gerechten bij zou maken, en dat was na betaling van wat "kurkgeld" geen probleem. (moeten we nog steeds doen trouwens, we durven die fles niet aan te breken)

Maar goed, TS meent gratis water als een soort van wisselgeld te mogen eisen omdat ze geen vers geperst sinaasappelsap hadden, wat in mijn ogen wel wat te veel van het goede is.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Betalen voor kraanwater in restaurants belachelijk.

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

eleven schreef:
tenormin schreef:
En dan beweerd olaf79 dat hij vaak uit eten gaat; zou hem dan toch m.i. een connaisseur moeten maken.

1 Flesje (glaasje) appelsap, okay, de jus d'orange was er vast wel (in pak of fles, ken geen restaurant of zelfs een snackbar die dit niet in huis heeft), maar omdat er geen verse sinaasappelsap was en dan om gratis water vragen?
Sorry, Holland of zijn smalst, heer olaf79. Als je alcoholvrij wilt dineren, prima, maar er zijn een weet niet hoeveel andere frisdranken waar dat restaurant wat aan kan verdienen, want daar bestaan ze van.

Ik zou u dan als eigenaar van het restaurant ook lekker een fles water gegeven hebben en op de rekening hebben gezet.
Nogmaals, als mijn gastheer de wijnkaart heeft bekeken en uitgezocht wat hij wil; (in overleg met de anderen) ik heb hem nog nooit het woord "kraanwater" als bestelling horen zeggen. Gewoon: en graag wat karaffen water alstublieft.
Nooit een probleem.
Ik heb het gewoon leesbaar gemaakt, zonder aanvulling. : :lol:
Moet me even van het hart,eleven ben je weer op retour,je was lekker normaal aanwezig nu weer uitdagen,dit doe je omdat tenormin vd week iemands tekst uit goodwill even goed herschreven had,en gelijk aangaf dat ze dyslectisch is,jasses echt weer eleven streek..

Maar goed,water....wij gaan regel atig uit eten bestel frisdrank drinken allebei niet,
Ik vraag vaak msg ik misschien glaasje water voor medicatie in te nemen,loop ik even naar de bar toe..ja hoor komt eraan,soms glad en vragen ze disree t genoeg of krijg karaf...en nog nooooit op de bon gestaan.

Maar ja,als je in gelegenheid gaat zitten 2 per eentje besteld er wat en eentje water...ja ze zijn gek,spa blauw he....
Komt beetje krenterig over sorry.

Idd liter water drink ik zo op hoor,per dag zo,n 2,5 dus no problem...
Gezond..

Waar maken mensen zich druk om...afgevraagd dat horeca net als wij ook moeten betalen voor water...en dat je het krijgt is service geen moedje

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Betalen voor kraanwater in restaurants belachelijk.

Ongelezen bericht door eleven »

rozemarijntje schreef:
eleven schreef:
tenormin schreef:
En dan beweerd olaf79 dat hij vaak uit eten gaat; zou hem dan toch m.i. een connaisseur moeten maken.

1 Flesje (glaasje) appelsap, okay, de jus d'orange was er vast wel (in pak of fles, ken geen restaurant of zelfs een snackbar die dit niet in huis heeft), maar omdat er geen verse sinaasappelsap was en dan om gratis water vragen?
Sorry, Holland of zijn smalst, heer olaf79. Als je alcoholvrij wilt dineren, prima, maar er zijn een weet niet hoeveel andere frisdranken waar dat restaurant wat aan kan verdienen, want daar bestaan ze van.

Ik zou u dan als eigenaar van het restaurant ook lekker een fles water gegeven hebben en op de rekening hebben gezet.
Nogmaals, als mijn gastheer de wijnkaart heeft bekeken en uitgezocht wat hij wil; (in overleg met de anderen) ik heb hem nog nooit het woord "kraanwater" als bestelling horen zeggen. Gewoon: en graag wat karaffen water alstublieft.
Nooit een probleem.
Ik heb het gewoon leesbaar gemaakt, zonder aanvulling. : :lol:
Moet me even van het hart,eleven ben je weer op retour,je was lekker normaal aanwezig nu weer uitdagen,dit doe je omdat tenormin vd week iemands tekst uit goodwill even goed herschreven had,en gelijk aangaf dat ze dyslectisch is,jasses echt weer eleven streek..

Maar goed,water....wij gaan regel atig uit eten bestel frisdrank drinken allebei niet,
Ik vraag vaak msg ik misschien glaasje water voor medicatie in te nemen,loop ik even naar de bar toe..ja hoor komt eraan,soms glad en vragen ze disree t genoeg of krijg karaf...en nog nooooit op de bon gestaan.

Maar ja,als je in gelegenheid gaat zitten 2 per eentje besteld er wat en eentje water...ja ze zijn gek,spa blauw he....
Komt beetje krenterig over sorry.

Idd liter water drink ik zo op hoor,per dag zo,n 2,5 dus no problem...
Gezond..

Waar maken mensen zich druk om...afgevraagd dat horeca net als wij ook moeten betalen voor water...en dat je het krijgt is service geen moedje

Oh, als tenormin het uit goodwill doet is het goed, als ik het doe is het uitdagen.
Dat is nu het verschil van opvattingen, maar dat ben ik gewent, vooral als iemand anders zich gaat bemoeien. :shock:
Moest mij ook ff van het hart.

Trouwens is het van de medicatie al vaker langs geweest, en kwestie van alles lezen. :wink:

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Betalen voor kraanwater in restaurants belachelijk.

Ongelezen bericht door tenormin »

eleven schreef: Oh, als tenormin het uit goodwill doet is het goed, als ik het doe is het uitdagen.
Dat is nu het verschil van opvattingen, maar dat ben ik gewent, vooral als iemand anders zich gaat bemoeien. :shock:
Moest mij ook ff van het hart.
Mijn commentaar is duidelijk te lezen, daar heb ik zeker niet iemand zoals eleven voor nodig die mijn grammaticale fouten zou moeten verbeteren. Jij gaat mij domweg hier quoten omdat je zo nodig commentaar moet leveren op een volledig ander topic. Verder voeg je daar niets aan toe: dus gewoon pesten. Zielig menneke.

47712
Berichten: 97
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:22

Re: Betalen voor kraanwater in restaurants belachelijk.

Ongelezen bericht door 47712 »

sjohie schreef:
tenormin schreef:
ruud_a schreef:een avondje uit in een restaurant is geen eerste levensbehoefte.
ieder restaurant mag zijn eigen regels maken wat kraanwater betreft.
het is een kleine moeite om voor je ergens wat gaat eten, te vragen of ze daar ook gratis kraanwater serveren.
dan kunt u daarna beslissen, of u er wel of niet gaat eten.
maar aangezien restaurants ook bronwater verkopen, vind ik het idee van gratis kraanwater serveren idioot, anders dan voor het innemen van medicijnen.
je brengt ook je eigen biefstukje niet mee om te laten bakken als gratis service, bij de fles wijn die u bestelt.
Ha, ha, daar zegt u me zowat. In mijn 'Engelse tijd' was het heel gewoon om in de slijterij een fles wijn te kopen om in restaurant te gebruiken. Je betaalde dan "kurk geld en gebruik glas. Is wel lang geleden, maar ook in Mexico deden we dat. Toen er nog "geen slappe was" was :lol: . Maar heb het nu wel over de jaren 70 - 80 van de vorige eeuw.
Het kan nog steeds wel hoor, wij vroegen bij een restaurant of het mogelijk was om een fles uit eigen kelder mee te nemen, waar de chef dan een paar gerechten bij zou maken, en dat was na betaling van wat "kurkgeld" geen probleem. (moeten we nog steeds doen trouwens, we durven die fles niet aan te breken)

Maar goed, TS meent gratis water als een soort van wisselgeld te mogen eisen omdat ze geen vers geperst sinaasappelsap hadden, wat in mijn ogen wel wat te veel van het goede is.
In ons restaurant mogen wij zelfs ons eigen water in een 2-literfles meenemen, die dan door de eigenaar in zijn koelkast gekoeld wordt. Wij hoeven dan alleen maar de energiekosten te betalen :roll:

Juin d'Olivier
Berichten: 13
Lid geworden op: 12 jul 2012 22:47

Re: Betalen voor kraanwater in restaurants belachelijk.

Ongelezen bericht door Juin d'Olivier »

47712 schreef:[
In ons restaurant mogen wij zelfs ons eigen water in een 2-literfles meenemen, die dan door de eigenaar in zijn koelkast gekoeld wordt. Wij hoeven dan alleen maar de energiekosten te betalen :roll:
In ons restaurant nemen wij ook het vlees en de rest van de gerechten mee. Die wordt dan door de chef kok persoonlijk bereid en aan ons opgediend in gouden schalen. Uiteraard hoeven wij hier helemaal niets voor te betalen en wij krijgen zelfs een goede fles wijn gratis mee naar huis als dank voor onze aanwezigheid.

47712
Berichten: 97
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:22

Re: Betalen voor kraanwater in restaurants belachelijk.

Ongelezen bericht door 47712 »

Juin d'Olivier schreef:
47712 schreef:[
In ons restaurant mogen wij zelfs ons eigen water in een 2-literfles meenemen, die dan door de eigenaar in zijn koelkast gekoeld wordt. Wij hoeven dan alleen maar de energiekosten te betalen :roll:
In ons restaurant nemen wij ook het vlees en de rest van de gerechten mee. Die wordt dan door de chef kok persoonlijk bereid en aan ons opgediend in gouden schalen. Uiteraard hoeven wij hier helemaal niets voor te betalen en wij krijgen zelfs een goede fles wijn gratis mee naar huis als dank voor onze aanwezigheid.
Kijk zo kan het dus ook :D

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: Betalen voor kraanwater in restaurants belachelijk.

Ongelezen bericht door prem »

olaf79 schreef:
eleven schreef:Service is niet gratis iets nuttigen waar je niet voor hoef te betalen.
Als iedereen alleen kraanwater besteld, heeft de horeca geen andere dranken meer nodig.
Bij andere topic´s zou ik schrijven, wat een gezeur.
Nee het serveren van water is wel een service. Het restaurant was al duur genoeg. Water kost geen drol.
Was dan even naar de plee gegaan, lekker lurken om de beurt...

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: Betalen voor kraanwater in restaurants belachelijk.

Ongelezen bericht door prem »

olaf79 schreef:
angel1978 schreef:Dus eigenlijk gaat dit nergens over. Zeurtopic!
Bepaal jij dat.
Het gaat over verlenen van service. Ik merk op dat dit er kennelijk niet meer af kan zelfs als je voor 50 euro de man eet kan een lullig karafje water er niet meer af.
Vind je dat zeuren, prima, topics zat op dit forum, ga je lekker ergens anders zeuren over zeuren.
Die 50 euro de man heb je nou al honderd keer genoemd, alsof dat een duur restaurant is, bij van de Valk zit je denk ik al op de helft.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Betalen voor kraanwater in restaurants belachelijk.

Ongelezen bericht door ruud_a »

prem schreef:
olaf79 schreef:
angel1978 schreef:Dus eigenlijk gaat dit nergens over. Zeurtopic!
Bepaal jij dat.
Het gaat over verlenen van service. Ik merk op dat dit er kennelijk niet meer af kan zelfs als je voor 50 euro de man eet kan een lullig karafje water er niet meer af.
Vind je dat zeuren, prima, topics zat op dit forum, ga je lekker ergens anders zeuren over zeuren.
Die 50 euro de man heb je nou al honderd keer genoemd, alsof dat een duur restaurant is, bij van de Valk zit je denk ik al op de helft.
het is uw eigen fout, want u hebt niet van te voren gevraagd, of er ook gratis kraanwater werd geschonken als service.
als u dat had gedaan, had u kunnen besluiten ergens anders te dineren.

Gesloten