LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Niet juist beoordeeld als beginnend bestuurder

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Touw
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 okt 2011 17:09

Niet juist beoordeeld als beginnend bestuurder

Ongelezen bericht door Touw »

Hallo,

afgelopen 3 oktober ben ik staande gehouden met een snorscooter voor een blaastest. Hieruit kwam een lichte overschrijding waarvoor ik mijn rijbewijs mocht houden maar wel een rij verbod en een nog aankomende bekeuring tegemoet ga zien.

Op het moment zelf was ik nogal geschrokken en hield me niet echt bezig met waardes en onjuistheden. Maar toen vervolgens er ook een oproep tot LEMA binnen kwam schrok ik wel even.

Ik drink hooguit 2 keer per jaar alcohol en heb een totaal schoon verleden. Dus dit kon naar mijn idee niet juist zijn.

Vervolgens ging ik beter naar de papieren kijken en bleek dat ik als beginnend bestuurder beoordeeld ben. Dit terwijl ik al 13 jaar geleden mijn scooter rijbewijs heb gehaald.

Wel heb ik zo'n 3 jaar geleden mijn auto rijbewijs gehaald, maar daar reed ik niet in. Sterker nog ik heb bewust de snotscooter gepakt omdat ik wel vermoede dat ik een klein beetje zou drinken.

Nu is mijn vraag, heb ik gelijk?
Klopt het dat ik nu onterecht een bekeuring tegemoet ga zien en deze LEMA cursus moet volgen?

En wat moet ik nu doen?

amelissen
Berichten: 162
Lid geworden op: 08 sep 2009 09:55

Re: Niet juist beoordeeld als beginnend bestuurder

Ongelezen bericht door amelissen »

Wat ik ooit heb begrepen is dat je als beschonken rijder op de fiets zit, zelfs je rijbewijs kan worden ingehouden.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Niet juist beoordeeld als beginnend bestuurder

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Kan het zo zijn, dat nu u uw rijbewijs heeft gehaald, het autorijbewijs en het brommerrijbewijs één en hetzelfde document zijn?
Als dat klopt, dan wordt u nu inderdaad als beginnend bestuurder aangemerkt.
Of dat juridisch klopt weet ik niet, ik weet wel dat het juridisch niet klopt om beschonken op een snorscooter te gaan zitten.
Wat mij betreft gewoon die cursus doen en u voortaan twee keer bedenken voor u met alcohol achter de kiezen op de scooter stapt.
U erkent dat alcohol in het verkeer gevaarlijk is, want u laat expres de auto staan.
Voortaan dus ook scooter laten staan en gaan lopen of de bus nemen.
Ik begeef mij ook op de weg, en wil niet door een beschonken scooterrijder in gevaar worden gebracht.

manondoris
Berichten: 1700
Lid geworden op: 02 dec 2010 17:28

Re: Niet juist beoordeeld als beginnend bestuurder

Ongelezen bericht door manondoris »

violet heeft gelijk ! het is een zelfde bewijs .een vriend van mij is vorig jaar staande gehouden en reed beschonken op zijn snor scoot. zijn rijbewijs is 10 dagen ingenomen dus ook geen autorijden .een paar maanden geleden moest hij voorkomen en kreeg nog een flinke boete van 100 erden euro,s. in jou geval zijn ze nog strenger omdat je beginnend bestuurder bent , 3 jaar geleden heb je je rijbewijs gehaald en die geld vandaag de dag voor scooter en auto.13 jaar geleden had je voor het besturen van een scooter nog geen rijbewijs nodig. maak je borst maar nat voor wat er komen gaat en je krijgt waarschijnlijk ook je eerste punten aftrek! ja alcohol maakt meer kapot dan je lief is :?

WGDB

Re: Niet juist beoordeeld als beginnend bestuurder

Ongelezen bericht door WGDB »

Ik ben altijd dronken als ik op de scooter rij. Nog nooit aangehouden.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Niet juist beoordeeld als beginnend bestuurder

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Indien men in beschonken toestand ook maar iets bestuurt, kan het rijbewijs worden ingenomen, een bekeuring krijgen of aangemeld worden voor een cursus. Vergelijk dit eens met iemand die veel te hard op de motor scheurt waarvan de rijbevoegdheid wordt ontzegd. Deze mag ook geen auto, vrachtwagen enz. meer besturen als deze daar een rijbewijs voor zou hebben.
manondoris schreef:13 jaar geleden had je voor het besturen van een scooter nog geen rijbewijs nodig.
Het bromfietscertificaat is in 1996 al ingevoerd dus toch al iets langer geleden dan 13 jaar. Toen het bomfietsrijbewijs werd ingevoerd, konden houders van dit certificaat dit omwisselen voor een bromfietsrijbewijs.

manondoris
Berichten: 1700
Lid geworden op: 02 dec 2010 17:28

Re: Niet juist beoordeeld als beginnend bestuurder

Ongelezen bericht door manondoris »

van het CBR. Wanneer men in het bezit was van een rijbewijs hoefde men geen apart bromfietscertificaat te hebben.



Per 1 oktober 2006 is het bromfietscertificaat vervangen door het rijbewijs categorie AM. Bromfietscertificaten konden tot 1 oktober 2009 tegen betaling bij de gemeente worden ingewisseld voor het rijbewijs AM.

Met een bromfietsrijbewijs lopen ook bromfietsers het risico dat het rijbewijs bij ernstige verkeersovertredingen wordt ingevorderd. Bij een bromfietscertificaat was dit niet mogelijk.


@ emmy pfff waar blijft de tijd , had niet gedacht dat het al zolang was .

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Niet juist beoordeeld als beginnend bestuurder

Ongelezen bericht door Emmy75 »

manondoris schreef:Met een bromfietsrijbewijs lopen ook bromfietsers het risico dat het rijbewijs bij ernstige verkeersovertredingen wordt ingevorderd. Bij een bromfietscertificaat was dit niet mogelijk.
En dat is nu precies het nadeel van het tegenwoordige bromfietsrijbewijs. Maar wel terecht overigens.
manondoris schreef:
@ emmy pfff waar blijft de tijd , had niet gedacht dat het al zolang was .
Yep ik weet.. :wink: moest het ook even opzoeken en schrok toen ook dat het al zo lang was.

Touw
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 okt 2011 17:09

Re: Niet juist beoordeeld als beginnend bestuurder

Ongelezen bericht door Touw »

Ik heb mijn bromfiets certificaat nog gewoon moeten halen.

Het kromme vind ik dat ik 3 jaar geleden voor deze zelde situatie niets gehad zou hebben. En omdat ik nu een beter meer ervaren bestuurder ben geworden door mijn rijbewijs te halen wordt ik hier strenger voor gestraft.

Daarbij drink ik nooit veel en drink ik überhaupt 2 keer per jaar. Ik had maar net over de grens voor aanhouden te veel gedronken. Ik vind termen die hier gebruikt worden als beschonken achter het stuur dan ook wat overdreven.

Ik moet ook toegeven dat ik mij niet om deze boete heb bekommerd totdat ik de opdracht LEMA in de bus kreeg. Met die boete had ik vrede die LEMA vind ik ten zeerste overdreven.

manondoris
Berichten: 1700
Lid geworden op: 02 dec 2010 17:28

Re: Niet juist beoordeeld als beginnend bestuurder

Ongelezen bericht door manondoris »

een beginnend bestuurder mag niets 0,0000 alcohol als je een gemotoriseert voertuig bestuurd , wij van voor die tijd 2 glaasjes alcohol. van mij mag dat ook naar 0,000 maar het is nu zo . je weet vantevoren doe je het toch of wij oudere bestuurders meer als 2 glazen ,dan ben je gewoon de sjaak .itse simpel! en ja je had gedronken dus beschonken ,sorry maar ik kan er niks anders van maken .

Nomis Naj
Berichten: 101
Lid geworden op: 19 okt 2011 15:27

Re: Niet juist beoordeeld als beginnend bestuurder

Ongelezen bericht door Nomis Naj »

Touw schreef:
En wat moet ik nu doen?
Sparen, heel hard sparen als het CBR er mee bezig is. Mischien dat je de eerste wordt die dat weet af te wenden. Ik zou wel eerst op tijd betalen.

Een andere tip is misschien die twee keren per jaar ander vervoer te regelen of thuis te drinken.

Wel apart dat je dus bent aangemerkt als gevaar op de weg waarvan de rijgeschiktheid opnieuw moet worden onderzocht, maar ze je ondertussen doodleuk 2 a 3 maanden laten rondrijden.

Van het certificaat weet ik niets, dat hoefde in mijn tijd niet.
Het rijbewijs is duidelijk; 5 jaren lang beginnend bestuurder.

Ik wil je wel succes wensen, maar dat voedt valse hoop.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Niet juist beoordeeld als beginnend bestuurder

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Touw schreef:Ik heb mijn bromfiets certificaat nog gewoon moeten halen.

Het kromme vind ik dat ik 3 jaar geleden voor deze zelde situatie niets gehad zou hebben. En omdat ik nu een beter meer ervaren bestuurder ben geworden door mijn rijbewijs te halen wordt ik hier strenger voor gestraft.

Daarbij drink ik nooit veel en drink ik überhaupt 2 keer per jaar. Ik had maar net over de grens voor aanhouden te veel gedronken. Ik vind termen die hier gebruikt worden als beschonken achter het stuur dan ook wat overdreven.

Ik moet ook toegeven dat ik mij niet om deze boete heb bekommerd totdat ik de opdracht LEMA in de bus kreeg. Met die boete had ik vrede die LEMA vind ik ten zeerste overdreven.
Sorry maar ik vind het helemaal oke dat je bestraft word.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Niet juist beoordeeld als beginnend bestuurder

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Touw schreef:Het kromme vind ik dat ik 3 jaar geleden voor deze zelde situatie niets gehad zou hebben. En omdat ik nu een beter meer ervaren bestuurder ben geworden door mijn rijbewijs te halen wordt ik hier strenger voor gestraft.
Ergens vind ik dit niet krom. Er worden strengere eisen gesteld bij het behalen van een autorijbewijs. De bestuurder van een auto (of motor of vrachtauto) heeft een hogere verantwoordelijkheid (althans vanuit de eisen en wetten geredeneerd). De automobilist is meerderjarig waar de bromfietser dit niet altijd is enz. Deze zou inmiddels donders goed moeten weten dat deze niet te veel mag drinken bij het besturen van een auto (of iets dergelijks). Men zegt wel eens een gewaarschuwd mens telt voor 2. En als men voor iets gewaarschuwd is en men willens en wetens de regels overtreedt, kunnen de straffen ervoor nog wel eens zwaarder uitvallen.
Touw schreef: Daarbij drink ik nooit veel en drink ik überhaupt 2 keer per jaar. Ik had maar net over de grens voor aanhouden te veel gedronken. Ik vind termen die hier gebruikt worden als beschonken achter het stuur dan ook wat overdreven.
De termen als beschonken iets besturen waren meer algemeen bedoeld. Ik zeg ook helemaal niets over uw alcoholgebruik of over hoe vaak en hoeveel u alcohol drinkt, daar wil ik me ook helemaal niet over uitlaten. Op dat gebied vind ik dat iedereen dat voor zichzelf moet bepalen. Wel ben ik van mening dat iemand helemaal geen alcohol zou moeten nuttigen als deze nog iets gaat besturen. Dat iets toegestaan is, wil nog lang niet altijd zeggen dat het ook verstandig is. Maar goed dit is mijn mening.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Niet juist beoordeeld als beginnend bestuurder

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Touw schreef:Ik heb mijn bromfiets certificaat nog gewoon moeten halen.
Ik ben nog van een iets eerder bouwjaar. Als ik destijds gewild had, kon ik dit certificaat gewoon bij het postkantoor ophalen zonder theorie-examen.
Het euvel is wel deels dat sinds het certificaat een rijbewijs is geworden dit ook juridisch veranderd is en ingevorderd kan worden enz. Overigens konden automobilisten bij het besturen van een bromfiets ook al eerder het autorijbewijs verliezen als ze teveel gedronken hadden.

Touw
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 okt 2011 17:09

Re: Niet juist beoordeeld als beginnend bestuurder

Ongelezen bericht door Touw »

Om de gevolgen maak ik mij geen zorgen ik heb de rekening van het cbr al binnen.
Het gaat ook om een LEMA en niet om een EMA.

De kosten van jusitie zijn nog een verrassing maar met een totaal schoon verleden maak ik me niet veel zorgen.

Het gaat me ook niet om het geld. Zoals ik al aangaf had met die boete vrede. Maar dat ik aangemeld ben voor een LEMA. Hier twee dagen voor op moet offeren en dat ze mij als (volgens hun onbetrouwbare bestuurder) 6 uur de weg opsturen omdat het ook nog eens niet om de hoek is...? Daar begrijp ik niets van en geeft mij een sterk gevoel van onrecht, zeker als ik veel mensen om mij heen zie...

@Emmy75
Dus in jouw redenering zou het zo moeten zijn dat des te langer iemand ze rijbewijs heeft des te minder iemand mag drinken. En des te korter des te meer iemand mag drinken...

De regel is zo omdat mensen met meer ervaring, verkeers situaties beter in kunnen schatten en dus beter om kunnen gaan met een licht gebruik van alcohol.

Laat ik ook nog even toevoegen dat ik uit onschuld gekozen heb voor de SNORscooter. En vond daarbij ook de bekeuring terecht, oftewel: "daar hebben we weer van geleerd". Maar die LEMA kan ik met mijn pet niet bij...

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Niet juist beoordeeld als beginnend bestuurder

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Touw schreef:@Emmy75
Dus in jouw redenering zou het zo moeten zijn dat des te langer iemand ze rijbewijs heeft des te minder iemand mag drinken. En des te korter des te meer iemand mag drinken...
Nee, dat is zeker niet mijn redenering. Mijn redenering heeft 2 kanten. De eerste is mijn persoonlijke mening. Ik vind dat iedereen (beginnend en ervaren bestuurders) 0,0000 alcohol zou moeten nuttigen als deze nog iets gaat besturen. Ik zou het van harte toejuichen als dit ingevoerd zou worden.

De tweede is kant is het verhaal van hoe het nu geregeld is. De ervaren bestuurder mag meer drinken. Echter iemand met een autorijbewijs is per definitie 18+, heeft meer verantwoordelijkheid (ook wettelijk gezien) dan een 16+ en er worden veel strengere eisen gesteld aan het autorijbewijs dan het bromfietsrijbewijs. Denk eens aan de hogere bekeuringen voor automobilisten tov bromfietsers voor dezelfde overtredingen, of aan het feit dat de 'zwakkere' verkeersdeelnemers beter beschermd zijn in de wet. Daarom wordt iemand die daarbij ook een autorijbewijs heeft soms zwaarder gestraft, deze zou nog beter moeten weten dat dit niet mag (tov iemand die alleen een bromfietsrijbewijs heeft). Ander voorbeeld, stel u maakt zich schuldig aan smaad en laster op een forum en wordt daarvoor gewaarschuwd door anderen. U kiest ervoor dit te laten staan en dit komt voor een rechter. Nu kan deze u een zwaardere straf opleggen (binnen de maximale grenzen) omdat u gewaarschuwd bent. Dit bekende spreekwoord zegt soms wel meer dan een afgezaagd zinnetje. Dat is mijn punt.

U weet heel goed dat u nagenoeg niets mag drinken en een auto besturen. U had dus ook kunnen en zelfs moeten weten dat het besturen van een snorscooter ook niet is toegestaan. Weliswaar wat naief kiest u daarom bewust voor de snorscooter, aangezien dit 1 rijbewijs is, zijn de consequenties wat vervelender dan vooraf ingeschat. Tja duur leergeld dat zeker.

Touw
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 okt 2011 17:09

Re: Niet juist beoordeeld als beginnend bestuurder

Ongelezen bericht door Touw »

Emmy75
Een auto wordt zwaarder gestraft omdat het voertuig zelf veel meer kwaad en gevaar aan kan richten waar het bij een snorscooter meestal om lichte schade blijft en ook meestal om eigen schade.

Terecht dat een auto zwaarder gestraft wordt. Ik heb ook nog nooit met 1 druppel op in een auto gezeten. Maar nogmaals ik reed niet in een auto. Ik reed met iemand achterop op een standaard snorscooter en ging ongeveer net zo hard als de gemiddelde fietser om mij heen die overigens niet werden aangehouden.

Ik ken alle spreuken en dingen van drinken wel maar ik ken ze echter alleen met betrekking tot auto's.

Nu valt mij ook op dat dit gesprek erg over meningen gaat. Maar als we nu eens naar de feiten kijken is het oneerlijk dat ik na het behalen van mijn rijbewijs gezien wordt als slechtere bestuurder.

Ook heb ik al aangegeven die boete, hoe hoog die ook mag zijn (???) ala. Maar die cursus, daar begrijp ik helemaal niets van.

Viranka
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 sep 2011 12:14

Re: Niet juist beoordeeld als beginnend bestuurder

Ongelezen bericht door Viranka »

"Nu valt mij ook op dat dit gesprek erg over meningen gaat. Maar als we nu eens naar de feiten kijken is het oneerlijk dat ik na het behalen van mijn rijbewijs gezien wordt als slechtere bestuurder."

Dat is jouw mening, feit is dat je volkomen terecht die cursus mag gaan doen.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Niet juist beoordeeld als beginnend bestuurder

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Touw schreef:Nu valt mij ook op dat dit gesprek erg over meningen gaat. Maar als we nu eens naar de feiten kijken is het oneerlijk dat ik na het behalen van mijn rijbewijs gezien wordt als slechtere bestuurder.
Dit is juist een mening!
U wordt niet gezien als 'slechtere bestuurder'.
Feit is, dat u qua rijbewijs een beginnend bestuurder bent.
Dat u al langer scooter rijdt, doet daar niets aan af.
U wordt niet aangemerkt als 'kluns' of 'slechte bestuurder' er gelden voor u andere (strengere) regels omtrent alcoholgebruik en deelnemen aan het verkeer.
Voor u ligt die grens lager, omdat u beginnend bestuurder bent.
U heeft ervoor gekozen de gok te wagen en bent tegen de lamp gelopen.
Nogmaals, niemand zou met 0,2% promille moeten gaan rijden!
U heeft daar toch voor gekozen, dan moet u de gevolgen ook aanvaarden.

Pindakaaspotje
Berichten: 1672
Lid geworden op: 02 jan 2009 19:01

Re: Niet juist beoordeeld als beginnend bestuurder

Ongelezen bericht door Pindakaaspotje »

***CENSUUR! TROS RADAR
Laatst gewijzigd door Pindakaaspotje op 29 dec 2011 18:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten