LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] erfenis

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
ende1967
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 nov 2011 08:58

erfenis

Ongelezen bericht door ende1967 »

bij het overlijden van mijn vader in 1992 hebben alle kinderen getekend dat we afstand namen van ons erfdeel. een paar jaar later heeft mijn broer het huis van mijn moeder gekocht. hij heeft daarvoor de normale marktwaarde betaald. hierbij is een stilzwijgende afspraak gemaakt dat mijn moeder tot haar dood bij mijn broer mocht blijven inwonen. wij hebben ter compensatie elk toen 500 gulden ontvangen. nu is onze moeder overleden en krijgen we via diverse bronnen te horen dat we de waarde van het huis bij ons erfdeel moeten tellen en hierover belasting moeten betalen. is dit ook van toepassing als het huis aan mijn broer verkocht is??

duiner
Berichten: 637
Lid geworden op: 10 okt 2011 21:23

Re: erfenis

Ongelezen bericht door duiner »

ende1967 schreef:bij het overlijden van mijn vader in 1992 hebben alle kinderen getekend dat we afstand namen van ons erfdeel. een paar jaar later heeft mijn broer het huis van mijn moeder gekocht. hij heeft daarvoor de normale marktwaarde betaald. hierbij is een stilzwijgende afspraak gemaakt dat mijn moeder tot haar dood bij mijn broer mocht blijven inwonen. wij hebben ter compensatie elk toen 500 gulden ontvangen. nu is onze moeder overleden en krijgen we via diverse bronnen te horen dat we de waarde van het huis bij ons erfdeel moeten tellen en hierover belasting moeten betalen. is dit ook van toepassing als het huis aan mijn broer verkocht is??
mijn broer heeft hetzelfde gedaan met het huis van toen nog, mijn beide ouders ,
zodat mijn ouders nog heerlijk van wat meer geld konden gaan genieten
Nu mijn beide ouders zijn overleden en mijn broer het huis met enorme winst had verkocht ,
hebben wij ook niets gekregen ,
maar ook geen belasting erover betaald
.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: erfenis

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Kijkt u ook eens deze uitzending terug van Tros Radar over dit onderwerp.
http://www.trosradar.nl/uitzending/item ... year]=2011

Onderstaand artikel hoort bij de uitzending.
http://www.trosradar.nl/artikel_detail/ ... nstructie/


@duiner,
Dit klinkt als iets langer geleden. Ik weet wel dat er wetgeving op dit gebied gewijzigd is maar hoe het precies in elkaar zit, weet ik niet.

cherokee
Berichten: 336
Lid geworden op: 29 jul 2007 17:15

Re: erfenis

Ongelezen bericht door cherokee »

Op het moment dat uw moeder het huis verkocht (en aan wie is dan niet interressant) maakte het huis niet langer deel uit van de latere erfenis, simpelweg omdat het haar eigendom niet meer was.
Het geld dat het huis heeft opgebracht maakt uiteraard (als uw moeder het niet heeft opgemaakt) wel deel uit van de erfenis.
Alle kinderen , ook de broer die het huis heeft gekocht, delen hier in mee en moeten eventuele successie hierover betalen.

marcel75
Berichten: 1639
Lid geworden op: 12 jan 2008 16:22

Re: erfenis

Ongelezen bericht door marcel75 »

ik heb op een ander forum al een uitgebreider antwoord gegeven. Daar verwijs ik dan ook graag naar.

Gesloten