LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Diefstal erfenis

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Gewei
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 apr 2012 12:58

Diefstal erfenis

Ongelezen bericht door Gewei »

Hallo allen,

Ik heb een vraag. Mijn vader is onlangs overleden. Ik woon zelf bij mijn moeder, maar onze band was gewoon goed. Hij had een vriendin waar hij sinds kort samen mee woonde.

Er is vastgesteld dat ik enig erfgenaam ben. Vlak na zijn overlijden heeft zijn vriendin echter geld van zijn betaalrekening overgeboekt naar zichzelf. Zij weigert nu om het geld terug te boeken. Ik heb afschriften e.d. van de transactie. Ik neem aan dat zij in overtreding is (diefstal?), maar weet niet zeker hoe dit juridisch zit. Is dit 'gewoon' diefstal en moet ik hier aangifte van doen?

Alvast bedankt voor de hulp.

stronkstronk
Berichten: 288
Lid geworden op: 16 aug 2011 13:29

Re: Diefstal erfenis

Ongelezen bericht door stronkstronk »

Gewei schreef:Hallo allen,

Ik heb een vraag. Mijn vader is onlangs overleden. Ik woon zelf bij mijn moeder, maar onze band was gewoon goed. Hij had een vriendin waar hij sinds kort samen mee woonde.

Er is vastgesteld dat ik enig erfgenaam ben. Vlak na zijn overlijden heeft zijn vriendin echter geld van zijn betaalrekening overgeboekt naar zichzelf. Zij weigert nu om het geld terug te boeken. Ik heb afschriften e.d. van de transactie. Ik neem aan dat zij in overtreding is (diefstal?), maar weet niet zeker hoe dit juridisch zit. Is dit 'gewoon' diefstal en moet ik hier aangifte van doen?

Alvast bedankt voor de hulp.
Er vanuit gaande dat het geen en/of rekening was van je vader met zijn vriendin zeg ik ja: aangifte doen van diefstal.

Gewei
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 apr 2012 12:58

Re: Diefstal erfenis

Ongelezen bericht door Gewei »

Bedankt voor je heldere reactie. Het betreft inderdaad geen en/of rekening.

stronkstronk
Berichten: 288
Lid geworden op: 16 aug 2011 13:29

Re: Diefstal erfenis

Ongelezen bericht door stronkstronk »

Je zou ook even moeten kijken of je vader niet een machtiging heeft afgegeven voor zijn vriendin. Kan ook nog.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Diefstal erfenis

Ongelezen bericht door vroem »

een machtiging vervalt bij overlijden van de rekeninghouder voorzover ik weet.

ArneLH
Berichten: 1662
Lid geworden op: 19 okt 2011 13:05
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Diefstal erfenis

Ongelezen bericht door ArneLH »

vroem schreef:een machtiging vervalt bij overlijden van de rekeninghouder voorzover ik weet.
Klopt, alle machtigingen vervallen bij overlijden. Niet bijzonder vreemd trouwens als je bedenkt dat de gemachtigde zijn/haar rechten onleent aan de rechten van de rekeninghouder, die strikt genomen natuurlijk geen rechten meer heeft na overlijden. Bovendien: hoe zou een overledene de machtiging (anders) moeten intrekken als hij/zij het niet langer eens is met de machtiging?
Het kan zijn dat de aangifte niet veel zoden aan de dijk zet. In dat geval kun je het geld middels een civiele procedure terug zien te krijgen. Zijn er hoge kosten die gepaard gaan met de nalatenschap die voldaan moeten (dwz. je hebt zelf niet voldoende middelen) worden van het saldo van de betreffende bankrekening, dan kom je m.i. wel in aanmerking voor een voorlopige voorziening. Het spoedeisendbelang is verreweg de belangrijkste voorwaarde voor een kort geding en met een aangifte en de rekeningafschriften in de hand lijkt me dat de Voorzieningenrechter geen probleem ziet met vooruitlopen op een bodemprocedure (reguliere gang naar de rechter).

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Diefstal erfenis

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

aangifte doen en als je rechtsbijstand hebt,inschakelen...
ze weet dat ze fout is,daarom heeft ze het gelijk gedaan,heeft nergens recht op,maar dan ook nergens ook,
dat jij uit goodwil haar ooit dingen zou geven dat kan,maar in princiepe...niks..

stofzuigertje

Re: Diefstal erfenis

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als je gezamenlijk een huishouding voerde en te laat was deze kosten te verrekenen zou dit ook nog wel eens een legaal bedrag kunnen zijn.
Dus hoeveel werd er maandelijks tussen deze 2 personen overgeboekt?

Ik haal ook wel eens boodschappen voor de buren en krijg dan later het geld wat ik via Pin betaalde weer op mijn rekening gestort.
Het is dus niet uitgesloten dat er zoiets hier het geval was.

Alleen erg grote bedragen zou ik aanklagen.

Gewei
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 apr 2012 12:58

Re: Diefstal erfenis

Ongelezen bericht door Gewei »

Nee, het betreft een groot bedrag. De rekening is echt leeggehaald.

stofzuigertje

Re: Diefstal erfenis

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Na overlijden moeten alle rekeningen geblokkeerd worden en gemeld bij bank.

Dus eventueel nu beslag laten leggen wegens overtreden regels via de notaris die deze erfenis regelde.
Omdat het geld nu op verkeerde rekening staat kteruan die ook geblokkeerd worden voor onderzoek.

Dus niet terug halen maar blokkeren.
Zo werkt dat nu eenmaal.

esmee30
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 nov 2013 12:25

Re: Diefstal erfenis

Ongelezen bericht door esmee30 »

Ik heb een soort gelijke zaak alleen dan gaat het om nichtje die bankzaken deed voor opa.
Ik heb haar nooit vertrouwd en ik kreeg gelijk. Opa kreeg ineens een brief van de bank. Hierin stond dat
ie snel even zijn rekeningen moest betalen! Deze brief kreeg ma wel te lezen omdat hij niet goed zag.
Ze zei tegen hem is foute boel! We hebben alles uitgezocht nichtje heeft meer dan 2 ton gejat!
Heeft hier verschillende auto’s van gekocht/huis wekelijkse boodschappen van 300 euro/tanken (opa heeft geen auto en rijbewijs)
ga zo maar door. Wij hard werken en hun werken niet maar leven alsof ze tonnen bezitten.
Opa heeft gezegd dat ze er wat af mocht halen maar niet alles en hij heeft haar een volmacht gegeven.
Waar mijn moeder niks van af wist. Opa heeft nog een aangifte gedaan tegen haar. Maar hij kon dit niet aan want niemand had
dit verwacht! Hij heeft er een hardstilstand van gekregen. We zijn er nog meebezig maar niemand kan er wat mee
verschillende advocaten gehad en notarissen + politie. Heel raar allemaal gaat om tonnen geld!
Ik zal het nog anders zeggen mijn vriend heeft in het verleden een foutje begon had ruzie met baas continu over zijn geld en heeft toen fiets gepikt
en verkocht hij dacht zo kom ik ook wel aan me geld. Hij is toen opgepakt. Ging om een fiets van zo’n 800 euro wij hebben toen een
boete moeten betalen van 1800 euro en hij heeft een taakstraf gehad + 5 jaar dat hij geen VOG kon aanvragen.
Dit was voor ons echt vervelend want hij had dit nodig in verband stage leraar wiskunde. Hij heeft een studie achterstand opgelopen door dit
van 5 jaar. Plus we zitten nu met een studieschuld omdat hij langer over zijn opleiding doet!
Ik snap niet dat dit kan gebeuren. Ze hebben nu ook zo’n campagne nou heb hier al aangeklopt en wat krijg je kunnen we niks aan doen!
Echt te bizar voor worden waarom heb je dan zo’n campagne……
Is er iemand die ons kan helpen?

marcel75
Berichten: 1639
Lid geworden op: 12 jan 2008 16:22

Re: Diefstal erfenis

Ongelezen bericht door marcel75 »

Het probleem is in dit geval dat opa een volmacht heeft gegeven en blijkbaar niet zelf de controle heeft gehouden. Door het verlenen van die volmacht heeft hij feitelijk toestemming gegeven om geld van zijn rekening af te laten halen.

Het enige dat opa kan doen is een civiele zaak beginnen tegen nichtje, maar dan zal hij moeten aantonen dat zij bepaalde betalingen en opnames niet mocht doen.

Tip voor een volgende keer als je met een volmacht te maken krijgt. Laat die door een notaris opstellen en stel naast een gevolmachtigde, ook een toezichthouder aan.

esmee30
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 nov 2013 12:25

Re: Diefstal erfenis

Ongelezen bericht door esmee30 »

Oke super bedankt voor uw reactie maar het probleem is opa heeft aangifte gedaan tegen haar deze is er alleen op is eraan dood gegaan.

marcel75
Berichten: 1639
Lid geworden op: 12 jan 2008 16:22

Re: Diefstal erfenis

Ongelezen bericht door marcel75 »

Ik begrijp nu dus dat opa inmiddels overleden is en er nog geen rechtszaak begonnen was. Dan wordt het heel lastig om alsnog een zaak te beginnen. Hoe toon je immers aan wat nichtje wel mocht en wat niet.

esmee30
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 nov 2013 12:25

Re: Diefstal erfenis

Ongelezen bericht door esmee30 »

Dat staat in de verklaring van opa dat ze niet alles mocht. En de politie had opa beloofd dat ze werden opgepakt alleen de politie doet helemaal niks.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Diefstal erfenis

Ongelezen bericht door olaf79 »

marcel75 schreef:Het probleem is in dit geval dat opa een volmacht heeft gegeven en blijkbaar niet zelf de controle heeft gehouden. Door het verlenen van die volmacht heeft hij feitelijk toestemming gegeven om geld van zijn rekening af te laten halen.

Het enige dat opa kan doen is een civiele zaak beginnen tegen nichtje, maar dan zal hij moeten aantonen dat zij bepaalde betalingen en opnames niet mocht doen.

Tip voor een volgende keer als je met een volmacht te maken krijgt. Laat die door een notaris opstellen en stel naast een gevolmachtigde, ook een toezichthouder aan.
Een volmacht is niks meer dan de gevolmachtigde toestemming geven om NAMENS jou handelingen te verrichten. Het is geen vrijbrief om de rekening te plunderen.

marcel75
Berichten: 1639
Lid geworden op: 12 jan 2008 16:22

Re: Diefstal erfenis

Ongelezen bericht door marcel75 »

Voor de gevolmachtigde niet nee, maar derden zijn wel beschermd en hoeven in beginsel niet in te grijpen en het bestaan van de volmacht te controleren. Het bestaan van de volmacht wordt immers vermoed.

In de praktijk is een volmacht dus wel degelijk een vrijbrief als je verder niets regelt. En helaas zijn banken nog steeds heel makkelijk met hun bankvolmachten waarop geen enkele controle is op wilsbekwaamheid, geen toezichthouder benoemd wordt en vaak ook geen regeling opgenomen is met betrekking tot een maximum bedrag tot welk bedrag de gevolmachtigde zelfstandig bevoegd is.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Diefstal erfenis

Ongelezen bericht door vroem »

Overigens klopt de kop niet, het geld was al weg voordat het deel kon uitmaken van een erfenis....
Wat het niet minder vervelend maakt. Vrees dat een civiele procedure de enige optie is.

esmee30
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 nov 2013 12:25

Re: Diefstal erfenis

Ongelezen bericht door esmee30 »

Ja van de bank is het ook raar een nichtje! Ze hebben ook aan al zijn aandelen gezeten en rabocertificaten en dit is ook allemaal op gemaakt en is door de bank niis aangedaan. Dit kan toch niet is er niet iemand die wat kan?

esmee30
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 nov 2013 12:25

Re: Diefstal erfenis

Ongelezen bericht door esmee30 »

O ja en haar Moeder dus dochter van opa wist dit allemaal en wil nu dat wij rekening van begrafenis gaan betalen meer dan 5000 euro. Opa had geld genoeg en dit was voor begrafenis

Gesloten