LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] overige schade zelf nog betalen ???

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
mlfb73
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 apr 2012 16:12

overige schade zelf nog betalen ???

Ongelezen bericht door mlfb73 »

Mijn zoon van 15 heeft enkele weken geleden gestoeid met een jongen in de klas, hierbij is deze jongen zijn bril op de grond gevallen. Volgens deze jongen is mijn zoon er ook op gaan staan (wat mijn zoon zich niet kan herinneren).
Ik heb hierop contact gehad met mijn verzekering en die hebben vorrige week een bedrag aan de ouders uitbetaald.

Nu ontvang ik net een brief van de ouders dat ik het resterende bedrag (dus tot aan de nieuw waarde van de bril) ook nog moet betalen, want wij zijn verantwoordelijk bla bla...en anders ondernemen ze stappen.

Ik vraag me nu af of dit werkelijk zo is, de verzekering heeft betaald, de bril was uit 2010, en nu eisen ze van ons nog de rest van het geld.
Ben ik verplicht dit te betalen ???

groetjes Marie-Louise

boef530
Berichten: 455
Lid geworden op: 25 feb 2012 13:50

Re: overige schade zelf nog betalen ???

Ongelezen bericht door boef530 »

Nee dat bent u niet verplicht, de schade is uitbetaald naar dagwaarde/vervangingswaarde van de bril. Maak een kopie van de dreigbrief en stuur die naar uw verzekering u bent namelijk geen partij meer in deze claim.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: overige schade zelf nog betalen ???

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

boef530 schreef:Nee dat bent u niet verplicht, de schade is uitbetaald naar dagwaarde/vervangingswaarde van de bril. Maak een kopie van de dreigbrief en stuur die naar uw verzekering u bent namelijk geen partij meer in deze claim.
Niet zo snel. Het zou kunnen gaan om het eigen risico, en dan is het wel degelijk een verantwoording van de "dader ".

boef530
Berichten: 455
Lid geworden op: 25 feb 2012 13:50

Re: overige schade zelf nog betalen ???

Ongelezen bericht door boef530 »

De ouders vragen om aanvulling tot nieuwwaarde, ze zijn het met het uitbetaalde bedrag niet eens. Gevalletje plukken is meer denkbaar.

mlfb73
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 apr 2012 16:12

Re: overige schade zelf nog betalen ???

Ongelezen bericht door mlfb73 »

Aangezien het stoeien was en geen vechten mogen ze sowieso blij zijn dat er iets is uitbetaald.
Ik vraag me gewoon af of ik nu moet betalen,
als ik de brief lees en er wordt gelijk geschreven over binnen 2 weken betalen anders ondernemen we andere stappen dan wordt ik al onpasselijk.
ze hadden ook normaal contact op kunnen nemen.

Nu wil ik gewoon uit principe weten wat mijn rechten zijn.

groetjes marie-louise

Woody1965
Berichten: 29
Lid geworden op: 18 jan 2012 10:28

Re: overige schade zelf nog betalen ???

Ongelezen bericht door Woody1965 »

Als je stoeit aanvaard je het riscio van schade, dus dubbel mazzel dat er uitgekeerd is.

ArneLH
Berichten: 1662
Lid geworden op: 19 okt 2011 13:05
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: overige schade zelf nog betalen ???

Ongelezen bericht door ArneLH »

Waar Woody1965 op wijst komt ongeveer overeen met art. 6:101 BW:
1. Wanneer de schade mede een gevolg is van een omstandigheid die aan de benadeelde kan worden toegerekend, wordt de vergoedingsplicht verminderd door de schade over de benadeelde en de vergoedingsplichtige te verdelen in evenredigheid met de mate waarin de aan ieder toe te rekenen omstandigheden tot de schade hebben bijgedragen, met dien verstande dat een andere verdeling plaatsvindt of de vergoedingsplicht geheel vervalt of in stand blijft, indien de billijkheid dit wegens de uiteenlopende ernst van de gemaakte fouten of andere omstandigheden van het geval eist.
Oftewel: de andere jongen heeft ook bijgedragen aan de omstandigheid die schade tot gevolg heeft gehad en de vergoedingsplicht aan uw zijde is dus minder dan 100% van de schade. Bovendien heeft de ene keer de een schade, dan de ander, het komt wel eens voor. De verzekering heeft wat vergoed en verder moet je gewoon niet zo moeilijk doen.

Martijn T
Berichten: 114
Lid geworden op: 24 nov 2008 21:24

Re: overige schade zelf nog betalen ???

Ongelezen bericht door Martijn T »

Bel uw rechtsbijstandverzekeraar voor advies.
De claim van die ouders is kansloos volgens mij. Uw verzekeraar heeft uitgekeerd onder aftrek afschrijving.
Misschien kunnen zij nog wat bij de zorgverzekeraar claimen?

Gesloten