LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Mag een bedrijf om je rekeningnummer vragen ter verificatie?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
rrreneetje
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 aug 2013 17:49

Mag een bedrijf om je rekeningnummer vragen ter verificatie?

Ongelezen bericht door rrreneetje »

Vandaag werd ik door Telfort gebeld (als het goed is), met een nieuwe aanbieding voor mijn aflopend abonnement. Toen ik akkoord ging met de aanbieding vroeg hij om mijn geboortedatum en rekeningnummer ter verificatie om te zien of ik wel de juiste persoon was. Ik heb mijn rekeningnummer niet gegeven en later Telfort zelf nog gebeld om te checken of het hele zaakje wel klopte. Daar gaven ze aan dat het inderdaad standaard is om om het rekeningnummer te vragen.

Ik vraag mij af: mag dat wel? Ik heb namelijk begrepen dat instanties niet zomaar om je rekeningnummer mogen vragen.

Weet hier iemand meer van af? Zijn er anderen met zulke ervaringen?

rrreneetje
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 aug 2013 17:49

Re: Mag een bedrijf om je rekeningnummer vragen ter verificatie?

Ongelezen bericht door rrreneetje »

Ik ben door een privé nummer gebeld. De persoon aan de lijn kan wel zeggen dat hij /zij van Telfort is, maar ik kan dat niet zeker weten. Ik zou eerder hen om verificatie moeten vragen dan zij mij. Zij bellen mij toch?

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Mag een bedrijf om je rekeningnummer vragen ter verificatie?

Ongelezen bericht door bprosman »

Telfort en andere telecom providers vragen er inderdaad wel eens om, in de meeste gevallen nemen ze ook wel genoegen met de laaste 5 cijfers of zo.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Mag een bedrijf om je rekeningnummer vragen ter verificatie?

Ongelezen bericht door tenormin »

rrreneetje schreef:Ik ben door een privé nummer gebeld. De persoon aan de lijn kan wel zeggen dat hij /zij van Telfort is, maar ik kan dat niet zeker weten. Ik zou eerder hen om verificatie moeten vragen dan zij mij. Zij bellen mij toch?
Nou, als het een privé persoon van Telfort zou gaan gaf ik mijn rekening nummer ook niet. Als klant van Telfort hebben ze dat al. Als jij nou had gebeld over het één of ander, ja, dan was dit normaler geweest.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Mag een bedrijf om je rekeningnummer vragen ter verificatie?

Ongelezen bericht door VioletPrue »

rrreneetje schreef:Vandaag werd ik door Telfort gebeld (als het goed is), met een nieuwe aanbieding voor mijn aflopend abonnement. Toen ik akkoord ging met de aanbieding vroeg hij om mijn geboortedatum en rekeningnummer ter verificatie om te zien of ik wel de juiste persoon was. Ik heb mijn rekeningnummer niet gegeven en later Telfort zelf nog gebeld om te checken of het hele zaakje wel klopte. Daar gaven ze aan dat het inderdaad standaard is om om het rekeningnummer te vragen.

Ik vraag mij af: mag dat wel? Ik heb namelijk begrepen dat instanties niet zomaar om je rekeningnummer mogen vragen.

Weet hier iemand meer van af? Zijn er anderen met zulke ervaringen?
Dit bedrijf vraagt niet 'zomaar' om uw rekeningnummer, u wilt uw aflopende abonnement verlengen.
Dan is het logisch dat zij check of u bent wie u zegt dat u bent.
Als zij dit niet zouden doen en u opeens een dikke rekening in de bus krijgt omdat uw abonnement door een ander is gewijzigd is het ook weer niet goed!

henk51
Berichten: 1677
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:59

Re: Mag een bedrijf om je rekeningnummer vragen ter verificatie?

Ongelezen bericht door henk51 »

VioletPrue helemaal gelijk,maar ja nederland is echt een volk van klagers aan het worden.


gr Henk

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Mag een bedrijf om je rekeningnummer vragen ter verificatie?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ik vind van niet. Privégegevens - die voor fraude gebruikt kunnen worden - verstrekken aan iemand wiens identiteit niet vastgesteld kan worden, is oliedom. Ik ben het helemaal met topicstarter eens dat dit niet kan.

Identiteitsfraude is een zeer ernstig maatschappelijk probleem. Door technieken als "social engineering" worden alle puzzelstukjes die nodig zijn voor identiteitsfraude bij elkaar gezocht.

http://en.wikipedia.org/wiki/Social_eng ... ecurity%29

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Mag een bedrijf om je rekeningnummer vragen ter verificatie?

Ongelezen bericht door bprosman »

Identiteitsfraude is een zeer ernstig maatschappelijk probleem.
Hoe denk je dat ze het noemen als iemand contracten op jouw naam afsluit omdat de controle niet volledig is. Nogmaals... de laatste paar cijfers is meestal genoeg, je hoeft niet je hele bankrekening nummer te noemen.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Mag een bedrijf om je rekeningnummer vragen ter verificatie?

Ongelezen bericht door sjohie »

rrreneetje schreef:Vandaag werd ik door Telfort gebeld (als het goed is), met een nieuwe aanbieding voor mijn aflopend abonnement. Toen ik akkoord ging met de aanbieding vroeg hij om mijn geboortedatum en rekeningnummer ter verificatie om te zien of ik wel de juiste persoon was. Ik heb mijn rekeningnummer niet gegeven en later Telfort zelf nog gebeld om te checken of het hele zaakje wel klopte. Daar gaven ze aan dat het inderdaad standaard is om om het rekeningnummer te vragen.

Ik vraag mij af: mag dat wel? Ik heb namelijk begrepen dat instanties niet zomaar om je rekeningnummer mogen vragen.

Weet hier iemand meer van af? Zijn er anderen met zulke ervaringen?
Zomaar voor de lol niet nee, maar dat is iets subtiel anders als vragen naar het rekeningnummer ter controle, als ze het al hebben. En ik neem aan dat je dat vrijwillig hebt gegeven bij aangaan van je huidige contract?

Maar goed, verlengen kan ook in een fysieke winkel, zij blij, jij blij, toch?

rrreneetje
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 aug 2013 17:49

Re: Mag een bedrijf om je rekeningnummer vragen ter verificatie?

Ongelezen bericht door rrreneetje »

Even voor de duidelijkheid: Zij bellen mij, ik ga er vanuit dat ze zijn wie ze zeggen, maar ik weet het op het moment dat ze naar mijn rekeningnummer vragen niet zeker.
Natuurlijk wil ik dat ze controleren of ik ook wel ben wie ik zou moeten zijn, ik wil ook niet een rekening van een ander ontvangen. Maar volgens mij zijn er andere manieren waarop zij dat ook zouden kunnen controleren, (hebben ze uiteindelijk ook gedaan). In mijn ogen is het niet nodig om dit via het rekeningnummer te doen.

Hoeveel reclames hebben jullie al langs zien komen over het voorzichtig omgaan met je gegevens en niet zomaar je rekeningnummer te geven via de mail of de telefoon? Ik heb echt al genoeg waarschuwingsmails van de bank gekregen dat ik hier voorzichtig mee moet zijn, omdat er veel fraude mee wordt gepleegd. Ik verwacht niet dat het mij gebeurt, maar dat wil niet zeggen dat ik er daarom maar onvoorzichtig mee om moet gaan.

Als er een rekeningnummer nodig is voor het afsluiten van een (nieuw) contract begrijp ik dat, maar voor verificatie is dat mijns inziens gewoon echt niet nodig. En ik ga dat zeker niet geven aan iemand waarvan ik niet eens zeker weet dat het de persoon is die het zegt te zijn, omdat hij mij belt voor een contractverlenging. Ik kan ook random mensen gaan bellen en doen alsof ik van een telefoonmaatschappij ben en of ze even hun nummer willen bevestigen. Nu kan ik daar zelf niet zoveel mee, maar iemand die op die manier zijn geld 'verdient' wel.

Alleen de laatste paar nummers geven is een manier om een middenweg te vinden natuurlijk, maar nog lijkt mij dit niet nodig. Ze kunnen ook naar een adres / postcode / klantnummer oid vragen, zoals regelmatig gebeurt.

Ik heb door alle berichtgevingen (was dat niet SIRE oid?, mijn eigen bank, waarschuwingen op programma's als Radar) begrepen dat een bedrijf niet 'zomaar' naar je rekeningnummer mag vragen. Ik dacht dat slechts een verificatie die ook op een andere manier kan worden uitgevoerd, ook onder 'zomaar' viel. Vandaar dat ik dit topic ben gestart. Ik kon op internet niet duidelijk de regels vinden en hoopte dat iemand mij duidelijk kon zeggen wat wel en wat niet mag omtrent het vragen naar rekeningnummers.

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Mag een bedrijf om je rekeningnummer vragen ter verificatie?

Ongelezen bericht door langste adem »

Op zich kun je met een rekeningnummer niet zo heel veel,maar er zijn ook dubieuze bedrijven (zoals Pretium) die je ongevraagd een abonnement aansmeren, en dan ook nog eens zonder enige machtiging bedragen van je rekening gaan afschrijven. Dan is het wel handig als ze je rekeningnummer hebben.

Een bedrijf mag je rekeningnummer (denk ik) wel vragen. Net zoals ze kunnen vragen of je in de sloot wil springen.

Nu ging het om een verlenging van een bestaand abonnement.
Maar ik zou ook terughoudend zijn met het geven van rekeninggegevens. Zeker als je zelf geen contact hebt opgenomen, maar als je wordt gebeld wordt door een firma.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Mag een bedrijf om je rekeningnummer vragen ter verificatie?

Ongelezen bericht door witte angora »

rrreneetje schreef:Vandaag werd ik door Telfort gebeld (als het goed is), met een nieuwe aanbieding voor mijn aflopend abonnement. Toen ik akkoord ging met de aanbieding vroeg hij om mijn geboortedatum en rekeningnummer ter verificatie om te zien of ik wel de juiste persoon was. Ik heb mijn rekeningnummer niet gegeven en later Telfort zelf nog gebeld om te checken of het hele zaakje wel klopte. Daar gaven ze aan dat het inderdaad standaard is om om het rekeningnummer te vragen.

Ik vraag mij af: mag dat wel? Ik heb namelijk begrepen dat instanties niet zomaar om je rekeningnummer mogen vragen.

Weet hier iemand meer van af? Zijn er anderen met zulke ervaringen?
*Zucht*

Liep je abonnement af? Zo ja, hoe zou Telfort dat dan weten denk je? Hoe zou Telfort de maandelijkse betalingen moeten incasseren als ze je rekeningnummer niet mogen weten? En misschien wil je het nieuwe abonnement wel via een andere rekening laten lopen, dat kan ook nog...

Als je zo wantrouwig bent (en ik kan er ook wat van): ga dan gewoon even naar de Telfort winkel en verleng daar je abonnement. Net zo makkelijk, en eigenlijk makkelijker nog, want als er iets niet goed is, mag de winkel het oplossen. Daarbij, je krijgt je nieuwe mobiel direct mee, dus niet via TNT die nogal wat steken laat vallen, je kunt het ding ter plekke controleren, samen met de medewerker, want de simkaart-gegevens moeten toch ook ingevuld worden, dus je weet zeer zeker dat je een nieuw exemplaar hebt, enzovoorts, enzovoorts.

En als je het niet telefonisch of in de winkel wilt, dan kun je de verlenging nog altijd via de website regelen.

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Mag een bedrijf om je rekeningnummer vragen ter verificatie?

Ongelezen bericht door langste adem »

witte angora schreef:*Zucht*

Ik begrijp de argwaan van topicstarter wel, en misschien lag het ook wel in de bedoeling om zelf naar een telfortwinkel te gaan. Maar juist vanwege het onverwachts gebeld worden door het bedrijf die de gegevens al in het bezit komt het raar over als het bedrijf naar een rekeningnummer vraagt.

Ik begrijp ergens wel dat je je afvraagt wat nou helemaal het probleem is voor de topicstarter. Maar het lijkt me dat het bevestigen rekeningnummer helemaal niet ter zake doet voor een verlenging.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Mag een bedrijf om je rekeningnummer vragen ter verificatie?

Ongelezen bericht door bprosman »

Maar juist vanwege het onverwachts gebeld
Tegen het einde van het contract is het niet geheel "onverwachts".

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Mag een bedrijf om je rekeningnummer vragen ter verificatie?

Ongelezen bericht door langste adem »

bprosman schreef:
Maar juist vanwege het onverwachts gebeld
Tegen het einde van het contract is het niet geheel "onverwachts".
Ok misschien niet. Maar het is in de regel ook niet zo dat na de looptijd van het contract je opeens niet meer kan bellen. Vaak wordt het abonnement stilzwijgend verlengd, en heb je vanaf dat moment dan 1 maand opzegtermijn.
Vermoedelijk wordt door het ingaan op de aanbieding van Telfort weer een nieuwe contractsduur van 1 jaar bedongen. Waar overigens niets mis mee is als de klant ermee akkoord gaat. Maar dat wordt niet altijd even duidelijk gemeld door marketeers.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Mag een bedrijf om je rekeningnummer vragen ter verificatie?

Ongelezen bericht door bprosman »

Vaak wordt het abonnement stilzwijgend verlengd, en heb je vanaf dat moment dan 1 maand opzegtermijn.
Klopt maar ze willen je natuurlijk wel graag weer voor een jaar of langer binnenhalen.
Waar overigens niets mis mee is als de klant ermee akkoord gaat.
Inderdaad, maar om ook voor de telecom provider medewerker zeker te zijn dat "de klant" ook "de klant" is en niet Tante Annie die toevallig de telefoon opneemt en overrompeld 'Ja' zegt verifieren ze dat door 2 dingen te vragen, je geboorte datum en je rekening nummer waar de telefoonrekening van afgeschreven wordt. Ik snap alle ophef niet zo, zo gevaarlijk is dat niet en nogmaals, vaak accepteren ze ook de laatste 4 of 5 cijfers.

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Mag een bedrijf om je rekeningnummer vragen ter verificatie?

Ongelezen bericht door langste adem »

Ik denk overigens dat als er een ander rekeningnummer zou worden gegeven dan al bekend was in het systeem van Telfort, dat dat geen enkel probleem zou zijn geweest voor het aangaan van dat nieuwe contract.

Ach,misschien heb je wel gelijk, ik ben misschien wel veel te wantrouwig geworden na mijn Pretium perikelen.
Die firma ,of liever gezegd de telemarketeers, misleidden de mensen en ontfutselden op slinkse wijze het rekeningnummer. Door bijvoorbeeld tegen een oude dame te zeggen : klopt het dat u nog steeds rekeningnummer X (zelfverzonnen nummer heeft ? Waarop de oude dame vertelde : nee hoor ik heb dat en dat rekeningnummer. Waarop de automatische afschrijvingen begonnen.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Mag een bedrijf om je rekeningnummer vragen ter verificatie?

Ongelezen bericht door sjohie »

langste adem schreef:
witte angora schreef:*Zucht*

Ik begrijp de argwaan van topicstarter wel, en misschien lag het ook wel in de bedoeling om zelf naar een telfortwinkel te gaan. Maar juist vanwege het onverwachts gebeld worden door het bedrijf die de gegevens al in het bezit komt het raar over als het bedrijf naar een rekeningnummer vraagt.

Ik begrijp ergens wel dat je je afvraagt wat nou helemaal het probleem is voor de topicstarter. Maar het lijkt me dat het bevestigen rekeningnummer helemaal niet ter zake doet voor een verlenging.
Dan zeg je toch " bedank voor het bellen, maar ik ben van plan dit vis-a-vis te regelen in een Telfort winkel, een fijne dag/avond toegewenst, en nu ga ik dit gesprek beëindigen." of zoiets?

Er is blijkbaar geluisterd naar een aanbieding naar aanleiding van een aflopend abonnement, informatie welke doorgaans bekend is bij de beide contractpartijen, en niet veel andere mensen. Tenminste, ik vertel in een gemiddeld gesprek over telefoons oid, niet de exacte einddatum van mijn contract, jij wel?

Het feit dat ze die info noemen in een gesprek, moet toch een aardige indicatie zijn van de legitimiteit ervan lijkt me?

Telfort webcare
verified
Berichten: 959
Lid geworden op: 05 mei 2009 15:11
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Mag een bedrijf om je rekeningnummer vragen ter verificatie?

Ongelezen bericht door Telfort webcare »

@rrreneetje,

Het is goed voor te stellen dat je huiverig bent om het rekeningnummer ter controle op te noemen. Zoals een aantal gebruikers aangeven kun je ook alleen de laatste paar cijfers doorgeven. Hoe dan ook, mijn excuses dat er op welke wijze dan ook twijfels bij jou zijn ontstaan. Om dit in de toekomst te voorkomen kun een wachtwoord met ons afspreken. Telefonisch kun je dit in orde maken. Mocht je nog vragen hebben kun je ze stellen via een privébericht.

Daphne

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Mag een bedrijf om je rekeningnummer vragen ter verificatie?

Ongelezen bericht door langste adem »

Ja, door negatieve ervaringen in het verleden met telefonische verkooppraktijken, ga ik persoonlijk ook nooit meer in op telefonische verkoop, ook al lijkt de aanbieding nog zo mooi, en beweert de verkoper dat het aanbod alleen bij hem die dag geldig is.

De telemarketeer noemt je alle voordelen op, maar dreunt niet alle kleine lettertjes op uit de algemene voorwaarden, en is er op uit om jouw zsm akkoord te laten gaan met het nieuwe contract.
Liever zoek ik op mijn gemakje zelf uit wat het nieuwe contract nou precies inhoud, zonder me al ergens aan te binden. Ook al krijg je een belofte dat je binnen 7 dagen weer kan afzeggen.
Maar nogmaals , ikzelf ben nogal wantrouwend geworden door Pretium. Iedereen moet het voor zichzelf weten....

Gesloten