LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 14dagen betalingtermijn.

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: 14dagen betalingtermijn.

Ongelezen bericht door Jolijn »

hermelot schreef:Je provider moet je ook vooruit betalen en de krant etc. is misschien niet wetteljk maar als je dat niet doet dan krijg je altijd problemen.
Ja dat zeg ik dat soort dingen is er de laatste tijd zo ingeslopen, d'r is niks mis mee om bijv. met de verhuurder te overleggen of bijv. de 10e van de maand betaald mag worden, dan betaal je nog altijd vooruit voor de overige 20 dagen.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: 14dagen betalingtermijn.

Ongelezen bericht door puma73 »

Jolijn schreef:
Is er iets gezegd toen jullie ten kantore betaalden?
Dat er voor de eerste (of uiterlijk op) van de nieuwe maand betaald moet zijn, is geen wet van Meden en Perzen, dat is er de laatste jaren zo ingeslopen.
Ga in overleg of het later in de maand mag en doe het per automatische incasso.
Het is geen wet van Meden en Perzen, je betaald tegenwoordig alles vooruit, van huur tot en met je zorgverzekering. Dat zijn gewoon duidelijke afspraken en daar dient men zich aan te houden.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: 14dagen betalingtermijn.

Ongelezen bericht door Jolijn »

puma73 schreef: Diegene waar het in het topic over gaat heeft al jaren consequent een huurachterstand van 1 maand.

?

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: 14dagen betalingtermijn.

Ongelezen bericht door puma73 »

Jolijn schreef:
hermelot schreef:Je provider moet je ook vooruit betalen en de krant etc. is misschien niet wetteljk maar als je dat niet doet dan krijg je altijd problemen.
Ja dat zeg ik dat soort dingen is er de laatste tijd zo ingeslopen, d'r is niks mis mee om bijv. met de verhuurder te overleggen of bijv. de 10e van de maand betaald mag worden, dan betaal je nog altijd vooruit voor de overige 20 dagen.
Er is niks ingeslopen, helemaal niks. Er zijn hele duidelijke afspraken dat je alle kosten de maand VOORAF betaald. En dat is al jaren zo.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: 14dagen betalingtermijn.

Ongelezen bericht door puma73 »

Jolijn schreef:
puma73 schreef: Diegene waar het in het topic over gaat heeft al jaren consequent een huurachterstand van 1 maand.

?
Als men nog steeds de maand achteraf betaald, dan heeft men al jaren een huurachterstand.

hermelot
Berichten: 43
Lid geworden op: 17 jul 2014 19:39

Re: 14dagen betalingtermijn.

Ongelezen bericht door hermelot »

Jolijn schreef:
hermelot schreef:Je provider moet je ook vooruit betalen en de krant etc. is misschien niet wetteljk maar als je dat niet doet dan krijg je altijd problemen.
Ja dat zeg ik dat soort dingen is er de laatste tijd zo ingeslopen, d'r is niks mis mee om bijv. met de verhuurder te overleggen of bijv. de 10e van de maand betaald mag worden, dan betaal je nog altijd vooruit voor de overige 20 dagen.
Ik snap je wel eigenlijk is het te zot voor woorden dat we deze situatie pikken met z'n allen. Je krijgt je salaris ook pas achteraf betaald.

hermelot
Berichten: 43
Lid geworden op: 17 jul 2014 19:39

Re: 14dagen betalingtermijn.

Ongelezen bericht door hermelot »

MichielFRL schreef:
hermelot schreef:Je krijgt je salaris ook pas achteraf betaald.
Een goed werkgever betaald op de 15e van de maand.
Werknemer schiet een halve maand voor en werkgever schiet een halve maand voor. Wel zo netjes.
Dan werk je voor een goed bedrijf mijn baas doet dat niet :wink:

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: 14dagen betalingtermijn.

Ongelezen bericht door alfatrion »

brokkel schreef:En nu nog even de huurwet erbij. Een ingebreke stelling (14 daagse aanmaning) is niet verplicht bij structurele te laat betaling van de huur.
http://amsteladvocaten.nl/nieuwsbrieven ... nbetaling/
Niet verplicht voor wat? Ik heb het over een verplichting om incassokosten in rekening te mogen brengen. De link gaat over de wettelijke rente dan wel een gang naar de rechter.

Overigens is een ingebrekestelling iets anders dan de veertiendaagse aanmaning.
Julie4444 schreef:Zoals Brokkel al aangeeft, Alfarion, de schuld is helemaal niet tijdig gezuiverd.
Voor de huurpenningen van januari is op 20 januari een niet-correcte veertiendaagse aanmaning verstuurd. Deze huurpenningen zijn voldaan op 2 februari 2014.

De incassokosten die horen bij de niet-correcte veertiendaagse aanmaning komen niet voor vergoeding in aanmerking omdat: a) de veertiendaagse aanmaning niet correct is; en b) de aanmaning niet vruchteloos is geweest.

Dat TS ook nog de huurpenningen van februari verschuldigd is doet hieraan niet af.
Julie4444 schreef:En de casus van mijn wanbetalerhuisgenoot bewijst dat even (langdurige achterstand van 1 maand), want de rechter was het niet met haar eens hoor.
Dat bewijs helemaal niets. In de eerste plaats is het bestaan van die huisgenoot niet aangetoond. En in de tweede plaatst zijn de feiten in die zaak niet aangetoond. In de derde plaatst beschikken we niet over het vonnis. En in de vierde plaats kunnen daar fouten in staan (rechters zijn ook maar mensen) en is de rechter in een andere zaak niet gebonden aan dat vonnis.
MichielFRL schreef:TS is ondertussen uit huis gezet?
Nee, daarvoor moet er een huurschuld zijn van tenminste drie maanden.
Laatst gewijzigd door alfatrion op 27 feb 2015 12:08, 2 keer totaal gewijzigd.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: 14dagen betalingtermijn.

Ongelezen bericht door Jolijn »

puma73 schreef:
Jolijn schreef:
hermelot schreef:Je provider moet je ook vooruit betalen en de krant etc. is misschien niet wetteljk maar als je dat niet doet dan krijg je altijd problemen.
Ja dat zeg ik dat soort dingen is er de laatste tijd zo ingeslopen, d'r is niks mis mee om bijv. met de verhuurder te overleggen of bijv. de 10e van de maand betaald mag worden, dan betaal je nog altijd vooruit voor de overige 20 dagen.
Er is niks ingeslopen, helemaal niks. Er zijn hele duidelijke afspraken dat je alle kosten de maand VOORAF betaald. En dat is al jaren zo.
Nee hoor, bij jou misschien, maar er zijn ook andere ervaringen.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: 14dagen betalingtermijn.

Ongelezen bericht door Jolijn »

MichielFRL schreef:
hermelot schreef:Je krijgt je salaris ook pas achteraf betaald.
Een goed werkgever betaald op de 15e van de maand.
Werknemer schiet een halve maand voor en werkgever schiet een halve maand voor. Wel zo netjes.
Ik hoor vaak eind vd maand, vanaf de ca 25e ofzo.

Maar ik ben het met je eens dat het kolder is om er van uit te gaan dat huur e.d. altijd volledig vooraf betaald MOET worden.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: 14dagen betalingtermijn.

Ongelezen bericht door tenormin »

Wij moeten, lees de huur word automatisch afgeschreven op de 1ste van de maand, wat betekent: vooruitbetalen. Ik begrijp, zoals gewoonlijk, de redenaties van alfatrion niet, maar daar zal ik niet de enige in zijn. En als je per acceptgiro betaalt, reken maar van yes dat je binnen 14 dagen een herinnering krijgt. Begrijp dat mensen in financiële problemen soms niet op tijd kunnen betalen, maar ga dan gelijk langs bij je WBV. 't Zijn niet alleen maar boeven, praten en een oplossing vinden doen ze liever dan iemand uit huis zetten. Echt waar? Ja, echt waar. Draai 't zaakje even om: als men zijn salaris niet op de vastgestelde dag krijgt sta je ook op je achterste benen, juist vanwege alle verplichtingen van betalen.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: 14dagen betalingtermijn.

Ongelezen bericht door Jolijn »

Dat is, (in de loop van de jaren) zo afgesproken, maar zo was het ook niet altijd hoor.
't Is maar net wat iedereen zich zo aanwent.
Als - vooral- automatische incasso's het meest opleveren als ze halverwege een huur/contract/weet ik veel periode worden geïncasseerd, schuiven ze allemaal op.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: 14dagen betalingtermijn.

Ongelezen bericht door tenormin »

Jolijn schreef:Dat is, (in de loop van de jaren) zo afgesproken, maar zo was het ook niet altijd hoor.
't Is maar net wat iedereen zich zo aanwent.
Als - vooral- automatische incasso's het meest opleveren als ze halverwege een huur/contract/weet ik veel periode worden geïncasseerd, schuiven ze allemaal op.
Nee, begrijp ik ook wel. Vroeger kreeg je je salaris ook in een bruine envelop met je centjes. En betaalde je een huurwoning bij de WBV cash. Maar goed, maakt allemaal niet uit, alles word gewoon geïnd per automatische incasso (waar men alleen "maar" hoeft te zorgen dat er voldoende geld op de rekening staat". Da's alles. En voor veel mensen een beetje boel. Maar eerlijk gezegd is dit Topic te vaag om correct te reageren.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: 14dagen betalingtermijn.

Ongelezen bericht door puma73 »

Jolijn schreef:Dat is, (in de loop van de jaren) zo afgesproken, maar zo was het ook niet altijd hoor.
't Is maar net wat iedereen zich zo aanwent.
Als - vooral- automatische incasso's het meest opleveren als ze halverwege een huur/contract/weet ik veel periode worden geïncasseerd, schuiven ze allemaal op.
Het is niet maar net wat iedereen zich zo aanwent. Het is opgenomen in contracten, in overeenkomsten en dus gewoon iets waar men zich gewoon aan dient te houden. Doe je dat niet kom je dik in de problemen. Bij een zorgverzekering kan consequent achterstand hebben tot aanmelden bij het CVZ.

Voor wat betreft alfatrion, onze huiskamergeleerde kijkt vanuit het wetboek naar dit soort zaken. Hij heeft geen enkele tegenwaarde gegeven voor brokkel, alleen maar met wetsartikelen gegooid.

De 14 dagenbrief IS verstuurd rond 20 januari, de deurwaarder stuurde een brief omtrent de niet betaalde huur van januari op 15 februari. TS IS incassokosten verschuldigd aan de deurwaarder en, als ze niet snel betaald, kan ze een dagvaarding verwachten.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: 14dagen betalingtermijn.

Ongelezen bericht door alfatrion »

TS is geen incassokosten verschuldigd.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: 14dagen betalingtermijn.

Ongelezen bericht door angel1978 »

alfatrion schreef:TS is geen incassokosten verschuldigd.
Er worden in de hele OP geen incassokosten vermeld. Dit zijn enkel verzinseltjes van mensen die graat willen theoretiseren en hun ego willen strelen.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: 14dagen betalingtermijn.

Ongelezen bericht door puma73 »

alfatrion schreef:TS is geen incassokosten verschuldigd.
Nee, straks de deurwaarderskosten. Er zit een groot verschil tussen theorie wetsartikelen en de manier waarop de rechter die in de praktijk gebruikt. Zie de link die brokkel heeft gegeven.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: 14dagen betalingtermijn.

Ongelezen bericht door alfatrion »

De huurder kan de gang naar de rechter maken. In de regel wordt de partij die verliest veroordeeld in de kosten. Maar ook dan is TS nog steeds geen incassokosten verschuldigd.
Laatst gewijzigd door Radar op 02 mar 2015 16:27, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Off-topic bijdragen verwijderd

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: 14dagen betalingtermijn.

Ongelezen bericht door alfatrion »

Julie4444 schreef:Laten we nu maar eens wachten tot TS concreet antwoord geeft op de missende informatie, en verder ophouden met speculeren of dingen wel of niet de juiste inhoud hadden zonder dat we de documenten gezien hebben.
Welke aannames worden door wie gemaakt? Als je dit niet kunt benoemen...
Julie4444 schreef:We kunnen zonder de missende informatie alleen concluderen wat al door meerdere mensen is gezegd, en waarom jij er tegenin wenst te gaan met ongefundeerde beweringen over wat allemaal niet correct is gegaan is me een raadsel.
Alfatrion schreef:De incassokosten die horen bij de niet-correcte veertiendaagse aanmaning komen niet voor vergoeding in aanmerking omdat: a) de veertiendaagse aanmaning niet correct is; en b) de aanmaning niet vruchteloos is geweest.
Dit standpunt is gefundeerd met twee argumenten. Jouw probleem is dat je geen oog hebt voor de wettelijke criteria.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: 14dagen betalingtermijn.

Ongelezen bericht door Julie4444 »

alfatrion schreef:Jouw probleem is dat je geen oog hebt voor de wettelijke criteria.
Oh ja? Wie eist, bewijst, toch?
Bewijs eens wat de exacte inhoud van die brief was dan. Bewijs dat TS op tijd betaald heeft, en bewijs dan ook gelijk even hoe de inconsistenties in OP correct zijn. Oh, en bewijs even het deel waar TS het in de OP over incassokosten (in zijn situatie) zou hebben. Hij heeft alleen een beetje regels opgezocht en geciteerd. Niets meer.

Ik heb verder geen zin om tegen een blinde muur aan te praten. We hebben jouw ideeën over de theorie van incassoprocedures en de praktijk al uitvoerig besproken in eerdere topics.

Over deze casus kunnen we verder niets concreets zeggen, dus je kan verder beweren wat je wilt, maar ik heb geen zin om continu te herhalen wat al door meerdere mensen gezegd is.

Gesloten