LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Uren moeten inleveren, nieuwere werknemer krijgt extra uren

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Anonieme Werknemer
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 jun 2015 13:27

Uren moeten inleveren, nieuwere werknemer krijgt extra uren

Ongelezen bericht door Anonieme Werknemer »

Beste,

Een half jaar geleden hebben mijn collega's en ik uren in moeten leveren ter voorkoming van faillissement van het bedrijf van onze werkgever. Hierin hebben wij allemaal toegestemd, omdat er anders gedwongen ontslagen zouden vallen. Inmiddels heeft de nieuwste werknemer (zoon van de werkgever) er per deze maand ineens 8 uur bijgekregen, terwijl ik en andere collega's die al veel langer in dienst zijn nog steeds gedeeltelijk in de WW zitten. Mag dit, juridisch gezien?

Bij voorbaat dank!

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Uren moeten inleveren, nieuwere werknemer krijgt extra uren

Ongelezen bericht door Moneyman »

Op zo'n weinig concreet bericht valt weinig zinnigs te zeggen. Van belang is wat er is overeengekomen en of in strijd daarmee wordt gehandeld.

Anonieme Werknemer
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 jun 2015 13:27

Re: Uren moeten inleveren, nieuwere werknemer krijgt extra uren

Ongelezen bericht door Anonieme Werknemer »

Moneyman schreef:Van belang is wat er is overeengekomen en of in strijd daarmee wordt gehandeld.
Mondeling is overeengekomen dat de langst in dienst zijnde werknemer als eerstr uren terugkrijgt wanneer dit financieel weer mogelijk is. De werknemer die nu als eerste zijn uren terug krijgt, en er zelfs uren BIJ krijgt, is als laatste in dienst getreden. Verder is schriftelijk afgesproken dat wanneer financieel weer ruimte is, we onze uren terug zullen krijgen.

Anonieme Werknemer
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 jun 2015 13:27

Re: Uren moeten inleveren, nieuwere werknemer krijgt extra uren

Ongelezen bericht door Anonieme Werknemer »

Deze werknemer is de zoon van de werkgever. De manier van handelen van mijn werkgever voelt erg incorrect, maar daar schiet je weinig mee op.

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Uren moeten inleveren, nieuwere werknemer krijgt extra uren

Ongelezen bericht door Moneyman »

Het lijkt inderdaad niet correct. De vraag is wel of de functie die de zoon uitoefent, ook door anderen (die uren terug zouden moeten krijgen) uitgeoefend kan worden. Als dat het geval is, handelt de werkgever in strijd met de afspraken en kan je daar het gesprek over aangaan.

Anonieme Werknemer
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 jun 2015 13:27

Re: Uren moeten inleveren, nieuwere werknemer krijgt extra uren

Ongelezen bericht door Anonieme Werknemer »

Moneyman schreef:De vraag is wel of de functie die de zoon uitoefent, ook door anderen (die uren terug zouden moeten krijgen) uitgeoefend kan worden.
Dit is inderdaad het geval. De taakomschrijving van alle werknemers is dezelfde. Dank voor de reactie.

Ad Verkaad
Berichten: 642
Lid geworden op: 23 jan 2009 14:09
Locatie: 51.926316, 4.450772

Re: Uren moeten inleveren, nieuwere werknemer krijgt extra uren

Ongelezen bericht door Ad Verkaad »

Anonieme Werknemer schreef:Beste,

Een half jaar geleden hebben mijn collega's en ik uren in moeten leveren ter voorkoming van faillissement van het bedrijf van onze werkgever. Hierin hebben wij allemaal toegestemd, omdat er anders gedwongen ontslagen zouden vallen. Inmiddels heeft de nieuwste werknemer (zoon van de werkgever) er per deze maand ineens 8 uur bijgekregen, terwijl ik en andere collega's die al veel langer in dienst zijn nog steeds gedeeltelijk in de WW zitten. Mag dit, juridisch gezien?

Bij voorbaat dank!
Als het om het zelfde werk gaat, moeten de deeltijd-WW'ers eerst de kans krijgen weer meer uren te gaan maken. Als ik jou was, zou ik even de vakbond, het juridisch loket of je rechtsbijstandsverzekering benaderen.

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Uren moeten inleveren, nieuwere werknemer krijgt extra uren

Ongelezen bericht door langste adem »

Ik vraag me af wat de slagingskans is als je verdere stappen gaat ondernemen : Er is weliswaar een mondelinge toezegging dat de langstzittende werknemer als eerste zijn uren terugkrijgt, maar dat staat niet zwart op wit. En het helpt hier niet dat de nieuwe werknemer de zoon van de werkgever is. Er zou zomaar sprake van kunnen zijn dat die nieuwe werknemer dan toch net een iets andere functie inhoud heeft gekregen . Dat valt moeilijk te bewijzen , ook al denk jij dat zijn taken ook door een ander gedaan zouden kunnen worden. Klagen over " het zoontje van de baas" zal de werksfeer voor jou niet positiever maken.

Maar dat het heel onrechtvaardig aanvoelt snap ik volledig.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Uren moeten inleveren, nieuwere werknemer krijgt extra uren

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Het zou ook kunnen dat, omdat het familie is en toekomstig (mede)eigenaar, de zoon van de werkgever minder salaris krijgt in ruil voor aandelen in het bedrijf bijvoorbeeld.

Gesloten