LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] kosten voor gebruik creditcard worden verhaald op koper

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
veroloon
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 apr 2017 20:34

kosten voor gebruik creditcard worden verhaald op koper

Ongelezen bericht door veroloon »

Onlangs kochten we een auto en informeerden van tevoren bij de dealer of we de betaling konden doen met creditcard. Dit zou geen probleem opleveren. Voordat de auto geleverd zou worden hebben we de kredietlimiet verhoogd naar het gewenste bedrag en op de dag dat de auto geleverd werd betaald met Mastercard.
We ontvingen een pashouderbon voor de betaling met de tekst: "u heeft betaald" en de auto werd geleverd. Op het afschrift van Mastercard was ook het gehele bedrag afgeschreven
Een week later ontvingen we van de dealer een bericht dat niet het gehele bedrag bij hen op de rekening was bijgeschreven en verzocht men ons om het verschil alsnog te voldoen (te weten €689.25).
We informeerden bij ICS en daar vertelde men ons dat de provisiekosten voor rekening van de verkoper kwamen; hij had deze transactie als betaalmiddel geaccepteerd en de vordering was dus onterecht. De dealer was daar kennelijk niet van op de hoogte en had ons daar ook niet vooraf over geïnformeerd.
Als we geweten hadden dat daar extra kosten aan verbonden waren (voor de dealer of voor ons) dan hadden we op een andere manier betaald.
In het kort komt het er op neer dat "iemand/een instantie" (Mastercard?) wel behoorlijk verdient aan deze transactie.
Dat de dealer het bedrag op ons probeert te verhalen lijkt mij onterecht, maar voor hem is het ook wel erg zuur....
Mogelijk had hij (moeten) kunnen weten dat er kosten aan verbonden zijn als je een betaling met creditcard accepteert, maar het lijkt mij onterecht om dit op ons te verhalen.

Moneyman
Berichten: 30106
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: kosten voor gebruik creditcard worden verhaald op koper

Ongelezen bericht door Moneyman »

Als je op voorhand uitdrukkelijk navraag bij de dealer hebt gedaan, en die heeft verzuimd zelf goed onderzoek te doen naar de consequenties voordat hij "ja" zei, zijn de gevolgen voor zijn rekening. Wel erg zuur, want hij zal er niets op verdienen zo. Maar goed, dat is zijn risico. Vervelende is wel dat nu als je pech hebt direct de relatie verpest is...

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: kosten voor gebruik creditcard worden verhaald op koper

Ongelezen bericht door bprosman »

Mosterd na de maaltijd maar waarom niet per pin ? Daar zitten geen (5%?) transactiekosten aan vast.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: kosten voor gebruik creditcard worden verhaald op koper

Ongelezen bericht door kweenie »

Dat aan creditcardbetalingen kosten zitten voor de verkoper, had de dealer moeten/kunnen weten. Dat is namelijk een van de belangrijkste inkomstenbronnen voor de creditcardmaatschappij. (Eigenlijk ben ik wel verbaasd dat je dat zelf ook niet wist.) Die transactiekosten zijn iha een percentage van de betaling, dus als je een groot bedrag zoals een auto betaalt met een creditcard, dan kom je inderdaad op een heel hoog bedrag uit.

Maar volgens mij mogen bedrijven die kosten niet zomaar in rekening brengen.

Dirkie
Berichten: 2933
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: kosten voor gebruik creditcard worden verhaald op koper

Ongelezen bericht door Dirkie »

Als er door een bedrijf kosten in rekening gebracht worden voor het gebruik van een betaalmiddel dan moet dit vooraf gemeld worden en moet het te betalen bedrag overeenkomstig verhoogd worden. Als de dealer dus niet gemeld heeft dat er kosten aan verbonden waren en het te betalen bedrag niet verhoogd is dan mag je er dus vanuit gaan dat de rekening voldaan is.
En los van of het wettelijk toegestaan of geregeld is het volgende.
Mocht je verder geen goede relatie met deze dealer wensen dan zou ik dit standpunt vooral volhouden.
Als je echter een goede relatie wil houden of opbouwen dan zou ik toch even proberen om te onderhandelen over deze kosten en misschien beide de helft betalen. Maar dat moet je verder zelf uit zoeken.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: kosten voor gebruik creditcard worden verhaald op koper

Ongelezen bericht door bprosman »

Als er door een bedrijf kosten in rekening gebracht worden voor het gebruik van een betaalmiddel dan moet dit vooraf gemeld worden en moet het te betalen bedrag overeenkomstig verhoogd worden.
Dat is nieuw zeker ?. Als je als bedrijf een overeenkomst sluit met een CC maatschappij wordt je echt wel verteld dat hier transactiekosten (ik dacht 5%) aan verbonden zijn. Inmiddels gebruik ik al zo'n 27 jaar een creditcard en nog NOOIT heeft een winkelier of bedrijf zijn bedrag verhoogd, hier heeft de garage dit gewoon over het hoofd gezien en zich niet gerealiseerd dat 5% op een auto een aardig bedrag is.
Verstandiger was het geweest als de garage geadviseerd had dit bedrag te pinnen.
Andersom overigens wel, op een artikel wat ik met CC wilde afrekenen een paar % extra korting bedongen als ik het cash afrekende.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: kosten voor gebruik creditcard worden verhaald op koper

Ongelezen bericht door kweenie »

Dat laatste zie je ook vaak bij webwinkels, dat je een paar procent korting krijgt als je bv met ideal betaalt.

Moneyman
Berichten: 30106
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: kosten voor gebruik creditcard worden verhaald op koper

Ongelezen bericht door Moneyman »

kweenie schreef:Dat laatste zie je ook vaak bij webwinkels, dat je een paar procent korting krijgt als je bv met ideal betaalt.
Is dat zo? Ik betaal vrijwel altijd met iDeal bij allerlei webwinkels en heb nog nooit een dergelijke korting gehad.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: kosten voor gebruik creditcard worden verhaald op koper

Ongelezen bericht door angel1978 »

Ik zie meestal dat je een toeslag van 5 ( of 3% ) krijgt als je wilt betalen met CC of Paypal of iets dergelijks.
Korting bij IDeal heb ik ook nog nooit gezien. Deze is wel altijd gratis.

taxikemperman
Berichten: 632
Lid geworden op: 08 jun 2005 16:51

Re: kosten voor gebruik creditcard worden verhaald op koper

Ongelezen bericht door taxikemperman »

Heel vreemd dat de dealer "vergeten" was dat er provisie betaald moet worden.
5% is erg veel
Zelf moet ik deze bedragen als provisie betalen:
0,29% bij pinnen (Maestro)
1,44% bij Mastercard /Visacard
3,95% bij American Express
En nee ik vraag niet van te voren met welke kaart betaald wordt, dus ik reken ook geen toeslag

taxikemperman
Berichten: 632
Lid geworden op: 08 jun 2005 16:51

Re: kosten voor gebruik creditcard worden verhaald op koper

Ongelezen bericht door taxikemperman »

Heel vreemd dat de dealer "vergeten" was dat er provisie betaald moet worden.
5% is erg veel
Zelf moet ik deze bedragen als provisie betalen:
0,29% bij pinnen (Maestro)
1,44% bij Mastercard /Visacard
3,95% bij American Express
En nee ik vraag niet van te voren met welke kaart betaald wordt, dus ik reken ook geen toeslag

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: kosten voor gebruik creditcard worden verhaald op koper

Ongelezen bericht door bprosman »

5% is erg veel
Stond ook een vraagteken achter :wink:
Maar TS weet wat de auto gekost heeft dus weet ook hoeveel % 689,25 Euro is.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: kosten voor gebruik creditcard worden verhaald op koper

Ongelezen bericht door kokka »

ts heeft in elk geval een flinke limiet op zijn credit card haha

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: kosten voor gebruik creditcard worden verhaald op koper

Ongelezen bericht door chrisd1 »

Heeft iemand een idee, waarom je een auto met een cc zou betalen?? natuurlijk afgezien van deze over de 23e van de maand tillen?

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: kosten voor gebruik creditcard worden verhaald op koper

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Dit is wel een heel merkwaardig verhaal zo. De verkoper heeft zich moeten aansluiten bij de betaalorganisatie en weet daarom heel goed hoe het zit met kosten die hij aan Mastercard af moet dragen. En hij weet ook dat die kosten voor hem zijn, niet voor de koper.

Als de koper al een toeslag aan de koper op zou willen leggen dan moet hij dat van tevoren aangeven, mogen deze niet hoger zijn dan de kosten die de creditcarduitgever in rekening brengt bij de winkelier en mogen maximaal 0,3% van de verkoopprijs zijn - bron: https://www.creditcardvergelijking.nl/v ... reditcard/

Als Mastercard maximaal 0,3% in rekening mag brengen op de transactie dan hebben we het hier over een auto van ongeveer 230000 euro!
Het kan natuurlijk maar het is wellicht wat onwaarschijnlijk? Evenals het verhogen van een bestedingslimiet naar dit bedrag.

Of zie ik iets over het hoofd?

Jefdus
Berichten: 927
Lid geworden op: 08 sep 2011 12:00

Re: kosten voor gebruik creditcard worden verhaald op koper

Ongelezen bericht door Jefdus »

chrisd1 schreef:Heeft iemand een idee, waarom je een auto met een cc zou betalen?? natuurlijk afgezien van deze over de 23e van de maand tillen?
Bij American express bijvoorbeeld krijg je rewards punten voor elke euro die je besteedt. Het aankopen van een auto met zo'n kaart levert voor de koper dus flink wat punten op.

michieldejong
Berichten: 133
Lid geworden op: 08 dec 2015 15:04

Re: kosten voor gebruik creditcard worden verhaald op koper

Ongelezen bericht door michieldejong »

Klaas Jan schreef:Als de koper al een toeslag aan de koper op zou willen leggen dan moet hij dat van tevoren aangeven, mogen deze niet hoger zijn dan de kosten die de creditcarduitgever in rekening brengt bij de winkelier en mogen maximaal 0,3% van de verkoopprijs zijn - bron: https://www.creditcardvergelijking.nl/v ... reditcard/

Als Mastercard maximaal 0,3% in rekening mag brengen op de transactie dan hebben we het hier over een auto van ongeveer 230000 euro!
Het kan natuurlijk maar het is wellicht wat onwaarschijnlijk? Evenals het verhogen van een bestedingslimiet naar dit bedrag.
Let op: in die link staat niet dat Mastercard max 0.3% in rekening mag brengen maar dat er max 0.3% doorberekend mag worden aan de klant. Voor Mastercard wordt er meestal tussen de 1.5% en 3% in rekening gebracht.
Het is niet Mastercard die dat in rekening brengt maar de 'Acquirer', de bank die voor de verkoper het betalingsverkeer regelt. Een gedeelte van dat percentage gaat naar Mastercard voor het gebruik van hun netwerk en diensten en een ander gedeelte gaat naar de Issuer, de bank die de kaart uitgeeft (b.v. ING, of RABO). Zie ook https://www.mastercard.com/ca/merchant/ ... ction.html

Ik vraag me trouwens af of die 0.3% wel klopt. Ik kan dit nergens anders terugvinden. Volgens b.v.
https://zekermetjecreditcard.nl/weetje/ ... erboden-is
https://www.consumentenbond.nl/online-k ... e-aankopen
mogen op dit moment de werkelijke kosten doorberekend worden. Dat betekent dat die 1.5-3% extra dus wel doorberekend zouden mogen worden. Het lijkt me wel dat dat dan vantevoren aangekondigd moet worden, wat bij TS niet het geval was.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: kosten voor gebruik creditcard worden verhaald op koper

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Hallo Michiel, dan begrijp ik het wellicht niet helemaal goed en zijn er andere partijen in het spel? Blijft volgens mij wel het feit dat de klant helemaal niets te maken heeft met de geschetste gang van zaken en dat een verkopende professional beter zou moeten weten. Je kunt bij een klant niet achteraf met een fikse naheffing aankomen zetten. Een afspraak over een prijs is een afspraak.
Die maximalisering van kosten is wel degelijk op meerdere plekken te vinden, waaronder hier http://nos.nl/artikel/603891-kosten-cre ... -hoog.html of hier https://www.lubee.nl/nieuws/minder-kost ... etalingen/
Ben overigens erg benieuwd naar de details van dit verhaal en de afloop.

michieldejong
Berichten: 133
Lid geworden op: 08 dec 2015 15:04

Re: kosten voor gebruik creditcard worden verhaald op koper

Ongelezen bericht door michieldejong »

Het is ook ingewikkeld :-)
Ik heb na mijn post nog even doorgezocht en volgens mij komt die 0.3% hier vandaan:
http://www.consilium.europa.eu/nl/press ... -payments/
Een stuk europese regelgeving die eind 2015 ingegaan zou moeten zijn. Ik vermoed dat die regelgeving nog niet in nederland toegepast is.
Dit gaat wel over kosten die tussen banken in rekening gebracht mag worden. Maar gecombineerd met nederlandse regelgeving uit 2014 dat een winkel maximaal de werkelijke kosten door mag rekenen zou je kunnen redeneren dat je een klant maximaal 0.3% zou mogen rekenen.

Ik werk zelf bij een PSP (betaaldiensten voor websites) en ik kan je zeggen dat bij ons de kosten voor mastercard betalingen nog steeds 1.5-3% zijn, afhankelijk van welke acquirer wij gebruiken.

Dit staat natuurlijk helemaal los van een naheffing. Dat lijkt mij illegaal.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: kosten voor gebruik creditcard worden verhaald op koper

Ongelezen bericht door bprosman »

ts heeft in elk geval een flinke limiet op zijn credit card haha
Die kun je tijdelijk verhogen, dat kan ook met je pinpas, heb ook wel eens een nieuwe auto "gepind".
De volgende dag is je limiet weer "normaal".
Overigens gaat iedereen er van uit dat het met Visa/MC gedaan is , volgens mij is AMEX duurder.

Gesloten