LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Financiële thuis administratie

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Financiële thuis administratie

Ongelezen bericht door Harm.calc »

Dit is een vervolg op de discussie uit: Contactloos betalen
kweenie schreef:Geen probleem met hoe jij je administratie doet. Van mijn part print je de afschriften uit, knip je iedere post uit en plak je ze op een aparte pagina in je schriftje. Maar je kritiek doet mij een beetje denken aan iemand die voor zijn teksten liever notepad gebruikt dan bijvoorbeeld word, omdat word veel te veel functies heeft en daarmee te veel afwijkt van de bekende typemachine. Natuurlijk kun je met notepad ook teksten schrijven, naar met word kunnen de meeste mensen dat net iets beter of makkelijker of beter leesbaar maken. Het heeft kortom net wat meer handige functies. Maar als je die niet wilt gebruiken, ga dan rustig door met hoe jij het doet.
Ik had al eerder aangegeven dat deze discussie niet meer onder Contactloos betalen valt, vandaar toch maar zelf daar dit onderwerp van gemaakt. Is een eenvoudige handeling voor mij :wink:

Ik weet niet of wat jij omschrijft, of je dat nou als eenvoudig kunt omschrijven. Klinkt meer als omslachtig, maar het is jou beleving daarbij.
Word kan tov Notapad veel meer functies hebben maar waar het om gaat is dat het zinvol is wat je doet. Je moet niet mogelijkheden gebruiken omdat ze er zijn maar omdat dit voor jou werkt. Laat je niet gek maken.
Als jij met je smartphone via een app het Journaal van 20.00 uur in je agenda wilt zetten, doen! Ik weet dat om acht uur het journaal altijd op tv is, daar heb ik de agenda uit m'n smartphone niet nodig, daarvoor heb ik die app niet nodig, daarvoor heb ik die smartphone niet nodig.

Nogmaals, ik denk dat mijn "huishoudboekje" verrassend eenvoudig is waarbij grafieken bv geen meerwaarde voor mij heeft, wat ik dan ook niet gebruik. Het kan wel maar het moet wel zin hebben. Hou het vooral eenvoudig, zou ik zeggen :wink:

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Financiële thuis administratie

Ongelezen bericht door witte angora »

Mijn broer werkt in de ICT. Bij zijn eerste baan 'moesten' er nieuwe computers worden gekocht, want die hadden zoveel mogelijkheden. Dus alles werd per stuk bekeken. En iedere keer vroeg hij: 'ga je deze mogelijkheid gebruiken?' En het antwoord was steevast: 'Nee' Uiteindelijk was zijn vraag: al die opties zijn wel leuk, maar als je dat niet gaat gebruiken, waarom koop je het dan?

En dat is dus het punt wat ik wil maken. Ieder moet zijn administratie inrichten op de manier zoals hij het prettig vind. Ik heb nooit geweten dat je van je bankrekening exceldingen kunt downloaden. Zou ook niet weten hoe het werkt. En ik heb het ook niet nodig. Ik weet wat ik iedere maand aan vaste kosten heb, ik hou iedere maand bij of alles afgeschreven is, en klaar. En voor de boodschappen heb ik net als Harm een vast bedrag (in mijn geval per maand) dat ik er aan kan spenderen. En zo heb ik nog wat 'contant' potjes. Zit allemaal in mijn hoofd, en het werkt prima. Het enige wat ik heb is een overzichtje (inderdaad in excel omdat bedragen nog wel eens wijzigen) waarop exact alle maandelijkse/driemaandelijkse uitgaven staan.

Voor mij is het simpel: hou het zo eenvoudig mogelijk, dan heb ik er het minste werk aan en het maximale overzicht.

Waarom zal ik dan exceldingen downloaden en importeren en moeilijk doen om te leren hoe het werkt, als het op de huidige manier ook prima gaat?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Financiële thuis administratie

Ongelezen bericht door kweenie »

Helemaal mee eens, hoor. Je moet het doen zoals je zelf wilt. Maar ik vraag mij wel af wat nu het werkelijke doel is van het 'opschrijven' van een deel van je uitgaven. Waarom je dus dat plukje (volgens mij redelijk stabiele) uitgaven eruit pikt en nog eens apart opschrijft. Geeft dat nu werkelijk zo veel (extra) inzicht?

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Financiële thuis administratie

Ongelezen bericht door witte angora »

kweenie schreef:Helemaal mee eens, hoor. Je moet het doen zoals je zelf wilt. Maar ik vraag mij wel af wat nu het werkelijke doel is van het 'opschrijven' van een deel van je uitgaven. Waarom je dus dat plukje (volgens mij redelijk stabiele) uitgaven eruit pikt en nog eens apart opschrijft. Geeft dat nu werkelijk zo veel (extra) inzicht?
Valt wel mee. Als je alles optelt (en dat is dus het leuke van excel) weet je wat er overblijft om aan leuke dingen uit te geven. Het is ook niet iets waar ik wekelijks of maandelijks naar kijk. Alleen als er dingen veranderen. En dat is in principe 2 x per jaar.

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Financiële thuis administratie

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Vroeger deed ik ook alles op papier, maar dat was toen we nog geen internetbankieren hadden en ik ook weinig geld had. Het heeft altijd goed gewerkt want ik heb nooit schulden gehad en kwam altijd uit. Kóm altijd uit moet ik zeggen want sinds internetbankieren mag de bank voor mij het werk van het bijhouden doen en ik kom nog steeds uit. De ervaring heb ik echter in mijn hoofd: zoveel voor vaste lasten, zoveel voor boodschappen, zoveel voor 'joost-mag-het-weten' (die Joost die komt best vaak langs) en de rest is voor extra sparen/kleding/uitjes/andere leuke dingen.
Voor de zekerheid draai ik wel elk jaar een overzicht uit in pdf, vooral bij grote aankopen kan dat handig zijn.
Opvallend is natuurlijk wel dat 'de rest' steeds kleiner wordt, met het stijgen van de vaste lasten ;-( maar dat heeft niet te maken met de manier waarop mensen hun boekhouding doen ;-(

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Financiële thuis administratie

Ongelezen bericht door angel1978 »

Op papier en contant is vooral handig bij mensen die geen gevoel hebben bij geld en te pas en te onpas een pinpas trekken als ze iets willen zonder zich daarbij te realiseren wat het nu eigenlijk kost. Helaas nog best een grote groep.
Echter als je 50 euro in de week wil uitgeven aan boodschappen en daar houd je je aan, dan maakt het natuurlijk geen fluit uit of dat contant of met pin is en ook niet of dat op papier of internetbankieren is.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Financiële thuis administratie

Ongelezen bericht door Julie4444 »

angel1978 schreef:Op papier en contant is vooral handig bij mensen die geen gevoel hebben bij geld en te pas en te onpas een pinpas trekken als ze iets willen zonder zich daarbij te realiseren wat het nu eigenlijk kost. Helaas nog best een grote groep.
Echter als je 50 euro in de week wil uitgeven aan boodschappen en daar houd je je aan, dan maakt het natuurlijk geen fluit uit of dat contant of met pin is en ook niet of dat op papier of internetbankieren is.
Punt dat men hier maakt is dat het dus meer moeite is om die pinbetalingen bij te houden dan gewoon dat briefje van €50 (of hoeveel dan ook) te gebruiken, zeker als je het per maand doet. :lol:

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Financiële thuis administratie

Ongelezen bericht door angel1978 »

Julie4444 schreef:
angel1978 schreef:Op papier en contant is vooral handig bij mensen die geen gevoel hebben bij geld en te pas en te onpas een pinpas trekken als ze iets willen zonder zich daarbij te realiseren wat het nu eigenlijk kost. Helaas nog best een grote groep.
Echter als je 50 euro in de week wil uitgeven aan boodschappen en daar houd je je aan, dan maakt het natuurlijk geen fluit uit of dat contant of met pin is en ook niet of dat op papier of internetbankieren is.
Punt is dat het dus meer moeite is om die pinbetalingen bij te houden dan gewoon dat briefje van €50 (of hoeveel dan ook) te gebruiken, zeker als je het per maand doet. :lol:
Nou doe je het weer, dat is dus onzin.

Ik ga naar de winkel en haal voor €30 euro boodschappen ( reken af per pin ).. daarna ga ik naar winkel 2 en heb dus nog ( enorm ingewikkelde rekensom: €50 - 30 = eureka, €20 te besteden om onder die €50 te blijven.... )..
Of dat nu via pin of contant gaat, dat maakt geen fluit uit... aan eind van de maand weet ik precies of ik elke week onder de €50 ( of hoeveel ook ) ben gebleven...
Daarnaast heb ik met 1 druk op de knop in mijn online bankoverzicht ( openen kost 5 sec ) een overzicht van al mijn boodschap-transacties en een totaalsom deze maand ( mocht ik t toch niet uit mijn hoofd weten en het exacte bedrag tot op de cent willen weten ).

Dat kost dus en 0 tijd en ik hoef geen pjnbetalingen bij te houden van die maand..

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Financiële thuis administratie

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Angel1978, dat is dus niet helemaal waar. Niet iedereen heeft een smartphone of bankiert hierop en dan nog is dat voor velen extra moeite op hoe ze het gewend zijn te doen.

De een vindt pinnen makkelijker, maar voor de ander is dit minder overzichtelijk. Zo simpel is het.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Financiële thuis administratie

Ongelezen bericht door angel1978 »

Julie4444 schreef:Angel1978, dat is dus niet helemaal waar. Niet iedereen heeft een smartphone of bankiert hierop en dan nog is dat voor velen extra moeite op hoe ze het gewend zijn te doen.

De een vindt pinnen makkelijker, maar voor de ander is dit minder overzichtelijk. Zo simpel is het.
Wederom is het dus niet het argument dat het meer tijd kost of overzichtelijker is, maar alleen:

Ik deed het altijd zo en ik vind het fijner...
Waar die smartphone nu ineens weer vandaan komt is me ook een raadsel... die staat in mijn hele post niet in...
Heb ik ook niet nodig om 50-30 uit te rekenen :wink: zou de oude stempel toch aan moeten spreken, hoofdrekenen :mrgreen:

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Financiële thuis administratie

Ongelezen bericht door Julie4444 »

angel1978 schreef:
Julie4444 schreef:Angel1978, dat is dus niet helemaal waar. Niet iedereen heeft een smartphone of bankiert hierop en dan nog is dat voor velen extra moeite op hoe ze het gewend zijn te doen.

De een vindt pinnen makkelijker, maar voor de ander is dit minder overzichtelijk. Zo simpel is het.
Wederom is het dus niet het argument dat het meer tijd kost of overzichtelijker is, maar alleen:

Ik deed het altijd zo en ik vind het fijner...
Waar die smartphone nu ineens weer vandaan komt is me ook een raadsel... die staat in mijn hele post niet in...
Heb ik ook niet nodig om 50-30 uit te rekenen :wink: zou de oude stempel toch aan moeten spreken, hoofdrekenen :mrgreen:
Als je uit gaat van wat WA hier schrijft en wat eerder is gesteld in het andere topic krijg je de volgende 2 scenario's:

Scenario 1:
- Men pint aan begin van de maand (het fictieve bedrag van) €150. Dit is wat men wil uitgeven aan boodschappen.
- Men gaat naar 2 supermarkten per week en betaalt met contant geld. In de portomonnee blijft het resterende bedrag voor de maand altijd zichtbaar in de beurs. Hiervoor hoeft alleen maar in de beurs gekeken te worden.


Scenario 2:
- Men wil maximaal €150 uitgeven aan boodschappen.
- Men gaat naar 2 supermarkten per week en betaalt middels pinpas. Het is nu niet direct duidelijk hoeveel het resterende budget is voor de rest van de maand.
- Om te zien wat het resterende budget is moet men internetbankieren openen en de pintransacties bij elkaar optellen, om deze dan van €150 af te trekken óf de bonnetjes bewaren, dit bij elkaar optellen en dan van het startbedrag aftrekken.

Als men dit in de winkel wenst in te zien is mobiel bankieren dus vereist binnen dit scenario. Als men het thuis wenst in te zien moet er eerst een telefoon/tablet/laptop/computer worden aangezet. Dat is allemaal meer moeite dan "even" in je portomonne koekeloeren.

Dan lijkt het me duidelijk dat voor de mensen die hier aangeven het contant te doen dit ook makkelijker en overzichtelijker is, nietwaar?
Laatst gewijzigd door Julie4444 op 08 aug 2017 14:40, 1 keer totaal gewijzigd.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Financiële thuis administratie

Ongelezen bericht door kweenie »

Maar stel dat je dan bij die supermarkt een koekenpan en een t-shirt koopt, dan ben je zo ongeveer meteen door je geld voor die week heen. Betekent dat dat je die week dan maar niet eet? Of ga je die pan apart afrekenen? Of ga je eerst naar de geldautomaat om extra geld te pinnen?

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Financiële thuis administratie

Ongelezen bericht door Julie4444 »

kweenie schreef:Maar stel dat je dan bij die supermarkt een koekenpan en een t-shirt koopt, dan ben je zo ongeveer meteen door je geld voor die week heen. Betekent dat dat je die week dan maar niet eet? Of ga je die pan apart afrekenen? Of ga je eerst naar de geldautomaat om extra geld te pinnen?
Ik koop 1-2 keer per jaar een paar van de resterende overhemden voor mijn man bij appie heijn, de week nadat ze in de bonus zijn geweest en ze dus afgeprijst zijn naar €5,-. Die €20 per jaar aan overhemden kun je dan makkelijk zat direct bijpinnen (kan ook binnen dezelfde transactie) of na afrekenen uit de ATM trekken.

De norm zal echter zijn dat je niet iedere week of maand non-standaard aankopen doet bij de super, lijkt mij.

Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: Financiële thuis administratie

Ongelezen bericht door Harm.calc »

Julie4444 schreef: Punt dat men hier maakt is dat het dus meer moeite is om die pinbetalingen bij te houden dan gewoon dat briefje van €50 (of hoeveel dan ook) te gebruiken, zeker als je het per maand doet. :lol:
Dit is nou exact wat ik bedoel :D
Dat sommige reacties het daar niet mee eens zijn is een 2e maar ik heb gevoel dat ze dat niet eens begrijpen . . . :roll:

Nogmaals, in mijn situatie:
1. Die 50 euro in mijn portemonnee heb ik beter in de hand dan dat dat bedrag op mijn bankrekening staat en ik niet weet hoeveel ik daarvan nog over heb gedurende de lopende maand.
2. Daarnaast op de 1e van de maand controle van mijn bankafschrift, kom ik al die kleine transacties niet tegen.
Voor mij, nogmaals in mijn situatie werkt dit het beste. Zeker niet voor een ieder ander.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Financiële thuis administratie

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Nou Harm, het ligt in ieder geval niet aan de leeftijd. :lol:
Ik denk ook dat het veel mensen een besef zou geven van wat ze werkelijk uitgeven. Een vriendin van mij was helemaal baffled omdat ik zonder nadenken kon zeggen hoeveel ik per maand aan allerlei zaken uitgeef. Zij pint overal en heeft dit overzicht niet en weet dit niet te creëren omdat haar internetbankieren dus echt helemaal vol staat met allerlei kleine transacties (circa 5 per dag).

Haar ouders hadden evengoed helemaal geen oog op wat ze uitgaven om dezelfde reden en waren verbaasd dat ik dat op mijn jonge leeftijd (ik ben 2 jaar ouder dan hun dochter) allemaal wel weet en inzicht in heb. Maar ja, bij hen gaat het ook niet verder dan dat er keer op keer betaald is voor aankopen. Hoewel ze op het moment zelf wel weten hoeveel het heeft gekost hebben ze geen idee hoe alles bij elkaar optelt, juist doordat het pinnen zo makkelijk en snel gaat.

Dat zal wel voor meer mensen gelden. Als het zo gemakkelijk gaat is het snel gebeurd dat je er geen erg meer in hebt.

Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: Financiële thuis administratie

Ongelezen bericht door Harm.calc »

Omdat mijn "huishoudboekje" zo eenvoudig is, sec afvinken van betalingen per maand, heb je op den duur bedragen tot op de cent nauwkeurig wel in je hoofd zitten. Ik althans, mede omdat ik qua werk ook met getallen bezig ben. Als ik dat niet maandelijks zou bijhouden zou ik ook het gevoel met die getallen wat kwijtraken.
Wat mij verbaasd is dat mensen soms niet eens weten wat ze per maand aan voorschot energiekosten betalen. De één heeft meer gevoel met getallen dan een ander. Als je wat meer op je centjes moet letten is dat eerste mooi meegenomen :lol:
Ik weet ook dat voor mij januari (zorgverzekering) en juni (restant verzekeringen) dure maanden zijn. Alleen al die wetenschap zorgt ervoor dat ik niet voor verassingen kom te staan, daar al op anticipeer.

In alle eerlijkheid, als ik per maand 250 euro meer te besteden zou hebben, zou ik nog zo met m'n financiën omgaan. Verspilling van geld, misschien beter gezegd onzorgvuldig met geld omgaan, dat gaat er bij mij niet in.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Financiële thuis administratie

Ongelezen bericht door renewouters »

Grappig dat er op een INTERNET forum wordt gediscussieerd over de nadelen van digitalisering. Moet je die discussie dan niet in het praethuys gaan voeren. Of desnoods met briefkaarten communiceren...

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Financiële thuis administratie

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik denk ook dat het veel mensen een besef zou geven van wat ze werkelijk uitgeven
Zoals ik ook al eerder had aangegeven, voor de een geeft deze methode misschien meer besef, de ander heeft veel meer aan een electronisch overzicht met betalingen. En dat hangt natuurlijk ook af van je doel.

Zo kun je bij electronisch betalen bijvoorbeeld -als je dat zou willen- zeer eenvoudig zien hoeveel je aan de AH uitgeeft en hoeveel aan de Aldi. Of hoevel je aan de drogist uitgeeft. Of bv aan de Action (volgens mij voor veel mensen meer dan ze denken...)

Maar ook bijvoorbeeld hoeveel je uitgeeft aan benzine, parkeren, belastingen, verzekeringen, onderhoud: allemaal per categorie apart of juist getotaliseerd, geeft mooi aan wat de auto werkelijk kost. Zelfde bij de NS en de chipkaart afschrijvingen. Maar ook kleine dingen zoals wat je over een jaar in totaal in de kantine uitgeeft, als daar electronisch betaald wordt.

Is je doel om gevoel bij je dagelijkse boodschappen te houden of die te budgetteren, dan is elke week een vast bedrag pinnen handig. Wil je alleen inzicht in je vaste lasten, dan is een rekening waar weinig 'vervuiling' tussen zit handig. Maar als je volledig inzicht wilt in je uitgaven, dan zou ik juist de voorkeur geven aan zo veel mogelijk electronische betalingen.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Financiële thuis administratie

Ongelezen bericht door Julie4444 »

renewouters schreef:Grappig dat er op een INTERNET forum wordt gediscussieerd over de nadelen van digitalisering. Moet je die discussie dan niet in het praethuys gaan voeren. Of desnoods met briefkaarten communiceren...
Wie heeft het hier over nadelen van digitalisering? Het gaat hier over voor en nadelen van hoe men wel of niet hun financiele zaken bijhouden.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Financiële thuis administratie

Ongelezen bericht door Julie4444 »

kweenie schreef:Zo kun je bij electronisch betalen bijvoorbeeld -als je dat zou willen- zeer eenvoudig zien hoeveel je aan de AH uitgeeft en hoeveel aan de Aldi. Of hoevel je aan de drogist uitgeeft. Of bv aan de Action (volgens mij voor veel mensen meer dan ze denken...)

Maar ook bijvoorbeeld hoeveel je uitgeeft aan benzine, parkeren, belastingen, verzekeringen, onderhoud: allemaal per categorie apart of juist getotaliseerd, geeft mooi aan wat de auto werkelijk kost. Zelfde bij de NS en de chipkaart afschrijvingen. Maar ook kleine dingen zoals wat je over een jaar in totaal in de kantine uitgeeft, als daar electronisch betaald wordt.

Is je doel om gevoel bij je dagelijkse boodschappen te houden of die te budgetteren, dan is elke week een vast bedrag pinnen handig. Wil je alleen inzicht in je vaste lasten, dan is een rekening waar weinig 'vervuiling' tussen zit handig. Maar als je volledig inzicht wilt in je uitgaven, dan zou ik juist de voorkeur geven aan zo veel mogelijk electronische betalingen.
Mee eens. Brandstof, belastingen e.d. doen wij ook gewoon "digitaal". Ik ga ook naar een pomp zonder bediende met de pinpas. Dat zijn dan ook periodieke transacties zonder clutter.

Gesloten