LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Relatiebeding ZZP

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Trainercoach
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 aug 2017 17:54

Relatiebeding ZZP

Ongelezen bericht door Trainercoach »

Goedendag,

Onlangs heb ik een aantal opdrachten uitgevoerd voor een klant van mijn opdrachtgever (trainingsbureau). Nu was de klant zo tevreden over mij, dat hij de trainingen graag alleen nog via mij wil boeken. Ik heb al een aantal keer aangegeven dat evt nieuwe opdrachten echt via het trainingsbureau moeten lopen. De klant blijft echter volhouden dat ze dat niet meer willen, maar alleen mij als trainer willen hebben. Ik heb dit overigens wel eerlijk verteld aan mijn opdrachtgever. Alle contacten met de klant lopen overigens alleen via mij. Ik doe de intake, de offerte, de trainingen en de evaluatie. Het enige waar het trainingsbureau voor in beeld komt, is het sturen van de factuur en het incasseren van een enorme provisie.

Het trainingsbureau heeft onlangs een extra regel aan de opdrachtbevestiging toegevoegd, waarin staat dat het mij verboden wordt om rechtstreeks opdrachten voor hun klanten uit te voeren op straffe van een nader te bepalen geldboete per overtreding.

De samenwerking tussen mij en het trainingsbureau loopt overigens niet heel soepel, ze zijn altijd veel te laat met betalen en ik overweeg om de samenwerking te beëindigen.

De klant van het trainingsbureau heeft me deze week weer een mail gestuurd om te vragen of ik een training voor ze wil doen.

Wat mag ik juridisch doen? Ik ben ZZP'er en werk voor meerdere trainingsbureaus, maar train ook uit eigen naam.

Mucha

Re: Relatiebeding ZZP

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Relatiebeding ZZP

Ongelezen bericht door 16again »

Trosradar forum heeft zelfs een afdeling voor ZZP vragen, dus topic staat hooguit in verkeerde categorie.

Een "nader te bepalen geldboete" lijkt me overigens onvoldoende bepalend, ik vraag me af of dat beding daardoor in de praktijk hard te maken is.
Staat/stond in de voorwaarden daar niets over?

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Relatiebeding ZZP

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Klant aan laten geven dat ze geen gebruik meer maken van de diensten van het trainingsbureau. Vervolgens zelf afspraken maken met de klant (want deze is dan geen klant meer bij het trainingsbureau).

stofzuigertje

Re: Relatiebeding ZZP

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Het bureau heeft zichzelf beschermd en kost veel geld......

U mag daar weg gaan en dan vervallen ook die kosten.
Voor Facturen en administratie kun je ook een boekhouder inhuren dus deze huidige firma hoeft niet.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Relatiebeding ZZP

Ongelezen bericht door 16again »

Nijogeth schreef:Klant aan laten geven dat ze geen gebruik meer maken van de diensten van het trainingsbureau. Vervolgens zelf afspraken maken met de klant (want deze is dan geen klant meer bij het trainingsbureau).
Zo makkelijk zal dat niet zijn .
Een relatiebeding geldt natuurlijk ook voor voormalige klanten.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Relatiebeding ZZP

Ongelezen bericht door renewouters »

Heb je het copyright op het trainingsmateriaal of gebruik je (al dan niet gedeeltelijk) materiaal van het trainingsbureau?

stofzuigertje

Re: Relatiebeding ZZP

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als deze firma via jou boekhouder jou inhuurde.....

Ja, je mag ontslag nemen en zelf beginnen en als jou eigen boekhouder een opdracht geeft.....
Binnen de mazen van de wet.
Dit soort contracten zijn goed bedoeld maar zijn vaak even snel in elkaar gezet door een matige jurist.
Verder moeten ze dan uitzoeken of ze jou of je boekhouder moeten aanklagen.

Jou boekhouder weet niets van lopende overeenkomst en dat die toevallig jou stuurde?
Naast de administratie en facturen mag hij ook voor jou klussen aannemen omdat je tijdens je werk daar minder tijd voor hebt en zij dit er meestal bij kunnen doen.
Een ZZPer met mobiel die kantoor wil met vast nummer....

Trainercoach
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 aug 2017 17:54

Re: Relatiebeding ZZP

Ongelezen bericht door Trainercoach »

renewouters schreef:Heb je het copyright op het trainingsmateriaal of gebruik je (al dan niet gedeeltelijk) materiaal van het trainingsbureau?
Ik schrijf alle trainingen zelf en gebruik geen materialen vh trainingbureau. Het enige wat ik doe is het plaatsen van hun logo en van de klant op mijn handouts en PowerPoint.

Trainercoach
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 aug 2017 17:54

Re: Relatiebeding ZZP

Ongelezen bericht door Trainercoach »

stofzuigertje schreef:Als deze firma via jou boekhouder jou inhuurde.....

Ja, je mag ontslag nemen en zelf beginnen en als jou eigen boekhouder een opdracht geeft.....
Binnen de mazen van de wet.
Dit soort contracten zijn goed bedoeld maar zijn vaak even snel in elkaar gezet door een matige jurist.
Verder moeten ze dan uitzoeken of ze jou of je boekhouder moeten aanklagen.

Jou boekhouder weet niets van lopende overeenkomst en dat die toevallig jou stuurde?
Naast de administratie en facturen mag hij ook voor jou klussen aannemen omdat je tijdens je werk daar minder tijd voor hebt en zij dit er meestal bij kunnen doen.
Een ZZPer met mobiel die kantoor wil met vast nummer....
Mijn boekhouder zit hier helemaal niet tussen. Ik doe mijn eigen administratie en facturering. Mijn boekhouder doet alleen de belastingaangifte. Ik geloof niet dat ik goed begrijp wat je bedoelt.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Relatiebeding ZZP

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Stofzuiger is ook niet echt te begrijpen.

Los daarvan. In hoeverre is het niet toegestaan voor een klant om bij het ene bedrijf (het trainingsbureau) te stoppen en uit eigen beweging bij een ander diensten af te nemen (in dit geval dan TS)? Ik denk niet dat het trainingsbureau iets hard zal kunnen maken als de klant zelf deze keuze gemaakt heeft.

Henk Toeter
Berichten: 659
Lid geworden op: 23 jun 2017 10:50

Re: Relatiebeding ZZP

Ongelezen bericht door Henk Toeter »

Die 'extra regel', hoe bedoelt u dat? Is dat een wijziging van de gemaakte afspraken tussen u en het bureau? Of is dit een extra voorwaarde die ze nu stellen bij het onderhandelen over de inhoud van een nieuwe overeenkomst.

Juridisch is het niet heel lastig.
Als u akkoord bent gegaan met een relatiebeding dient u zich eraan te houden, zo niet dan niet. Een nog te bepalen hoogte van de boete is niet heel handig, maar aan de hand van een geldig overeengekomen relatiebeding kunnen ze wellicht wel gederfde inkomsten vorderen.

Uiteraard zou ik het initiatief altijd vanuit de klant laten komen wanneer het (voormalige) klanten van het bureau betreft zodat u niet aansprakelijk gesteld kunt worden op basis van een OD.

stofzuigertje

Re: Relatiebeding ZZP

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

U mag geen oude klanten van je ex werkgever benaderen....

Maar als ze jou privé opbellen ..... dan mag het wel.

Gesloten