LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Meubelen op laten slaan door winkel, nu zoek

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
nimi
Berichten: 16
Lid geworden op: 19 aug 2017 00:45

Meubelen op laten slaan door winkel, nu zoek

Ongelezen bericht door nimi »

Enkele jaren geleden bij een dure meubelzaak meubelen gekocht en op laten slaan..eigendomsbewijs op papier gekregen samen met de verklaring dat de spullen voor onbepaalde tijd opgeslagen zouden worden en op aanvraag geleverd.

Nu wil ik de spullen geleverd hebben..nevenvestiging in mijn woonplaats is gesloten (geen faillissement), maar hoofdvestiging in de hoofdstad is nog open. Hoofdvestiging geeft aan dat de winkel in mijn woonplaats een franchise was en dat zij daar niets mee te maken hebben gehad.
Zij hebben geen weet van waar de nevenvestiging de meubelen opsloeg destijds en van welk magazijn gebruik is gemaakt.

Ingevolge de kvk handelde de winkel in mijn woonplaats onder het btw-nummer van een andere bv, dit btw nummer staat ook op het eigendomsbewijs tesamen met de woorden 'bv X h/o [naam winkel]' maar betekent dit nu dat de hoofdvestiging zich hier zo makkelijk vanaf kan maken..? Bv is op papier nog bestaand maar niet meer actief dus kans dat de meubelen nog ergens opgeslagen staan is zeer klein, waarschijnlijk inmiddels weer doorverkocht.

Kan ik de hoofdvestiging aanspreken op het leveren van de spullen en bij weigering vorderen tot terugbetalen van het aankoopbedrag? En kan ik op basis van enkel een btw-nummer op het eigendomsbewijs concluderen dat er inderdaad een franchisenemer is waarvan ik gekocht heb, ook al staat de winkel in de kvk ingeschreven als nevenvestiging? Als consument weet ik
niet beter dan dat ik zaken heb gedaan met de winkel, niet specifiek een franchisenemer.
Laatst gewijzigd door Radar op 19 aug 2017 09:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast ivm duidelijkheid

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Meubelen op laten slaan door winkel, nu zoek

Ongelezen bericht door kokka »

is dit een studie opdracht ofzo? klinkt namelijk nogal ongeloofwaardig, dure meubels kopen en deze dan jaren in de opslag van de winkel laten staan.

nimi
Berichten: 16
Lid geworden op: 19 aug 2017 00:45

Re: Meubelen op laten slaan door winkel, nu zoek

Ongelezen bericht door nimi »

Was het maar waar. Ik had toentertijd nog geen woning en er werd aangegeven dat er regelmatig klanten meubelen lieten staan tot wanneer ze deze echt kwijt konden in hun huis.

Is een behoorlijk bedrag waar het om gaat dus nee, dit is geen fictieve casus.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Meubelen op laten slaan door winkel, nu zoek

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Ik hoop voor u, dat u een goede rechtsbijstandsverzekering of andere juridische bijstand heeft, want m.b.t. uw rechten met het voorliggende bewijsmateriaal en het afgegeven statement, zal het een spelletje van eindeloze haarkloverij om een schadevegoeding kunnen gaan worden.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Meubelen op laten slaan door winkel, nu zoek

Ongelezen bericht door chrisd1 »

Je zult een overeenkomst hebben met een b.v.?; is die nevenvestiging een aparte b.v.??
hänschen klein schreef:...een goede rechtsbijstandverzekering...
Zoals b.v. deze???

nimi
Berichten: 16
Lid geworden op: 19 aug 2017 00:45

Re: Meubelen op laten slaan door winkel, nu zoek

Ongelezen bericht door nimi »

Dank je wel voor je reactie. De nevenvestiging is inderdaad een andere bv met een apart rsin-nummer. Ze handelden echter onder de naam van de hoofdvestiging en als zodanig waren ze ook aangesloten bij een keurmerk voor die branche. Aan dit laatste heb ik in dit geval (nog) niets omdat je pas bij een geschil bij hen aanklopt..en met wie heb ik nu een geschil, de nevenvestiging in de eerste plaats en de hoofdvestiging in de tweede plaats...of met alleen nevenvestiging en heb ik dan nu gewon pech gehad omdat dat filiaal gesloten is..

Volgens de KvK is de vestiging in mijn woonplaats een nevenvestiging dus helemaal los van elkaar staan ze niet in mijn optiek. Ik vind dan ook dat de hoofdvestiging zich er in dit geval nogal makkelijk vanaf maakt.

Rechtsbijstandverzekering heb ik helaas niet, en die werken voor een groot deel met een wachttijd óf hebben de clausule dat het contract afgesloten moet zijn tijdens de periode van verzekerd zijn, begrijpelijk ook.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Meubelen op laten slaan door winkel, nu zoek

Ongelezen bericht door chrisd1 »

@nimi
Heb je de vennoten, die vermeld staan in de kvk-bv-inschrijving al benaderd??

alloallo
Berichten: 93
Lid geworden op: 03 nov 2011 14:16

Re: Meubelen op laten slaan door winkel, nu zoek

Ongelezen bericht door alloallo »

Jaren in de opslag? waren het showroommodellen of nieuw te bestellen? In het geval van nieuw is het zeker dat deze meubelen daadwerkelijk geleverd zijn?

Moneyman
Berichten: 30109
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Meubelen op laten slaan door winkel, nu zoek

Ongelezen bericht door Moneyman »

chrisd1 schreef:@nimi
Heb je de vennoten, die vermeld staan in de kvk-bv-inschrijving al benaderd??
Een BV heeft geen vennoten.

Maar het is het één of het ander: of het is een nevenvestiging, of het is een aparte BV. Het kan niet allebei zijn. En dat is alles bepalend voor de vraag of je de nog bestaande hoofdvestiging kunt aanspreken.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Meubelen op laten slaan door winkel, nu zoek

Ongelezen bericht door hänschen klein »

- Er wordt vaak aanbevolen gebruik te maken van het plaatselijke 'juridische loket', een stichting die u op weg zou kunnen helpen. Helaas worden er zelden feed-backs gegeven ... dus of het werkelijk helpt?

- Inderdaad heeft het geen zin om nu nog een rechtsbijstandsverzekering af te sluiten.

- Omdat professionele verwijzingen door de moderator verwijderd worden, kan ik de nieuwste consumenten-ontwikkelingen niet linken, maar indirect kunt u zoeken op en via de naam 'Jurofoon' en volg dan de tekst naar de juristen die ik bedoel. Noteer de gegeven Hello-link, want v.a. maandag zal mogelijk ook deze tip weer verwijderd worden. U kunt tenminste contact opnemen en uw case uitleggen. Omdat u van dure meubelen berichtte, zou ik het er niet zomaar bij laten zitten, tenslotte heeft u uw farorieten inrichting niet zómaar laten opslaan.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Meubelen op laten slaan door winkel, nu zoek

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

.
Laatst gewijzigd door Leo The Emperor op 04 okt 2018 12:13, 1 keer totaal gewijzigd.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Meubelen op laten slaan door winkel, nu zoek

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Zolang er géén tijdslimiet op de documenten staat aangegeven en op een levering nooit werd aangedrongen, lijkt het me een toezegging te zijn zonder kosten en/of andere consequenties voor de klant/TS.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Meubelen op laten slaan door winkel, nu zoek

Ongelezen bericht door crazyme »

Linksom of rechtsom : Een winkel kan niet zomaar stoppen (zonder failliet te gaan) zonder alles netjes af te wikkelen. De ondernemer is daarvoor verantwoordelijk. U kunt het beste op zoek gaan naar de bestuurder en hem/haar daar persoonlijk op aanspreken.

Moneyman
Berichten: 30109
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Meubelen op laten slaan door winkel, nu zoek

Ongelezen bericht door Moneyman »

crazyme schreef:Linksom of rechtsom : Een winkel kan niet zomaar stoppen (zonder failliet te gaan) zonder alles netjes af te wikkelen. De ondernemer is daarvoor verantwoordelijk. U kunt het beste op zoek gaan naar de bestuurder en hem/haar daar persoonlijk op aanspreken.
Inderdaad. De vraag is alleen nog even wélke bestuurder.

nimi
Berichten: 16
Lid geworden op: 19 aug 2017 00:45

Re: Meubelen op laten slaan door winkel, nu zoek

Ongelezen bericht door nimi »

Dank voor alle reacties en tips! Daar kan ik zeker wat mee.

- Naar mijn idee is de duur van de opslag geen issue in deze daar er schriftelijk staat aangegeven dat ze opgeslagen worden voor onbepaalde tijd...wat daarvan gevonden kan worden is een tweede. Feit is wel dat dit is afgesproken, schriftelijk bevestigd is en dat aangegeven is dat opslag meerdere jaren geen enkel probleem is. Er is zelfs gesproken over opslag van meubelen door klanten van 8 jaar destijds.
Of dit mij veel brengt is wederom een tweede.
De schriftelijke bevestiging dient dan ook als formalisering van wat wij hebben afgesproken. Bovendien waren de spullen na aankoop mijn eigendom (ook schriftelijk vastgelegd) en diende ik bij verkoop en/of verplaatsing van mijn eigendom hiervan op de hoogte gesteld te worden. Pogingen hiertoe dienen naar mijn mening gestaafd te worden door de nevenvestiging.

- de werkmaatschappij bestaat nog maar is niet actief. Daarboven hangt een holding en weer daarboven enkele persoonlijke holdings die elk dga's hebben. De bestuurders zijn wel te achterhalen via diverse gegevens online dus denk dat hen aanschrijven de eerste stap is.

-mijn actuele gegevens zijn nog steeds up to date en ik heb nimmer bericht van hen ontvangen dat er mbt de meubelen een issue zou zijn. Toen de vestiging in mijn woonplaats bijna sloot ben ik nog in de winkel geweest en werd er aangegeven dat er in de omgeving een nieuwe winkel geopend zou worden maar dat is nooit gebeurd. Vandaar nu de issue met wie hierover aan te spreken. Overigens is het klantenbestand van de nevenvestiging wel overgenomen door de hoofdvestiging.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Meubelen op laten slaan door winkel, nu zoek

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Zonder dus een jurist in de arm te nemen ... zou ik inderdaad ook de verantwoordelijke (met een aangetekende brief) aanschrijven, veertien dagen de tijd gunnen om dit voorval te kunnen onderzoeken en aankondigen dat u daarna een aangifte wegens diefstal zult doen en van plan bent verdere stappen te ondernemen ...

Alleen ... wat gaat u doen wanneer er niet op uw navraag gereageerd wordt?

NeoDutchio
Berichten: 12329
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Meubelen op laten slaan door winkel, nu zoek

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Een dure meubelzaak die tot zelfs 8 jaar meubelen opslaat voor een klant? Overal in Nederland zijn boxen te huur om zelf meubelen in op te slaan. En met welke reden koopt u meubelen terwijl u zelf geen woning had? Het nut van deze hele constructie ontgaat mij geheel.
Aangezien het hier om een franchise gaat kunt u niet bij een andere vestiging aankloppen. Als ik bv met de Gamma in plaats x een afspraak maak kan ik niet gaan klagen in plaats y aangezien daar een andere eigenaar in zit. Dat ze hetzelfde verkopen en onder dezelfde naam werken wil niet zeggen dat het dezelfde bedrijven gaat.
Het enige dat u nog kunt doen is op zoek gaan naar de oud eigenaren en daar de vraag neerleggen waar uw meubelen gebleven zijn.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Meubelen op laten slaan door winkel, nu zoek

Ongelezen bericht door witte angora »

Lastige materie. Ik heb geprobeerd iets te vinden via Google, maar de meeste overeenkomsten voor onbepaalde tijd betreffen arbeidsovereenkomsten. Hoewel onderstaande link geen sluitende informatie geeft, staan er toch wel wat nuttige dingen in hoe dingen wel of niet juridisch geregeld zijn. Ik denk dat veel afhangt van wat er precies in de overeenkomst staat, en wat er bedoeld is met 'onbepaalde tijd'. Of beter gezegd: waar jullie beiden van uit mochten gaan van de invulling van 'onbepaalde tijd'. Eerlijk gezegd denk ik niet dat het betreffende bedrijf uit moest gaan van een opslag van vele jaren zonder dat er enige vergoeding tegenover stond voor het gebruik van dure magazijnruimte. Eerder iets van een onbekend aantal weken/maanden.

http://dirkzwagerondernemingsrecht.nl/2 ... nietiging/

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Meubelen op laten slaan door winkel, nu zoek

Ongelezen bericht door witte angora »

nimi schreef:Toen de vestiging in mijn woonplaats bijna sloot ben ik nog in de winkel geweest en werd er aangegeven dat er in de omgeving een nieuwe winkel geopend zou worden maar dat is nooit gebeurd.
Maar heb je toen niet gevraagd wat er met je meubels ging gebeuren?

nimi
Berichten: 16
Lid geworden op: 19 aug 2017 00:45

Re: Meubelen op laten slaan door winkel, nu zoek

Ongelezen bericht door nimi »

NeoDutchio schreef:Een dure meubelzaak die tot zelfs 8 jaar meubelen opslaat voor een klant? Overal in Nederland zijn boxen te huur om zelf meubelen in op te slaan. En met welke reden koopt u meubelen terwijl u zelf geen woning had? Het nut van deze hele constructie ontgaat mij geheel.
Aangezien het hier om een franchise gaat kunt u niet bij een andere vestiging aankloppen. Als ik bv met de Gamma in plaats x een afspraak maak kan ik niet gaan klagen in plaats y aangezien daar een andere eigenaar in zit. Dat ze hetzelfde verkopen en onder dezelfde naam werken wil niet zeggen dat het dezelfde bedrijven gaat.
Het enige dat u nog kunt doen is op zoek gaan naar de oud eigenaren en daar de vraag neerleggen waar uw meubelen gebleven zijn.
Dank je wel voor je reactie. Nogmaals, de ratio van de 'constructie' doet naar mijn mening niet terzake..wel geldt dat ik hier oo dit moment last van heb. Natuurlijk had ik achteraf gezien beter dit of dat kunnen doen.

Dit is de situatie waar ik het nu mee moet doen.

Gesloten