LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Aanbetaling terugvragen bij koop op afstand

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Hannah94
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 sep 2017 10:57

Aanbetaling terugvragen bij koop op afstand

Ongelezen bericht door Hannah94 »

Hallo iedereen,

Ik heb vorige week een scooter gekocht en netjes hiervoor aanbetaald. Nu blijkt de scooter een vertraging te hebben, en dat duurt mij veel te lang. Ik heb gebeld en de verkoper heeft nog niets voor mij gedaan (kenteken aanvragen, kentekenbewijs of scooter op mijn naam zetten) aangezien de scooter nog niet binnen is.
Ik heb de scooter dus afgezegd, maar krijg nu mijn aanbetaling niet terug. Er zijn dus nog geen producten of diensten geleverd en ik zit binnen de bedenktermijn van 14 dagen bij een koop via internet.
Is er een manier dat ik toch mijn aanbetaling terug kan krijgen. Want ik betaal nu eigenlijk voor niets?

Nijogeth
Berichten: 9990
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Aanbetaling terugvragen bij koop op afstand

Ongelezen bericht door Nijogeth »

U betaalt voor niets? U betaalt ervoor om deze scooter niet meer aan te bieden en klaar te laten maken. Als u hem niet meer wil, dan heeft de verkoper dus extra kosten moeten maken voor stalling en mogelijk geinteresseerde kopers misgelopen.

Verwijderd

Re: Aanbetaling terugvragen bij koop op afstand

Ongelezen bericht door Verwijderd »

Nijogeth schreef:U betaalt voor niets? U betaalt ervoor om deze scooter niet meer aan te bieden en klaar te laten maken. Als u hem niet meer wil, dan heeft de verkoper dus extra kosten moeten maken voor stalling en mogelijk geinteresseerde kopers misgelopen.
Zoals ik het lees staat er toch vrij duidelijk dat de eigenaar nog niets voor haar heeft gedaan. Maar ik kan het mis hebben.

Frantic2
Berichten: 1570
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:50

Re: Aanbetaling terugvragen bij koop op afstand

Ongelezen bericht door Frantic2 »

en dat hij via internet besteld heeft.... dus niks vastgehouden oid

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Aanbetaling terugvragen bij koop op afstand

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Hoho, er is toch zeker wel een verschil tussen een product bestellen bij een webshop of via Marktplaats of ergens anders een koop sluiten van een voertuig.

Welke is hier aan de hand?

Henk Toeter
Berichten: 659
Lid geworden op: 23 jun 2017 10:50

Re: Aanbetaling terugvragen bij koop op afstand

Ongelezen bericht door Henk Toeter »

Hi Hannah, voordat we verder kunnen....

Vraag 1: Ben u consument? (dat wil zeggen, u bent particulier en de verkoper verkoopt beroepsmatig scooters e.d.)
Vraag 2: Hoe is de koopovereenkomst met de verkoper tot stand gekomen?

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Aanbetaling terugvragen bij koop op afstand

Ongelezen bericht door alfatrion »

Vraag 3: Is de verkoper een consument?

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Aanbetaling terugvragen bij koop op afstand

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Hannah94 schreef:Hallo iedereen,

Ik heb vorige week een scooter gekocht en netjes hiervoor aanbetaald. Nu blijkt de scooter een vertraging te hebben, en dat duurt mij veel te lang. Ik heb gebeld en de verkoper heeft nog niets voor mij gedaan (kenteken aanvragen, kentekenbewijs of scooter op mijn naam zetten) aangezien de scooter nog niet binnen is.
Ik heb de scooter dus afgezegd, maar krijg nu mijn aanbetaling niet terug. Er zijn dus nog geen producten of diensten geleverd en ik zit binnen de bedenktermijn van 14 dagen bij een koop via internet.
Is er een manier dat ik toch mijn aanbetaling terug kan krijgen. Want ik betaal nu eigenlijk voor niets?
Als de scooter naar jouw specificaties is samengesteld, dan is er geen wettelijke bedenktijd.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Aanbetaling terugvragen bij koop op afstand

Ongelezen bericht door olaf79 »

Maar als de scooter niet geleverd wordt volgens afgesproken levertijd is dat alles niet relevant en reden voor ontbinding van het contract. Uiteraard moet dan de aanbetaling per direct worden vergoedt.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Aanbetaling terugvragen bij koop op afstand

Ongelezen bericht door alfatrion »

sylvesterb schreef:Als de scooter naar jouw specificaties is samengesteld, dan is er geen wettelijke bedenktijd.
Bijna goed. Je ziet over het hoofd dat de onderdelen van de scooter geprefabriceerd zijn, waardoor er wel een herroepingsrecht is. Voor de volledigheid, als je kiest uit een door de handelaar aangeboden standaardopties die vooraf zijn bepaald, dan zijn de specificaties niet "van" de consument.

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Aanbetaling terugvragen bij koop op afstand

Ongelezen bericht door Cro »

Over welke termijn praten we nu, voor zover mij bekend heeft de winkel 14 dagen de tijd om het geld terug te boeken vanaf het moment dat jij hebt aangegeven te willen ontbinden. Als deze termijn nog niet verstreken is zou er nog geen sprake mogen zijn van een conflict.

Hannah94
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 sep 2017 10:57

Re: Aanbetaling terugvragen bij koop op afstand

Ongelezen bericht door Hannah94 »

Ik heb de scooter besteld via internet bij een bedrijf. Ikzelf ben particulier en heb geen speciale wensen toegevoegd. De scooter zou pas weer aankomende vrijdag op voorraad zijn, aangezien het schip vertraging had of zo.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Aanbetaling terugvragen bij koop op afstand

Ongelezen bericht door alfatrion »

Nadat je (aantoonbaar) de koop hebt herroepen heeft de verkoper tot 14 dagen de tijd om het geld terug te maken, daarna is hij in verzuim en je kun je een incassobureau in schakelen. Voor jouw situatie geld het zelfde als ik elders heb aangegeven.
viewtopic.php?p=2440475#p2440475
viewtopic.php?p=2440533#p2440533

Alleen de hoogte van de wettelijke incassokosten zal anders zijn. Boven de 266,66 euro maar onder de 5000 euro is dit 15% plus 21% BTW.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Aanbetaling terugvragen bij koop op afstand

Ongelezen bericht door crazyme »

Hannah94 schreef:Ik heb de scooter besteld via internet bij een bedrijf. Ikzelf ben particulier en heb geen speciale wensen toegevoegd. De scooter zou pas weer aankomende vrijdag op voorraad zijn, aangezien het schip vertraging had of zo.
Besteld via een webshop of via de mail ?

Hannah94
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 sep 2017 10:57

Re: Aanbetaling terugvragen bij koop op afstand

Ongelezen bericht door Hannah94 »

Besteld via de webshop van la souris scooters

stofzuigertje

Re: Aanbetaling terugvragen bij koop op afstand

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

https://www.lasourisscooters.nl/algemene-voorwaarden/

Als ik daar voor de maar €599,- scooter zou lezen zou ik volgens 6-1 deze binnen 14 dagen terug mogen geven mits niet gebruikt of uitgepakt.
Maar er zit een kenteken plicht op met kosten dus die ben ik zeker kwijt!

Binnen 14 dagen geld terug maar een rijklare scooter en wegrijden en je krijgt niets meer!
Voordelige firma met blijkbaar niet alles op voorraad en annuleren krijgen ze jou keuze en ze hebben vermoedelijk beperkte ruimte over de 4 vestigingen.

De City van €599,- is vermoedelijk dubieuze zooi en de iets duurdere van €4000,- bieden ze ook aan maar of ze die ook wel eens verkopen?
Kijk eerst eens in hun winkel en vooral de werkplaats en op Zaterdag hoor je dan vermoedelijk iets van klanten die al gekocht hebben en komen klagen...
Als je ook voor €599,- iets aanbied is vragen om garantie problemen en klachten.
En de goede berichten, ja maar je kunt alle ongewenste verwijderen!

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Aanbetaling terugvragen bij koop op afstand

Ongelezen bericht door alfatrion »

Die voorwaarde zijn in strijd met dwingende wetgeving. TS heeft recht om ook de aanbetaling terug te krijgen.

atlas1302

Re: Aanbetaling terugvragen bij koop op afstand

Ongelezen bericht door atlas1302 »

Ik heb vorige week een scooter gekocht en netjes hiervoor aanbetaald. Nu blijkt de scooter een vertraging te hebben, en dat duurt mij veel te lang
Als u direct naar een scooterzaak gaat kunt u uitkiezen welke u morgen wilt hebben, u kiest voor een webshop waar de kans bestaat dat het nog net eventjes uit China moet komen en dat is voor u op het vroegst volgende week vrijdag. U heeft al een aanbetaling gedaan en de scooter gereserveerd, u bent dus accoord.

Wacht aanstaande vrijdag nu nog eventjes af en ga dan kijken hoe uw scooter er bij staat, staat er niets dan komt de webshop zijn afspraken niet na en komt u in actie.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Aanbetaling terugvragen bij koop op afstand

Ongelezen bericht door alfatrion »

Dat wil Hanna niet.
Artikel 6:230o lid 1 sub b onder 1° BW schreef:De consument kan een overeenkomst op afstand of een overeenkomst buiten de verkoopruimte zonder opgave van redenen ontbinden tot een termijn van veertien dagen is verstreken, na bij een consumentenkoop de dag waarop de consument of een door de consument aangewezen derde, die niet de vervoerder is, de zaak heeft ontvangen
Artikel 6:230r lid 1 BW schreef:De handelaar vergoedt na ontbinding van de overeenkomst overeenkomstig artikel 230o onverwijld doch uiterlijk binnen veertien dagen na de dag van ontvangst van de verklaring tot ontbinding alle van de consument ontvangen betalingen, met inbegrip van de leveringskosten.
Artikel 6:230i lid 1 BW schreef:Van het bepaalde bij of krachtens deze afdeling kan niet ten nadele van de consument worden afgeweken.

stofzuigertje

Re: Aanbetaling terugvragen bij koop op afstand

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Online was hoogste bod op Marktplaats van een door hun geleverde die minder als €999,- koste na 4 maanden slechts €20,-

De problemen zat mag hij voor hoogste bod weg.
De koper/hoogste bieder heeft nog garantie maar is het rendabel naar een door hun erkende reparateur te gaan en is hij hoe lang is deze dan weer bruikbaar?

Gesloten