LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verplicht tweede pinpas afnemen bij ING

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
garm1990
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 nov 2017 20:35

Verplicht tweede pinpas afnemen bij ING

Ongelezen bericht door garm1990 »

Mijn man en ik hebben een gezamenlijke rekening bij de ING.
Nu hebben we deze alleen voor het sparen.
De ing-pas gebruik ik bij hoge uitzondering, dus dat ik hem alleen heb en voor moet betalen vind ik prima.
Mijn man heeft hem al die jaren nooit gebruikt, omdat we deze niet als betaalrekening gebruiken.
Hij is naar de ING toegegaan om aan te geven dat hij de ing-pas niet wil en dus er ook niet voor wil betalen.
De ING zegt dat dit niet mogelijk is. het enige wat hij kan doen is onze gezamenlijke rekening over te zetten op alleen mijn naam.
Maar.....dit willen wij niet. Het is een rekening van beiden!! Stel er gebeurd wat, dan kan mijn man niet bij de rekening, want hij staat op mijn naam.
Het is toch van de zotte dat we moeten betalen voor een pas die we niet eens willen en die we ook niet in kunnen leveren??
Laatst gewijzigd door Radar op 22 nov 2017 08:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast ter verduidelijking onderwerp

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Verplicht tweede pinpas afnemen bij ING

Ongelezen bericht door Moneyman »

garm1990 schreef:Mijn man en ik hebben een gezamenlijke rekening bij de ING.
Nu hebben we deze alleen voor het sparen.
De ing-pas gebruik ik bij hoge uitzondering, dus dat ik hem alleen heb en voor moet betalen vind ik prima.
Mijn man heeft hem al die jaren nooit gebruikt, omdat we deze niet als betaalrekening gebruiken.
Hij is naar de ING toegegaan om aan te geven dat hij de ing-pas niet wil en dus er ook niet voor wil betalen.
De ING zegt dat dit niet mogelijk is. het enige wat hij kan doen is onze gezamenlijke rekening over te zetten op alleen mijn naam.
Maar.....dit willen wij niet. Het is een rekening van beiden!! Stel er gebeurd wat, dan kan mijn man niet bij de rekening, want hij staat op mijn naam.
Het is toch van de zotte dat we moeten betalen voor een pas die we niet eens willen en die we ook niet in kunnen leveren??
Nee. Een simpele betaalrekening is geen maatwerk, maar gewoon een pakket met een paar keuzeopties. Als je keuzes wilt die niet in het pakket zitten, houdt het gewoon op. Gelukkig zijn de kosten de discussie eigenlijk al niet waard, dus maak je niet te druk zou ik zeggen.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Verplicht tweede pinpas afnemen bij ING

Ongelezen bericht door crazyme »

garm1990 schreef:Mijn man en ik hebben een gezamenlijke rekening bij de ING.
Nu hebben we deze alleen voor het sparen.
De ing-pas gebruik ik bij hoge uitzondering, dus dat ik hem alleen heb en voor moet betalen vind ik prima.
Mijn man heeft hem al die jaren nooit gebruikt, omdat we deze niet als betaalrekening gebruiken.
Hij is naar de ING toegegaan om aan te geven dat hij de ing-pas niet wil en dus er ook niet voor wil betalen.
De ING zegt dat dit niet mogelijk is. het enige wat hij kan doen is onze gezamenlijke rekening over te zetten op alleen mijn naam.
Maar.....dit willen wij niet. Het is een rekening van beiden!! Stel er gebeurd wat, dan kan mijn man niet bij de rekening, want hij staat op mijn naam.
Het is toch van de zotte dat we moeten betalen voor een pas die we niet eens willen en die we ook niet in kunnen leveren??
Twee namen, twee passen.
Aan u de keus of u de rekening wilt hebben of niet.

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Verplicht tweede pinpas afnemen bij ING

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als u die rekening alleen hebt om te kunnen sparen, kunt u natuurlijk beter een spaarrekening nemen bij een andere bank.

Want nu betaalt u voor die rekening en de pasjes, terwijl de rente haast nul is.

Met een andere rekening hebt u totaal geen kosten en ook nog een pietsje meer rente.

Mocht u geld daarvan nodig hebben, dan staat het binnen een dag op uw betaalrekening.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Verplicht tweede pinpas afnemen bij ING

Ongelezen bericht door renewouters »

Misschien een idee voor de banken: maatwerkrekeningen. Daar ga je dan natuurlijk wel flink voor betalen maar je kunt dan wel precies krijgen wat je wilt.

Of je stapt over naar SNS. Krijg je ook wel 2 passen, maar die 2e is gratis. Misschien doen andere banken dat ook wel.

harrievanzanten
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 okt 2009 13:44

Re: Verplicht tweede pinpas afnemen bij ING

Ongelezen bericht door harrievanzanten »

Ik ben het helemaal met de topicstarter eens. Ik heb samen met mijn ex-vrouw nog een en/of-rekening waar we geld op zetten voor de kosten die we voor onze kinderen maken. Dat zijn ALTIJD alleen digitale af- en bijschrijvingen. Toch moeten we voor een tweede pas betalen, terwijl we de eerste al niet eens gebruiken. Natuurlijk kunnen we overstappen en een rekening bij een andere bank nemen, maar daarvoor moet ik mijn ex dan óók weer inschakelen om enige actie te ondernemen en zo goed is ons contact helaas niet. Bovendien is het ook best onhandig om dan 1 rekening bij een andere bank te hebben, terwijl zowel zij, de kinderen als ik al onze rekeningen bij ING hebben. Ik vind het kortweg buitengewoon klantonvriendelijk van ING, maar troost me met de wetenschap dat klantvriendelijkheid niet iets is wat banken nastreven.

NeoDutchio
Berichten: 12325
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Verplicht tweede pinpas afnemen bij ING

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Mijn vrouw heeft een eigen zakelijk rekening en ik beheer de vaste lasten rekening op mijn naam. Daarnaast hebben wij een gezamenlijke rekening voor de dagelijkse zaken. Het smoesje dat er in geval van iets niet bij elkaars rekening kan komen is een fabeltje. Ik ben gemachtigd om in de zakelijke rekening van mijn vrouw te komen en mijn vrouw is gemachtigd om op de vaste lasten rekening te komen. De machtigingen zijn gewoon bij de bank te regelen. Alle rekeningen staan ook netjes in de betaal app.
Het is een besparing van niks eigenlijk, maar het scheelt ons 2 pasjen waar wij geen gebruik van maken.

Stampingwitch
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 nov 2013 16:29

Re: Verplicht tweede pinpas afnemen bij ING

Ongelezen bericht door Stampingwitch »

Heb al jaren een en/of rekening. Pas gebruik ik ook niet, want deze rekening wordt gebruikt om de maandelijkse rekeningen van te betalen. Heb ook nooit een tweede pas moeten nemen of gekregen. Dus ze hebben wel wat veranderd in hun voorwaarden. Als ik een tweede pas zou moeten nemen dan zeg ik de rekening gelijk op.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Verplicht tweede pinpas afnemen bij ING

Ongelezen bericht door mahadma »

Er wordt geschreven "voor als er wat gebeurd". "Als" er wat gebeurd bedoelt men als één van de twee partners overlijd of niet meer in staat is tot handelen. Met een "en of" rekening kan de overblijvende partner de rekening blijven gebruiken, bij een "gemachtigde" situatie kan "hij" als de rekening op naam van "zij" staat de rekening niet meer gebruiken als "zij", de rekeninghouder, is overleden. Het ING pakket biedt niet de optie bij de en of rekening voor geen of een pasje. Dus kiezen of delen.

Rinustp
Berichten: 186
Lid geworden op: 05 okt 2014 19:46

Re: Verplicht tweede pinpas afnemen bij ING

Ongelezen bericht door Rinustp »

Ik zit bij ASNbank en daar heb je dezelfde verplichting. Toen ik daarover belde met die bank zeiden ze dat er twee mensen eigenaar zijn van die rekening en er dus automatisch twee pasjes bij horen.

Bij overlijden van een van u maakt het geen verschil of u een en/of of een persoonlijke rekening hebt.
Bij overlijden wordt elke rekening tijdelijk geblokkeerd door de bank. Dit is een wettelijke bepaling. Het is bedoelt om uit te zoeken of er erfgenamen zijn en hoe die erfenis geregeld is.

Deze ervaring hebben wij met mijn schoonvader- en moeder.
Je geeft elkaar de inlogcodes en als het schriftelijk moet vraag je alvast een opzegging aan. Daar zet je een handtekening op. De datum van overlijden vul je later in.
Op deze manier kun je zaken tijdig en netjes regelen. En hou je de bemoeienis van de bank buiten schot. Bij mijn broer, die terminaal was, hebben wij dat ook gedaan. Geen bank die dan nog zeurt.

Het is misschien niet heel netjes maar 'netjes' is een woord wat ze bij de bank toch niet kennen.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Verplicht tweede pinpas afnemen bij ING

Ongelezen bericht door Brahms »

......Je geeft elkaar de inlogcodes.......
En dan maar hopen dat het goed blijft gaan binnen de familie. Is de rekening geplunderd, dan weet je in ieder geval waar je de schuldigen binnen de familie ( of nog leuker, erbuiten) moet zoeken......
Van stelende familieleden zijn genoeg voorbeelden bekend.

NeoDutchio
Berichten: 12325
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Verplicht tweede pinpas afnemen bij ING

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Brahms schreef:
......Je geeft elkaar de inlogcodes.......
En dan maar hopen dat het goed blijft gaan binnen de familie. Is de rekening geplunderd, dan weet je in ieder geval waar je de schuldigen binnen de familie ( of nog leuker, erbuiten) moet zoeken......
Van stelende familieleden zijn genoeg voorbeelden bekend.
Tussen echtparen zal dit geen ruzie opleveren en bij kinderen zullen er afspraken gemaakt moeten worden. En zolang er geen 17 kinderen in het spel zijn is het nog te overzien.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Verplicht tweede pinpas afnemen bij ING

Ongelezen bericht door moederslink »

mahadma schreef:Er wordt geschreven "voor als er wat gebeurd". "Als" er wat gebeurd bedoelt men als één van de twee partners overlijd of niet meer in staat is tot handelen. Met een "en of" rekening kan de overblijvende partner de rekening blijven gebruiken, bij een "gemachtigde" situatie kan "hij" als de rekening op naam van "zij" staat de rekening niet meer gebruiken als "zij", de rekeninghouder, is overleden. Het ING pakket biedt niet de optie bij de en of rekening voor geen of een pasje. Dus kiezen of delen.
Precies!
Moneyman schreef: Gelukkig zijn de kosten de discussie eigenlijk al niet waard, dus maak je niet te druk zou ik zeggen.

Zelf zie ik het " probleem" ook niet zo eerlijk gezegd . En over welke kosten hebben we het eigenlijk? Het zal je de kop niet kosten die paar euro per kwartaal.
Soms moet je bepaalde dingen simpelweg accepteren , banken zijn graaiers , dat weten we , maar we hebben ze nodig en als " kleine burger" doe je er weinig tot niets aan.
Wie weet of het hebben vd 2 passen straks alleen maar goed uitpakt ? :wink:

BERG0001
Berichten: 70
Lid geworden op: 19 nov 2011 17:49

Re: Verplicht tweede pinpas afnemen bij ING

Ongelezen bericht door BERG0001 »

Oplossing: uitzoeken welke bank geen kosten in rekening brengt voor dit soort onzin waar ze alleen hun onkunde mee willen dekken. Cash geld uit laten betalen, rekening vervolgens opzeggen. Eens kijken welke bank er dan overeind blijft staan. De Nederlansche Bank controleert toch? Laat deze ook eens zijn werk serieus nemen op alle geldzaken! Wel nee, het zijn alleen maar de handlangers, lees graaiers, van de gevestigde orde. Lees regering. Wast hen de oren zou ik zeggen, kom in het geweer, de tijd is er dar voor. Digitale tijdperk, maak ze af.

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Verplicht tweede pinpas afnemen bij ING

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Rinustp schreef:Ik zit bij ASNbank en daar heb je dezelfde verplichting. Toen ik daarover belde met die bank zeiden ze dat er twee mensen eigenaar zijn van die rekening en er dus automatisch twee pasjes bij horen.

Bij overlijden van een van u maakt het geen verschil of u een en/of of een persoonlijke rekening hebt.
Bij overlijden wordt elke rekening tijdelijk geblokkeerd door de bank. Dit is een wettelijke bepaling. Het is bedoelt om uit te zoeken of er erfgenamen zijn en hoe die erfenis geregeld is.

Deze ervaring hebben wij met mijn schoonvader- en moeder.
Je geeft elkaar de inlogcodes en als het schriftelijk moet vraag je alvast een opzegging aan. Daar zet je een handtekening op. De datum van overlijden vul je later in.
Op deze manier kun je zaken tijdig en netjes regelen. En hou je de bemoeienis van de bank buiten schot. Bij mijn broer, die terminaal was, hebben wij dat ook gedaan. Geen bank die dan nog zeurt.

Het is misschien niet heel netjes maar 'netjes' is een woord wat ze bij de bank toch niet kennen.

De rekening wordt pas geblokkeerd als het overlijden is doorgegeven aan de bank. Dus dat kan je pas doen als je de verklaring van erfrecht hebt. En een rekening wordt niet geblokkeerd voor automatische incasso’s en het betalen van de kosten van de uitvaart.

Gesloten