LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geparkeerde auto beschadigd door RET bus die doorrijdt

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
atlas1302

Re: Geparkeerde auto beschadigd door RET bus die doorrijdt

Ongelezen bericht door atlas1302 »

Precies, zoals @snuffel zegt.. ik heb ook een blauwe maandag op een bus gereden en ook toevallig de RET, en laat ik nu ook toevallig een keer een auto in mijn achterbak laten rijden (zo`n bus is lang hoor) en de RET heeft gewoon voor de afwikkeling gezorgd.

De chauffeurs zijn zeker getraind voor deze vervelende situatie`s en vermijden iedere conversatie, die opdracht hebben ze nu eenmaal meegekregen.

Dat TS het graag anders had gezien en nu zich door de schade zich emotioneel gepikeerd voelt, dan weet hij/zij de weg naar de rechtbank voor compensatie. Veel geluk ermee en ik voel me ook weleens emotioneel niet helemaal lekker.

Moneyman
Berichten: 30109
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Geparkeerde auto beschadigd door RET bus die doorrijdt

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ook mijn auto is een half jaar gelden door een RET bus in elkaar gereden. De bus is gestopt, de passagiers zijn overgeladen in een andere bus, en ik heb samen met de chauffeur het formulier ingevuld. Die chauffeur moet zich gewoon identificeren, want zijn gegevens (als bestuurder) moeten op het schadeformulier ingevuld worden. Dat kan geen andere RET-er overnemen. Er is volgens mij geen sprake van “doorrijden na een aanrijding” in strafrechtelijke zin, maar netjes is het niet. Ik zou er geen energie in steken, wat heb je immers te winnen?

Tals1979
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 dec 2017 00:37

Re: Geparkeerde auto beschadigd door RET bus die doorrijdt

Ongelezen bericht door Tals1979 »

Ok, ik zie dat er nog wat vragen zijn.

Mijn vraag gaat in dit geval over aangifte doen. Ik heb al contact met bureau schade en daar is het al in behandeling.

Laat ik even aangeven hoe het is verlopen.

Ik ben door een buurvrouw op de hoogte gesteld dat de bus in mijn auto is gegleden.

Ik ben naar beneden gelopen, waar 2 bussen stonden. De voorste kwam niet bij de halte weg. (Slippen)

Ik heb beide chauffeurs gemeld dat een van hen mijn auto heeft geraakt. Bus 2 (achter de bus die bij de halte niet weg kwam) is volgens getuigen in de auto gegleden.

Buschauffeur loopt mee, kijkt naar de auto, zegt dat hij er niks aan ziet, geeft aan dat ik morgen maar de RET moet bellen “wijffie”.

Ik geef aan dat ik gegevens van beide chauffeurs wil hebben. Hij geeft aan dat ik niet weet dat hij het gedaan heeft en neemt de pleitvaart. Mij achterlatend met een kapotte auto en geen gegevens.

Hij is volgens de man van de ongevallendienst naar de remise gereden, heeft géén melding gemaakt van het voorval en is naar huis gegaan.

Bij controle van de bus, bleek een kras en verf op de bus aanwezig te zijn.

De getuige was eerder biuiten dan ik en had al tegen de chauffeur gezegd dat hij mijn auto had geraakt en bijna op de stoep had geduwd. Kreeg een grote mond.

Mijn vraag gaat niet over de schuldvraag, geld voor de auto krijg ik naar verwachting volgende week al. Auto stond geparkeerd.

Ik vraag mij af of het zinvol is om nog aangifte te doen om deze driftkop op zijn gedrag aan te spreken.

Maar denk dat ik het antwoord al heb. Ik maak een afspraak op het bureau.

Tals1979
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 dec 2017 00:37

Re: Geparkeerde auto beschadigd door RET bus die doorrijdt

Ongelezen bericht door Tals1979 »

Oh ja, en ik heb contact opgenomen met de RET. De chauffeur heeft helemaal niks gemeld.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Geparkeerde auto beschadigd door RET bus die doorrijdt

Ongelezen bericht door mahadma »

Opvallend: "Buschauffeur loopt mee, kijkt naar de auto, zegt dat hij er niks aan ziet, geeft aan dat ik morgen maar de RET moet bellen “wijffie”.". Als de chauffeur(s) zeggen niets gezien te hebben terwijl de auto van de vraagsteller total loss is en er achteraf verf op de betreffende bus gevonden is, stap ik niet meer in een bus, de chauffeur moet toch minstens gesproken eens naar een opticien. .............. Maar ik vrees nu dat zijn chef hem wel "even" wil spreken .........

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Geparkeerde auto beschadigd door RET bus die doorrijdt

Ongelezen bericht door chrisd1 »

Moneyman schreef:Ook mijn auto is een half jaar gelden door een RET bus in elkaar gereden. De bus is gestopt, de passagiers zijn overgeladen in een andere bus, en ik heb samen met de chauffeur het formulier ingevuld. Die chauffeur moet zich gewoon identificeren, want zijn gegevens (als bestuurder) moeten op het schadeformulier ingevuld worden. Dat kan geen andere RET-er overnemen.
Klopt; jij hebt jouw kopie van het schadeformulier opgestuurd/overhandigd aan je verzekeraar?; toen is er meteen een expert gekomen?; verzekeraar regelt alles??
Tals1979 schreef:Ik heb de RET ongevallendienst over de vloer gehad en alles ingevuld met deze man.
is 'alles' het schadeformulier?? TS hoort iig een handtekening van de chauffeur te hebben.
Edit: m.i. had die 'ongevallenafdeling' de chauffeur mee behoren te brengen om samen alsnog met TS het formulier in te vullen; daar hoort dan ook het zetten van die handtekening bij, die TS dan kan verifiëren b.v. aan de hand van diens ID-kaart.
Laatst gewijzigd door chrisd1 op 23 dec 2017 09:10, 1 keer totaal gewijzigd.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Geparkeerde auto beschadigd door RET bus die doorrijdt

Ongelezen bericht door witte angora »

Nu wordt het verhaal inderdaad al duidelijker. Je kunt aangifte gaan doen, maar of er iets mee gedaan wordt? Als er niks strafbaars is gebeurd, dan niet. Met enkel een politieverslag kun je niks, dat is alleen een weergave van wat jij vertelt. Meer niet.

Eerder denk ik dat hij door de RET op zijn gedrag aangesproken zal worden. Zoals je het nu omschrijft lijkt de RET hier ook niet blij mee te zijn. Juist door het niet zelf te melden.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Geparkeerde auto beschadigd door RET bus die doorrijdt

Ongelezen bericht door chrisd1 »

witte angora schreef:Nu wordt het verhaal inderdaad al duidelijker. Je kunt aangifte gaan doen, maar of er iets mee gedaan wordt? Als er niks strafbaars is gebeurd, dan niet. Met enkel een politieverslag kun je niks, dat is alleen een weergave van wat jij vertelt. Meer niet.
Heb zelf ook wel eens aangifte betreffende een aanrijding, in mijn geval met letselschade, gedaan; gebeurde echt helemaal niets mee.
Eerder denk ik dat hij door de RET op zijn gedrag aangesproken zal worden. Zoals je het nu omschrijft lijkt de RET hier ook niet blij mee te zijn. Juist door het niet zelf te melden.
Dat dat nog moet gebeuren lijkt me althans niet erg waarschijnlijk; immers; dan was er wel meteen een gesprek met de chauffeur en diens chef respectievelijk met een jurist op het RET-kantoor geweest??

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: Geparkeerde auto beschadigd door RET bus die doorrijdt

Ongelezen bericht door arvandongen »

Het verlaten van de plaats van een ongeval is een strafbaar feit.
Wegenverkeerswet schreef:Artikel 7
1 Het is degene die bij een verkeersongeval is betrokken of door wiens gedraging een verkeersongeval is veroorzaakt, verboden de plaats van het ongeval te verlaten indien:
a. bij dat ongeval, naar hij weet of redelijkerwijs moet vermoeden, een ander is gedood dan wel letsel of schade aan een ander is toegebracht;
b. daardoor, naar hij weet of redelijkerwijs moet vermoeden, een ander aan wie bij dat ongeval letsel is toegebracht, in hulpeloze toestand wordt achtergelaten.
2 Het eerste lid, aanhef en onderdeel a, is niet van toepassing op degene die op de plaats van het ongeval behoorlijk de gelegenheid heeft geboden tot vaststelling van zijn identiteit en, voor zover hij een motorrijtuig bestuurde, tevens van de identiteit van dat motorrijtuig.
De strafmaat staat beschreven in de:
"Richtlijn voor strafvordering verkeersongevallen en verlaten plaats ongeval" (BWBR0036316-Justitie)
Tabel 3:
Geringe materiële schade : 1e keer € 500, bij herhaling € 750 + OBM 2mnd ov
Meer dan geringe materiële schade: 1e keer € 1000, bij herhaling € 1500 +OBM 4 mnd ov


Ik weet niet of de Politie zal optreden indien er uitsluitend materiële schade is. Echter, het gedrag van de chauffeur lijkt mij op zijn minst een berisping waard. Je zou een officiële klacht kunnen indienen bij de RET tegen de betreffende chauffeur en daarbij het Politierapport toevoegen.

Gelukkig dat de schade blijkbaar snel vergoed wordt. Hulde aan de snelle afhandeling door de RET-organisatie.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Geparkeerde auto beschadigd door RET bus die doorrijdt

Ongelezen bericht door chrisd1 »

arvandongen schreef:Gelukkig dat de schade blijkbaar snel vergoed wordt. Hulde aan de snelle afhandeling door de RET-organisatie.
??; TS heeft blijkbaar nog niet eens een behoorlijk ondertekend Schadeformulier??; zonder welk haar verzekering niets doet??

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Geparkeerde auto beschadigd door RET bus die doorrijdt

Ongelezen bericht door scontra »

Tals1979 schreef:Ok, ik zie dat er nog wat vragen zijn.

Mijn vraag gaat in dit geval over aangifte doen. Ik heb al contact met bureau schade en daar is het al in behandeling.

Maar denk dat ik het antwoord al heb. Ik maak een afspraak op het bureau.

Als uw schadeclaim bij het "bureau schade" van de RET in behandeling is dan kunt u er "echt" op vertrouwen dat het allemaal netjes en correct wordt afgehandeld.
De politie zal geen aangifte van het voorval opmaken maar er hoogstens een 'melding' van maken.

En de betreffende chauffeur, die is nog niet jarig.
Dergelijk handelen wordt bij de RET zeer zwaar opgenomen, maar wel intern afgehandeld.

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: Geparkeerde auto beschadigd door RET bus die doorrijdt

Ongelezen bericht door arvandongen »

chrisd1 schreef:
arvandongen schreef:Gelukkig dat de schade blijkbaar snel vergoed wordt. Hulde aan de snelle afhandeling door de RET-organisatie.
??; TS heeft blijkbaar nog niet eens een behoorlijk ondertekend Schadeformulier??; zonder welk haar verzekering niets doet??
Tals1979 schreef:geld voor de auto krijg ik naar verwachting volgende week al.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Geparkeerde auto beschadigd door RET bus die doorrijdt

Ongelezen bericht door chrisd1 »

arvandongen schreef:
Tals1979 schreef:geld voor de auto krijg ik naar verwachting volgende week al.
Sy; overheen gelezen :oops:

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Geparkeerde auto beschadigd door RET bus die doorrijdt

Ongelezen bericht door renewouters »

chrisd1 schreef:
witte angora schreef:Nu wordt het verhaal inderdaad al duidelijker. Je kunt aangifte gaan doen, maar of er iets mee gedaan wordt? Als er niks strafbaars is gebeurd, dan niet. Met enkel een politieverslag kun je niks, dat is alleen een weergave van wat jij vertelt. Meer niet.
Heb zelf ook wel eens aangifte betreffende een aanrijding, in mijn geval met letselschade, gedaan; gebeurde echt helemaal niets mee.
Het proces verbaal is van belang voor een uitkering van de verzekering. Zonder proces verbaal zal het wel heel laagdrempelig worden om te frauderen. De verzekering oplichten is 1, maar liegen in een proces verbaal is een stap verder. Dus dat is toch wel een vrij belangrijke functie van het proces verbaal.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Geparkeerde auto beschadigd door RET bus die doorrijdt

Ongelezen bericht door chrisd1 »

renewouters schreef:Dus dat is toch wel een vrij belangrijke functie van het proces verbaal.
Heb iig niet anders beweerd.

Tals1979
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 dec 2017 00:37

Re: Geparkeerde auto beschadigd door RET bus die doorrijdt

Ongelezen bericht door Tals1979 »

Nou, mijn verzekering doet hoe dan ook niks hoor. Alleen een WA houd in dat je zelf alles kunt oplossen. Wat mijn verzekering wel heeft gedaan, is de auto afslepen.

Ik heb inzake het gedrag een klacht gemeld bij de klantenservice, waar ik een standaard e-mail op terug kreeg. Geen inhoudelijke reactie. Na te hebben gebeld, kreeg ik een schamele sorry van deze klantenservice.

Ik ben boos op de chauffeur en wil dat hij word aangepakt. Ik wil niet een standaard mailtje.

Had hij gezegd: “sorry mevrouw, ik heb het niet gemerkt/gevoeld. Hier heeft u mijn gegevens, ik zal het voor u melden en dan zoekt de ongevallendienst het met u uit”, dan hadden we een heel ander gesprek gehad.

In plaats daarvan ben ik in tranen, in een sneeuwstorm achtergelaten. Gewoon schijt aan een ander.

Overigens, tot nu toe zijn de ervaringen met bureau schade goed. Hopelijk keren zij snel uit.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Geparkeerde auto beschadigd door RET bus die doorrijdt

Ongelezen bericht door scontra »

Tals1979 schreef:Nou, mijn verzekering doet hoe dan ook niks hoor. Alleen een WA houd in dat je zelf alles kunt oplossen. Wat mijn verzekering wel heeft gedaan, is de auto afslepen.

Ik heb inzake het gedrag een klacht gemeld bij de klantenservice, waar ik een standaard e-mail op terug kreeg. Geen inhoudelijke reactie. Na te hebben gebeld, kreeg ik een schamele sorry van deze klantenservice.

Ik ben boos op de chauffeur en wil dat hij word aangepakt. Ik wil niet een standaard mailtje.

Had hij gezegd: “sorry mevrouw, ik heb het niet gemerkt/gevoeld. Hier heeft u mijn gegevens, ik zal het voor u melden en dan zoekt de ongevallendienst het met u uit”, dan hadden we een heel ander gesprek gehad.

In plaats daarvan ben ik in tranen, in een sneeuwstorm achtergelaten. Gewoon schijt aan een ander.

Overigens, tot nu toe zijn de ervaringen met bureau schade goed. Hopelijk keren zij snel uit.
@Tals,

U begint nu een beetje door te draven met uw "ik wil" dit en "ik wil" dat, het ontbreekt er nog maar aan dat u gaat staan stampvoeten.
Het begint bijna op "kinderlijk gedrag" te lijken.
Uw schade is in behandeling en zal netjes worden afgewerkt, daar hoeft u echt niet over in te zitten.
En als u alle reacties serieus gelezen zou hebben dan had u o.a. ook gelezen dat de betreffende chauffeur intern wordt aangepakt, daar hoeft u niet over in te zitten en welke sanctie hem wordt opgelegd, dat gaat u en ons, gelukkig, helemaal niets aan.
Wacht even "rustig" (als dat al mogelijk is) af op de afwikkeling van de zaak door de RET en troost u, u bent echt niet de enige die dit overkomt.

Logisch dat uw 'eigen' verzekering niets voor u doet, daar betaald u ook niet voor, want u bent alleen maar verzekerd voor schade die u toebrengt aan anderen.

En die tranen, die tranen van verdriet of woede, die tranen zijn samen met de sneeuwstorm naar Siberië vertrokken, waar ze tot in de eeuwigheid vrolijk zullen ronddwarrelen. :|

Prettige Kerstdagen en een Schadevrij 2018 gewenst.

Verwijderd

Re: Geparkeerde auto beschadigd door RET bus die doorrijdt

Ongelezen bericht door Verwijderd »

breien schreef:RET hoeft aan u geen verantwoording af te leggen hoe zij dit intern met de chaufeur oplossen. Dat gaat u niet aan.
Volgens mij gaat het TS er om dat hij/zij nog steeds geen sorry heeft gehoord, van niemand niet. Je krijgt een grote bek van de chauffeur en die peert hem vervolgens, en als je dan bij RET zelf aanbelt krijg je ook nog geen enkele excuses voor het feit dat je auto total loss is gereden. Leuk hoor, dat de verzekering dit wel allemaal oplost, maar een simpel sorry van of de chauffeur of het bedrijf waar hij voor werkt is toch wel het minste wat je mag verwachten?

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Geparkeerde auto beschadigd door RET bus die doorrijdt

Ongelezen bericht door scontra »

JohnTheBassist schreef:
breien schreef:RET hoeft aan u geen verantwoording af te leggen hoe zij dit intern met de chaufeur oplossen. Dat gaat u niet aan.
Volgens mij gaat het TS er om dat hij/zij nog steeds geen sorry heeft gehoord, van niemand niet. Je krijgt een grote bek van de chauffeur en die peert hem vervolgens, en als je dan bij RET zelf aanbelt krijg je ook nog geen enkele excuses voor het feit dat je auto total loss is gereden. Leuk hoor, dat de verzekering dit wel allemaal oplost, maar een simpel sorry van of de chauffeur of het bedrijf waar hij voor werkt is toch wel het minste wat je mag verwachten?

ik durf er een duizendje op te verwedden dat de troubleshooter, die namens de RET bij mevrouw thuis is geweest om de gegevens op te nemen, wel degelijk excuses namens de RET heeft aangeboden.
Deze RET medewerker heeft mevrouw ook uitgelegd hoe het e.e.a. verder zal verlopen en haar de gegevens verstrekt die zij nodig zou kunnen hebben.
Als één medewerker zich niet sociaal gedraagt, dan wil dat nog niet zeggen dat het hele bedrijf dat dan ook op die manier zou doen, het moet niet gekker worden.
Trouwens het mogelijke taalgebruik van mevrouw is tot heden buitenbeschouwing gebleven en dat is misschien maar beter ook. ;-)
En de verzekering lost helemaal niets op, dat doet de RET zelf.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Geparkeerde auto beschadigd door RET bus die doorrijdt

Ongelezen bericht door witte angora »

Van je laatste post wordt ik niet vrolijk.
Tals1979 schreef:Nou, mijn verzekering doet hoe dan ook niks hoor. Alleen een WA houd in dat je zelf alles kunt oplossen. Wat mijn verzekering wel heeft gedaan, is de auto afslepen.
Klopt, daar heb je indertijd voor gekozen.
Ik heb inzake het gedrag een klacht gemeld bij de klantenservice, waar ik een standaard e-mail op terug kreeg. Geen inhoudelijke reactie. Na te hebben gebeld, kreeg ik een schamele sorry van deze klantenservice. Ik ben boos op de chauffeur en wil dat hij word aangepakt. Ik wil niet een standaard mailtje.
Boosheid kan soms lang blijven hangen, laten we eerlijk zijn. Zeker nu je auto nog niet gerepareerd is wordt je ook nog met de nasleep geconfronteerd en heb je geen rust. Toch is het nog maar 12 kalenderdagen geleden, en daar zat ook nog eens een weekend en een zaterdag tussen. Er is al aardig wat werk verzet, als ik het zo bekijk. Maar er moet uiteraard nog een en ander worden uitgezocht. En de excuses? Ik denk toch niet dat je die van de eerste de beste telefoniste wil krijgen, of wel? Misschien dat de RET het eerst intern af wil handelen, en als dat rond is, dat ze je in één keer aangeven hoe een en ander verlopen is? Maar dingen gaan nu eenmaal niet met de snelheid van een toverfluit.

Ik kan je alleen adviseren het even te laten rusten (de komende 3 dagen gebeurt er sowieso al niks), en af te wachten wat er verder gaat gebeuren.

Gesloten