LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] klushuis hypotheek en uit elkaar

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
bouwbroer
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 jan 2018 14:12

klushuis hypotheek en uit elkaar

Ongelezen bericht door bouwbroer »

goedemiddag ik woon op dit moment in een klus koop huis (midden in een verbouwing die in de wacht staat) en dit huis staat op naam van mijzelf en mijn ex.
wij hebben dit huis in 2008 samen gekocht voor 140000 kk en zijn aan de verbouwing begonnen en tijdens de verbouwing uit elkaar gegaan.
de hypotheek bedraagt nu 163 000 netto maandlasten 735
wij waren niet getrouwd en hadden ook geen samenlevings-contract.
wij hebben samen 2 kinderen die ik erkent heb maar ik heb geen voogdij.
ze zijn om het weekend bij mij en ik ga dan naar mijn ouders omdat het huis nu niet geschikt is voor kinderen
ik ben in 2010 in dat huis gaan wonen.
ik was zzp'er maar ben arbeids-ongeschikt geworden en kan niet meer fulltime werken.
na ongeveer een half jaar zonder inkomen kon ik de hypotheek niet meer betalen, en ondanks dat mijn ex niet bij mij woont moet zij nu wel de hypotheek betalen.
ik kan haar niet vrijstellen omdat mijn inkomen nu op bijstandsniveau is.
het kost circa 20 000 om de verbouwing af te ronden het huis zal dan ongveer 175000 waard zijn
het huis heeft nu in de huidige staat veel onderwaarde en ik kom niet op korte termijn in aanmerking voor een huurwoning zeker niet een met voldoende slaapkamers voor mijn kinderen.
ik ben nu geen zzp'er meer maar ik heb een ziektewet uitkeringen en sta onder bewindvoering

het huis kan misschien aan mijn huidige vriendin verkocht worden voor 125 000 de verbouwing word afgerond voor 20 000. netto maandlasten 550
ik blijf daar dan wonen en zei verhuurt het voor 650 aan mij en de restschuld van de oude hypotheek verdeel ik met mijn ex.

de koper woont zelf in een vrij sector huurwoning en krijgt geen toeslagen haar bruto jaarsalaris is 55 000 en heeft 14000 studieschuld
wij zijn geen toeslagpartners en zei blijft in haar huurhuis wonen.

wie weet raad

ik zou graag feedback krijgen van mensen met Verstand



welke belasting gevolgen heeft dit voor de koper?

kan zei in een huurhuis blijven wonen als zei een woning koopt bezit?

heeft iemand een beter plan of suggesties?

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: klushuis hypotheek en uit elkaar

Ongelezen bericht door vroem »

complex verhaal, zou hier toch iemand met verstand van zaken op los laten en geen weliswaar gratis forum, maar wanneer het gehoopte /voorspelde eindresultaat het niet wordt....

wel paar punten:
leuke rekensommetjes, maar wat vindt de hypotheekverstrekker ervan? ik denk dat die nee zullen zeggen...De restschuld kan betaald worden?? blijkbaar?? dan kan de verbouwing toch ook afgerond?? en is die hele kromme constructie toch niet nodig?? en wat denkt uw ex ervan opgezadeld te worden met een restschuld van een 40.000 (want zij is wel vol aansprakelijk ervoor!! ) terwijl u er lekker blijft wonen met een leuke opzet samen met nieuwe vriendin??
wanneer zij in een huurhuis woont, is de hypotheekrente niet aftrekbaar. Haar verhuurinkomsten (wat u betaalt) zijn weliswaar belastingvrij, maar fiscaal kan het een vervelend rekensommetje worden.
zomaar even wat kanttekeningen...

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: klushuis hypotheek en uit elkaar

Ongelezen bericht door kokka »

Het klinkt me allemaal wat vreemd in de oren.
Het huis kan je verkopen voor 125000. dan heb je 38000 euro schuld.
als je er nu 20000 instopt dan kan je het voor 175000 euro verkopen, en heb je dus 12000 winst.
dus als je die 20000 euro ergens vandaan haalt verdien je daar 38000+12000-20000= 30000 euro mee.
iets zegt me dat dit niet helemaal kan kloppen.

Lady1234
Berichten: 27122
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: klushuis hypotheek en uit elkaar

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De belastinggevolgen voor uw ex zijn bij wijze van spreken nog wel het minst belangrijk.

De bank gaat met dat hele rare verhaal natuurlijk niet akkoord. Uw ex heeft voldoende inkomen om die hypotheek te blijven betalen, tenslottei is zij ook 100 % hoofdelijk aansprakelijk, maar zij krijgt die volledige hypotheek niet op haar naam, al niet omdat zij er niet gaat wonen en dan nog die grote onderwaarde.

U schrijft dat uw ex de totale hypotheekrente betaalt. Ik weet niet hoelang u uit elkaar bent, maar de totale aftrekbaarheid daarvan houdt na twee jaar op. En de eerste twee jaar moet zij het deel dat zij voor u betaalt aftrekken als alimentatie en u dient dat op te geven als alimentatie.

Lees eens hier.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... alle_rente
Laatst gewijzigd door Lady1234 op 04 jan 2018 19:10, 2 keer totaal gewijzigd.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: klushuis hypotheek en uit elkaar

Ongelezen bericht door witte angora »

kokka schreef:Het klinkt me allemaal wat vreemd in de oren.
Het huis kan je verkopen voor 125000. dan heb je 38000 euro schuld.
als je er nu 20000 instopt dan kan je het voor 175000 euro verkopen, en heb je dus 12000 winst.
dus als je die 20000 euro ergens vandaan haalt verdien je daar 38000+12000-20000= 30000 euro mee.
iets zegt me dat dit niet helemaal kan kloppen.
Je slaat de spijker op de kop. Ik krijg het idee dat de ex met een restschuld opgezadeld wordt die niet nodig is. Heb er geen goed gevoel bij.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: klushuis hypotheek en uit elkaar

Ongelezen bericht door renewouters »

bouwbroer schreef:...
de hypotheek bedraagt nu 163 000 netto maandlasten 735
...
...
het kost circa 20 000 om de verbouwing af te ronden het huis zal dan ongveer 175000 waard zijn
...
...
Wat is de waarde van het pand nu (dus zonder die 20k om de verbouwing af te ronden)?

Nijogeth
Berichten: 9993
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: klushuis hypotheek en uit elkaar

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Dus als ik het huis zou kopen nu voor 125.000 euro (waarvoor u het zou verkopen aan uw vriendin) en vervolgens 20.000 euro investeer, dan heb ik 30.000 euro winst gemaakt?

Het lijkt me dat uw vriendin een fikse korting krijgt als ze het pand zou kopen en het lijkt me niet dat uw ex of de bank hiermee akkoord zouden gaan.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: klushuis hypotheek en uit elkaar

Ongelezen bericht door kweenie »

Wat wij ervan vinden is niet zo heel erg relevant. Belangrijkste is dat bij een verkoop de hypotheek afgelost zal moeten worden. Bij een schuld van 163000 en verkoopprijs 125000 zullen je ex en jij die resterende 38.000 op de en of andere manier bij elkaar moeten verzamelen. Ofwel via spaargeld, ofwel via een lening. Lukt dit niet, dan zul je het huis niet kunnen verkopen.

Daarnaast is natuurlijk de vraag waar die 125000 vandaan komt. Als dat de huidige waarde is, dan begrijp ik niet hoe de waarde na een investering van 20.000 zoveel gestegen kan zijn. Als de huidige waarde veel hoger is dan 125.000, dan zal je ex er niet mee akkoord gaan en ook de Belastingdienst zal een deel van die waarde als schenking zien.

Maar los van deze punten zou het een prima idee kunnen zijn als je vriendin een woning koopt en jij dit gaat huren tegen een huur waarbij je nog huursubsidie kunt krijgen.

bouwbroer
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 jan 2018 14:12

Re: klushuis hypotheek en uit elkaar

Ongelezen bericht door bouwbroer »

Hartelijk dank voor de reacties.
Wat aanvullende informatie.

Mijn ex wil het huis graag verkopen
En is bereid de helft van de restschuld op zich te nemen. Een beter alternatief dan 735 p/m
Bovendien wil ook zij dat mijn kinderen gewoon bij hun vader kunnen verblijven
Huidige waarde is getaxeerd op 125 000
Taxatiewaarde op basis van verbouwplannen
175 000
Ik heb reeds 30 000 verbouwkosten geinvesteerd.de waarde hiervan zal pas bij afronding van de werkzaamheden tot uiting komen.
Na het uit elkaar gaan stond ik ineens alleen voor de volledige hypotheek plus verbouwkosten. Dat heb ik volgehouden todat ik niet meer kon (letterlijk) daarna is de verbouwing flink duurder uitgevallen omdat ik in eerste instantie de verbouwing zelf zou uitvoeren. Door medische problemen moet ik nu veel uitbesteden. En zijn de middelen uitgeput. Ik ben er niet op uit om een slaatje te slaan.
Maar ik kom als ik niets doe op straat te staan

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: klushuis hypotheek en uit elkaar

Ongelezen bericht door vroem »

met deze aanvullende info kunnen we nog niets. hypotheekakte is doorslaggevend. Naast bereidheid bank eraan mee te werken, die ik op 0 inschat.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: klushuis hypotheek en uit elkaar

Ongelezen bericht door kokka »

Als TS onder bewindvoering staat, en op bijstandsniveau zit dan gaat de bank echt niet die restschuld verdelen.. die wordt dan gewoon gehaald bij degene met het meeste inkomen. de Ex dus.
ze betaald dus al een hele tijd de hypotheek voor haar ex.. en dan wordt ze ook nog eens opgezadeld met een enorme restschuld.
de EX zou eens een topic op het Radar forum moeten zetten.. wie weet kan iemand haar van advies voorzien

stofzuigertje

Re: klushuis hypotheek en uit elkaar

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Is de Hypo 163.000 of is een lager bedrag afgesloten en met achterstand tot 163.000 gestegen?

En zij wil verkopen maar als het Rotterdam is, daar zijn half afgemaakte klus woningen die erg populair zijn.
Bij het te koop zetten zou wel eens een koper met 2 linker handen kunnen reageren die graag wil dat U het gaat afmaken zoals deze graag wil.

De taxatie op €125.000 is nu gemaakt maar klopt deze wel, en de €175.000 straks of zijn er woningen die afgelopen maanden voor die prijs weg gingen?
Kijk dan vooral of die woon klaar of half gekluste puinhoop waren in die buurt.

Of zoek op dating site een vrouw met goed inkomen die tevens een huis wil...
Als zij voldoende inkomen heeft maar een partner en huis zocht is het probleem ook opgelost.

Zonder alle details krijg je nu eenmaal dit soort antwoorden waar je alle kanten mee op kunt.
De Huidige Hypo die zij blijkbaar voor zeer groot deel betaalde + belastingvoordeel is leuk maar hoe lang nog?
Heeft zij een hoog €55.000,- inkomen en betaalde zij vrije sector huur + groot deel deze Hypo?

Of heeft ze al een andere partner gevonden die daar betaalde?
Vele vragen en lastig op basis van dit verhaal een betrouwbaar antwoord geven.

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: klushuis hypotheek en uit elkaar

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Wat ik dus niet begrijp is dat iemand zomaar, zonder ook maar IETS op papier te zetten, aan zo'n avontuur begint. Huis kopen, kinderen krijgen. Op énig moment zou toch het muntje eens moeten vallen dat dit niet goed is? Ik hoop namelijk wel dat de nieuwe partner van TS zich heel goed realiseert wat ze wil gaan doen. Iemand die nu al onder bewindvoering staat en zo'n puinhoop heeft gemaakt van de vorige relatie, daar zou ik zo'n nieuw avontuur niet mee aandurven als niet alles tot op de laatste letter en cent beschreven stond. Ik begrijp dat TS zijn best doen om de puinhoop in orde te krijgen, maar hij heeft die toch echt zelf gemaakt en zal dus de consequenties moeten aanvaarden.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: klushuis hypotheek en uit elkaar

Ongelezen bericht door kokka »

Miepje1 schreef:Wat ik dus niet begrijp is dat iemand zomaar, zonder ook maar IETS op papier te zetten, aan zo'n avontuur begint. Huis kopen, kinderen krijgen. Op énig moment zou toch het muntje eens moeten vallen dat dit niet goed is? Ik hoop namelijk wel dat de nieuwe partner van TS zich heel goed realiseert wat ze wil gaan doen. Iemand die nu al onder bewindvoering staat en zo'n puinhoop heeft gemaakt van de vorige relatie, daar zou ik zo'n nieuw avontuur niet mee aandurven als niet alles tot op de laatste letter en cent beschreven stond. Ik begrijp dat TS zijn best doen om de puinhoop in orde te krijgen, maar hij heeft die toch echt zelf gemaakt en zal dus de consequenties moeten aanvaarden.
En waar baseer je je idee op dat TS er zelf een puinhoop van gemaakt heeft? ik heb helemaal niets gelezen over de oorzaken van zijn financiële problemen, buiten dat hij arbeidsongeschikt is geraakt.

bouwbroer
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 jan 2018 14:12

Re: klushuis hypotheek en uit elkaar

Ongelezen bericht door bouwbroer »

kokka schreef:Het klinkt me allemaal wat vreemd in de oren.
Het huis kan je verkopen voor 125000. dan heb je 38000 euro schuld.
als je er nu 20000 instopt dan kan je het voor 175000 euro verkopen, en heb je dus 12000 winst.
dus als je die 20000 euro ergens vandaan haalt verdien je daar 38000+12000-20000= 30000 euro mee.
iets zegt me dat dit niet helemaal kan kloppen.
Ik had al 30 000 geïnvesteerd.
Daarnaast zijn er kosten koper van circa 8.500 bovenop 125 000

bouwbroer
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 jan 2018 14:12

Re: klushuis hypotheek en uit elkaar

Ongelezen bericht door bouwbroer »

renewouters schreef:
bouwbroer schreef:...
de hypotheek bedraagt nu 163 000 netto maandlasten 735
...
...
het kost circa 20 000 om de verbouwing af te ronden het huis zal dan ongveer 175000 waard zijn
...
...
Wat is de waarde van het pand nu (dus zonder die 20k om de verbouwing af te ronden)?
125 000 is de huidige getaxeerde waarde
Verbouw lening 20 000
Kosten koper circa 8 500

adviseur1972
Berichten: 64
Lid geworden op: 04 okt 2013 14:44

Re: klushuis hypotheek en uit elkaar

Ongelezen bericht door adviseur1972 »

Om te beginnen,
De bank zal geen akkoord geven op de verkoop zolang er sprake is van een restschuld. Dit zal pas worden toegestaan als jullie kunnen aantonen het geld voor de restschuld elders te kunnen lenen bijvoorbeeld, om bij de notaris de volledige schuld af te lossen.

Gezien de prijs van de woning indertijd, denk ik dat er met NHG is gefinancierd, dat zou positief zijn, NHG dekt dan een deel van het verkoopverlies.
Ga in overleg met je bank, geef aan dat je niet meer betalen kan en vraag om toestemming tot verkoop.

Gevolg voor de koper, zij gaat een hypotheek aan voor een woning waar zij niet gaat wonen, en zal dus geen renteaftrek hebben.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: klushuis hypotheek en uit elkaar

Ongelezen bericht door vroem »

dat laatste is gezien totale rentebedrag wat aan de orde is (als er überhaupt een hypotheek aan te pas komt) niet echt een groot punt denk ik.

Gesloten