LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Op welke site kun je de levensduur van apparaten vinden?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
mmeeuwissen
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 feb 2018 11:29

Op welke site kun je de levensduur van apparaten vinden?

Ongelezen bericht door mmeeuwissen »

Goeden dag, bij 1 van de laatste uitzendingen is er in radar gesproken over een site waarop jij als consument kunt zien hoe lang iets mee zou mogen gaan bv. koelkast , wasmachine en dergelijke.
Is er iemand die mij kan zeggen op welke site dat is.

Met vriendelijke groet.
Meeuwissen uit Zwolle

Lady1234
Berichten: 27197
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Op welke site kun je de levensduur van apparaten vinden?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En dan gaat iets een tijdje eerder kapot dan op die lijst wordt verwacht, en dan?

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Op welke site kun je de levensduur van apparaten vinden?

Ongelezen bericht door Brahms »

Dan bel je boos de leverancier en eis je een nieuw apparaat. Zo'n lijstje zegt niets.
Hoe het apparaat gebruikt wordt, merk en kwaliteit zegt zelfs weinig, maar al meer dan een lijstje met "levensduur".

Ieder mens is hetzelfde, de ene gaat dood bij geboorte, de ander wordt 103 jaren oud
Denk ik dan altijd maar.......

Lowieze
Berichten: 6639
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Op welke site kun je de levensduur van apparaten vinden?

Ongelezen bericht door Lowieze »

mmeeuwissen schreef:Goeden dag, bij 1 van de laatste uitzendingen is er in radar gesproken over een site waarop jij als consument kunt zien hoe lang iets mee zou mogen gaan bv. koelkast , wasmachine en dergelijke.
Is er iemand die mij kan zeggen op welke site dat is.

Met vriendelijke groet.
Meeuwissen uit Zwolle
Ik denk dat u deze link bedoelt: https://www.uneto-vni.nl/cms/streambin. ... ntid=55615

witte angora
Berichten: 30893
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Op welke site kun je de levensduur van apparaten vinden?

Ongelezen bericht door witte angora »

Interessant, maar nietszeggend, lijstje. Ik heb hier bijvoorbeeld een Miele wasmachine staan uit 1986. Bij aankoop in 2005 zijn de koolborstels vervangen, maar verder draait hij als een tierelier. Nooit problemen gehad. Dat was met andere machines die ik nieuw gekocht heb wel anders.

En eigenlijk is dat met de meeste dingen wel. Er zijn alleen algemene gegevens per productgroep gegeven. Hier kun je echt helemaal niks mee. Als het nu eens per merk/model uitgesplitst was dan wel, en juist dat is dus niet het geval.

Lowieze
Berichten: 6639
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Op welke site kun je de levensduur van apparaten vinden?

Ongelezen bericht door Lowieze »

witte angora schreef:Interessant, maar nietszeggend, lijstje. Ik heb hier bijvoorbeeld een Miele wasmachine staan uit 1986. Bij aankoop in 2005 zijn de koolborstels vervangen, maar verder draait hij als een tierelier. Nooit problemen gehad. Dat was met andere machines die ik nieuw gekocht heb wel anders.

En eigenlijk is dat met de meeste dingen wel. Er zijn alleen algemene gegevens per productgroep gegeven. Hier kun je echt helemaal niks mee. Als het nu eens per merk/model uitgesplitst was dan wel, en juist dat is dus niet het geval.
Het gaat erom welke gebruiksduur je mag verwachten, niet hoe lang Jan of Piet met zijn wasmachine doet.

witte angora
Berichten: 30893
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Op welke site kun je de levensduur van apparaten vinden?

Ongelezen bericht door witte angora »

Lowieze schreef:
witte angora schreef:Interessant, maar nietszeggend, lijstje. Ik heb hier bijvoorbeeld een Miele wasmachine staan uit 1986. Bij aankoop in 2005 zijn de koolborstels vervangen, maar verder draait hij als een tierelier. Nooit problemen gehad. Dat was met andere machines die ik nieuw gekocht heb wel anders.

En eigenlijk is dat met de meeste dingen wel. Er zijn alleen algemene gegevens per productgroep gegeven. Hier kun je echt helemaal niks mee. Als het nu eens per merk/model uitgesplitst was dan wel, en juist dat is dus niet het geval.
Het gaat erom welke gebruiksduur je mag verwachten, niet hoe lang Jan of Piet met zijn wasmachine doet.
Maar met dit lijstje kun je dus helemaal niks. Dit gaat om de minimale gebruiksduur die je mag verwachten, ongeacht het merk. Je kunt dit niet gebruiken om de afweging te maken of het rendabeler is een goedkoop apparaat te kopen dat minder lang meegaat, of een duurder dat langer meegaat. En dát is wat ik zou willen weten.

Lowieze
Berichten: 6639
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Op welke site kun je de levensduur van apparaten vinden?

Ongelezen bericht door Lowieze »

witte angora schreef:
Lowieze schreef:
witte angora schreef:Interessant, maar nietszeggend, lijstje. Ik heb hier bijvoorbeeld een Miele wasmachine staan uit 1986. Bij aankoop in 2005 zijn de koolborstels vervangen, maar verder draait hij als een tierelier. Nooit problemen gehad. Dat was met andere machines die ik nieuw gekocht heb wel anders.

En eigenlijk is dat met de meeste dingen wel. Er zijn alleen algemene gegevens per productgroep gegeven. Hier kun je echt helemaal niks mee. Als het nu eens per merk/model uitgesplitst was dan wel, en juist dat is dus niet het geval.
Het gaat erom welke gebruiksduur je mag verwachten, niet hoe lang Jan of Piet met zijn wasmachine doet.
Maar met dit lijstje kun je dus helemaal niks. Dit gaat om de minimale gebruiksduur die je mag verwachten, ongeacht het merk. Je kunt dit niet gebruiken om de afweging te maken of het rendabeler is een goedkoop apparaat te kopen dat minder lang meegaat, of een duurder dat langer meegaat. En dát is wat ik zou willen weten.
TS vroeg om een site die in Radar genoemd werd, er kunnen geen rechten aan ontleend worden. That's all.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Op welke site kun je de levensduur van apparaten vinden?

Ongelezen bericht door Brahms »

En dan gaan ze slechts uit van de prijs. Niets kopen in de aanbieding, want dan gaat het product korter mee !
Deze lijst slaat echt nergens op.

Onze magnetron zou volgens de lijst (slechts !) 2 jaartjes mee gaan. Wotdt elke dag >5 keer gebruikt en is al 19 jaar oud.....

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Op welke site kun je de levensduur van apparaten vinden?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

TEGENVRAAG: Hoe lang gaat uw auto mee?

'Dat hangt af van het aantal gereden kilometers' zal vaak de eerste reactie zijn. Zo óók bij alle andere antwoorden op alle lijstjes. Een nieuwe wasmachine kan bij voorbeeld net zo min beoordeeld worden op het aantal 'overlevingsjaren' endus véél exacter op het aantal gedraaide wasbeurten.

De Consumentenbond heeft over de te verwachten levensduur nog een eigen lijstje, zet echter zèlf bij over hun gedane laboratoriumtests + de enquettes bij leden, 'dat ze het aantal jaren van functioneren NIET kunnen testen of beter kunnen aangeven'.

Dat is dus uiteindelijk een logische opmerking! Ieder lijstje blijft natte-vinger-werk en zèlfs ... wanneer er voor een Miele-wasmachine nog steeds geen beter bestaat, wast de Miele-bezitter misschien wel vijftien jaar hiermee, maar daarvan tien jaren lang met een apparaat, dat teveel water verbruikt of te lang blijft wassen of een te hoge temperatuur nodig heeft ... omdat bij voorbeeld de nieuwste sensorentechniek al in een maar vijf jaar oude machine ontbreekt.

Mijn antwoord op lijstjes is dus negatief, want ze zeggen helemaal niets. Mijn antwoord op dure kwaliftatief hoogwaardige apparaten is eveneens negatief, want je steekt er véél geld in en de techniek ontwikkelt intussen verder. Weggooi-apparaten met een redelijk hergebruikconcept zou dan op mijn lijstje voor het verantwoorde circulaire gebruik staan, maar ... dat lijstje heb ik (nog) niet gezien!

Levensduurlijstjes: https://duckduckgo.com/?q=consumentenbo ... fsb&ia=web
Laatst gewijzigd door hänschen klein op 19 feb 2018 16:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 27197
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Op welke site kun je de levensduur van apparaten vinden?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ja, elke drie jaar een nieuwe Indesit, die achter je rug instort. Daar heb je meer aan.:-((

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Op welke site kun je de levensduur van apparaten vinden?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Is inderdaad tot nu toe m.i. de goedkopere oplossing.

Twee jaar garantie en ieder jaar méér is meegenomen. Géén grote investering ineens, géén reparatiekosten ... als recylcen maar goed functioneert heb je vier nieuwe Indesitmachines t.o.v. één Miele en ongeveer dezelfde looptijd.

https://www.kieskeurig.nl/wasmachine/pr ... eu/prijzen

Overigens zit er op die goedkoper Indesit zèlfs nog een digitaal logbook waarmee alle wasbeurten en instellingen worden opgeslagen. Dus men zou! ... het aantal wasbeurten kunnen uitlezen en publiceren. Helaas kan de Consumentenbond deze eerlijke objectieve gegevens niet uitlezen/opvragen. Maar ... het zou m.i. een prima idee zijn om 'de lijstjes' te kunnen samenstellen.


alfatrion
Berichten: 21923
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Op welke site kun je de levensduur van apparaten vinden?

Ongelezen bericht door alfatrion »

UNETO-VNI heeft zo'n lijstje, maar dit is wel structureel te laag, omdat ze ook andere factoren meewegen. De consumentenbond heeft ook een lijstje, maar ook die soms te laag, al komt deze wel dichter in de buurt van de werkelijkheid.

Gesloten