LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Opnamekosten Doelspaarrekening Rabo

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
RuudenAnnekeScherpenberg
Berichten: 10
Lid geworden op: 28 sep 2017 17:12
Contacteer:

Opnamekosten Doelspaarrekening Rabo

Ongelezen bericht door RuudenAnnekeScherpenberg »

Betreft: Opnamekosten doelspaarrekening Rabobank

Op 22 december 2016 hebben wij als gemachtigde van een Doelspaarrekening
€ 82.125,- opgenomen.

Hierbij werden € 2.878,07 opnamekosten in rekening gebracht.
Deze rekening is geopend op 17 april 2012.

Tegelijkertijd hebben we van de doelspaarrekening bij een andere Rabobank € 100.480,36 opgenomen.

Hierbij werden € 2.619,64 opnamekosten in rekening gebracht.
Deze rekening is geopend op 23 april 2012.

De rente op beide rekeningen is 4,5% en bij beide rekeningen zijn dezelfde ‘Voorwaarden Rabo DoelSparen’ verstrekt.

In procenten zijn de opnamekosten voor het ene kantoor 3,50% en voor het andere kantoor 2,61%.

Ik heb hier rond de opnamedatum met de Rabo contact over gehad, hoe dat dit verschil mogelijk is, maar geen afdoende verklaring voor het grote verschil tussen de opnamekosten ontvangen.

Nu ben ik bang, dat de Rabobank met de lage opnamekosten misschien een foutieve berekening gemaakt heeft en alsnog te weinig betaalde opnamekosten af moeten rekenen.

Het betreft 2 Rabobanken in verschillende regio's daar toen van het depositogarantiestelsel gebruik werd gemaakt.

Ik blijf het toch een vervelende en vreemde zaak vinden.

Lopen we het risico alsnog opname kosten aan de andere Rabobank terug te te moeten betalen, mocht de berekening verkeerd zijn?

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Opnamekosten Doelspaarrekening Rabo

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Waren de einddata wel aan elkaar gelijk van die rekeningen?

In de voorwaarden staan voorbeelden genoemd om de opnamekosten te berekenen.

Wellicht kunt u daarmee controleren welke eventueel fout is.

https://www.rabobank.nl/images/voorwaar ... 839434.pdf?

RuudenAnnekeScherpenberg
Berichten: 10
Lid geworden op: 28 sep 2017 17:12
Contacteer:

Re: Opnamekosten Doelspaarrekening Rabo

Ongelezen bericht door RuudenAnnekeScherpenberg »

Ja, allebei 20 jaar.

Wij hebben andere oudere voorwaarden. Het is mij te ingewikkeld om het na te rekenen.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Opnamekosten Doelspaarrekening Rabo

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dan misschien maar een kundige rekenaar in uw omgeving vragen?

U zou ook aan de Rabobank, die de hoogste kosten in rekening bracht kunnen vragen hoe zij tot dat bedrag kwamen.

RuudenAnnekeScherpenberg
Berichten: 10
Lid geworden op: 28 sep 2017 17:12
Contacteer:

Re: Opnamekosten Doelspaarrekening Rabo

Ongelezen bericht door RuudenAnnekeScherpenberg »

Ik wil graag weten of er iemand is, die weet of we de kans lopen opnamekosten te moeten betalen als blijkt dat de ene bank te lage kosten berekend heeft.

Zo nee, dan kan ik stappen ondernemen naar de Rabo en als daar geen goede verklaring komt een klacht indienen bij het Kifid.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Opnamekosten Doelspaarrekening Rabo

Ongelezen bericht door sylvesterb »

RuudenAnnekeScherpenberg schreef:Ik wil graag weten of er iemand is, die weet of we de kans lopen opnamekosten te moeten betalen als blijkt dat de ene bank te lage kosten berekend heeft.

Zo nee, dan kan ik stappen ondernemen naar de Rabo en als daar geen goede verklaring komt een klacht indienen bij het Kifid.
Ook al zou het zo niet zijn. De vraag is of er een fout is gemaakt. Die berekening wilt u niet maken waarom zouden wij dat wel willen?

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Opnamekosten Doelspaarrekening Rabo

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als er te weinig kosten berekend zijn, kunnen die natuurlijk nagevorderd worden. Stel dat er teveel berekend is, dan zou u dat toch ook terug willen hebben?

En waar wilt u over klagen bij het Kifid?

RuudenAnnekeScherpenberg
Berichten: 10
Lid geworden op: 28 sep 2017 17:12
Contacteer:

Re: Opnamekosten Doelspaarrekening Rabo

Ongelezen bericht door RuudenAnnekeScherpenberg »

Lady1234 schreef:Als er te weinig kosten berekend zijn, kunnen die natuurlijk nagevorderd worden. Stel dat er teveel berekend is, dan zou u dat toch ook terug willen hebben?

En waar wilt u over klagen bij het Kifid?

Dat wilde ik dus graag weten.

Denk dat de meeste mensen niet teveel willen betalen en banken staan nu niet zo betrouwbaar bekend. En zeker de Rabo niet.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Opnamekosten Doelspaarrekening Rabo

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U kent de berekeningen niet en u veronderstelt al bij voorbaat dat de hoge rekening fout zal zijn. U wilt de berekeningen niet vragen om niet het risico te lopen dat de lage fout is. Maar u begint al vast te schermen met dat de bank niet zo betrouwbaar is en het Kifid.

Eigenlijk wel grappig.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Opnamekosten Doelspaarrekening Rabo

Ongelezen bericht door tttlocke »

RuudenAnnekeScherpenberg schreef:
Lady1234 schreef:Als er te weinig kosten berekend zijn, kunnen die natuurlijk nagevorderd worden. Stel dat er teveel berekend is, dan zou u dat toch ook terug willen hebben?

En waar wilt u over klagen bij het Kifid?

Dat wilde ik dus graag weten.

Denk dat de meeste mensen niet teveel willen betalen en banken staan nu niet zo betrouwbaar bekend. En zeker de Rabo niet.
Het gaat er toch om te weten of de berekeningen correct zijn?
Ik bedoel als ze niet correct zijn en de Rabobank heeft u te veel in rekening gebracht, dan eist u dat bedrag toch, terecht, terug.
U moet gaan rekenen.

Gezien de wijze waarop u uw vraag stelt, zou ik bijna gaan denken dat u vermoedt (of misschien wel zeker weet) dat de Rabobank een fout gemaakt heeft in uw voordeel.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Opnamekosten Doelspaarrekening Rabo

Ongelezen bericht door tttlocke »

Gegeven de specifieke voorwaarden van deze spaarrekening is het verschil in opnamepercentage op zich geen reden te twijfelen aan de juistheid van de berekeningen.

RuudenAnnekeScherpenberg
Berichten: 10
Lid geworden op: 28 sep 2017 17:12
Contacteer:

Re: Opnamekosten Doelspaarrekening Rabo

Ongelezen bericht door RuudenAnnekeScherpenberg »

tttlocke schreef:Gegeven de specifieke voorwaarden van deze spaarrekening is het verschil in opnamepercentage op zich geen reden te twijfelen aan de juistheid van de berekeningen.

Ik ga het na laten rekenen.

Gesloten