LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Yarden: crematie na ruiming van graf

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
William1940
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 mar 2018 11:14

Yarden: crematie na ruiming van graf

Ongelezen bericht door William1940 »

Na 50 jaar verlopen de grafrechten van onze ouders op begraafplaats IJsselhof in Gouda, beheerd door Yarden.
Het graf moet geruimd worden.
Wij hebben gevraagd om in plaats van her te begraven in een gemeenschappelijk graf de restanten in een beenderkistje te doen en te cremeren.

Yarden komt eerst met een offerte van € 3200,-

Wij hebben aan Budgetbegraven het zelfde gevraagd en deze komt met een offerte van € 1150. Het kistje wordt geleverd door budgetbegraven en de crematie vindt in hun eigen crematorium plaats

Daarop komt Yarden met een extra dat het opgraven €1225,- gaat kosten.
Wij zijn het hier niet mee eens.
Yarden zegt dat dit het tarief van opgraven is.

Voor de wet heet dit soort ruimen: opgraven. In mijn ogen is opgraven op een bepaald gekozen moment.
Ruimen is in mijn ogen dat, aan het eind van de grafrechtperiode, wanneer wij geen verlenging vragen, de steen geruimd wordt en dat het graf op het moment van her in gebruik neming van de grafplaats dan pas de restanten geruimd worden. Er zit dus geen bepaalde tijd bij.
De kosten hiervan zit in het geheel van betaalde grafrechten.
Het enige wat wij van Yarden vragen om een tijdstip door te bellen, waarna Budgetbegraven de rest afwikkelt.

Overleg met Yarden hieromtrent levert niets op. Zij blijven bij hun standpunt dat deze kosten betaald moeten worden.
Nu worden de opgraaf,- c.q. ruimkosten dus dubbel betaald.

Kan dit en mag dit?

NeoDutchio
Berichten: 12327
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Yarden: crematie na ruiming van graf

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Het ruimen gebeurd inderdaad op een willekeurig moment. Er wordt personeel aan het werk gezet en ze gaan aan de slag. Ze zullen echt niet 1 graf doen, maar diverse. De restanten van al deze graven worden gezamenlijk herbegraven.
U wilt een uitzondering. De restanten uit uw gewenste graf moeten apart gehouden worden en apart verwerkt worden. Dit moet ingepland worden en kan dus niet samen gedaan worden met het 'lopende band werk'. Deze tijd en werk zullen gewoon betaald moeten worden. Of € 1225 reëel is, dat weet ik niet, maar dat het geld kost is niet zo vreemd.

Lady1234
Berichten: 27122
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Yarden: crematie na ruiming van graf

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Moet dat opgraven speciaal door Yarden gebeuren?

yan
Berichten: 681
Lid geworden op: 24 okt 2017 11:54

Re: Yarden: crematie na ruiming van graf

Ongelezen bericht door yan »

En wat doen ze als u aangeeft niet akkoord te zijn?
Dan zullen ze het zelf, zonder kosten ruimen om plek te maken.
Wellicht geen mooie ceremonie erbij, maar als dat niet nodig is lijkt me dat een prima optie.

Simpelweg aangeven niet meer voor de grafrechten te willen betalen is voldoende.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Yarden: crematie na ruiming van graf

Ongelezen bericht door witte angora »

William1940 schreef:Na 50 jaar verlopen de grafrechten van onze ouders op begraafplaats IJsselhof in Gouda, beheerd door Yarden.
Het graf moet geruimd worden.
Wij hebben gevraagd om in plaats van her te begraven in een gemeenschappelijk graf de restanten in een beenderkistje te doen en te cremeren.

Yarden komt eerst met een offerte van € 3200,-

Wij hebben aan Budgetbegraven het zelfde gevraagd en deze komt met een offerte van € 1150. Het kistje wordt geleverd door budgetbegraven en de crematie vindt in hun eigen crematorium plaats

Daarop komt Yarden met een extra dat het opgraven €1225,- gaat kosten.
Wij zijn het hier niet mee eens.
Yarden zegt dat dit het tarief van opgraven is.

Voor de wet heet dit soort ruimen: opgraven. In mijn ogen is opgraven op een bepaald gekozen moment.
Ruimen is in mijn ogen dat, aan het eind van de grafrechtperiode, wanneer wij geen verlenging vragen, de steen geruimd wordt en dat het graf op het moment van her in gebruik neming van de grafplaats dan pas de restanten geruimd worden. Er zit dus geen bepaalde tijd bij.
De kosten hiervan zit in het geheel van betaalde grafrechten.
Het enige wat wij van Yarden vragen om een tijdstip door te bellen, waarna Budgetbegraven de rest afwikkelt.

Overleg met Yarden hieromtrent levert niets op. Zij blijven bij hun standpunt dat deze kosten betaald moeten worden.
Nu worden de opgraaf,- c.q. ruimkosten dus dubbel betaald.

Kan dit en mag dit?
Vorig jaar heb ik elders een gesprek gehad in verband met het graf van mijn grootouders. Daarvoor is al een aantal jaren geen grafrechten meer betaald.

Neodutchio gaf het eigenlijk al aan. Volgend jaar wordt de steen weggehaald, dat gebeurt op het hele veld, bij de graven waarvoor er geen grafrechten zijn betaald. Op een onbekend moment in de toekomst, dus na een aantal jaren, worden de graven leeggehaald en de botten elders herbegraven. Als dat gebeurt is het veld ook niet toegankelijk voor bezoekers. Pas als de graven leeg zijn kunnen ze opnieuw worden uitgegeven. Het is dus niet zo dat een graf pas leeg wordt gehaald op het moment dat er iemand anders in komt te liggen. In Gouda zal het niet veel anders zijn.

Overigens begrijp ik niet goed dat volgens jou de opruim- en opgraafkosten dubbel betaald worden. Hoe bedoel je dat precies?

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Yarden: crematie na ruiming van graf

Ongelezen bericht door mahadma »

Het "ruimen" van graven gebeurd, als het een deel van de begraafplaats is, achter "schermen" op een moment dat niet voorspelbaar is, of de begraafplaats wordt tijdelijk voor publiek gesloten.

Ik begrijp uit uw verhaal dat het herbegraven van de beenderen geen kosten opleverd voor u. U wilt dus een selectieve manier van opgraven en daarna crematie. Het "selectieve" opgraven door Yarden kan zomaar € 1225 kosten. Dat u daarna het bij een conculega wilt laten cremeren tegen € 1150 exclusief opgraven (of is die € 1150 inclusief opgraven?)

In ieder geval wilt u iets anders als het gebruikelijke, derhalve gelden dan ook ongebruikelijke kosten.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Yarden: crematie na ruiming van graf

Ongelezen bericht door renewouters »

William1940 schreef: Het enige wat wij van Yarden vragen om een tijdstip door te bellen, waarna Budgetbegraven de rest afwikkelt.
Dat lijkt me zo goed als onmogelijk. Als er geruimd wordt gaat dat met grote stappen, niet per graf. Ze weten dus helemaal niet wanneer een specifiek graf "aan de beurt" is. Als je echt alleen de beenderen van je ouders wilt hebben, dan ontkom je er niet aan om dat apart te doen van het ruimen, dus met extra kosten.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Yarden: crematie na ruiming van graf

Ongelezen bericht door mahadma »

renewouters schreef:
William1940 schreef: Het enige wat wij van Yarden vragen om een tijdstip door te bellen, waarna Budgetbegraven de rest afwikkelt.
Dat lijkt me zo goed als onmogelijk. Als er geruimd wordt gaat dat met grote stappen, niet per graf. Ze weten dus helemaal niet wanneer een specifiek graf "aan de beurt" is. Als je echt alleen de beenderen van je ouders wilt hebben, dan ontkom je er niet aan om dat apart te doen van het ruimen, dus met extra kosten.
Dit is correct, met een ruiming gaat soms wel een week of weken gepaard. Dus het is inderdaad niet mogelijk om grafnummer xxx door een derde te laten ruimen. (praktijkervaring).

Gesloten