LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hoge jaarrekening Essent

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
anoniempje12
Berichten: 9
Lid geworden op: 19 apr 2018 18:41

Hoge jaarrekening Essent

Ongelezen bericht door anoniempje12 »

Sinds april 2017 ben in van Nuon naar Essent overgestapt. Bijde mediamarkt hadden zij een mooie overstap aanbieding waarbij mij is verteld dat ik voor een lagere prijs een contract kon afsluiten bij Essent. Bij Nuon betaalde ik een termijnbedrag van 135,- en bij de mediamarkt vertelde de medewerker van Essent dat ik voor 80 per maand dezelfde diensten zou kunnen afnemen. Dit klonk als muziek in de oren en ik ben toen overgestapt van Nuon naar Essent. ( Het gaat overigens om een klein appartement met 2 kamers)

Gisteren heb ik een mail van Essent ontvangen met een jaarrekening. In die jaarrekening staat dat ik een bedrag van mijn a 700,- euro aan essent moet betalen. Volgens de specificatie van Essent zijn deze kosten gebaseerd op een "hoog" gasverbruik. Ik begrijp dat er enige kosten bij kunnen komen (verwarming etc). Echter heb ik het afgelopen jaar alleen maar problemen gehad met de CV, daarnaast ben ik bijna nooit thuis (woon alleen).

Wat ook merkwaardig is, is dat het huisnummer op de jaarrekening niet overeenkomt met mijn eigen nummer. Heeft iemand hier ervaring mee of wel eens een soortgelijke situatie gehad?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Hoge jaarrekening Essent

Ongelezen bericht door kweenie »

De eerste vraag die bij mij opkomt is hoeveel kWh en m3 je jaarverbruik in het verleden was en hoeveel het verbruik afgelopen jaar was. Een termijnbedrag zegt namelijk helemaal niets.

Ik kan je namelijk eenvoudig een contract aanbieden met hogere prijzen per kWh en per M3, maar toch met een lager termijnbedrag door simpelweg een lager te verwachten verbruik op te geven.

Overigens was de tweede helft van april vorig jaar wel erg koud (Pasen kouder dan kerst, weet je nog?), zodat het verbruik over het afgelopen jaar best wel eens hoger uitgekomen kan zijn dan in een gemiddeld jaar.

HADES2001
Berichten: 540
Lid geworden op: 27 mar 2015 17:51

Re: Hoge jaarrekening Essent

Ongelezen bericht door HADES2001 »

kreeg u bij nuon altijd geld terug toen u daar zat of klopt dat maandbedrag redelijk?
Vind het van de verkoper namelijk wel een hele gewaagde uitspraak om te claimen dat uw 40% goedkoper uit kan zijn. De prijzen per leverancier verschillen, maar niet zo veel.
Zoals al aangegeven controleer de meterstanden, als deze niet kloppen even contact nemen met essent en de juiste doorgeven.
Ook erg belangrijk als alles gewoon klopt, verhoog uw maandbedrag anders ziet u volgend jaar weer zo een rekening voorbij komen.

NeoDutchio
Berichten: 12325
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Hoge jaarrekening Essent

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Een contract afsluiten op enkel een vergelijk op een maandvoorschot kan niet. Wat is uw verbruik? Wat waren de verbruikskosten bij Nuon en wat bij Essent. En wat is het verschil in vast recht tussen beide aanbieders?

Alleen met die cijfers kan je uitrekenen of het loont om over te stappen.

Als u nu de eindnota van Essent optelt bij het voorschot zit je nagenoeg gelijk aan het voorschot van Nuon. Het enige voordeel dat u dan gehad had is eventueel een kortingsbon van de Media Markt.

Brainless
Berichten: 938
Lid geworden op: 23 sep 2011 18:58

Re: Hoge jaarrekening Essent

Ongelezen bericht door Brainless »

Als het huisnummer op de factuur niet klopt zult u direct aan "de bel" moeten trekken.
Stuur gelijk een mail (is bewijs) dat het huisnummer waarvoor u betaald niet klopt.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Hoge jaarrekening Essent

Ongelezen bericht door newmikey »

anoniempje12 schreef:Bijde mediamarkt hadden zij een mooie overstap aanbieding waarbij mij is verteld dat ik voor een lagere prijs een contract kon afsluiten bij Essent.
Zucht. Leer het nu eens af om op dit soort "aanbiedingen" in te gaan. U weet toch zelf ook dat het maandbedrag slechts een voorschot is wat makkelijk gemanipuleerd kan worden waarna de eindafrekening de boel rechttrekt?

Gesloten