LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Alimentatie

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
CraainRainbow
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 aug 2018 20:41
Contacteer:

Alimentatie

Ongelezen bericht door CraainRainbow »

Beste leden,

Ik heb geen verstand van daarom wil ik hier graag informeren.

Al 8 jaar betaal ik de alimentatie aan mijn ex en kinderalimentatie. Mijn dochter woont bij haar moeder.

Ex betaal ik ongeveer 25 euro per maand en 240 euro per maand aan kinderalimentatie. Deze bedragen worden maandelijks rechtstreeks aan mijn ex gestort, al 8 jaar. Daarnaast betaal ik ook maandelijks basic fit en telefoonkosten voor mijn dochter. Ook moet ik maandelijks 17,50 aan gemeente betalen vanwege bijstand van mijn ex.

Mijn ex zit in bijstand en heeft geen inkomen, mede ook omdat zij doof is is een vaste baan voor haar moeilijk te vinden. Ik zelf ben ook doof. Maar gelukkig heb ik wel een vast baan.

Naar mijn mening kan ik er niets aan doen dat zij moeilijk aan baan komt, heb ik begrepen dat er 68% dove mensen van bijstand leven. Dat houdt in dat ik waarschijnlijk voor altijd zullen betalen zo lang mijn dochter op school zit, vervelend zeg ja.

Nu mijn dochter bijna 18 wordt weet ik niet hoe het zit? Moet ik dan rechtstreeks aan mijn dochter de alimentatie betalen? Zij krijgt daarnaast ook een studiebeurs van nog geen 100 euro per maand.

Ook heeft zij bijbaantje bij haar werk.

Dus ik ben zeer benieuwd naar wat er gaat gebeuren? Of heeft iemand een tip? Of wat anders? ? Als het moet blijf ik natuurlijk betalen hoor... wet is wet helaas. Al heb ik al jaren lang weinig geld over voor mezelf hoe gek het ook is? In die 8 jaar heb ik 2x op vakantie kunnen gaan... rest moet ik aan kosten betalen en ook dingen die nodig is voor mijn woning en apk etc... plezier met het geld heb ik niet en ook sparen is onmogelijk...

Bedankt alvast.

Gr.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Alimentatie

Ongelezen bericht door renewouters »

Het is inderdaad gebruikelijk om de kinderalimentatie vanaf hun 18e verjaardag aan de kinderen over te maken. Het is dan aan de ouder waar het kind woont of er eventueel kostgeld betaald moet worden.

CraainRainbow
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 aug 2018 20:41
Contacteer:

Re: Alimentatie

Ongelezen bericht door CraainRainbow »

Bedankt voor de snelle reactie, wil je daarmee zeggen dat wanneer mijn ex niet genoeg geld heeft per maand zij dan afhankelijk is van mijn dochter?

Mijn dochter woont bij haar moeder.

Stel eens voor als mijn dochter besloot bij mij te wonen? Wat gaat er dan gebeuren? Ik zelf heb er geen verstand van... ik vind belangrijk dat ik goed op de hoogte ben van allerei soorten zodat ik rust heb...

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Alimentatie

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als uw dochter 18 jaar wordt, dient u inderdaad de kinderalimentatie rechtstreeks aan haar te betalen, tot haar 21ste verjaardag.

Als uw dochter besluit om bij u te gaan wonen vanaf haar 18e, geeft u haar voeding en onderdak, en hoeft u haar uiteraard geen geld te geven.

De alimentatie voor uw ex is een kwestie op zich. Ergens dwaas dat u €25,00 aan haar geeft en nog € 17,50 via de sociale dienst

Ik mag toch aannemen dat u die beide posten alimentatie voor uw ex wel opvoert op uw aangifte inkomstenbelasting?

CraainRainbow
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 aug 2018 20:41
Contacteer:

Re: Alimentatie

Ongelezen bericht door CraainRainbow »

Hoi bedankt, alleen dat laatste alinea begrijp ik het niet helemaal?

Ja inderdaad is het dwaas dat ik nog eens 17,50 euro aan sociaal dienst moet betalen. Zo staat het in een brief...

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Alimentatie

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De alimentatie die u betaalt voor uw ex, of u dat nu aan haar betaalt of aan de sociale dienst kunt u als aftrekpost opvoeren op uw aangifte inkomstenbelasting.

Dan betaalt de belastingdienst door belastingteruggave er nog ern beetje asn mee.

CraainRainbow
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 aug 2018 20:41
Contacteer:

Re: Alimentatie

Ongelezen bericht door CraainRainbow »

Oke zal eens kijken en bedankt voor de moeite!

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Alimentatie

Ongelezen bericht door Lady1234 »

“Ik zal eens kijken”? Dat moet u toch zo weten.

Mocht u dat verzuimd hebben, dan kunt u dat nog vanaf 2013 herstellen, door een (verbeterde) aangifte in te sturen.

Lowieze
Berichten: 6598
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Alimentatie

Ongelezen bericht door Lowieze »

U kunt het beste aan uw ex en dochter vragen waar u uw kinderalimentatie op moet storten als uw kind 18 wordt. Het kan namelijk zo zijn dat uw dochter, met haar schriftelijke toestemming, liever heeft dat het geld gewoon op de rekening van de moeder gestort wordt. Dan kan de moeder haar daarvan zak- en kleedgeld geven.
Als de kinderalimentatie op de rekening van uw dochter wordt gestort, betekent dit ook dat zij zelf diverse kosten zal moeten gaan betalen. Niet alle 18-jarigen kunnen even goed met geld omgaan, dus soms is het verstandiger het dan op de rekening van de moeder te blijven storten.
U heeft daarvoor natuurlijk wel de schriftelijke toestemming van uw dochter nodig.

Gesloten