LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Rekening openen met Turkse of Marokkaanse naam

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
IKGEEFNOOITOP
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 aug 2018 15:57

Rekening openen met Turkse of Marokkaanse naam

Ongelezen bericht door IKGEEFNOOITOP »

Beste mensen,

Via deze weg wil ik graag in contact komen met mensen met een buitenlandse namen zoals Turkse of Marokkaanse namen die online een bankrekening wilden openen bij ABN AMRO en bij wie dat online geweigerd is ondanks het feit dat je voldeed aan de eisen.

Ik heb een vermoeden dat bij het online openen van een rekening bij ABN AMRO bij bijvoorbeeld Arabische of Turkse namen men extra controleert.

Ik kreeg een SMS van ze dat mijn aanvraag is afgewezen. Ik belde daarna de klantenservice en zij konden hier geen verklaring voor geven. Toen ik hier daarna aan een medewerker van ABN AMRO bij een vestiging om een verklaring vroeg kwam hij met een zogenaamde storing excuus welke ik totaal niet geloof.

Als blijkt dat dit bij meerdere mensen gebeurd is kunnen we gezamenlijk een aangifte doen tegen de bank en ze strafrechtelijk laten vervolgen.

Ik zie jullie reacties graag tegemoet.

MVG

wilhelmima1
Berichten: 696
Lid geworden op: 06 feb 2012 19:13

Re: Rekening openen met Turkse of Marokkaanse naam

Ongelezen bericht door wilhelmima1 »

Als ik ga Goegelen kom ik afwijzingen van banken tegen bij het openen van een rekening
Betalingsproblemen in het verleden maw schulden.
Een drieling met alle drie dezelfde voorletters.
Komt dus de vraag terug
Zijn er in het verleden schulden en of betalingsproblemen geweest.
Zijn er meer mensen met dezelfde voorletters/geboortedatum en/of achternaam.??
Anders de rekening direct aan de balie openen en niet digitaal (handtekening/ legitimatie)

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Rekening openen met Turkse of Marokkaanse naam

Ongelezen bericht door tttlocke »

U vermoedt discriminatie.
Waar is dat vermoeden op gebaseerd?

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Rekening openen met Turkse of Marokkaanse naam

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U hebt echt geen “medeslachtoffers” nodig om een klacht wegens discriminatie in te dienen.

Iedereen wordt gelukkig goed gecontroleerd als er een rekening geopend wordt, en storingen komen meer voor.

kuklos
Berichten: 9771
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Rekening openen met Turkse of Marokkaanse naam

Ongelezen bericht door kuklos »

IKGEEFNOOITOP schreef:Ik heb een vermoeden dat bij het online openen van een rekening bij ABN AMRO bij bijvoorbeeld Arabische of Turkse namen men extra controleert.

Ik kreeg een SMS van ze dat mijn aanvraag is afgewezen. Ik belde daarna de klantenservice en zij konden hier geen verklaring voor geven. Toen ik hier daarna aan een medewerker van ABN AMRO bij een vestiging om een verklaring vroeg kwam hij met een zogenaamde storing excuus welke ik totaal niet geloof.

Als blijkt dat dit bij meerdere mensen gebeurd is kunnen we gezamenlijk een aangifte doen tegen de bank en ze strafrechtelijk laten vervolgen.

Ik zie jullie reacties graag tegemoet.

MVG
Even kijken of ik het begrijp.
Je probeert online een rekening te openen. Dit wordt geweigerd, waarom wordt in de sms niet verteld. Daarna bel je met de helpdesk, en de onopgeleide slecht ingewerkte helpdeskmedewerker die niet al teveel inzicht heeft in alle systemen weet het waarom ook niet.
(Is geen aanklacht naar de medewerker, maar een observering over helpdesks in zijn algemeenheid)
Vervolgens ga je naar een vestiging, daar kunnen ze blijkbaar meer zien. Zij vertellen je dat dit door een storing komt. Wat je weigert te geloven, want alleen discriminatie accepteer je als verklaring.
En nu zoek je mensen die ook alleen maar discriminatie als verklaring accepteren?

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Rekening openen met Turkse of Marokkaanse naam

Ongelezen bericht door alfatrion »

Je kan ook naar het College voor de rechten van de mens.

Erthanax
Berichten: 9690
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Rekening openen met Turkse of Marokkaanse naam

Ongelezen bericht door Erthanax »

Discriminatie komt helaas voor, bij sollicitaties en bij uitzendbureaus bijvoorbeeld. Het is voor het eerst dat ik hoor dat het zou gebeuren bij het openen van een bankrekening. De bank heeft daar toch ook geen enkel belang bij? Er valt alleen maar geld te verdienen, welke achternaam een klant ook heeft, mits hij/zij aan de voorwaarden voldoet.

juliomariner
Berichten: 4827
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Rekening openen met Turkse of Marokkaanse naam

Ongelezen bericht door juliomariner »

Erthanax schreef:. Het is voor het eerst dat ik hoor dat het zou gebeuren bij het openen van een bankrekening. De bank heeft daar toch ook geen enkel belang bij? Er valt alleen maar geld te verdienen, welke achternaam een klant ook heeft, mits hij/zij aan de voorwaarden voldoet.
Vind discriminatie ook ver gezocht want dan kan dus niemand met een turkse of marokaanse naam bij deze bank een rekening openen. Geloof ik dus niks van. Wat wel erg fout is dat ts niet kan worden vertelt waarom hij geweigerd wordt met als gevolg allerlei speculaties en het trekken van de d-kaart
Laatst gewijzigd door juliomariner op 14 aug 2018 13:58, 1 keer totaal gewijzigd.

kuklos
Berichten: 9771
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Rekening openen met Turkse of Marokkaanse naam

Ongelezen bericht door kuklos »

Het direct discriminatie krijsen is nogal voorbarig. Probeer het nog een keer online en ga anders naar het loket. Als het online aanmelden weer fout gaat en bij het loket willen ze ook geen rekening openen en weigeren uit te leggen waarom, dan en pas dan is er wellicht sprake van discriminatie.

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Rekening openen met Turkse of Marokkaanse naam

Ongelezen bericht door Moneyman »

kuklos schreef:Het direct discriminatie krijsen is nogal voorbarig.
Volgens mij heeft TS dat woord uberhaupt niet gebruikt :wink:

Voor het overige: eens met je advies!

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Rekening openen met Turkse of Marokkaanse naam

Ongelezen bericht door mahadma »

"Ikgeefnooitop",
dus alle in NL wonende Turkse of Marokkaanse inwoners hebben dus gèèn bankrekening?
Dàt geloof ik niet, hoe krijgen deze mensen hun salaris, toeslagen van de belastingdienst (om maar iets te noemen) en of uitkering?
Juist, via hun bankrekening. Dat moet dan weer "samen" moet worden opgelost. Kunt u dit niet alleen? Of zijn er (mogelijk, misschien) dingen die een dwingende rol spelen die wel voor een weigering zouden kunnen zorgen.

stofzuigertje

Re: Rekening openen met Turkse of Marokkaanse naam

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Ik heb even als oud werkgever gekeken en ik zag dat van het Turkse & Marokkaanse personeel ongeveer 25% een ABN AMRO rekening hadden.

Dit waren de nummer waarop de salarissen werden uitbetaald.
Maar verder nog enkele ondernemers die regelmatig bij mijn bestelden of wij leverden en ook daar 45% Amro, rest Rabo en Ing.

Dus op basis van de bank nummer van deze groep is het gewoon mogelijk.
Zowel particulier als bij bedrijven.

Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Rekening openen met Turkse of Marokkaanse naam

Ongelezen bericht door Radar »

Beste Forumgebruikers,

De Moderator heeft, zoals u wellicht opmerkt, enkele berichten verwijderd. Het is niet toegestaan offtopic bijdragen te plaatsen.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Rekening openen met Turkse of Marokkaanse naam

Ongelezen bericht door tttlocke »

Radar schreef:Beste Forumgebruikers,

De Moderator heeft, zoals u wellicht opmerkt, enkele berichten verwijderd. Het is niet toegestaan offtopic bijdragen te plaatsen.
Ben nu wel erg nieuwsgierig naar die verwijderde berichten. Die moeten wel mijlenver off topic geweest zijn (kan dat?), gezien het feit dat het bericht direct boven de ingreep van de moderator mocht blijven staan (want 'on topic'?).

NeoDutchio
Berichten: 12325
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Rekening openen met Turkse of Marokkaanse naam

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

tttlocke schreef:Ben nu wel erg nieuwsgierig naar die verwijderde berichten. Die moeten wel mijlenver off topic geweest zijn (kan dat?), gezien het feit dat het bericht direct boven de ingreep van de moderator mocht blijven staan (want 'on topic'?).
Ik heb gevraagd waarom dat TS denkt dat een bank online het verschil kan zien tussen bv een Turkse achternaam en een achternaam uit een land uit de tijd van de Turkse overheersing. Totaal offtopic natuurlijk.
Het vreemde is wel dat reacties die meepraten met TS wel zijn blijven staan en andere reacties wederom verwijderd worden.

HansieZant

Re: Rekening openen met Turkse of Marokkaanse naam

Ongelezen bericht door HansieZant »

alfatrion schreef:Je kan ook naar het College voor de rechten van de mens.
Of je wacht even tot de storing verholpen is. En niet meteen in de slachtofferrol gaan zitten.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Rekening openen met Turkse of Marokkaanse naam

Ongelezen bericht door tttlocke »

HansieZant schreef:
alfatrion schreef:Je kan ook naar het College voor de rechten van de mens.
Of je wacht even tot de storing verholpen is. En niet meteen in de slachtofferrol gaan zitten.
Wacht even, dit bericht heb ik eerder (gisteren?) al gelezen.
Was dit 'on topic' bericht verwijderd? Omdat het volgens de moderator 'off topic' was?
Dat is wel heel vreemd, temeer daar het bericht waar het een reactie op was, is blijven staan.

HansieZant

Re: Rekening openen met Turkse of Marokkaanse naam

Ongelezen bericht door HansieZant »

tttlocke schreef:
HansieZant schreef:
alfatrion schreef:Je kan ook naar het College voor de rechten van de mens.
Of je wacht even tot de storing verholpen is. En niet meteen in de slachtofferrol gaan zitten.
Wacht even, dit bericht heb ik eerder (gisteren?) al gelezen.
Was dit 'on topic' bericht verwijderd? Omdat het volgens de moderator 'off topic' was?
Dat is wel heel vreemd, temeer daar het bericht waar het een reactie op was, is blijven staan.
Ja, deze reactie was verwijderd en de reactie waar ik op reageerde is blijven staan. Met dank aan de prutsers van het moderatieteam.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Rekening openen met Turkse of Marokkaanse naam

Ongelezen bericht door sjohie »

Ik woon in een stad met een in verhouding grote Turkse gemeenschap, en die mensen zie ik elke dag pinnen etc om het leven in de diverse winkels en horecagelegenheden waar ik kom, dus die krijgen echt wel bankrekeningen etc. Wat is er mis met de uitleg van een storing? Die hebben banken soms, en worden met enige regelmaat ook breed uitgemeten in de media etc. Het antwoord dat het een storing betreft zou dus makkelijk te checken moeten zijn lijkt me?

IKGEEFNOOITOP
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 aug 2018 15:57

Re: Rekening openen met Turkse of Marokkaanse naam

Ongelezen bericht door IKGEEFNOOITOP »

Het kan geen storing zijn. Het contoleren van de aangeleverde documenten is mensenwerk. Het feit dat mensen met een Turkse of Marrokaanse naam een rekening kunnen openen bij de ABN wil niet zeggen dat er van discriminatie geen sprake kan zijn. Als voor het aanvragen van een rekening bij bepaalde namen een extra controle plaats vindt dan is dat al genoeg.

Gesloten