LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Scooter beschadigd bij ophalen avondeten

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
eemmink
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 aug 2018 19:01

Scooter beschadigd bij ophalen avondeten

Ongelezen bericht door eemmink »

Hoi,

iets meer dan een week geleden hadden mijn vrouw en ik avondeten besteld bij een bedrijf. Omdat we in de buurt waren hebben we het daar afgehaald.
op het terrein stonden twee scooters. Het terrein liep schuin omhoog naar de zaak toe. Op een gegeven moment liep mijn vrouw achteruit en raakte de scooter per ongeluk aan. Die viel om. Daarna startte die niet meer.
Wij en de eigenaren waren best geschrokken. De eigenaren hebben nog geprobeerd om de scooter te repareren, helaas zonder succes.
Vervolgens heb ik mijn gegevens achter gelaten, mocht de eigenaar de schade willen verhalen.

Vandaag belde ik want ik was benieuwd naar de afloop.
Er was een schaderapport opgemaakt... 550 euro. Best een heleboel geld. De eigenaar zinspeelde op wa verzekering, maar volgens mij valt dat er niet onder. De omzetschade die hij had geleden omdat de scooter 4 dagen stil stond zou hij niet op mij verhalen. Kan dat?

Ik naar de betreffende bedrijf die het rapport had opgemaakt. Daar zeggen ze dat de scooter gemaakt is en weer rond rijd. Om de scooter rijklaar te maken kostte het 13,99.

Vreemd... Ik ben best bereid om die 13,99 te betalen, maar 550 euro? en de geleden schade in omzet kunnen ze dat op mij verhalen? Is dat niet bedrijfsrisico en hadden ze zichzelf daarvoor moeten verzekeren?

Heeft iemand hier ervaringen mee of weet iemand hoe ik hier mee moet dealen?
Laatst gewijzigd door Radar op 14 aug 2018 12:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: titel aangepast door moderatie

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Scooter beschadigd bij ophalen avondeten

Ongelezen bericht door mahadma »

Doorsturen naar uw WA verzekering en het door hen laten uitvechten.

Lady1234
Berichten: 27125
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Scooter beschadigd bij ophalen avondeten

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als ik dit zo lees, proberen ze de boel te flessen. Nee, die omzetschade kan niet op u verhaald worden.

Ik zou van dat bedrijf, dat de scooter gerepareerd heeft voor € 13,99, die verklaring maar op schrift vragen. Wellicht een schakelaartje afgebroken of zo?

Bent u aansprakelijk gesteld door dat restaurant? Dan zou ik ze, schriftelijk of per mail, van mijn bevindingen in kennis stellen.

Geef aan dat u bereidt bent die veertien euro te vergoeden, na algehele kwijting.

NeoDutchio
Berichten: 12329
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Scooter beschadigd bij ophalen avondeten

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Waar bestaat de schade uit? Dat er een onderdeeltje vervangen is waardoor de scooter weer kan starten wil niet zeggen dat er geen andere schade is. Dus waaruit bestaat het schaderapport?

Nijogeth
Berichten: 9996
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Scooter beschadigd bij ophalen avondeten

Ongelezen bericht door Nijogeth »

NeoDutchio schreef:Waar bestaat de schade uit? Dat er een onderdeeltje vervangen is waardoor de scooter weer kan starten wil niet zeggen dat er geen andere schade is. Dus waaruit bestaat het schaderapport?
Inderdaad. Het klinkt alsof er grotere schade is, maar dat het voor het bedrijf belangrijker was om de scooter weer zo snel mogelijk operatief te hebben. De schade kan dus wel degelijk een stuk hoger uitvallen dan alleen de kosten van het opnieuw operabel maken. En dan is TS dus gewoon verantwoordelijk. Het lijkt me dat de WA-verzekering voor zulke gevallen bestaat.

stofzuigertje

Re: Scooter beschadigd bij ophalen avondeten

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als je op een helling parkeerde is dat minder stabiel en zou ik eigen risico noemen......
Een scooter moet redelijk veilig neergezet kunnen worden en ook niet omwaaien....

Zelf zou ik daar nooit meer eten en chantage van dit soort dingen kan bestraft worden met de naam noemen op een forum dat via Google te vinden blijft jarenlang.....
Maar een WA verzekering zal ook U vragen en als U helling roept.... ik heb vermoedens....

riddert
Berichten: 2130
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Scooter beschadigd bij ophalen avondeten

Ongelezen bericht door riddert »

Maakt niet zoveel uit hoeveel schade de restauranthouder claimt te hebben. Al was het 5500 euro. Stuur het gewoon door naar je verzekering, deze zal de zaak met de eigenaar van de scooter regelen. Of niet, maar dat is dan niet meer jouw probleem.
Het lijkt me overigens wel dat u verantwoordelijk bent voor de schade, maar dat ontkent u ook niet.

Lady1234
Berichten: 27125
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Scooter beschadigd bij ophalen avondeten

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Tegenwoordig hebben veel mensen in hun AVP een eigen risico. Dus het kan nig zeker het probleem blijven van de Ts.

sake1987

Re: Scooter beschadigd bij ophalen avondeten

Ongelezen bericht door sake1987 »

Lady1234 schreef:Tegenwoordig hebben veel mensen in hun AVP een eigen risico. Dus het kan nig zeker het probleem blijven van de Ts.


13,95 schade zal het eigen risico niet zo groot zijn :D Toch zou ik het door de verzekering laten regelen, die laten zich geen oor aan naaien.

Lady1234
Berichten: 27125
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Scooter beschadigd bij ophalen avondeten

Ongelezen bericht door Lady1234 »

sake1987 schreef:
Lady1234 schreef:Tegenwoordig hebben veel mensen in hun AVP een eigen risico. Dus het kan nig zeker het probleem blijven van de Ts.


13,95 schade zal het eigen risico niet zo groot zijn :D Toch zou ik het door de verzekering laten regelen, die laten zich geen oor aan naaien.
Maar dat laten ze juist soms wel.

Nijogeth
Berichten: 9996
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Scooter beschadigd bij ophalen avondeten

Ongelezen bericht door Nijogeth »

sake1987 schreef:
Lady1234 schreef:Tegenwoordig hebben veel mensen in hun AVP een eigen risico. Dus het kan nig zeker het probleem blijven van de Ts.


13,95 schade zal het eigen risico niet zo groot zijn :D Toch zou ik het door de verzekering laten regelen, die laten zich geen oor aan naaien.
Maar nergens is gezegd dat 13.95 de schade is. Alleen dat dit de kosten voor het opnieuw rijklaar maken waren. Mogelijk moeten er nog nieuwe kappen op of moeten de oude gespoten worden en dan lopen de kosten verder op.

Frantic2
Berichten: 1570
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:50

Re: Scooter beschadigd bij ophalen avondeten

Ongelezen bericht door Frantic2 »

Wat is er toch tegen je verzekering inschakelen??( tenzij je geen avp hebt afgesloten, want die mensen zijn er ook!)

Omzet derving kan heel goed deel uit maken van deze schade. De scooter heeft minstens een avond of misschien wel een weekend lang geen geld opgebracht....
Dat mensen dat hier onzin zouden vinden, die nodig ik uit in de echte wereld! Ook al zou het onderdeel vervangen maar 14 euro zijn, de schade is veel groter. Je bent wel degelijk verantwoordelijk voor de gevolgschade.

En hoe die scooter geparkeerd stond is niet de zaak van de schadeveroorzaker die toegeeft dat ze er tegenaan gestoten heeft.

Lady1234
Berichten: 27125
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Scooter beschadigd bij ophalen avondeten

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Er is niets tegen je verzekering inschakelen, maar dat wil nog niet zeggen dat dat in elk geval nodig is, of dat je dat niet voor eigen rekening kunt nemen.

stofzuigertje

Re: Scooter beschadigd bij ophalen avondeten

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Mijn verzekeraar heeft geen eigen risico maar claim grens.

Onder de €100,- dus de €13,99 mag ik zelf betalen als de monteur dat bedrag noemde...
Voor de €550,- moet de firma dat aantonen en word alles betaald.

Dus een alles of niets in dit geval.
Als deze firma een factuur van €550,- kan aantonen en er geen fraude is gepleegd dus volledig voor jou verzekeraar maar de €13,99 gelijk zelf betalen!

Echter, een verzekeraar kan een op een helling geparkeerde als bewust risico nemen zien en ook een scooter in het zachte gras zetten na regen is hetzelfde gebeurd.
Die afgebroken spiegels werden om die reden ook niet vergoed.

Een verzekeraar wil eenrichtingsverkeer, wel premie vangen maar zo min mogelijk uitbetalen en met de schuine helling is ook bij werkelijk €550,- schade dit mogelijk.

Ik vermoed dat de scooter met een onderdeel van €13,99 weer te berijden was maar de schade met krassen aan plastic kappen de €550,- opleverde en dat is niet uitgevoerd.
Op deze manier kloppen wel beide bedragen.
Was deze schadevrij en nu lelijk geworden, dan kan dat... maar bij oude krassen is dat plaatwerk niet meer te claimen.

Dit is de Juridische onderbouwing die ik verwacht, maar laat de wettelijke regels hiervoor en of het klopt graag aan enkele hier op het forum aanwezige juristen over of dit goed beschreven is door mijn.

A.Wagenaar
Berichten: 36
Lid geworden op: 25 sep 2017 21:44

Re: Scooter beschadigd bij ophalen avondeten

Ongelezen bericht door A.Wagenaar »

Ook zoiets:

Ik reed achteruit en tikte met mijn trekhaak met bolletje erop zachtjes tegen 1998 achterbumper, compleet verroest. Er zat nu een stipje op waar de roest af was, geen deukje te zien. De verzekering had meteen ruim 400 betaald, waar ik het niet mee eens was.

Tja zei iemand tegen me: Ik zou me er maar niet aan ergeren, want dan heb je geen leven.

yan
Berichten: 681
Lid geworden op: 24 okt 2017 11:54

Re: Scooter beschadigd bij ophalen avondeten

Ongelezen bericht door yan »

Stuur het gewoon door naar je verzekering, deze zal de zaak met de eigenaar van de scooter regelen. Of niet, maar dat is dan niet meer jouw probleem
Beste is inderdaad de verzekeraar inschakelen; echter als de verzekering het niet vergoed, betekend dit niet dat je de schade niet hoeft te vergoeden. Jij bent nog steeds aansprakelijk ervoor, de verzekering neemt alleen (in het gunstige geval) het financiële gevolg ervan over.
Voor de €550,- moet de firma dat aantonen
De firma kan gewoon een factuur opmaken en dan is het aangetoond.
Als er hier schade is begint de teller direct te lopen; het is namelijk ook extra werk.
(scooter wegbrengen, ophalen etc.. die uren kan en mag het bedrijf ook gewoon rekenen)

Lady1234
Berichten: 27125
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Scooter beschadigd bij ophalen avondeten

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als men aansprakelijk is voor een schade en men heeft een AVP, Neemt de AVP de zaak over. Eventueel onder vermindering van het eigen risico. Maar als zij niet u aansprakelijk vinden en dus de claim afwijzen, ben je niet zelf aansprakelijk.

En daarbij is geen sprake van “in het gunstige geval”.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Scooter beschadigd bij ophalen avondeten

Ongelezen bericht door renewouters »

Lady1234 schreef:Als ik dit zo lees, proberen ze de boel te flessen.
Lekker kort door de bocht....

Lady1234
Berichten: 27125
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Scooter beschadigd bij ophalen avondeten

Ongelezen bericht door Lady1234 »

renewouters schreef:
Lady1234 schreef:Als ik dit zo lees, proberen ze de boel te flessen.
Lekker kort door de bocht....
De Ts schrijft dit.


Ik naar de betreffende bedrijf die het rapport had opgemaakt. Daar zeggen ze dat de scooter gemaakt is en weer rond rijd. Om de scooter rijklaar te maken kostte het 13,99.

Nijogeth
Berichten: 9996
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Scooter beschadigd bij ophalen avondeten

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Lady1234 schreef:
renewouters schreef:
Lady1234 schreef:Als ik dit zo lees, proberen ze de boel te flessen.
Lekker kort door de bocht....
De Ts schrijft dit.


Ik naar de betreffende bedrijf die het rapport had opgemaakt. Daar zeggen ze dat de scooter gemaakt is en weer rond rijd. Om de scooter rijklaar te maken kostte het 13,99.
Inderdaad, 'rijklaar'. Niet 'volledig gerepareerd'.

Gesloten