LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wat erft de dochter van mijn ex?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Maaike777
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 jun 2019 13:31

Wat erft de dochter van mijn ex?

Ongelezen bericht door Maaike777 »

Ik ben al 12 jaar gescheiden. Ex-man is in de voormalige echtelijke woning blijven wonen. Hoewel in echtscheidingsconvenant was vastgelegd dat hij binnen 3 maanden na uitspreken van de scheiding mij had moeten laten ontslaan uit hoofdelijke aansprakelijkheid (voor zowel de op ons beider namen staande hypotheek als een op ons beider naam staande kredietlening), heeft hij dit nooit gedaan. De bank ging daar niet mee akkoord en hij wilde ook niet verkopen.

Ik heb na veel ruzie hierover de situatie uiteindelijk zo gelaten. Ten eerste omdat ik mij geen gedegen juridische hulp kon permitteren. Ten tweede omdat ik dat op dat moment ook geestelijk niet aankon. En ten derde omdat als gevolg van de kredietcrisis de hypotheek zwaar onder water kwam te staan en er bij gedwongen verkoop dus beslist een torenhoge restschuld zou overblijven, die uiteraard ook op mij zou worden verhaald.

Inmiddels staat de hypotheek absoluut niet meer onder water. Een exact gelijke woning in dezelfde wijk werd recent verkocht voor 75.000 euro meer dan de hypotheek op mijn voormalige echtelijke woning. Hoewel ik na de scheiding uiteraard niet meer heb meebetaald aan de hypotheek, heb ik wel 12 jaar lang de hete adem van de hypotheekverstrekker, deurwaarders en incassobureau's in mijn nek gevoeld. Minstens 3 x per jaar moest ik wegens achterstallige betalingen van mijn ex mijn (gelukkig veel te povere) inkomsten opgeven, beloven dat ik zou meewerken aan verkoop, etc. etc. Mijn ex heeft zich echter keer op keer weer uit de problemen weten te wurmen en woont nog steeds in de woning.

Mijn ex heeft 1 dochter uit een vorig huwelijk, zijn enige erfgename. Hij en ik hebben geen enkel contact meer, als gevolg van zijn fysieke geweld jegens mij.

Nu mijn vraag: als mijn (10 jaar oudere) ex overlijdt en zijn dochter accepteert zijn erfenis, zowel zijn bezit als zijn schulden, dan ben ik uiteraard niet ineens de enige eigenaar van de woning, neem ik aan? De dochter zal dan aanspraak maken op de helft van de overwaarde van de woning, dus zal de woning moeten worden verkocht. De (aflossingsvrije) hypotheek zal dan meteen worden afgetrokken door de hypotheekverstrekkende bank. Maar hoe gaat het vervolgens met de inlossing van het krediet, dat ook nog steeds op ons beider naam staat? Moet ik dat in mijn eentje betalen uit mijn helft van de overwaarde van de verkochte woning? Of erft de dochter ook de helft van die schuld? Ik vrees dat ik het antwoord al weet, maar het is toch vreemd dat als zowel een hypotheek als een krediet twee hoofdelijk aansprakelijken hebben, de overgebleven aansprakelijke (ik dus) WEL 100% van het resterend krediet erft, maar slechts 50% van de overwaarde op het huis?

Is er op dit forum iemand die hier een deskundig licht over kan laten schijnen? Ik heb uiteraard geen inzage in het testament van mijn ex, maar ga er zonder meer van uit dat zijn dochter zijn enige erfgenaam is. Alvast heel erg bedankt!

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Wat erft de dochter van mijn ex?

Ongelezen bericht door kokka »

een erfgename erft, als hij of zij de erfenis aanvaard, zowel de bezittingen als de schulden.
ik weet overigens niet precies hoe dat zit met hoofdelijke aansprakelijkheid van erfgenamen t.o.v de nog levende mede hoofdelijk aansprakelijke.

piet987654
Berichten: 258
Lid geworden op: 11 dec 2017 17:16

Re: Wat erft de dochter van mijn ex?

Ongelezen bericht door piet987654 »

Vrijwel iedere notaris heeft een gratis inloop spreekuur. Kijk maar eens op de website van de notaris bij U in de buurt.
Dit geval is veel te complex om be-antwoord te kunnen worden op dit openbare forum,
Ga daar eens langs en U krijgt een antwoord waarvan U er van op aan kunt dat dat de waarheid is.

Lady1234
Berichten: 27122
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Wat erft de dochter van mijn ex?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als uw ex niets anders in een testament heeft bepaald, erft zijn dochter alles wat van hem is, dus de bezittingen en de schulden.

Omdat de andere helft, pand plus hypotheek, van u is, bent/wordt u dus samen met dochter eigenaar daarvan.

Hetzelfde geldt natuurlijk voor het krediet, behalve voor bedragen die hij eventueel na de scheiding opnieuw heeft opgenomen. Die komen alleen voor zijn rekening en dan dus voor dochter. Voor door hem gedane aflossingen op dat krediet, geldt het tegenovergestelde.

Maar onbegrijpelijk dat u dit zolang hebt laten dooretteren. Van uw en zijn aangifte inkomstenbelasting van de laatste jaren zal dus niets kloppen.

Dorfje
Berichten: 90
Lid geworden op: 08 mei 2017 00:21

Re: Wat erft de dochter van mijn ex?

Ongelezen bericht door Dorfje »

Wat zal gebeuren als de dochter (en haar kinderen enz.) de erfenis verwerpt?

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Wat erft de dochter van mijn ex?

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

u erft niets als het huis niet op uw beider naam meer staat en de dochter alles, deze zal hiervan wel de schuld moeten voldoen die nog openstaat, doet ze dit niet zullen de geldverstrekkers ook bij u melden ondanks dat u niet erft!!!

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Wat erft de dochter van mijn ex?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Ik weet het niet zeker maar als hij niets aan U betaalde van het reeds afgeloste op moment scheiding heeft U recht op 50%.
Dus bij toenmalige waarde minus Hypotheek is 50% voor U.

Onder water; Als je bij €150.000 ,- huis waarde €160.000,- hypotheek had is de waarde dus -€10.000,- dus bij onderwater had je toen 50% moeten betalen dus €5000,- in dit voorbeeld.

Als de bank weigerde is het voor hem ook moeilijk om van jou af te komen.
Dat dit huis nu €180.000 waard is en dus €20.000,- meer is het maar de vraag of je €10.000,- nu recht zou hebben.

Omdat Uit Uw verhaal bleek dat het Huis Onder Water stond en U niet de 50% van dit verschil heeft betaald is het dus nu 100% voor hem, hij heeft afgelopen 12 jaren afbetaald en dat de waarde steeg is zijn geluk.

De hier genoemde bedragen zijn slechts willekeurige voorbeelden en U mag de werkelijke bedragen hier in vullen...
Maar de niets door U betaalde en Onderwater verwacht ik dat er voor U nu ook niets is.
Hij had toen wel bij U 50% van de onderwater waarde kunnen claimen indien er geld was geweest.

Erthanax
Berichten: 9690
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Wat erft de dochter van mijn ex?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Maaike777 schreef:
29 jun 2019 14:01
Is er op dit forum iemand die hier een deskundig licht over kan laten schijnen?
Ik heb diverse nalatenschappen afgehandeld, maar hier ga ik mijn vingers niet aan branden.

Verzamel alle schriftelijke stukken die u nog hebt (aktes, contracten, voorwaarden) en laat u adviseren door een notaris.

Een eerste gesprek is vaak kosteloos. Al kost het u een paar honderd euro (die u dan wel moet hebben natuurlijk): Een verkeerde beslissing op basis van onjuiste informatie pakt waarschijnlijk duurder uit.

Lady1234
Berichten: 27122
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Wat erft de dochter van mijn ex?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als u nog wat geld te spenderen hebt, zou ik maar eisen dat de boel gedeeld wordt voordat hij is overleden.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Wat erft de dochter van mijn ex?

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

als de woning nog mede op uw naam staat bent u voor de helft eigenaar en uw ex voor de andere helft, de andere helft zal naar de dochter gaan net als de schuld overigens verdeeld zal worden...

Krediet net zo, voorwaarde is wel dat het dan nog op uw naam moet staan!!!

staat er niets meer op uw naam maar bent u enkel hoofdelijk aansprakelijk, u heeft mee getekend, dan zal dochterlief de leningen af moeten lossen uit de erfenis...

Gesloten