LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Mijn onzekere pensioen: de regels veranderen tijdens het spel

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
stoethaspel1956
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 jun 2020 08:53

Mijn onzekere pensioen: de regels veranderen tijdens het spel

Ongelezen bericht door stoethaspel1956 »

L.s.

In 1981 ben ik in het VO gaan werken. Ik werd verplicht voor mijn pensioen verzekerd bij het ABP. Tijdens de 39 jaren dat ik ben verzekerd hebben er allerlei negatieve bijstellingen plaatsgevonden. Ieder jaar kreeg ik echter keurig netjes een overzicht waarin stond dat ik bij pensionering een x bedrag zou ontvangen.
Nu ik niet meer kan bijverzekeren ontvang ik (en velen met mij) brieven waarin staat dat ik misschien x , misschien y, of wellicht z ontvang als pensioenuitkering.
Men verandert de regels tijdens het spel.
Kan dit zo maar, wat kan ik hier tegen ondernemen? Het voelt extra onrechtvaardig temeer mijn generatie babyboomers tijdens ons werkzame leven al behoorlijke financiële offers hebben gebracht. Denk hierbij aan de salariskorting begin jaren 80, de Hos nota, nivellering, Dop en Fpu regeling ouder (lees duurdere) docenten.

Herman De Vries
Hoogvliet

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Mijn onzekere pensioen: de regels veranderen tijdens het spel

Ongelezen bericht door kweenie »

Je pensioen was altijd al onzeker. Dat wil zeggen dat er altijd al toeslagen op hadden kunnen komen, maar ook dat er kortingen zouden kunnen komen. Wat gecommitteerde werd was altijd dat 'op grond van de huidige situatie' dat je pensioen zou zijn.

Sinds kort moeten ze expliciet drie scenario's laten zien: een neutrale, een als het slecht gaat en een als het goed gaat. Die scenario's waren altijd al mogelijk, alleen laten ze ze nu expliciet zien. Er is dus niets in je pensioen veranderd, alleen in de manier waarop ze het laten zien.

Eres
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mei 2007 20:31

Re: Mijn onzekere pensioen: de regels veranderen tijdens het spel

Ongelezen bericht door Eres »

Geen enkel spel is te spelen, wanneer tijdens het spel de regels worden aangepast.
Binnen het pensioenspel zijn wel degelijk regels aangepast of vervallen verklaard.
In 1980 oa salaris hiervoor ingeleverd, ergens rond 2004 weer twee vrije dagen ingeleverd om het pensioen te redden.
Ik weet niet meer in welk jaar de overheid een greep uit de pensioen kas deed, er was teveel geld in kas en de overheid kan altijd wel geld gebruiken om de zakken te vullen.
Rond 2007 moest de Vut regeling eraan geloven, hiervoor was meer dan voldoende afgedragen.
Zeker een pensioen bedrag kan altijd naar beneden bijgesteld worden maar met ruim 1500 miljard en nog steeds groeiend vermogen een groot bedrog dankzij de zgn manipuleerbare rekenrente.
Helaas Stoethaspel 1956 de vakbonden hebben de werknemers laten stikken en overal simpel mee ingestemd, ik denk niet dat je iets hier tegen nog gaat kunnen ondernemen.
Bestudeer ook maar het huidige te verwachten pensioen akkoord, ongeveer 500.000 vakbondsleden hebben gestemd en voor alle andere burgers beslist.
Je UPO noemt de bedragen, maar hecht er geen waarde meer aan.

peter17111962
Berichten: 578
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Mijn onzekere pensioen: de regels veranderen tijdens het spel

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Helaas zit vrijwel iedereen in hetzelfde schuitje. Ik vergelijk dit altijd met een wielrenner die gestart is voor de tour de
france en dat ze dan halverwege de tour bekendmaken van: Sorry rijders, maar wij hebben zonder overleg met jullie
zomaar besloten dat de eindstreep niet meer in Parijs ligt maar in Brussel. En dat hebben jullie maar te accepteren.

Gesloten