LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Lening van grootmoeder wordt niet terugbetaald na overlijden

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
witte angora
Berichten: 30795
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Lening van grootmoeder wordt niet terugbetaald na overlijden

Ongelezen bericht door witte angora »

Brahms schreef:
03 jul 2020 09:36
witte angora schreef:
03 jul 2020 07:26
Zomaar een gekke vraag nu er van alles bij gehaald wordt. Over wat voor bedragen aan lening en aflossing hebben we het eigenlijk?
Niet interessant, of het nu om E 50.000 of E 500.000 gaat.
Juist wel. Uit de OP:
Dit is een behoorlijk bedrag


Wat voor de een een behoorlijk bedrag is, kan voor de ander peanuts zijn. Voor mij is 1000 euro een behoorlijk bedrag. Een ander begint pas koffie in te schenken als het om een paar ton gaat. We weten ook niet om wat voor bedrijf het gaat. Een zelfstandig hovenier komt met een bats, een hark en een schoffel al een heel eind, om met zijn eerste klussen te beginnen. Iemand die Martin Schröder na wil volgen en een eigen vliegtuigmaatschappij op wil bouwen heeft heel andere bedragen nodig.

Er is door iemand schenkbelasting genoemd; Er is een vrijstelling van 2000 euro. Zit het daaromtrent, dan zou de 'truc' inderdaad kunnen werken. Zit het veel hoger, dan uiteraard niet.

Niet alleen dat: hoe verhoudt het geleende/geschonken bedrag zich tot het totale vermogen. Er is ook al gesproken over de legitieme portie van de TS. Zolang 'we' dit niet weten, weten we ook niet of dit een punt van aandacht kan zijn.

Daarom is het wel leuk dat er van alles bij wordt gehaald, maar zolang we dit soort sappige details niet weten, heeft het weinig nut om er van alles bij te halen.

Jasper45
Berichten: 266
Lid geworden op: 24 mei 2015 07:46

Re: Lening van grootmoeder wordt niet terugbetaald na overlijden

Ongelezen bericht door Jasper45 »

Erthanax schreef:
03 jul 2020 10:22
16again schreef:
03 jul 2020 10:16
Natuurlijk. Al vraag ik me zo af, of oma deze bepaling uit het contract uberhaubt kent, en zo gewild heeft.
Of gevallen is voor mooipraterij.
Kortom, u vraagt zich -- simpel gezegd -- af of oma wel goed snik is. Ik niet.
Eens, misschien gaat het hier wel om een, iig zo lang oma leeft, ook zakelijk heel fatsoenlijke lening en had ze gewoon geen behoefte aan desbetreffende toestanden na haar overlijden??

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Lening van grootmoeder wordt niet terugbetaald na overlijden

Ongelezen bericht door angel1978 »

witte angora schreef:
03 jul 2020 10:35
Brahms schreef:
03 jul 2020 09:36
witte angora schreef:
03 jul 2020 07:26
Zomaar een gekke vraag nu er van alles bij gehaald wordt. Over wat voor bedragen aan lening en aflossing hebben we het eigenlijk?
Niet interessant, of het nu om E 50.000 of E 500.000 gaat.
Juist wel. Uit de OP:
Dit is een behoorlijk bedrag


Wat voor de een een behoorlijk bedrag is, kan voor de ander peanuts zijn. Voor mij is 1000 euro een behoorlijk bedrag. Een ander begint pas koffie in te schenken als het om een paar ton gaat. We weten ook niet om wat voor bedrijf het gaat. Een zelfstandig hovenier komt met een bats, een hark en een schoffel al een heel eind, om met zijn eerste klussen te beginnen. Iemand die Martin Schröder na wil volgen en een eigen vliegtuigmaatschappij op wil bouwen heeft heel andere bedragen nodig.

Er is door iemand schenkbelasting genoemd; Er is een vrijstelling van 2000 euro. Zit het daaromtrent, dan zou de 'truc' inderdaad kunnen werken. Zit het veel hoger, dan uiteraard niet.

Niet alleen dat: hoe verhoudt het geleende/geschonken bedrag zich tot het totale vermogen. Er is ook al gesproken over de legitieme portie van de TS. Zolang 'we' dit niet weten, weten we ook niet of dit een punt van aandacht kan zijn.

Daarom is het wel leuk dat er van alles bij wordt gehaald, maar zolang we dit soort sappige details niet weten, heeft het weinig nut om er van alles bij te halen.
Laten we dan ook vooral het bedrag ( dat voor de vraag of dit zo mag niet relevant is ) er niet ook nog bij halen.

Erthanax
Berichten: 9690
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Lening van grootmoeder wordt niet terugbetaald na overlijden

Ongelezen bericht door Erthanax »

Je leent iemand geld omdat je hem wilt helpen. Kwijtschelding bij overlijden past daar goed bij, vind ik.

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Lening van grootmoeder wordt niet terugbetaald na overlijden

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
03 jul 2020 10:16
Moneyman schreef:
03 jul 2020 09:51
16again schreef:
03 jul 2020 09:28
Er is nu al sprake van opbouw en mogelijk verkwanselen van een nalatenschap.
Hoe kan je iets "verkwanselen" (bijzondere en totaal niet relevante woordkeuze overigens) wat er nog niet is?
Los daarvan: het is oma's geld, en zolang zijn niet onder bewind of curatele staat is zij natuurlijk volledig bevoegd haar zaken te regelen zoals zij dat wil.
Natuurlijk. Al vraag ik me zo af, of oma deze bepaling uit het contract uberhaubt kent, en zo gewild heeft.
Of gevallen is voor mooipraterij.
Denk je dat het heel veel toevoegt om jouw op niets gebaseerde en irrelevante onderbuikgevoelens te vermengen in de daadwerkelijke discussie?

16again
Berichten: 16105
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Lening van grootmoeder wordt niet terugbetaald na overlijden

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
03 jul 2020 11:06
16again schreef:
03 jul 2020 10:16
Natuurlijk. Al vraag ik me zo af, of oma deze bepaling uit het contract uberhaubt kent, en zo gewild heeft.
Of gevallen is voor mooipraterij.
Denk je dat het heel veel toevoegt om jouw op niets gebaseerde en irrelevante onderbuikgevoelens te vermengen in de daadwerkelijke discussie?
De daadwerkelijke discussie was al na 3 berichten klaar. Natuurlijk is deze constructie zoals in openingspost staat toegestaan.

Erthanax schreef:
03 jul 2020 10:22
16again schreef:
03 jul 2020 10:16
Natuurlijk. Al vraag ik me zo af, of oma deze bepaling uit het contract uberhaubt kent, en zo gewild heeft.
Of gevallen is voor mooipraterij.
Kortom, u vraagt zich -- simpel gezegd -- af of oma wel goed snik is. Ik niet.
Ik vraag me eerder af of die "vriend" wel zo erg betrouwbaar is, als die zich heeft voorgedaan bij oma.

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Lening van grootmoeder wordt niet terugbetaald na overlijden

Ongelezen bericht door angel1978 »

maar hoezo denk je daar een antwoord op te krijgen? Of iets toe te voegen?
Dat is allemaal iets tussen oma en die vriend.

sake1987

Re: Lening van grootmoeder wordt niet terugbetaald na overlijden

Ongelezen bericht door sake1987 »

Het lijkt of er hier steeds wordt uitgegaan van een oud fragiel begin dementerende grootmoeder.
Mijn vrouw is ook een grootmoeder van 54 zeer helder en goed fit.

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Lening van grootmoeder wordt niet terugbetaald na overlijden

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
03 jul 2020 11:17
Moneyman schreef:
03 jul 2020 11:06
16again schreef:
03 jul 2020 10:16
Natuurlijk. Al vraag ik me zo af, of oma deze bepaling uit het contract uberhaubt kent, en zo gewild heeft.
Of gevallen is voor mooipraterij.
Denk je dat het heel veel toevoegt om jouw op niets gebaseerde en irrelevante onderbuikgevoelens te vermengen in de daadwerkelijke discussie?
De daadwerkelijke discussie was al na 3 berichten klaar. Natuurlijk is deze constructie zoals in openingspost staat toegestaan.
Het antwoord op mijn expliciete vraag is dus "nee".

16again
Berichten: 16105
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Lening van grootmoeder wordt niet terugbetaald na overlijden

Ongelezen bericht door 16again »

sake1987 schreef:
03 jul 2020 11:28
Het lijkt of er hier steeds wordt uitgegaan van een oud fragiel begin dementerende grootmoeder.
Niet door mij.
In opgelicht! zie ik wel vaker dit soort situaties, waar er bij slachtoffers geen sprake lijkt te zijn van dementie

Erthanax
Berichten: 9690
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Lening van grootmoeder wordt niet terugbetaald na overlijden

Ongelezen bericht door Erthanax »

En nu is oma mogelijk ook nog dement, zonder dat zij, of de familie, dat merkt. Geweldig.

Mag iemand bij leven en welzijn naar eigen inzicht beschikken over het eigen vermogen en naar eigen inzicht beslissingen nemen? Ja, dat mag.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Lening van grootmoeder wordt niet terugbetaald na overlijden

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik kan de ' wantrouwende ' visie van 16again wel begrijpen hoor, oma zou niet de eerste én ook niet de laatste zijn waarvan geld is ontfutseld, het gebeurt ook door bv mantelzorgers,
maar het is idd niet relevant.
Oma heeft dit zo bedacht en gedaan en naar ik aanneem met haar volle verstand .
Dan is het " helaas pindakaas " voor de erfgenamen.
Misschien heeft oma een slecht contact met haar erfgenamen?
Hoe dan ook , dit mag allemaal dus daarmee is de vraag in de OP beantwoord.
Oma kan nog wel 25 jaar leven en deze vriend blijft dan dus aflossen.

witte angora
Berichten: 30795
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Lening van grootmoeder wordt niet terugbetaald na overlijden

Ongelezen bericht door witte angora »

Niet alleen dat, maar waar zijn de ouders van TS, c.q. de kinderen van grootmoeder? Dat zijn in eerste instantie de erfgenamen.

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Lening van grootmoeder wordt niet terugbetaald na overlijden

Ongelezen bericht door Moneyman »

Laten we dan ook maar zeggen: waar is TS? :wink: wellicht dat die een en ander kan verduidelijken.

Nijogeth
Berichten: 9990
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Lening van grootmoeder wordt niet terugbetaald na overlijden

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik moet zeggen dat ik wel begrijp dat er ergens gesproken gaat worden over het nalatenschap, maar dit hoeft mijn ogen niet in details te worden gedaan. Het bemoeien met deze deal die oma heeft gemaakt, vind ik dan persoonlijk ook een beetje te ver gaan. Dit is een keuze die oma heeft gemaakt en die zul je moeten respecteren en niet met dollartekens in de ogen proberen dat geld alsnog voor jezelf te krijgen. Maar dat is mijn mening.

Zo heb ik met mijn vader het er ook over gehad. Ik ga waarschijnlijk veel geld krijgen als mijn ouders dood zijn. In elk geval meer dan mijn appartement waard is. Echter heb ik mijn vader ook duidelijk gezegd dat ie dat ook gewoon zelf op mag maken. Als ie dadelijk ineens ieder jaar een nieuwe sportwagen wil kopen, dan moet ie dat vooral niet laten, om het zo maar even te zeggen. Uiteindelijk hebben ze mij wel in het zadel geholpen en door moeilijke periodes heen gekregen en dat is voor mij echt veel meer waard geweest dan dat geld ooit waard kan zijn. Geld is leuk, maar zolang het geen miljoenen zijn zal ik toch een normaal leven moeten leiden (eigen huis kopen, afhankelijk zijn van werk om rekeningen te betalen, om maar wat te noemen) en met een omweg hebben ze mij daar toch voor klaar weten te stomen. Als ze dan over een paar jaar gestopt zijn met werken en nog willen genieten van hun zuurverdiende geld, dan hoop ik dat ze dat niet nalaten, daar hoef ik me eigenlijk niet mee te bemoeien.

witte angora
Berichten: 30795
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Lening van grootmoeder wordt niet terugbetaald na overlijden

Ongelezen bericht door witte angora »

Precies mijn idee, Nijogeth. Mijn vader zat een jaar of twee geleden op de wip, wel of geen andere auto, want de oude kwam niet door de keuring. Dus ik zeg zo: "Pa, het is je eigen geld, je hebt er zelf voor gewerkt, koop dat ding gewoon en geniet ervan". De man doet er toch iedere week zijn boodschappen mee (nog geen 2 kilometer rijden, maar ok). Het geeft hem toch een stukje vrijheid dat hij anders niet zou hebben.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Lening van grootmoeder wordt niet terugbetaald na overlijden

Ongelezen bericht door moederslink »

Dan ' erven ' jullie in ieder geval toch de sportwagen en die auto :D maar alle gekheid op een stokje : veel ouderen laten geld/ een huis en goederen na en vaak komt daar gedonder van.
Je kunt het beter bij leven schenken en zelf opmaken , zolang je nog gezond van lijf en leden en in het koppie bent. Moet je naar een verpleeghuis op je oude dag dan gaat het dáár voor een groot deel weer aan op.
Geld stinkt , maar goed , tegenwoordig desinfecteert eenieder zijn handen grondig 😉 .

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Lening van grootmoeder wordt niet terugbetaald na overlijden

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nijogeth schreef:
03 jul 2020 14:36
Ik moet zeggen (...) daar hoef ik me eigenlijk niet mee te bemoeien.
Ik had het niet beter kunnen zeggen. Carpe Diem, durf te leven en geniet. Leef niet voor je nabestaanden.
moederslink schreef:
03 jul 2020 14:52
Je kunt het beter bij leven schenken en zelf opmaken , zolang je nog gezond van lijf en leden en in het koppie bent. Moet je naar een verpleeghuis op je oude dag dan gaat het dáár voor een groot deel weer aan op.
Of kies de verstandigste weg en gebruik middelen als de papieren schenking. Je weet dan zeker dat je fatsoenlijk kunt leven, je voorkomt torenhoge bijdragen aan dat verpleeghuis en tegelijk omzeil je de fiscale claims na je dood. Ideaal.

Er is geen beletsel om zelfs meer te schenken dan je feitelijk hebt - zolang je de verplichte jaarlijkse rente maar op kunt hoesten.

16again
Berichten: 16105
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Lening van grootmoeder wordt niet terugbetaald na overlijden

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
03 jul 2020 14:59
Of kies de verstandigste weg en gebruik middelen als de papieren schenking. Je weet dan zeker dat je fatsoenlijk kunt leven, je voorkomt torenhoge bijdragen aan dat verpleeghuis….
Die bijdrage aan dat verpleeghuis vind ik dan weer nuttiger dan (klein)kinderen die er mooi weer mee gaan spelen.

Nijogeth
Berichten: 9990
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Lening van grootmoeder wordt niet terugbetaald na overlijden

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik ga er ook niet van uit. Anders gezegd, ik ga mijn leven er niet op aan passen met het idee dat ik een keer veel geld ga krijgen. Mijn leven is gebaseerd op hetgeen ik nu heb en vooral ook op hetgeen ik nu wil en kan doen (willen en kunnen gaan in deze coronacrisis namelijk totaal niet samen). Misschien overleven mijn ouders mij wel, dat kan best, want ik wil nog weleens ooit domme dingen doen als ik gek aan het doen ben met vrienden en mijn levensstijl is niet echt gebaseerd op oud worden, maar op plezier hebben. Of misschien maken mijn ouders wel al hun geld op, dan krijg ik ook niets. En daar heb ik vrede mee.

Gesloten