LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Goederen bewaren als niet erfgenaam.

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Franskia
Berichten: 127
Lid geworden op: 09 jan 2015 17:18

Goederen bewaren als niet erfgenaam.

Ongelezen bericht door Franskia »

Mijn partner is overleden, had geen testament. In het samenlevingscontact waren een aantal goederen opgenomen die prive-eigendom blijven van de overledene en dus toekomen aan de erfgenamen. Deze goederen bevinden zich in mijn woning. De erfgenamen willen deze goederen hebben, maar komen ze niet ophalen. Ik wil die goederen afgeven, maar ze niet oneindig lang bewaren (en verzekeren). Hoe kan ik de erfgenamen "dwingen" die goederen op te halen omdat afspraken ze op te halen niet worden nagekomen.

BL2
Berichten: 4839
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Goederen bewaren als niet erfgenaam.

Ongelezen bericht door BL2 »

Gecondoleerd met dit grote verlies.

Geeft de familie partner ook aan waarom ze de spullen niet komen ophalen. Is verzenden niet mogelijk ?
Als het duidelijk gemakzucht is zou ik schriftelijk een termijn stellen van bv 4 weken, waarna de spullen worden vernietigd. Mocht er dan als nog gedoe van komen, heb je bewijs van je inspanningen.
Veel sterkte ermee.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Goederen bewaren als niet erfgenaam.

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Misschien zijn ze bang dat ze met dat ophalen de erfenis zuiver aanvaarden en dan ook verantwoordelijk zijn voor de schulden.
Laat ze anders eens contact opnemen met een notaris.
Wanneer de spullen beschreven worden en gesteld wordt dat ze tijdelijk in bewaring komen bij een van de erfgenamen is dat geen probleem en wordt de erfenis daarmee niet aanvaard.
Laatst gewijzigd door Kolibrie op 09 mar 2021 10:49, 1 keer totaal gewijzigd.

rvjapio
Berichten: 1002
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Goederen bewaren als niet erfgenaam.

Ongelezen bericht door rvjapio »

Stuur ze een vriendelijk briefje met een termijn van bijvoorbeeld 2 maanden en geef daarbij aan dat u de spullen op hun risico bewaart. Maak duidelijk dat u na die twee maanden de spullen weg doet (hoe u dat doet is uw zaak).

Moneyman
Berichten: 30109
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Goederen bewaren als niet erfgenaam.

Ongelezen bericht door Moneyman »

Heb je al eens het gesprek gezocht? Weet je wat de reden is dat men het niet op komt halen? Dat is wel erg handig om te weten voordat je allerlei acties begint zoals hier geadviseerd worden. Als je weet wat de reden is, kan je gericht verdere actie ondernemen. Het maakt immers nogal verschil of iemand (ten onrechte) bang is om iets te doen wat mogelijk niet mag, of dat iemand gewoon laks is.

Franskia
Berichten: 127
Lid geworden op: 09 jan 2015 17:18

Re: Goederen bewaren als niet erfgenaam.

Ongelezen bericht door Franskia »

Er is door de erfgenamen al rechtsbijstand ingeschakeld. Probleem hierbij is dat er afgesproken is dat beide raadslieden bij de overdracht aanwezig zullen zijn en de "tegenpartij" afzegt om corona-regels. Mag kennelijk van de werkgever enkel van huis uit werken. Concrete vraag is dus eigenlijk: Hoe lang moet ik die spullen blijven bewaren. Volgens mij is hier sprake van een eenzijdige bewaarnemingsovereenkomst waar ik gewoon vanaf wil. Mijn raadsman komt er ook niet veel verder mee als de tegenpartij het laat afweten. Zal mijn raadsman verzoeken om een 2-tal data aan de tegenpartij te geven om op te halen en als ze dat niet doen ik de spullen door de kringloop laat ophalen.

J. Deltoer
Berichten: 3088
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Goederen bewaren als niet erfgenaam.

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Maar heb je ZELF ook al eens gebeld met de erfgenamen? Ik snap dat er onderling wrijving is, maar hier is toch een praktische oplossing voor af te spreken...

Moneyman
Berichten: 30109
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Goederen bewaren als niet erfgenaam.

Ongelezen bericht door Moneyman »

Om wat voor spullen gaat het? Groot, klein, waardevol, waardeloos? Een mogelijke optie zou zijn om een en ander te verzenden.

BL2
Berichten: 4839
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Goederen bewaren als niet erfgenaam.

Ongelezen bericht door BL2 »

Franskia schreef:
09 mar 2021 12:07
.. en de "tegenpartij" afzegt om corona-regels. Mag kennelijk van de werkgever enkel van huis uit werken. .....
Wat heeft het werk van de nabestaanden te maken met hun privé activiteiten, het ophalen van wat familie spulletjes ? Denk dat er wat meer speelt, immers waarom wordt een rechtsbijstand ingeschakeld ?

juliomariner
Berichten: 4832
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Goederen bewaren als niet erfgenaam.

Ongelezen bericht door juliomariner »

BL2 schreef:
09 mar 2021 16:19


Wat heeft het werk van de nabestaanden te maken met hun privé activiteiten, het ophalen van wat familie spulletjes ? Denk dat er wat meer speelt, immers waarom wordt een rechtsbijstand ingeschakeld ?
Ff goed lezen. De advocaat van de tegenpartij moet erbij zijn en deze persoon mag blijkbaar alleen thuis werken

Jasper45
Berichten: 266
Lid geworden op: 24 mei 2015 07:46

Re: Goederen bewaren als niet erfgenaam.

Ongelezen bericht door Jasper45 »

Franskia schreef:
09 mar 2021 12:07
Er is door de erfgenamen al rechtsbijstand ingeschakeld....
Waarvoor precies??

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Goederen bewaren als niet erfgenaam.

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Jasper45 schreef:
09 mar 2021 17:12
Franskia schreef:
09 mar 2021 12:07
Er is door de erfgenamen al rechtsbijstand ingeschakeld....
Waarvoor precies??
Krijg erg de indruk dat we maar de helft horen?

Mede gezien er aan beide kanten sprake is van advocaten/rechtsbijstand en deze aanwezig moeten zijn bij de overdacht van de goederen en veel waarde zal het niet hebben gezien TS het naar de kringloop wilt brengen of dit is gewoon een loos dreigement.

Concreet heeft u de goederen in bewaring en dient de overdracht formeel plaatst te vinden. Door de Corona situatie is er een overmacht situatie waardoor de advocaat van de tegenpartij niet aanwezig kan zijn. Nu kun je kiezen om de boel te laten escaleren door te gaan dreigen met de kringloop of gewoon ff afwachten. Volgens de regering kunnen we rond juni/juli weer terug naar het oude normaal.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Goederen bewaren als niet erfgenaam.

Ongelezen bericht door witte angora »

sylvesterb schreef:
09 mar 2021 17:25
Jasper45 schreef:
09 mar 2021 17:12
Franskia schreef:
09 mar 2021 12:07
Er is door de erfgenamen al rechtsbijstand ingeschakeld....
Waarvoor precies??
Krijg erg de indruk dat we maar de helft horen?
Exact, en misschien nog wel minder dan de helft. Overdracht van spullen zou toch niet zo'n probleem moeten zijn? Reden om me te onthouden van ieder advies. Laat die advocaten het maar uitzoeken. Sterker nog: waarom plempt de TS zijn vraag hier neer, hij moet dat bij zijn advocaat neerleggen. Die kent het dossier.

Maar dat is natuurlijk mijn mening.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Goederen bewaren als niet erfgenaam.

Ongelezen bericht door moederslink »

Franskia schreef:
09 mar 2021 12:07
Er is door de erfgenamen al rechtsbijstand ingeschakeld. Probleem hierbij is dat er afgesproken is dat beide raadslieden bij de overdracht aanwezig zullen zijn en de "tegenpartij" afzegt om corona-regels.
Waarom rechtsbijstand ?? Beide advokaten? Twee ( of meer ) erfgenamen met ieder een eigen advokaat of zo? Boze concurrerende belanghebbenden?
Laat die advocaten maar de spullen bij jou ophalen en desnoods ism die erfgenamen een box huren, dan zoeken ze het maar uit.

Erthanax
Berichten: 9694
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Goederen bewaren als niet erfgenaam.

Ongelezen bericht door Erthanax »

Een van die raadslieden kan van TS zijn, omdat de erfgenamen rechtsbijstand hebben ingeschakeld. Waarom zij dat gedaan hebben, lijkt me nauwelijks van belang voor het beantwoorden van de vraag. Bij de afwikkeling van een nalatenschap ontstaan er soms grote problemen over kleine zaken.

Dat de advocaat (of rechtsbijstandsjurist) van de erfgenamen alleen vanuit huis wil/mag werken en niet aanwezig wil zijn bij de overdracht, vind ik een beetje flauw. Met mondkapje en afstand houden is het besmettingsgevaar zeer gering.

Franskia,
als het niet lukt een afhaalafspraak te regelen met de wederpartij, is het misschien beter om de goederen toch maar zo lang zelf te bewaren. U moet daar wel de ruimte voor hebben, zodat de spullen niet in de weg staan.

Apart verzekeren lijkt me niet nodig. Volgens mij valt het gewoon onder uw inboedelverzekering.

Het verlies van een partner is al ellendig, dit soort gedoe maakt het niet gemakkelijker. Ik wens u veel sterkte.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Goederen bewaren als niet erfgenaam.

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Erthanax schreef:
09 mar 2021 20:41
Dat de advocaat (of rechtsbijstandsjurist) van de erfgenamen alleen vanuit huis wil/mag werken en niet aanwezig wil zijn bij de overdracht, vind ik een beetje flauw. Met mondkapje en afstand houden is het besmettingsgevaar zeer gering.
Zit wel een verschil tussen wil of mag. Als ik van mijn werkgever iets niet mag dan mag het niet.... Wil ik iets niet en wilt mijn werkgever het wel dan heb je een arbeidsconflict. En zeer gering kan voor bepaalde groepen voldoende zijn om het gewoon niet te doen.

Maar we lezen hier een eenzijdig verhaal en op basis daarvan kun je wel inschatten dat er meer speelt. Immers heb je normaal geen advocaten/juristen nodig voor een erfenis verdeling.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Goederen bewaren als niet erfgenaam.

Ongelezen bericht door moederslink »

Franskia schreef:
09 mar 2021 12:07
Er is door de erfgenamen al rechtsbijstand ingeschakeld.
Erthanax schreef:
09 mar 2021 20:41
Een van die raadslieden kan van TS zijn, omdat de erfgenamen rechtsbijstand hebben ingeschakeld.
____
schreef:Het verlies van een partner is al ellendig, dit soort gedoe maakt het niet gemakkelijker. Ik wens u veel sterkte.
Dit laatste onderstreep ik volledig. Dat soort gedoe wil en kun je er niet bij hebben.

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 941
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: Goederen bewaren als niet erfgenaam.

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

Ik denk dat de enige oplossing is om de "tegenpartij" in de gelegenheid te stellen om de spullen op te komen halen en dat deze anders in een opslagruimte worden opgeslagen op kosten van de "tegenpartij".

Gesloten