Diplomatenclausule bij medehuur

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
bladiebla82
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 jul 2021 23:12

Diplomatenclausule bij medehuur

Ongelezen bericht door bladiebla82 »

Mijn vriendin en ik willen samen een apartement huren. Nou is gesuggereerd dat wij samen het huurcontract zouden ondertekenen. Er staat een diplomatenclausule in het contract die stelt dat als de huurder van locatie moet veranderen voor werk, dat het contract dan ontbonden kan worden.

Mijn vraag is nu, hoe normaal is het om een diplomaten clausule die geldt het contract ontbindt voor beide huurders, als een van hen moet veranderen van locatie wegens hun werk? Ik denk dat we dat gewoon expliciet in het contract zouden moeten laten zetten.

Ik heb gegoogled op 'diplomatenclausule bij "samenhuur" , maar kon hier eigenlijk niets over vinden.

Sira
Berichten: 654
Lid geworden op: 23 nov 2005 15:11

Re: Diplomatenclausule bij medehuur

Ongelezen bericht door Sira »

Bent u een expat of betreft het hier tijdelijke huur? Want een diplomatenclausule wordt vaak op verzoek van een expat toegevoegd. Zie ook https://www.huurwoningen.nl/info/diplomatenclausule/

Voor de rest weet ik er weinig van, ik huur namelijk niet, en kan u dan ook niet adviseren. Misschien dat er nog anderen reageren die hierin meer thuis zijn.

Uw Jurist
Berichten: 851
Lid geworden op: 01 apr 2006 10:14
Contacteer:

Re: Diplomatenclausule bij medehuur

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

U moet in het huurcontract laten zetten wat voor u belangrijk is. Dus dat u ook tussentijds de huur kunt beëindigen, als één van u elders gaat werken.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Diplomatenclausule bij medehuur

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

snap niet zo goed welk voordeel de verhuurder hier heeft, wat maakt het deze nu uit waar je werkt?

Het kan dan dus voorkomen dat als je in een andere plaats gaat werken dat je huur opgezegd kan worden, lijkt me niet slim om deze bepaling op te nemen....

Uw Jurist
Berichten: 851
Lid geworden op: 01 apr 2006 10:14
Contacteer:

Re: Diplomatenclausule bij medehuur

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

"snap niet zo goed welk voordeel de verhuurder hier heeft, wat maakt het deze nu uit waar je werkt?
Het kan dan dus voorkomen dat als je in een andere plaats gaat werken dat je huur opgezegd kan worden, lijkt me niet slim om deze bepaling op te nemen...."

Het is een bepaling in het voordeel van de huurder: die kan tussentijds opzeggen als hij ergens anders gaat werken. Zeer gebruikelijk bij expats.
Een verhuurder kan niet tussentijds opzeggen.

Gesloten